- Trzecie podejście Polo R WRC do zwycięstwa na własnym podwórku
- Ogier, Latvala i Mikkelsen, czyli pierwszy, drugi i czwarty kierowca klasyfikacji MŚ w roli faworytów Rajdu Niemiec
- Rajd Niemiec jest ostatnim brakującym trofeum do kolekcji zwycięstw Volkswagena w Rajdowych Mistrzostwach Świata
- Ogier/Ingrassia z pierwszą szansą na zapewnienie sobie tytułów mistrzowskich w tym sezonie
Dotychczas wygrywali wszędzie, tylko nie w Niemczech – jeśli chodzi o Volkswagena Sebastian Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) oraz Andreas Mikkelsen/Ola Floene (N/N) w dniach 20-23. sierpnia 2015 r. mają szansę zapełnić małą, ale ważną lukę w rajdowym życiu Polo R WRC. Rajd Niemiec, dziewiąta runda Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC), jest dotąd jedynym rajdem, którego 318-konny World Rally Car z Wolfsburga nigdy jeszcze nie wygrał. W latach 2013 i 2014 Volkswagen nie miał szczęścia w rozgrywanym wokół Trewiru rajdzie, i mimo że w obydwu przypadkach jego kierowcy (w każdym rajdzie inny) znajdowali się w czołówce, nie dane im było ukończyć imprezy ze zwycięstwem.
Niezrażone tym co działo się w przeszłości załogi Volkswagena stają na starcie jak zawsze pełne zapału i bardzo zmotywowane do walki. Wygrać we własnym kraju nie jest łatwo – Rajd Niemiec jest pierwszą prawdziwie asfaltową rundą tegorocznych Mistrzostw Świata i bywa nazywany „bestią”, która wręcz prowokuje sportowe dramaty.
„Jedno jest pewne: nasze dotychczasowe wyniki w rajdzie Niemiec nie odzwierciedlają ani naszych ambitnych celów, ani świetnej jazdy naszych kierowców” stwierdził Jost Capito, dyrektor Volkswagen Motorsport. „Nie ma drugiego rajdu, w którym nasza żądza zwycięstwa byłaby większa, a jednocześnie jak dotąd tak nienasycona. Zarówno w 2013 r., jak i w 2014 r. mogliśmy sięgnąć po zwycięstwo, jednak mimo że prowadziliśmy (raz Sebastien Ogier, a raz Jari-Matti Latvala) nie udało nam się ukończyć rajdu. Ale nawet jeśli dotąd nie mieliśmy szczęścia na własnym podwórku, to nie ma najmniejszego powodu, by i w tym roku nie powalczyć o pierwsze miejsce. Sebastien Ogier i Jari-Matti Latvala to dwaj „asfaltowi” kandydaci do zwycięstwa, z kolei Andreas Mikkelsen już dawno dojrzał do swojej pierwszej wygranej i jest szybki na każdej nawierzchni. Podczas Rajdu Niemiec nie będzie taryfy ulgowej, każdy członek zespołu do tego, co konieczne doda jeszcze ekstra porcję wysiłku i profesjonalizmu”.
Rajd Niemiec, czyli „bestia” Volkswagenowi niestraszna
Volkswagen staje do Rajdu Niemiec z respektem należnym każdej rundzie mistrzostw WRC, ale bez cienia strachu. Inaczej niż w poprzednich latach, tym razem rajdówek Sebastiena Ogiera i Jari-Matti Latvali nie wyposażono w nowe zawieszenie, lecz zastosowano to już sprawdzone podczas imprezy w „Monte” oraz w rajdach Meksyku, Portugalii i Polski. I jeszcze coś zmieniło się przez ten rok: Jari-Matti i Mikka Anttila okazali się wspaniałymi zwycięzcami na asfalcie – w 2014 r. podczas Rajdu Francji świętowali pierwsze fińskie zwycięstwo na tego rodzaju nawierzchni od 14 lat, wygrywając przy okazji najszybszy asfaltowy rajd w historii. Andreas Mikkelsen/Ola Floene także pokazali przy tej okazji, że są bardzo wszechstronni – zajęli we Francji drugie miejsce, kompletując świetne wyniki z wcześniejszych imprez na śniegach Szwecji i na szutrze w Polsce, gdzie także stanęli na drugim stopniu podium. Aby nawiązać do tych sukcesów, Volkswagen przygotowywał się do specyficznych warunków panujących na Rajdzie Niemiec na Korsyce i właśnie w Niemczech. Testy jak zawsze były bardzo solidne i wspólnie z trzema załogami opracowano podczas nich podstawowe zestrojenie zawieszenia do Polo R WRC drugiej generacji.
Cztery razy poligon, a na koniec kilka „klasyków” – trasa na rok 2015
Kierowcy i piloci podczas Rajdu Niemiec 2015 będą walczyli w dużym stopniu na znanej trasie. Nie ma takiego odcinka specjalnego, który byłby dla uczestników całkowicie nowy. Słynna „pancerna płyta” na poligonie Baumholder, z jej potężnymi głazami, pojawi się w sobotę cztery razy w programie rajdu, jako część dwóch odcinków specjalnych. Teren ten jest dostępny dla cywilów tylko podczas Rajdu Niemiec, a w przeszłości był widownią wielu dramatycznych wydarzeń, których przyczyną były wyjątkowo śliski asfalt i wspomniane głazy na trasie. Te ostatnie służą do tego, by zatrzymywać czołgi… Do walki na tych wyjątkowych oesach elita specjalistów od jazdy poślizgiem staje ze szczególnym respektem; w 2015 roku pierwszy z tych oesów będzie miał długość 2,87 km i będzie najkrótszym, drugi zaś, liczący 45,61 km, będzie najdłuższym odcinkiem specjalnym Rajdu Niemiec. Jednak najbardziej spektakularne są oesy rozgrywane w niedzielę. „Stein & Wein” (Kamień i Wino”) oraz „Drohntal” (Dolina Drohn) prowadzą krętymi drogami wśród winnic. Za drugim razem oes Drohntal będzie Power Stagem, na którym trzej najlepsi kierowcy i piloci mogą zdobyć dodatkowe punkty do klasyfikacji.
Najlepszy kierowca Volkswagena: Andresa Mikkelsen i podium 2014
Andreas Mikkelsen i Ola Floena zdobyli dla Volkswagena jedyne dotychczas miejsce na podium w Rajdzie Niemiec – w 2014 roku zakończyli tę rundę mistrzostw na trzecim miejscu. Sześć tygodni później znowu byli bardzo szybcy na asfalcie i zajęli drugie miejsce w Rajdzie Francji, który w 2014 r. rozgrywano jeszcze w Alzacji. Przed swoim 60. startem w RMŚ Mikkelsen stawał na podium 10 razy, ale nigdy jeszcze na jego najwyższym stopniu.
„Matchball” numer jeden: Ogier i Ingrassia z szansami na trzeci tytuł mistrzowski
Tylko wygranie Rajdu Niemiec 2015 zapewniłoby już teraz Sebastienowi Ogierowi i Julienowi Ingrassi tytuły mistrzów świata. Ale nawet wtedy byliby zdani na pomoc swoich bezpośrednich rywali Jari-Matti Latvali/Miikki Anttili, Madsa Ostberga/Jonasa Anderssona (N/S, Citroen), Andreasa Mikkelsena/Oli Floene oraz Thierry’ego Neuville’a/Nicolasa Gilsoula (B/B, Hyundai). Ogier/Ingrassia musieliby powiększyć swoją dotychczasową przewagę wynoszącą 89 punktów o kolejne 23, do 112 punktów. 25 punktów można otrzymać za wygranie rajdu, kolejne trzy za zwycięstwo w tzw. Power Stage.
Wyrównać rachunki: Jari-Matti Latvala, jazda po asfalcie i Rajd Niemiec
Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila chcieliby wyrównać swoje rachunki z Rajdem Niemiec. W 2014 roku jechali bardzo dobrze, mając minutę przewagi nad pozostałymi kierowcami w ostatnim dniu rajdu wypadli z trasy – tak zakończyło się ich marzenie o pierwszej wygranej na asfalcie. Spełniło się ono wkrótce potem we Francji. Gdyby Latvala/Anttila zdobyli miejsce lepsze niż siódme oznaczałoby to, że ewentualne wczesne zdobycie tytułu Mistrzów Świata przez Ogiera/Ingrassię musiałoby się przesunąć w czasie.
Wypowiedzi przed Rajdem Niemiec
Sebastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC nr 1
„Mam mieszane uczucia przed Rajdem Niemiec. Z jednej strony wygrałem tam w 2011 roku i jechałem naprawdę szybko. Z drugiej strony, w 2014 r. dotkliwie poczułem, że na wąskich drogach człowiek jest natychmiast karany nawet za drobne błędy. Ale to już przeszłość. W tym roku zamierzamy lepiej to rozegrać. Musimy jednak być niesamowicie skoncentrowani i unikać błędów. Przed Rajdem Niemiec podczas jazd testowych w Trewirze dodatkowo sprawdzaliśmy hamulce, żeby jak najlepiej przygotować się do wyzwań, jakie stawia asfaltowa nawierzchnia. Wiele fragmentów trasy tegorocznego rajdu jest podobnych albo identycznych z tymi z poprzedniego roku. Szczególnie podobają mi się kręte oesy wzdłuż winnic. Jazda po nich w Polo R WRC daje mnóstwo frajdy. Przy spełnieniu pewnych warunków Julien i ja moglibyśmy w Niemczech zdobyć tytuł mistrzów świata kierowców i pilotów. Ale będziemy się pilnować, by nie popełnić błędu, bo chcemy ten rajd zakończyć sukcesem – oczywiście najlepiej na najwyższym stopniu podium”.
Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC nr 2
„Dla całego zespołu jazda na własnym podwórku jest szczególnym przeżyciem. Zwycięstwo w Finlandii dało mi rzecz jasna potężny zastrzyk motywacji. Przedtem nie wszystko dobrze się układało, ale przed moją rodzimą publicznością pokazałem, że jestem w stanie wygrać bezpośredni pojedynek z Sebem. Michelin dostarczy na Rajd Niemiec nowe opony H4, do których podczas testów tydzień temu dopasowaliśmy ustawienie Polo R WRC. W tym roku dodatkowo testowaliśmy auto na Korsyce, więc mogłem się już przyzwyczaić do jazdy po asfalcie. Asfaltowe rajdy mają swoją specyfikę, bo my kierowcy musimy się w krótkim czasie nastawić na różne rodzaje nawierzchni o różnych właściwościach przyczepności. W Rajdzie Niemiec szczególnie trudne jest to na odcinku specjalnym „Panzerplatte”, moim ulubionym. Jest trochę taki, jak w Finlandii – pagórki, szeroka droga, przyczepność zmienia się nieustannie, a prędkość jest duża. Lubię to, bo taki odcinek można przejechać płynnie. Trasa wzdłuż winnic jest znacznie bardziej techniczna. W 2013 r. prowadziłem w Rajdzie Niemiec aż do soboty po południu, a w zeszłym roku do niedzieli rano – w tym roku byłoby pięknie, gdybym utrzymał prowadzenie do samego końca. Realnie możliwe jest jedno z trzech pierwszych miejsc. To mój cel.”
Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC nr 9
„Właściwie w Niemczech jedzie się trzy rajdy asfaltowe w ciągu jednego weekendu, tak bardzo zmienia się nawierzchnia w ciągu trzech kolejnych dni. Do Rajdu Niemiec trenowałem wśród winnic, żeby przygotować się do pokonywania tamtej nawierzchni z rajdową szybkością. W końcu od Rajdu Monte Carlo nie jeździłem po asfalcie. Ale bardzo się cieszę, że teraz będę mógł. Podobają mi się odcinki specjalne Rajdu Niemiec i mam nadzieję, że szybko znajdę swój rytm. W zeszłym roku jako najlepszy kierowca Volkswagena zająłem trzecie miejsce. W tym roku, jako zespół, chcemy oczywiście osiągnąć lepszy wynik. Spodziewam się, że zawalczymy o najwyższe miejsce na podium. Ale nie możemy zapominać o konkurentach: mój przyjaciel Thierry Neuville i Hyundai wygrali tu w zeszłym roku. Na dodatek Citroen z Krisem Meeke i Madsem Ostbergiem zawsze jest szybki na asfalcie. O wynikach zdecydować może też pogoda, która stale się zmienia. Trzeba więc sprostać wielu różnym wyzwaniom. Podczas Rajdu Finlandii wypadając z trasy straciłem drugie miejsce w mistrzostwach świata kierowców i uzyskując dobry wynik w Niemczech chciałbym je oczywiście odzyskać. Zamierzam walczyć o jedną z trzech najwyższych pozycji.”
Czy wiecie że…
Pierwszy rajd Niemiec w 1982 roku wygrali niemieccy kierowcy Erwin Weber i Matthias Berg. Weber, który w latach 1987-1990 jeździł w barwach Volkswagena, ten pierwszy rajd wygrał w Oplu Ascona 400.
Odkąd Rajd Niemiec znajduje się w kalendarzu Rajdowych Mistrzostw Świata jeszcze nigdy nie wygrał go niemiecki producent samochodów. Za wyjątkiem roku 2009, gdy rajd nie był rundą RMŚ, jedenaście zwycięstw zapisał na swoim koncie Citroen, a jedno Hyundai.
Załoga Volkswagena Sebastien Ogier/Julien Ingrassia wygrała Rajd Niemiec w 2011 roku. Obaj Francuzi startowali wtedy w Citroenie.
Sebastien Loeb, posiadacz rekordowej liczby tytułów mistrza świata, ma na swoim koncie także rekordową liczbę wygranych w Rajdzie Niemiec. Francuz zwyciężył tu w sumie 9 razy, a w latach 2002-2011 nawet osiem razy z rzędu.
W tym roku obok klasy WRC oraz mistrzostw WRC2 i WRC3 rozegrane będą też nowo utworzone zawody RGT-Cup.
Kierowca testowy Volkswagena Dieter Depping wygrał Rajd Niemiec trzykrotnie – w latach 1994, 1996 i 1997. Aż do serii zwycięstw Loeba, to do Niemca należał rekord wygranych w tym rajdzie.
Uroczysty start i dekoracja zwycięzców Rajdu Niemiec, odkąd jest on rundą Rajdowych Mistrzostw Świata, tylko raz nie odbyły się w otoczeniu wspaniałej okolicy Porta Nigra zaliczonej przez UNESCO do światowego dziedzictwa kultury. Podczas pierwszego dla Volkswagena Rajdu Niemiec w 2013 r. kierowców, pilotów i samochody przedstawiono publiczności przed południową stroną katedry w Kolonii, na „Roncalliplatz”.
Liczba na Rajd Niemiec – 50
Szef zespołu Ralf Arneke podczas Rajdu Niemiec będzie świętował podwójny jubileusz. Podczas 50 rajdu, w którym weźmie udział od czasu gdy Volkswagen rozpoczął starty z Polo R WRC, będzie obchodził (w sobotę) swoje 50. urodziny. Czego najbardziej życzy sobie z tej okazji? Patrz wyżej.
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), punktacja
Kategoria kierowców | punkty | |
1. | Sébastien Ogier | 182 |
2. | Jari-Matti Latvala | 93 |
3. | Mads Østberg | 84 |
4. | Andreas Mikkelsen | 83 |
5. | Thierry Neuville | 70 |
6. | Kris Meeke | 54 |
7. | Elfyn Evans | 53 |
8. | Ott Tänak | 50 |
9. | Hayden Paddon | 44 |
10. | Dani Sordo | 39 |
Kategoria producentów | punkty | |
1. | Volkswagen Motorsport | 257 |
2. | Citroën Total Abu Dhabi WRT | 141 |
3. | Hyundai Motorsport | 139 |
4. | M-Sport World Rally Team | 126 |
5. | Volkswagen Motorsport II | 49 |
6. | Hyundai Mobis World Rally Team | 43 |
7. | Jipocar Czech National Team | 43 |
8. | F.W.R.T. | 9 |
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Niemiec – harmonogram rajdu
Czwartek, 20 sierpnia 2015 r. | ||
Shakedown (Konz) 210 min. | 04.55 | 09:30 |
Oficjalny Start (Porta Nigra, Trier) | 20:50 |
Piątek, 21 sierpnia 2015 r. | ||||||
Start (Trier) | 08:00 | |||||
OS 01 | Sauertal 1 | 18.35 | 14.84 | 8:30 | ||
OS 02 | Waxweiler 1 | 47.70 | 16.40 | 9:43 | ||
OS 03 | Moselland 1 | 56.72 | 23.24 | 11:05 | ||
OS 04 | Mittelmosel 1 | 10.05 | 13.67 | 36.93 | 11:50 | |
Przegrupowanie | 13:10 | |||||
Serwis A (Trier) | 30 min | 13:40 | ||||
OS 05 | Sauertal 2 | 18.35 | 14.84 | 14:40 | ||
OS 06 | Waxweiler 2 | 47.70 | 16.40 | 15:53 | ||
OS 07 | Moselland 2 | 56.72 | 23.24 | 17:10 | ||
OS 08 | Mittelmosel 2 | 10.05 | 13.67 | 36.93 | 18:00 | |
Serwis B (Trier) | 45 min | 19:30 | ||||
Park zamknięty (Trier) | 23:15 | |||||
339.50 km | 136.30 km | Σ 475.80 km |
Sobota, 22 sierpnia 2015 r. | ||||||
Serwis C (Trier) | 15 min | 00:29 | 06:12 | |||
OS 09 | Grafschaft 1 | 44.48 | 18.35 | 07:34 | ||
OS 10 | Bosenberg 1 | 60.31 | 17.13 | 09:02 | ||
OS 11 | Arena Panzerplatte 1 | 46.11 | 02.87 | 10:32 | ||
OS 12 | Arena Panzerplatte 2 | 00.37 | 02.87 | 10:32 | ||
OS 13 | Panzerplatte Long 1 | 09.31 | 45.61 | 57.68 | 11:05 | |
Przegrupowanie | 26.90 | 12:54 | ||||
Serwis D (Trier) | 30 min | 13:54 | ||||
OS 14 | Grafschaft 2 | 44.48 | 18.35 | 15:31 | ||
OS 15 | Arena Panzerplatte 3 | 55.21 | 02.87 | 17:06 | ||
OS 16 | Panzerplatte Long 2 | 09.31 | 45.61 | 17:26 | ||
OS 17 | Bosenberg 2 | 33.47 | 17.13 | 82.15 | 18:47 | |
Serwis E (Trier) | 45 min | 20:52 | ||||
Park zamknięty (Trier) | 00:30 | |||||
470.07 km | 170.79 km | Σ 640.86 km |
Niedziela, 23 sierpnia 2015 r. | ||||||
Serwis F (Trier) | 15 min | 00.29 | 06:12 | |||
OS 18 | Stein & Wein 1 | 28.92 | 19.59 | 07:07 | ||
OS 19 | Dhrontal 1 | 39.69 | 14.08 | 35.82 | 08:11 | |
Przegrupowanie | 09:11 | |||||
Serwis G (Trier) | 30 min | 09:21 | ||||
OS 20 | Stein & Wein 2 | 28.92 | 19.59 | 22.99 | 10:31 | |
Przegrupowanie | 11:15 | |||||
OS 21P | Dhrontal 2 | 18.05 | 14.08 | 35.82 | 12:08 | |
Serwis H (Trier) | 10 min | 13:11 | ||||
Ceremonia podium (Porta Nigra, Trier) | 15:00 | |||||
210.50 km | 67.34 km | Σ 277.84 km | ||||
1,020.07 km | 374.43 km | Σ 1,394.50 km |