Alfa Romeo Stelvio

Podczas Salonu Samochodowego w Los Angeles, zaprezentowano najnowsze dzieło z logo Alfy Romeo: model Stelvio w wersji Quadrifoglio – nowy, a zarazem pierwszy SUV w ponad 100-letniej historii tej marki.

Nowy model, którego celem jest zostanie punktem odniesienia w segmencie średnich samochodów SUV, zawiera w sobie autentycznego „ducha” Alfy Romeo wyrażającego się poprzez pięć elementów, dzięki którym marka ta stała się jedną z najbardziej charakterystycznych, a tym samym pożądanych marek samochodowych na świecie: wyjątkowa włoska stylistyka, nowoczesne i innowacyjne silniki, doskonałe rozłożenie wagi (50/50), zaawansowane, wyjątkowe rozwiązania techniczne, najlepszy stosunek masy do mocy.

Zaprojektowany w Centrum Inżynierii i Stylu Alfy Romeo w Modenie, w sercu włoskiej Motor Valley, SUV Stelvio będzie produkowany w odnowionej fabryce w Cassino na linii produkcyjnej dedykowanej wyłącznie nowym modelom Alfa Romeo, między innymi fascynującej Giulii, która w 2015 roku zapoczątkowała nową erę w historii marki, poprzez swoje nowe kanony piękna i stylu, sportowego charakteru i technologii. Dzisiaj, te same elementy dostosowane do nowej kategorii pojazdów, powracają w przełomowym SUV-ie Stelvio: sportowy styl w 100% spod znaku Alfy Romeo, doskonale osiągi i bogate wyposażenie technologiczne i techniczne, idealnie nawiązujące kompaktowych SUV-ów marek Premium.

Już sama nazwa nowego SUV-a marki Alfa Romeo gwarantuje porywającą jazdę, która powinna zaskoczyć pozytywnie nawet najbardziej doświadczonego i wymagającego kierowcę.  W istocie, przełęcz Stelvio to najwyższa górska przejezdna przełęcz we Włoszech (druga w Europie), a krajowa droga o tej samej nazwie, która przez nią przechodzi wije się na odcinku prawie 20 km i liczy ponad 75 ostrych zakrętów, ujawniając zapierające dech w piersi krajobrazy i oszałamiająco szybkie zmiany wysokości, sięgające 2758 m n.p.m. Na przestrzeni lat, mistrzowie kolarstwa i sportów motorowych zdobywali tutaj najważniejsze tytuły, tworząc w ten sposób prawdziwą sportową legendę.  Będąca ważnym szlakiem komunikacyjnym również w okresie II wojny światowej, dzisiaj ta kręta droga jest synonimem podróży i wakacji. Aby przejechać nią w jak najlepszy sposób i w pełni cieszyć się wyjątkowymi i niepowtarzalnymi doznaniami, warto usiąść za kierownicę jedynego samochodu, będącego w stanie zaoferować niezrównane połączenie przyjemności czerpanej z jazdy, włoskiego stylu i wszechstronności: Alfy Romeo Stelvio

alfa-romeo-stelvio-001

Styl Alfy Romeo zachwycający pięknem i wyrazistym kształtem.

Stelvio stanowi doskonałą równowagę w czerpaniu z dziedzictwa marki a mocą, szybkością i pięknem: to prawdziwa magiczna alchemia, która jest częścią ponad 100-letniej historii Alfy Romeo.  Aby uzyskać ją zarówno w przeszłości, jak i dzisiaj, należy umiejętnie łączyć wyjątkowe cechy włoskiego designu: poczucie proporcji, prostotę i wyjątkową jakość wykończenia. Te elementy, leżące również u podstaw  modelu Giulia, nowego wzorca marki Alfa Romeo i źródła przyszłych inspiracji, zostały na nowo opracowane i dostosowane do innego typu samochodu, jakim jest usportowiony samochód z napędem na 4 koła (Sport Utility Vehicle).

Proporcje Stelvio są wyrazem kompaktowości, siły i dynamizmu, o czym świadczą wymiary: długość 468 cm, wysokość 165 cm i szerokość 216 cm.

Patrząc na bok samochodu, widzimy płynnie poprowadzoną linią nadwozia rozszerzającą się ku tyłowi i zgrabny kształt potwierdzający wrażenie kompaktowości. Linia biegnąca od kabiny zamyka się nad mocno nachyloną szybą tylną, zwieńczoną eleganckim spoilerem zapewniającym doskonałe osiągi aerodynamiczne, będące kluczowym czynnikiem dla samochodu o takich osiągach.

Styl Alfa Romeo charakteryzuje się wysoką jakością powierzchni, co oznacza tworzenie bogatych i harmonijnych refleksów wzdłuż bryły. Końcowym efektem jest posągowa forma, która na przykład, w linii bocznej Stelvio podkreśla grę światła
i cienia. Linii przetłoczenia biegnącej przez cały bok nadwozia towarzyszy „muskulatura”, która podkreśla przejście na błotnik przedni i tylny.

Wersja Quadrifoglio, zaprezentowana w Los Angeles, wyróżnia się zewnętrznymi spoilerami progowymi w kolorze nadwozia wzbogaconymi elementami w wykończeniu z włókna węglowego, które dodatkowo podkreślają sportowy charakter samochodu.  Wyposażenie to, razem ze zderzakiem przednim i tylnym w kolorze nadwozia oraz potężnymi łukami nadkoli, powoduje, że Stelvio Quadrifoglio jest bardziej upodabnia się do sportowej limuzyny niż do tradycyjnego SUV-a z tego segmentu.

Trzeci aspekt stylu Alfa Romeo to „prostota”, za którą kryje się jeden z najbardziej złożonych w przemyśle, kreatywnych procesów: projektowanie samochodu.
To właśnie design ma za zadanie ukryć długą i złożoną pracę za prostą i naturalną linią, która ukazuje elegancję formy oraz wyrafinowany gust „Made in Italy”. To samo podejście przenika całą historię wzornictwa Alfy Romeo, które zawsze wyrażało się w czystych i wyrazistych liniach. Dlatego także Stelvio jest jednoznacznie identyfikowalny, a to dzięki kilku prostym cechom: liniom wyżłobionych na bokach, które zaznaczają drzwi i otaczają klamki oraz – rzecz jasna – legendarnemu, charakterystycznemu trójkątnemu grillowi (Trilobo) na masce, być może najsławniejszym i najbardziej rozpoznawalnym logo w świecie motoryzacji.

Agresywny przód Stelvio w wersji Quadrifoglio zdominowany jest przez wąskie reflektory oraz atrapę chłodnicy z dużymi wlotami powietrza w przednim zderzaku i klasycznymi otworami wokół trójkątnego grilla na masce.

Uwagę zwraca także tył Stelvio, wyróżniający się sportowym charakterem podkreślonym przez cztery końcówki wydechu i przede wszystkim przez charakterystyczny ścięty tył, rozwiązanie stylistyczne nadające modelowi wyjątkowy i niepowtarzalny wygląd oraz będące wyrazem hołdu dla historii Alfy Romeo charakterystyczne i wyróżniające prestiżowe modele o wysokich osiągach oraz rajdowych początkach.

Tę samą, sportową inspirację odnajdujemy we wewnętrzu SUV-a Stelvio, które jest niezkłócone i proste, i gdzie wszystko skoncentrowane jest wokół kierowcy, o czym świadczy chociażby zebranie wszystkich przycisków sterowania na małej kierownicy, zaprojektowanej tak, by mogła dopasować się do każdego stylu jazdy. To jednak nie wszystko. Miejsce kierowcy zostało „skrojone na miarę”: z pośrodku ukośnym tunelem, delikatnie pofalowaną deską rozdzielczą oraz oprzyrządowaniem ukierunkowanym na kierowcę; inaczej mówiąc zostało „odszyte”, jak najlepszej jakości garnitur z niesamowitą starannością i z użyciem wysokiej jakości materiałów, tu: włókna węglowego, drewna i materii miłych dla oka i przyjemnych w dotyku, połączonych w taki sposób, by od roazu poczuć, że zostały one wykonane ludzkimi rękami.

 alfa-romeo-stelvio-002

Niesamowite osiągi zapewnione przez turbodoładowany silnik benzynowy
2.9 V6 o mocy 510 KM.

Innym elementem, który wyróżnia prawdziwą Alfę Romeo, są nowoczesne i innowacyjne silniki. Dlatego także Stelvio Quadrifoglio jest wyposażony w turbodoładowany silnik benzynowy 2.9 V6 o mocy aż 510 KM, połączony z ośmiostopniową, automatyczną skrzynią biegów.

Zainspirowany technologią i umiejetnosciami technicznymi Ferrari, benzynowy silnik  BiTurbo z 6 cylindrami jest wykonany w całości z aluminium, by zredukować całkowitą masę samochodu, szczególnie tę przenoszoną na oś przednią.

Nawiasem mówiąc, pomimo fantastycznej wartości mocy i momentu obrotowego, turbodoładowany silnik benzynowy 2.9 V6 o mocy 510 KM jest zaskakująco ekonomiczny, dzięki sterowanemu elektronicznie systemowi dezaktywacji cylindrów. Oczywiście, tak jak wszystkie silniki Alfa Romeo nowej generacji, potężna benzynowa jednostka napędowa 2.9 V6 Biturbo modelu Stelvio Quadrifoglio wyróżnia się  charakterystycznym dla Alfy Romeo dźwiękiem.

Wreszcie, ośmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów ZF ma specjalną kalibrację, umożliwiającą zmianę biegów w zaledwie 150 milisekund w trybie Race. Napęd wyposażony jest w sprzęgło „lock up”, które zapewnia kierowcy odczucie zdecydowanego zrywu, natychmiast po wybraniu biegu.
Ponadto, w zależności od trybu DNA, nowa automatyczna skrzynia biegów jest w stanie zoptymalizować płynność, komfort i łatwość jazdy we wszystkich warunkach eksploatacji, w tym również w mieście, a dodatkowo pozwala jeszcze bardziej poprawić zużycie paliwa oraz emisję CO2 w porównaniu do wersji wyposażonej w skrzynię manualną. W standardzie na kolumnie kierownicy montowane są aluminiowe łopatki zmiany biegów.

Zobacz również:   Odświeżony Passat na Targach w Genewie

Oprócz silnika 510 KM, montowanego tylko i wyłącznie w wersji Stelvio Quadrifoglio, pośród innych jednostek napędowych w gamie Stelvio znajdzie się silnik 2.0 turbo benzyna o mocy 280 KM z ośmiostopniową, automatyczną skrzynią biegów. Jest to 4-cylindrowa jednostka wykonana w całości z aluminium, która rozwija moc 280 KM przy 5250 obrotach/min. i maksymalnym momencie 400Nm przy 2250 obrotach/min. Oprócz elektrohydraulicznego systemu kontroli zaworów MultiAir, cechą szczególną tej jednostki napędowej jest układ turbodoładowania „2-in-1” oraz bezpośredni wtrysk z systemem wysokiego ciśnienia 200 bar, które przekładają się na wyjątkowo szybką reakcją na pedał gazu w całym zakresie działania oraz zaskakującą oszczędność pod względem spalania.

 alfa-romeo-stelvio-005

Wyjątkowe i ekskluzywne rozwiązania techniczne.

Zgodnie z kulturą techniczną Alfy Romeo, elektronika nie powinna być inwazyjna, ale wykorzystana tylko do spotęgowania doznań podczas jazdy, zapewnionych już zresztą przez doskonale zaprojektowane podwozie i zawieszenie.
Model Stelvio Quadrifoglio jest tego potwierdzeniem: wyjątkowy i zaskakujący pod względem strukturalnym, ale z zachowaniem licznych i wyszukanych systemów zastosowanych dla spotęgowania doznań podczas jazdy, zagwarantowanych już przez doskonałą mechanikę.

AlfaTM DNA Pro.

Stelvio Quadrifoglio oferuje nowy selektor Alfa DNA Pro, który modyfikuje dynamiczne zachowanie samochodu w oparciu o wybory dokonywane przez kierowcę: Dynamic, Natural, Advanced Efficient (tryb Eko) i Race (idealny, aby uzyskać maksymalne osiągi).

alfa-romeo-stelvio-004

Napęd 4×4 z technologią Q4.

SUV Stelvio Quadrifoglio wyposażony jest w innowacyjny napęd 4×4 z technologią Q4, zaprojektowany do sterowania napędem samochodu w czasie rzeczywistym, pozwalającym zapewnić maksymalny poziom osiągów, oszczędności i bezpieczeństwa. System Q4 nowego SUV-a Alfy Romeo zapewnia zatem wszystkie zalety napędu 4×4 i jednocześnie gwarantuje niski poziom spalania, szybszą reakcję oraz przyjemność prowadzenia auta z napędem na tył.

Montowany w Stelvio Quadrifoglio system Q4 obejmuje aktywną skrzynkę rozdzielczą i mechanizm różnicowy przedni, zaprojektowane, by spełnić konkretne wymogi techniczne Alfy Romeo, uzyskując bardzo szybkie sterowanie wysokim momentem obrotowym, dzięki wyjątkowo kompaktowej i lekkiej konstrukcji. Skrzynka rozdzielcza wykorzystuje zaawansowaną technologię aktywnego sprzęgła, która zapewnia ekstremalnie dynamiczną jazdę i, jednocześnie, niskie spalanie. Szybkość reakcji samochodu na pedał gazu oraz idealne rozłożenie momentu obrotowego zapewnia zintegrowany siłownik Next-Gen, pracujący w zależności od wybranego, za pośrednictwem Alfa DNA, trybu jazdy.

System Q4 stale monitoruje niezliczone parametry, by zapewnić najlepsze rozłożenie momentu obrotowego na dwie osie, w zależności od rodzaju wykorzystania samochodu i aktualnej przyczepności do nawierzchni drogi. Technologia ta jest w stanie przewidzieć utratę przyczepności kół, opierając się na informacjach zebranych przez czujniki przyspieszenia bocznego i wzdłużnego, kąta skrętu kierownicy oraz odchylenia samochodu. W normalnych warunkach, Stelvio Quadrifoglio z systemem Q4 zachowuje się, jak pojazd z napędem na tył: 100% momentu obrotowego przesyłanych jest na oś tylną. Po osiągnięciu granicznej wartości przyczepności kół, system w rzeczywistym czasie przekazuje 60% momentu napędowego na oś przednią za pośrednictwem specjalnej skrzynki rozdzielczej.
Aby zapewnić maksymalną szybkość reakcji w rozłożeniu momentu, system wykorzystuje wysoki poślizg mechaniczny (do 2,5%) pomiędzy dwoma osiami, który przekłada się na najlepszą w tej kategorii kontrolę samochodu pod względem napędu i stabilności na zakrętach.

 alfa-romeo-stelvio-008

AlfaTM Torque Vectoring.

Po raz pierwszy zestawiona z napędem 4×4 Q4, technologia Torque Vectoring, udoskonala właściwości jezdne Stelvio Quadrifoglio i podkreśla jego sportowy charakter. Dwa sprzęgła w mechanizmie różnicowym tylnym pozwalają odrębnie sterować przekazaniem momentu na każde z kół. W ten sposób przekazywanie mocy na podłoże poprawia się również w warunkach niskiej przyczepności. Pozwala to prowadzić samochód bezpiecznie i zawsze bardzo przyjemnie, bez konieczności nagłych interwencji ze strony systemu kontroli stabilności.

alfa-romeo-stelvio-003

Zawieszenia z eksluzywną technologią Alfa™Link.

Dla przedniej osi Stelvio Quadrifoglio zostało opracowane nowe, dwuwahaczowe zawieszenie z pół-wirtualną osią napędową, które optymalizuje neutralizację nierówności, jednocześnie gwarantując szybkie i precyzyjne manewry w każdych warunkach.  Opatentowane przez Alfę rozwiązanie zawieszenia Alfa Romeo jest w stanie zapewnić płynną jazdę na zakrętach oraz wysokie przyspieszenia boczne. W każdej sytuacji i przy każdej prędkości, jazda Alfą Romeo Stelvio jest zawsze naturalna i instynktowna.

Na osi tylnej zastosowano, opatentowane przez Alfę Romeo, rozwiązanie wielowahaczowe typu Multilink, które gwarantuje jednocześnie wysokie osiągi, przyjemność jazdy i komfort.

Za amortyzację odpowiadają elementy sterowane elektronicznie, które na bieżąco dostosowują się do warunków jazdy i pozwalają wybrać styl jazdy bardziej ukierunkowany na osiągi lub na komfort.

15933

Integrated Brake System (IBS) oraz tarcze węglowo-ceramiczne.

Innowacyjny system elektro-mechaniczny IBS, łączący kontrolę stabilności z tradycyjnym wspomaganiem hamulców, gwarantujący natychmiastową reakcję hamulca i rekordowo krótką drogę hamowania, jak i znaczącą optymalizację obciążeń, występuje tylko w Alfie Romeo. Zastosowano go w Stelvio Quadrifoglio, jak również wcześniej w nowej Giulii. W Stelvio Quadrifoglio występuje też układ hamulcowy z aluminiowymi elementami i tarczami węglowo-ceramicznymi.

 alfa-romeo-stelvio-010

AlfaTM Chassis Domain Control. 

Alfa™ Chassis Domain Control (CDC), stanowi „mózg” Stelvio Quadrifoglio, kontrolujący całą elektronikę samochodu. System ten zarządza działaniem różnych elementów, jak unowocześniony selektor Alfa™ DNA Pro, napęd 4×4 Q4, system Alfa™ Torque Vectoring, aktywne zawieszenie oraz ESC – czuwa nad zoptymalizowaniem osiągów i przyjemnością jazdy. W szczególności, CDC dopasowuje jazdę w czasie rzeczywistym, powodując dynamiczne mapowanie systemu Alfa™ DNA Pro, w oparciu o dane dotyczące przyspieszenia i obrotów odczytane przez czujniki. Zapobiega, a także zarządza, krytycznymi sytuacjami, informując o nich z wyprzedzeniem konkretne jednostki systemu elektronicznego pojazdu: podwozie, układ napędowy, zawieszenie, hamulce, układ hamulcowy, układ kierowniczy, wspomaganie kierownicy i mechanizm różnicowy na zakrętach.

alfa-romeo-stelvio-011

Elementy wyposażenia opracowane we współpracy z Magneti Marelli.

Jak dla innych modeli gamy Alfa Romeo, SUV Stelvio oferuje liczne elementy wyposażenia opracowane we współpracy z Magneti Marelli, od oświetlenia, do układu napędowego, od zawieszeń przez układy wydechowe, aż po nowy system multimedialny Uconnect 3D Nav 8,8″, które potwierdzają długą i owocną współpracę pomiędzy marką Alfa Romeo, a sławną międzynarodową grupą, która działa w branży projektowania i produkcji wysokiej jakości systemów i komponentów motoryzacyjnych.

 alfa-romeo-stelvio-006

Doskonałe rozłożenie mas i idealny stosunek masy do mocy.

Jednym z głównych celów, który przyświecał projektowaniu Stelvio Quadrifoglio było zapewnienie maksymalnej przyjemności z jazdy. Kluczowymi czynnikami w osiągnięciu tego celu są: idealny rozkład masy pomiędzy obiema osiami oraz doskonały stosunek masy do mocy. Optymalny rozkład  masy pomiędzy dwie osie uzyskany został poprzez specjalne zarządzanie masami i materiałami, do którego przyczynił się układ SUV-a Alfy Romeo oraz umieszczenie w możliwie najbardziej centralnej pozycji elementów o największej masie. Idealny stosunek masy do mocy osiągnięto natomiast poprzez zastosowanie ultralekkich materiałów, jak włókno węglowe, z którego wykonano wał napędowy, czy aluminium, z którego zbudowany został silnik, zawieszenie, hamulce, drzwi i błotniki, pokrywa silnika, a także pokrywa tylna. Zmniejszona masa oczywiście nie wpływa negatywnie na doskonałą sztywność skrętną samochodu, która gwarantuje doskonałą jakość, komfort akustyczny
i zachowanie na drodze, również w przypadku ekstremalnych naprężeń.

Leave a Reply