Skoda Fabia S2000

Historia projektu Škoda Fabia Super 2000

 

 

Pierwsze testy prototypu Škody Fabii Super 2000 odbyły się pod koniec 2008 roku. Samochód został zaprojektowany zgodnie ze zmienionymi dla tej kategorii wymogami FIA. Jego budowę oparto o Fabię drugiej generacji. Zgodnie z nowymi regulacjami, pojazd wyposażono w dwulitrowy, czterocylindrowy silnik benzynowy, sześciobiegową przekładnię sekwencyjną i napęd na cztery koła z trzema mechanicznymi dyferencjałami.

Pierwszy start modelu zaplanowano na Rajd Monte Carlo w styczniu 2009 roku. Podczas rywalizacji na zimowych, zaśnieżonych trasach, auto Škody musiało sobie poradzić z bardzo zmiennymi warunkami atmosferycznymi. Wszystko poszło zgodnie z planem: debiut Fabii Super 2000 w Rajdzie Monte Carlo zakończył się spektakularnym sukcesem – zajęciem czwartego miejsca.

 

W ten sposób rozpoczął się niezwykle udany dla Fabii S2000 i całej drużyny Škoda Motorsport sezon. Po debiucie podczas Rajdu Monte Carlo, czeska załoga, w składzie Jan Kopecký i Petr Starý, wywalczyła drugie miejsce w Rajdzie Azorów, który odbył się w maju 2009. Miesiąc później, podczas czerwcowego Rajdu Ypres rozgrywanego w Belgii, Škoda Fabia S2000 potwierdziła swe możliwości. Duet Kopecký – Starý dotarł do mety również na drugiej pozycji.

W trakcie całego sezonu rajdowego IRC w 2009 roku, zespół świętował swoje kolejne zwycięstwa. Szczególnie wygrana duetu Hänninen – Markkula w rajdzie Rosji w lipcu i dwa zwycięstwa duetu Kopecký – Starý w rajdach rozgrywanych w Czechach i w Hiszpanii w sierpniu i wrześniu, były prawdziwym kamieniem milowym dla zespołu rajdowego Škoda Motorsport.

Rok 2010 rozpoczął się od Rajdu Monte Carlo, gdzie Škody Fabia S2000 spisały się doskonale: wszystkie trzy załogi występujące w fabrycznym zespole Škoda Motorsport, uplasowały się w pierwszej piątce.

 

Nowa, odświeżona Fabia S2000 po faceliftingu, pokazana po raz pierwszy na Targach Motoryzacyjnych w Genewie, zadebiutowała w tegorocznym belgijskim Rajdzie Ypres. Przyniosła ona Škodzie podwójne zwycięstwo w Belgii, a zaraz po nim – spektakularne sukcesy w następnych rundach serii IRC (Intercontinental Rally Challenge). Rozegrany  Rajd Szkocji, przedostatnia eliminacja wchodząca w skład serii IRC tylko to potwierdziła: jeżdżący w barwach Škoda Motorsport Juho Hänninen i Mikko Markkula nie mieli sobie równych. Wygrywając w Szkocji, przypieczętowali swoje zwycięstwo w tegorocznej rywalizacji kierowców.

Fabia S2000 Facelift, w porównaniu ze swoją poprzedniczką, jest dłuższa i szersza. Jej długość wynosi teraz 4000 mm (poprzednio: 3992 mm), a szerokość 1820 mm (poprzednio: 1798 mm). Moc silnika zwiększono o pięć koni mechanicznych (z 265 KM do 270 KM), zaś maksymalny moment obrotowy zwiększono o 5 Nm (do 250 Nm).

Zobacz również:   Bez kompromisów – Volkswagen głodny pierwszego zwycięstwa w Rajdzie Niemiec
Długość: 4 000 mm
Szerokość: 1 820 mm
Rozstaw kół: 2 486 mm
Waga: min. 1 200 kg
Zbiornik paliwa: 75 l
Zużycie: 0,60 l/km ST
Silnik1996 cm3 – 83 x 92,2 mmatmosferyczny, 4-cylindrowywspółczynnik kompresji: 13,0:1

maksymalny moment obrotowy: 250 Nm / 7250 min-1

maksymalna moc wyjściowa: 270 KM/ 8250 min-1

elektronika Magneti Marelli

SprzęgłoAP Racingsinter2 dyski 184 mm
Przekładniasekwencyjna6-biegowa2 mechanizmy różnicowe
HamulceBremboasfalt: hamulec na przednim kole Ø 355 mmasfalt: hamulec na tylnym kole Ø 300 mm

żwir: hamulce na kołach: Ø 300 mm

Napęd4×4
ZawieszenieKolumna Mc Phersona z przodu i amortyzatory Reiger z tyłu
Przekładniasekwencyjna6-biegowa2 mechanizmy różnicowe
Opony i obręcze kółMichelinasfalt 8×18“żwir 7×15“

Leave a Reply