BMW i8 Formula E 002

W sezonie 2015/16 BMW ponownie będzie „dowodzić” samochodami w FIA Formula E Championship. Drugi sezon serii wyścigowej rusza w Pekinie 17 października 2015.

Futurystyczny sportowy samochód BMW i8 (średnie zużycie paliwa: 2,1 l/100 km, emisja CO2: 49 g/km) ponownie będzie w samym środku wydarzeń jako Safety Car w innowacyjnej serii mistrzowskiej samochodów z napędem elektrycznym. W pełni elektryczne (a więc i bezemisyjne) BMW i3 (zużycie energii 12,9 kWh, emisja CO2: 0 g/km) będzie pełnić rolę Medical Car, podobnie jak to miało miejsce w inauguracyjnym sezonie serii. Ponadto podczas wyścigów Formuły E debiutować będą elektryczne skutery BMW C evolution oraz BMW X5 xDrive40e plug-in hybrid (średnie spalanie 3,4-3,3 l/100 km, emisja CO2 78-77 g/km) – podobnie jak inne modele marek należących do BMW Group, w miarę jak dołączać będą do samochodów BMW i w rodzinie eDrive.

BMW i8 Formula E 001

W drugim swym sezonie Formuła E stanie się „otwartymi mistrzostwami”. W porównaniu z inauguracyjnym sezonem, gdy wszystkie auta były identyczne, 8 z 10 zespołów stanie do walki w nowym sezonie z własnymi technologiami. Zmiany techniczne koncentrować się będą na zespole napędowym – a szczególnie na silniku elektrycznym, inwerterze, skrzyni biegów i układzie chłodzenia – co spowoduje, że bolidy będą się różnić prędkością, brzmieniem i przede wszystkim wydajnością na dystansie wyścigów.

Kalendarz 2014/15 Formuły E obejmował 11 wyścigów w 10 krajach na 3 kontynentach. W całej serii wzięło udział 10 zespołów, każdy z dwoma kierowcami za kierownicami zestandaryzowanych samochodów. Nelson Piquet Jr. zdobył tytuł w finałowym wyścigu w Londynie – i znalazł własne miejsce w annałach jako pierwszy mistrz nowej serii wyścigowej.

Nowy sezon rozpocznie się 17 października i znów obejmie 11 wyścigów w 10 krajach.

BMW i8 Formula E 003

Pojazdy BMW Group wspierające FIA Formula E Championship 2015/16 – dane techniczne i informacje.

BMW C evolution

Dwa skutery dostarczone przez BMW Motorrad do roli shuttle.

– Zasięg w codziennym użytkowaniu: 100 km

– Maksymalna moc: 35 kW/47,5 KM)

– Maksymalny moment obrotowy: 72 Nm

– 0-100 km/h: 6,2 s

– Prędkość maksymalna: 120 km/h (ogr. elektronicznie)

– Innowacje: wsparcie cofania, Asystent Kontroli Momentu Obrotowego TCA, 4 tryby pracy i jazdy, ABS, hybrydowe podwozie, kolorowy wyświetlacz TFT, światła dzienne i obrysowe LED, bezpieczeństwo systemów elektrycznych w standardzie dla samochodów elektrycznych.

 BMW i8 Formula E 012

BMW X5 xDrive40e

W sprzedaży od jesieni 2015. W serii FIA Formula E będzie oficjalnym samochodem ratowniczym (Rescue Car) przez cały sezon 2015/16 serii mistrzowskiej Formula E. Samochód został przystosowany i zaadaptowany do wymagań technicznych FIA.

– Zasięg wyłącznie elektryczny: do 31 km

– Zasięg całkowity: ponad 800 km

– Moc systemowa: 313 KM

– Maksymalny moment obrotowy systemowy: 450 Nm

– Prędkość maksymalna: 210 km/h (120 km/h na zasilaniu wyłącznie elektrycznym)

– 0-100 km/h: 6,8 s

Modyfikacje adaptujące do wymogów FIA Formula E:

– Most sygnałowy dachowy ze światłami LED oraz stroboskopowymi

– Wyposażenie radiowe FIA oraz transponder zintegrowane z elektroniką samochodową

 BMW i8 Formula E 013

BMW i3

Akumulatorowy, elektryczny samochód BMW i3 będzie nadal pełnić rolę oficjalnego samochodu lekarskiego (Medical Car) w sezonie 2015/16. Dla potrzeb obsługi serii mistrzowskiej FIA Formula E BMW zapewnia dwa takie samochody.

– Zasięg wyłącznie elektryczny: do 160 km

– Moc maksymalna: 170 KM

– Maksymalny moment obrotowy: 250 Nm

– Prędkość maksymalna: 150 km/h

– 0-100 km/h: 7,2 s

Modyfikacje adaptujące do wymogów FIA Formula E:

– Most sygnałowy dachowy ze światłami LED oraz stroboskopowymi

– Wyposażenie radiowe FIA oraz transponder zintegrowane z elektroniką samochodową

– Punkty mocowania dla wyposażenia medycznego

 BMW i8 Formula E 011

BMW i8

Najbardziej progresywny samochód sportowy dzisiejszych czasów. Łącząc w sobie osiągi sportowe i wygląd auta wyczynowego z niezwykle niskim zapotrzebowaniem na paliwo, stworzył nowy segment jako pierwszy ekologiczny samochód sportowy. Oferuje możliwość bezemisyjnej jazdy w mieście (eDrive) oraz imponujące osiągi sportowe poza miastem, gdzie do gry wkracza niezwykle ekonomiczny i wysokodoładowany benzynowy silnik turbo 1.5 z technologią BMW TwinPower Turbo.

Zobacz również:   Reaktywacja marki Alpine. Grupa Renault przedstawia Alpine Vision

Dzięki rewolucyjnej koncepcji konstrukcyjnej – łączącej karbonową klatkę pasażerską, aluminiowe podwozie i wzorcową w segmencie aerodynamikę (Cx: 0,26) – BMW i8 reprezentuje ogromną przewagę technologiczną BMW nad resztą świata motoryzacji.

BMW i8 będzie ponownie pełnić rolę oficjalnego Samochodu Bezpieczeństwa (Qualcomm Safety Car) serii mistrzowskiej FIA Formula E 2015/16. Modyfikacje zaimplementowane w obu nowych Samochodach Bezpieczeństwa są dużo bardziej nakierowane na osiągi, a zaadaptowano je, by spełnić wymogi regulaminów FIA na nowy sezon, który rozpoczyna się w Pekinie 17 października.

Nowe BMW i8 Safety Car to pierwszy na świecie samochód wyposażony do indukcyjnego ładowania mocą 7,2 kW z wykorzystaniem prototypowej technologii Qualcomm Halo™. Pozwala ona w pełni naładować wysokoprądowe akumulatory BMW i8 w ok. 1 h.

– Zasięg wyłącznie elektryczny: do 37 km

– Zasięg całkowity: ponad 600 km

– Moc systemowa (FIA Formula E Safety Car): ok. 380 KM

– Maksymalny moment obrotowy systemowy: ponad 570 Nm

– Prędkość maksymalna: 250 km/h (120 km/h na zasilaniu wyłącznie elektrycznym)

– 0-100 km/h: poniżej 4,4 s (80-120 km/h: 2,6 s)

 BMW i8 Formula E 008

Modyfikacje adaptujące do wymogów FIA Formula E:

– Certyfikowana klatka bezpieczeństwa – przykręcona i wklejona w punktach przenoszenia obciążeń w karoserii z wykorzystaniem patentowych przegubów rurowych

– Nowy most sygnałowy dachowy ze światłami LED oraz stroboskopowymi

– Wyposażenie radiowe FIA oraz transponder zintegrowane z elektroniką samochodową

– 2 dodatkowe gniazdka 12V z bezpiecznikiem 25A

– Karbonowe wyścigowe fotele

– Karbonowa konsola środkowa

– 6-punktowe pasy bezpieczeństwa szelkowe

– Usunięte tapicerowanie kabiny i airbagi

– Zmodyfikowane elementy obicia na klatce bezpieczeństwa

– Oficjalne oklejenie nadwozia

 BMW i8 Formula E 013

Techniczne modyfikacje w porównaniu ze standardowym modelem i8:

Podwozie

– Zmodyfikowane punkty mocowania podwozia i górne trójkątne wahacze poprzeczne

– Wykonane specjalnie sprężyny i amortyzatory Bilstein

– Prześwit obniżony o 15 mm

Koła

– 20-calowe wyścigowe koła ATS, czarne, lakierowane proszkowo

– Sportowe opony Michelin Pilot Super Sport 245/35 R20 z przodu, 285/30 R20 z tyłu

 BMW i8 Formula E 007

Hamulce

– Tarcze i zaciski hamulcowe M3 GT4 (6-tłoczkowe z przodu, 4-tłoczkowe z tyłu)

– Usprawniona wentylacja/chłodzenie przednich tarcz z bezpośrednim doprowadzeniem powietrza poprzez przedni spoiler i płyty deflektorowe

– Modyfikacja tylnej sekcji pokrycia podłoża (dodatkowe wloty powietrza, spoiler) i prowadzenia powietrza do tarcz hamulcowych poprzez rurę zasilającą i płyty deflektorowe

Aerodynamika

– „Nerki” grilla rozdzielone w połowie wysokości, zmodyfikowane prowadzenie strugi powietrza przez przedni pas

– 850-watowy wentylator przedni

– Zwiększona liczba klap ciśnieniowych w obudowie wentylatora

– Zmodyfikowana pokrywa wylotu powietrza z maski i prowadzenie strugi

– Zmodyfikowane odchylacze strugi

– Nowe deflektory i płyta deflektorowa w spodniej stronie podłogi auta

– Tylna szyba kabiny zastąpiona plastikową pokrywą z wylotami powietrza

– Usunięte panele pochłaniające hałas w komorze silnika

– Dwa dodatkowe wentylatory w komorze silnika

– Usunięta wentylacja w 3. słupku

– Usunięta izolacja akustyczna dolna

– Nowe łożyska stabilizatorów

– Wydłużenie dyfuzora pod silnikiem spalinowym (75 mm)

– Izolacja termiczna dla układu wydechowego

– Dodatkowe płaty spoilera tylnego z karbonu

– Dodatkowe dyfuzory podpodłogowe przedni i tylny

 BMW i8 Formula E 009

Wysokoprądowy akumulator

– Ogniwa akumulatorowe zmodyfikowane dla celów testowych o wyższej mocy elektrycznej (+ ok. 10 kW)

Zmodyfikowana klatka przeciwkapotażowa

– Bezszwowa rura ciągniona (25 CrMo4)

– Wytrzymałość na zginanie: 640 Nm/mm2

– Wytrzymałość na skręcanie: 695 Nm/mm2

– Hartowane śruby

– Masa klatki przeciwkapotażowej: 48 kg

– Pierwsza klatka przeciwkapotażowa do BMW i8 certyfikowana przez FIA

Nowy prototypowy system ładowania indukcyjnego Qualcomm Halo™

– BMW i8 FIA Formula E Qualcomm Safety Car to pierwszy na świecie samochód z możliwością indukcyjnego ładowania mocą 7,2 kW w ramach prototypowej technologii Qualcomm Halo™

– Testowany we wszystkich ekstremalnych warunkach klimatycznych

– Dopuszczony przez EMC

 

 

Leave a Reply