3071_1_5 kopia

Dzięki efektowi synergii w 2014 roku Alians Renault-Nissan uzyskał dochód w wysokości 3,8 mld euro, co stanowi jeszcze lepszy wynik niż w poprzednim roku (2,87 mld). Kluczowe znaczenie dla osiągnięcia efektu synergii miały zaopatrzenie, inżynieria i produkcja. Wprowadzenie na rynek pojazdów wykorzystujących platformę Common Module Family (CMF) oraz ostatnia harmonizacja czterech głównych dziedzin przyczyniły się do uzyskania efektu synergii we wszystkich trzech obszarach.

W celu uzyskania efektu synergii, konieczne jest obniżanie kosztów, unikanie zbędnych wydatków i zwiększanie dochodów. Każdego roku uwzględnia się tylko nowe synergie, nie zaś synergie przynoszące efekty kumulacyjne. Rozliczanie synergii pozwala firmom Renault i Nissan weryfikować realizację wyznaczonych celów w zakresie wydajności. Najważniejszy jest jednak fakt, że oszczędności netto i zwiększanie przychodów pozwalają obu producentom oferować klientom na całym świecie lepsze pojazdy.

Nasz system Common Module Family stale napędza rozwój synergii we wszystkich głównych obszarach, od zaopatrzenia, przez inżynierię pojazdów, po układy przeniesienia napędu – powiedział Carlos Ghosn, prezes i dyrektor generalny Aliansu Renault-Nissan. – Poza tym niedawna harmonizacja czterech głównych dziedzin w firmach Renault i Nissan – inżynierii, zarządzania łańcuchem dostaw i inżynierią produkcji, zaopatrzenia i kadr – dodatkowo wzmacnia ten efekt.

Oba podmioty przeprowadziły harmonizację tych czterech dziedzin 1 kwietnia 2014 roku. Choć Renault i Nissan pozostają oddzielnymi firmami, działaniami w ramach każdej z dziedzin kieruje wiceprezes wykonawczy z ramienia Aliansu. Oczekuje się, że dzięki harmonizacji do końca 2016 roku Alians uzyska efekt synergii przekraczający założoną wartość 4,3 mld euro rocznie. W roku 2009 wynosiła ona 1,5 mld euro.

Common Module Family (CMF)

Common Module Family (CMF) to wprowadzony przez Alians unikalny system konstrukcji modułowej pojazdów, którego rola w zwiększaniu efektu synergii wciąż wzrasta. Dzięki wprowadzeniu płyty podłogowej CMF Renault i Nissan mogą konstruować wiele różnych typów pojazdów przy użyciu mniejszego zestawu części, jednocześnie oferując klientom większy wybór i wyższą jakość pojazdów. Małe samochody budowane są na płycie CMF-A, pojazdy średniej wielkości na płycie CMF-B, a największe – na płycie CMF-C/D. W lutym 2014 roku firma Nissan wprowadziła na rynek europejski zupełnie nową wersję popularnego pojazdu typu crossover – Qashqai. Qashqai jest budowany na płycie CMF-C/D i jest to trzeci model firmy Nissan, który skonstruowano z wykorzystaniem tej platformy. W 2013 roku firma Nissan wprowadziła na rynek USA pojazd SUV Rogue, a na rynek chiński – crossover SUV X-Trail. Wcześniej w tym samym roku firma Renault zaprezentowała swoje pierwsze pojazdy wykorzystujące platformę CMF – Nowe Renault Espace i Kadjar. Również te samochody zbudowano na płycie podłogowej CMF-C/D. W 2015 roku Renault wprowadzi model Kwid na rynek w Indiach. Kwid – pierwszy samochód Aliansu skonstruowany na platformie CMF-A – będzie produkowany w zakładach Renault-Nissan w Chennai. Datsun wprowadzi na rynek pojazd na takiej samej platformie w 2016 roku.

Zobacz również:   Volvo ogłasza ceny nowego modelu XC60

Według prognoz do końca 2020 roku 70 procent pojazdów Aliansu będzie budowanych na platformach CMF.

Wspólna produkcja

Ważnym czynnikiem zwiększającym synergię jest także wspólna produkcja pojazdów. Oczekuje się, że do końca 2015 roku wspólna produkcja stanie się powszechną praktyką dzięki wprowadzeniu standardów i procedur Alliance Production Way (APW) we wszystkich zakładach Aliansu. System produkcji APW jest rezultatem polityki wymiany najlepszych praktyk w całej organizacji. Umożliwienie zakładom produkcji zarówno pojazdów Renault, jak i Nissan przełoży się na lepsze wykorzystanie mocy produkcyjnych. W 2014 roku Nissan rozpoczął produkcję crossovera Rogue w zakładach Renault w Busan w Korei Południowej, aby zaspokoić wyższy od prognozowanego popyt w USA. Zakłady AVTOVAZ w Togliatti w Rosji są największym ośrodkiem produkcyjnym Aliansu, mogącym wytwarzać niemal milion pojazdów rocznie. W zakładach tych produkowane są pojazdy czterech marek – Łada, Renault, Nissan i Datsun. Obecnie Alians posiada większościowy udział w spółce typu joint venture, która zarządza firmą AVTOVAZ – największym rosyjskim producentem samochodów.

Znaczenie innych obszarów biznesowych, w tym sprzedaży i marketingu

Alians w coraz większym stopniu wykorzystuje efekt synergii w innych obszarach działalności, takich jak sprzedaż i marketing. Na przykład dzięki zawiązaniu Aliansu firmy Renault i Nissan mogą oferować szeroką gamę pojazdów klientom na całym świecie. W 2014 roku Alians podpisał globalne umowy z kilkoma klientami flotowymi, w tym z międzynarodową korporacją z branży spożywczej Danone.

Dodaj komentarz