Peugeot 2008 DKR 2015

P2008DKR002

Dakar 2015 możemy wreszcie zobaczyć, jak będzie wyglądał nowy samochód. Rodzinne podobieństwo z ostatnimi crossoverami Peugeot rzuca się w oczy.  Kształty są jednak bardziej muskularne, a proporcje bardziej ekstremalne, aby samochód mógł stawić czoła sportowym wyzwaniom. Spektakularna linia nadwozia jest owocem ścisłej współpracy między ośrodkiem stylistycznym Peugeot a biurem projektowym Peugeot Sport. Podobieństwo do seryjnie produkowanego auta jest uderzające!

 

Agresywne linie Peugeot 2008 DKR nie są jednak czysto stylistycznym pomysłem. Zostały podyktowane wymaganiami technicznymi, co znajduje potwierdzenie w słowach szefa projektu ze strony Peugeot Sport, Jeana-Christophea Paillera: – „Ośrodkowi stylistycznemu przekazaliśmy bardzo precyzyjne założenia techniczne z podanymi podstawowymi wymiarami, objętością wnętrza, rozmiarem kół, skokiem zawieszenia oraz dane aerodynamiczne z symulacji”.

Już na samym niemal wstępie biuro projektowe Peugeot Sport musiało dokonać podstawowego wyboru. Jaki powinien być napęd tej rajdowej maszyny: na cztery czy na dwa koła?  Zgodnie z przepisami regulaminu rajdu decyzja ta miała wpływ na dwa bardzo istotne parametry samochodu: – „Przeprowadziliśmy dogłębną analizę rozwiązań praktykowanych w rajdach, żeby zobaczyć atuty różnych opcji i finalnie zdecydowaliśmy się na wybór dość odmienny od konkurencji. Ze względu na parametry terenowe i zdolność jazdy po piasku wersji z napędem na dwa koła, zdecydowaliśmy się finalne na to właśnie rozwiązanie. Dzięki temu możemy mieć większe koła i większy skok zawieszenia wraz z wszystkimi wypływającymi z tego korzyściami.” Bezpośrednim skutkiem tej decyzji jest wyposażenie 2008 DKR w 37-calowe opony Michelin mające niemal 94 cm średnicy!

Miało to oczywiście duży wpływ na pracę stylistów Peugeot. Czterosobowy zespół podjął pasjonujące wyzwanie zaprojektowania maszyny ze znakiem lwa, która już wkrótce ma stawić czoła rozlicznymi rajdowym pułapkom:  – „Cała trudność polegała na przepracowaniu kanonów stylistycznych marki i dostosowaniu ich do parametrów technicznych i zróżnicowanych wymagań, jakie stawia przed samochodem niegościnny teren rajdu” – wyjaśnił Giovanni Rizzo, stylista nadwozia 2008. – „Zespół miał przed sobą dwie możliwości: sięgnąć po seryjnie produkowane nadwozie 2008 i dodać do niego wybrane części bądź inspirując się stylistyką 2008 zaprojektować nowy samochód spełniający podane założenia.

Wybraliśmy tę drugą możliwość!  2008 DKR nie ma na przykład tylnych drzwi i wygląda jak wizja coupe 2008.”

Team Peugeot Total cars are prepared for the testing session prior Rally Dakar 2015 in Buenos Aires, Argentina on January 1st, 2015

O ile dość łatwo było znaleźć stosowane w produkcji seryjnej rozwiązanie stylistyczne tyłu tej rajdowej bestii, o tyle przód okazał się znacznie bardziej wymagający, co potwierdza Michaël Trouvé, odpowiadający za kształt nadwozia w ośrodku stylistycznym Peugeot: – „Ze względu na wymagania dotyczące parametrów terenowych niezbędnych do pokonania trudnego terenu rajdu, kąt natarcia musiał być bardzo duży. Wymagało to zastosowania bardzo krótkiego zwisu, a więc odmiennego rozwiązania przodu niż w samochodzie seryjnym. Na szczęście konstruktorzy uważnie słuchali naszych uwag i zmienili rozmieszczenie niektórych elementów, które mogły być dla nas utrudnieniem. Zostawili nam nieco swobody, co pozwoliło zaprojektować przód jak najbardziej zbliżony do 2008.”

Dzięki tej doskonałej współpracy trwającej od września 2013 do stycznia br. uzyskaliśmy speklakularny kształt nadwozia, zrywający z obowiązującymi obecnie kanonami w rajdach terenowych. Carlos Sainz, który już siedmiokrotnie startował w rajdzie Dakar w barwach Red Bulla, zarówno na samochodach z napędem na dwa jak i na cztery koła, i zna na pamięć trudności techniczne wymagających odcinków południowoamerykańskiej trasy, jest głęboko przekonany co do możliwości swojej nowej maszyny: – „Podejście zastosowane w przypadku 2008 DKR jest naprawdę radykalne i niesie z sobą wiele nowych pomysłów. Auto nie przypomina żadnego innego samochodu z napędem na dwa koła. Jest naprawdę bardzo kompaktowe, co liczy się na jego korzyść. Po dwóch ostatnich startach w rajdzie Dakar na samochodach z napędem na dwa koła, jestem przekonany że można wygrać Dakar takim autem. Wymaga to oczywiście zaprojektowania wyjątkowego samochodu, który będzie się poruszał równie sprawnie w każdym terenie. Jestem pewien, że Peugeot Sport posiada niezbędne know-how i technologię i że włożył w ten projekt niezbędną pracę. Zapowiada się unikalne i stymulujące wyzwanie dla całego zespołu.”

Zobacz również:   25 lat Mercedesa 190 E 2.5-16 Evolution II – „Baby-Benz” jako samochód sportowy

 

PEUGEOT 2008 DKR: DANE TECHNICZNE

 

SILNIK
TypPojemność skokowaLiczba zaworów

Umiejscowienie

Liczba cylindrów

Moc

Moment obrotowy

Maksymalne obroty

Maksymalna prędkość

Olej

V6 bi turbo Diesel2993 cm324

Centralnie z tyłu pojazdu

6 w układzie widlastym pod kątem 60°

340 KM

800 Nm

5000 obr/min

200 km/h

TOTAL QUARTZ 10 W 50

UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU
TrybSkrzynia biegówOlej Napęd na 2 kołaUstawiona wzdłużnie, 6-przełożeniowa, sekwencyjna, sterowana ręcznieTOTAL 755 HPX 80 W 140
NADWOZIE
Konstrukcja nośna (kadłub)Poszycie Rurowa, stalowaKarbonowe
ZAWIESZENIE / HAMULCE / UKŁAD KIEROWNICZY
ZawieszenieSprężynyAmortyzatory

Skok

Stabilizatory poprzeczne

Układ kierowniczy

Tarcze / układ hamulcowy

 

 

 

Obręcze kół

Opony

Z podwójnymi trójkątnymi wahaczamiŚrubowe (2 na koło)Regulowane (2 na koło)

460 mm łącznie

Z przodu i z tyłu

O bezpośrednim przełożeniu ze wspomaganiem hydraulicznym

Podwójny układ hydrauliczny, zaciski 4-tłoczkowe typu monoblok

Stalowe wentylowane z przodu i z tyłu

Tarcze przednie: 355 mm

Tarcze tylne: 355 mm

Aluminiowe 2-częściowe 17 x 8,5

Michelin 37/12,5/17

WYMIARY
DługośćSzerokośćWysokość

Przedni zwis

Tylny zwis

Rozstaw osi

Pojemność zbiornika paliwa

4 099 mm2 033 mm1 912 mm

641 mm

658 mm

2 800 mm

400 l

źródło: Peugeot Polska

Leave a Reply