Uwaga na dziury!

Przeszkody w postaci dziur i nierówności to na drogach codzienność w okresie zimowym. Spotykamy je niekiedy w dużej ilości i wymaga to od nas uwagi, czujności i zręczności, aby uniknąć wjechania w nie. Ważne, by nie hamować za późno, kiedy samochód już wpadł w dziurę. Dociśnięty przód auta powoduje, że zawieszenie jest bardziej narażone na poważne uszkodzenia.

„Najlepiej dziurę ominąć, ale pod warunkiem, że nie narażamy w ten sposób ani bezpieczeństwa własnego, ani innych uczestników ruchu. Wykonywanie gwałtownych manewrów może zakończyć się tragicznie”ostrzega Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

DSC_7764

Jeśli nie mamy możliwości ominięcia dziury, zwolnijmy maksymalnie i tuż przed dziurą puśćmy hamulec, aby odciążyć przód samochodu. Warto zwolnić możliwie jak najbardziej także dlatego, że wjazd w dziurę z dużą prędkością może spowodować uszkodzenia karoserii, zderzaka, miski olejowej czy innych elementów pojazdu. Dodatkowo wciśnięcie sprzęgła może ochronić skrzynię biegów i silnik przed energią uderzenia.

„Nie wjeżdżajmy w dziurę ze skręconymi kołami. Jazda na wyprostowanych kołach zapewni mniejsze obciążenie układu kierowniczego samochodu. Jeśli dziura jest wyjątkowo duża, najlepiej najeżdżać na nią każdym kołem po kolei” – radzą trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Renault Espace fot. Piotr Majka (16)

Trenerzy Szkoły Jazdy Renault radzą jak krok po kroku uniknąć bezpośredniego kontaktu z przeszkodą:

  1. Naciśnij hamulec – zablokuje koła samochodu i pozwoli zwolnić bardzo szybko
  2. Jeśli nie uda ci się wyhamować spójrz w miejsce, w którym możesz ominąć przeszkodę, a nie na samą przeszkodę. Pamiętaj, aby skupiać się na rozwiązaniu problemu, a nie na samym problemie.
  3. Znacząco zwolnij pedał hamulca i wykonaj manewr omijania.
  4. Po ominięciu przeszkody bezpiecznie wróć na swój pas i ustabilizuj jazdę.
  5. W razie potrzeby zatrzymaj pojazd w bezpiecznym, wyznaczonym do tego miejscu, opanuj nerwy i rusz w dalszą drogę.
  6. Jeśli nie uda ci się wyhamować przed dziurą, pokonuj ją na luzie i z wciśniętym sprzęgłem. Nigdy nie hamuj w trakcie pokonywania dziury czy nierówności.

Leave a Reply