- Rajd Portugalii otwiera cykl pięciu kolejnych rajdów WRC rozgrywanych w Europie
- Po rozczarowującym występie w Argentynie załogi Volkswagena mocno zmotywowane do walki
- Ogier/Ingrassia, Latvala/Anttila i Mikkelsen/Floene powalczą o zwycięstwo przed gorącą portugalską publicznością
Po powrocie zza oceanu załogi Volkswagena z nową energią przystąpią do walki na odcinkach Rajdu Portugalii. W piątej rundzie sezonu WRC (w dniach 21-24 maja) każda z załóg Volkswagena – Sebastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) oraz Andreas Mikkelsen/Ola Floene (N/N) – będzie walczyła o zwycięstwo. W pierwszym z serii pięciu kolejnych rajdów rozgrywanych w Europie wszystkie trzy załogi Volkswagena po raz pierwszy wystartują w Polo R WRC drugiej generacji. Specjalnie na rozpoczęcie „europejskiego tournee” inżynierowie z Wolfsburga wprowadzili w Polo R WRC techniczne udoskonalenia. I jeszcze jedna nowość: rajd znowu będzie rozgrywany w okolicach Porto, a do programu wracają takie klasyki, jak odcinek specjalny ze słynną hopą „Fafe”. W sumie na zawodników czeka 16 szutrowych odcinków specjalnych i 350 km jazdy na czas.
„Rajd Portugalii wraca w 2015 roku w północne rejony kraju – wraca też wiele klasycznych odcinków, już się cieszymy na jak zawsze gorący doping portugalskich kibiców”, powiedział Jost Capito, szef działu sportowego Volkswagena. „Po raz pierwszy na starcie staną trzy Polo R WRC drugiej generacji – w nowym Polo debiutuje Andreas Mikkelsen. Mamy więc mnóstwo dodatkowej energii i jeszcze ekstra porcję motywacji na dokładkę, jak zawsze jedziemy po zwycięstwo. Tym razem jesteśmy szczególnie zdeterminowani, bo każdego z członków naszego zespołu gnębi wspomnienie słabego wyniku w Argentynie. Każdy zrobi wszystko, by jak najszybciej je zatrzeć”.
Najpierw na południe, potem kierunek północ: Porto w centrum wydarzeń
Rajd Portugalii jest znany z tego, że kibice dopingują tam zawodników wyjątkowo entuzjastycznie. W tym sezonie, po raz pierwszy od 2001 roku, rajd z okolic Algarve znowu wraca na północ kraju, w region Porto, a na trasie ponownie pojawi się wiele słynnych odcinków specjalnych – przede wszystkim „Fafe”. Tylko wzdłuż tego oesu gromadzi się ponad 100.000 widzów, by cieszyć się rajdowym świętem. Aby rozentuzjazmowanych fanów uczulić na sprawy bezpieczeństwa, mistrz świata Sebastien Ogier i portugalscy mechanicy Volkswagena – Jose Azevedo da Silva, Marco Moreiras oraz Rui Cabeda – przyłączyli się do apelu organizatorów rajdu. W krótkim filmie apelują do widzów, by przebywali wyłącznie w strefach przeznaczonych dla nich, wtedy nic nie zakłóci wielkiego święta jazdy długimi poślizgami i dalekich skoków na hopach, które bez wątpienia będzie można podziwiać nie tylko na odcinku specjalnym o nazwie „Fafe”.
Na trasie Rajdu Portugalii, oprócz „Fafe” znajdują się też „Ponte de Lima” i rallycrossowy tor w Lousada. Pozostałe oesy, po których zawodnicy jeździli przed 2001 rokiem i które od tego czasu zostały pokryte asfaltem, nie mogły być włączone jako część tego czysto szutrowego rajdu. Mimo to, fani dostaną to, czego oczekują – po uroczystym starcie w Guimaraes, sportowym początkiem zmagań będzie w czwartek „Lousada”. W piątek zawodnicy będą musieli pokonać na czas 128,7 km, w tym superszybki odcinek specjalny „Ponte de Lima” o sypkiej, piaszczystej nawierzchni. W sobotę, najdłuższym dniu Rajdu Portugalii, do przejechania będą 165,4 km odcinków specjalnych, w niedzielę zaś zmagania zakończą oesy „Vieira do Minho” i „Fafe”. Charakterystyczny dla „Fafe” slalom wokół urządzeń produkujących energię wiatrową oraz hopa hipnotyzująca widzów na ostatnim etapie tuż przed linią mety, będą częścią tzw. powerstage’u, w którym trzej najlepsi kierowcy i piloci mogą zdobyć dodatkowe punkty.
Mikkelsen za kierownicą Polo R WRC drugiej generacji
Jeszcze lepiej przygotowani do walki o zwycięstwo: Andreas Mikkelsen i Ola Floene po raz pierwszy wystartują w nowym Polo R WRC, czyli modelu, z którego od początku roku korzystają załogi Sebastien Ogier/Julien Ingrassia i Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila. W pierwszych trzech rajdach tego sezonu Volkswagen oddawał jeszcze do dyspozycji swojego najmłodszego zawodnika sprawdzone Polo R WRC, które debiutowało w 2013 roku w Monte Carlo, a na sezon 2014 zostało technicznie, lekko zmodyfikowane. Startując samochodem mistrza świata z lat 2013 i 2014 Mikkelsen i Floene zapewnili sobie miejsca na podium w trzech kolejnych rajdach bieżącego sezonu – w „Monte”, w Szwecji i w Meksyku. Teraz zajmują trzecie miejsce w klasyfikacji Mistrzostw Świata i mocno depczą po piętach obrońcom tytułu i liderom klasyfikacji, załodze Ogier/Ingrassia. Walka dwukrotnego mistrza świata z pretendentem do tytułu (z tego samego zespołu Volkswagena) będzie od Rajdu Portugalii toczyła się już na takim samym sprzęcie.
Ogier chce wygrać trzeci raz z rzędu, a w sumie – piąty
Cztery zwycięstwa w Portugalii już mają na swoim koncie, dwa z nich wywalczone w Polo R WRC – Sebastien Ogier i Julien Ingrassia nie tylko zamierzają odnieść trzecie z rzędu zwycięstwo w Portugalii, ale też wyrównać rekord Markku Alena. Dotychczas Fin jest w Rajdowych Mistrzostwach Świata jedynym kierowcą, któremu udało się wygrać ten rajd pięć razy. Legendarny mistrz, zaproszony przez Volkswagena, będzie osobiście obserwował na miejscu starania Seba i Juliena. Markku Alen wygrywał w Portugalii startując w samochodach Fiata i Lancii w latach 1975,1977, 1978, 1981 i 1989, Sebastian Ogier natomiast – w Citroënie i Volkswagenie w latach 2010, 2011, 2013 i 2014. Kolejne trzy zwycięstwa udało się odnieść jedynie Massimo Biasionowi w Lancii.
Latvala – wszystko jest możliwe
W 2013 r. podczas Rajdu Portugalii po raz pierwszy stanął dla Volkswagena na podium, rok później musiał wcześniej wycofać się ze zmagań – tylko od Jari-Matti Latvali i Miikki Anttili zależy, jaki obrót w tym roku przyjmą sprawy podczas Rajdu Portugalii. W zeszłym, gdy w drugim dniu rajdu zajmowali drugie miejsce w klasyfikacji i toczyli zaciętą walkę o prowadzenie, ich samochód wypadł z trasy i zaliczył tzw. rolowanie. Dzięki błyskawicznej pracy mechaników następnego dnia wrócili do rajdu, osiągając świetne czasy. W 2015 roku przed Latvalą/Anttilą stoi jasny cel – po trzech rajdach z rzędu bez punktów i po niezbyt fortunnym rozpoczęciu sezonu fiński duet Volkswagena walczy o zdobycie w Portugalii jak najlepszego miejsca. A najlepiej – zwycięstwa.
Polo R WRC z technicznymi zmianami
Na problemy, które wystąpiły z układem doprowadzania paliwa podczas Rajdu Argentyny, Volkswagen zareagował natychmiast i od Rajdu Portugalii do 1,6-litrowego silnika turbo w Polo R WRC będzie stosował inne dysze wtryskiwaczy. W oficjalnej nomenklaturze skomplikowanych przepisów, którym podlegają rajdy WRC jest to tzw. „Joker”, pozwalający na przeprowadzenie homologacji pewnych elementów auta także w czasie trwania sezonu. W Argentynie wadliwe dysze wtryskiwaczy pogrzebały nadzieje Sebastiena Ogiera i Jari-Matti Latvali na wysokie miejsce na podium.
Wypowiedzi przed Rajdem Portugalii Sebastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC numer 1
„Z Rajdu Portugalii mam same dobre wspomnienia. Wygrałem tam już cztery razy, z tego przez dwa ostatnie lata w zespole Volkswagena. Słyszałem, że moja ewentualna wygrana w tym rajdzie oznaczałaby, że wyrównam rekord zwycięstw w Rajdzie Portugalii, jaki należy do Markku Alena – oczywiście to mój cel. Markku będzie obserwował rajd jako gość, co bardzo mnie cieszy. Znamy się, to świetny facet, bardzo go szanuję. Po słabym rajdzie w Argentynie dla mnie i dla całego zespołu najważniejsze jest, żeby wyciągnąć właściwe wnioski i wyjść z tego wszystkiego silniejszym. Konkurencja bynajmniej nie śpi, co udowodnili w Argentynie Kris Meeke i Mads Østberg z Citroëna oraz Elfyn Evans z Forda. Na pewno nie będzie łatwo”.
Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC numer 2
„Dotąd Rajd Portugalii nie był dla mnie szczęśliwy. W tym roku znowu jest rozgrywany na północy kraju, a nie na południu w Algarve. Nowe odcinki są zawsze dużym wyzwaniem, bo trzeba na nowo opisać trasę i w ogóle poznać jej charakter. Z nowymi odcinkami, jak znam siebie, lepiej sobie poradzę. Nawierzchnia jest tam raczej miękka, przyczepność niezła, więc można jechać agresywniej. Wiele będzie zależeć od pogody, gdy pada robi się strasznie ślisko i jazda staje się trudniejsza. „Fafe” nie będzie w tym roku osobną imprezą, lecz częścią rajdowego weekendu. To oznacza oczywiście, że nie będziemy ryzykować spektakularnych skoków. Ale jestem pewien, że mimo to kibice będą mieli na co popatrzeć, w Portugalii zawsze można było liczyć na ogromny entuzjazm fanów. Dotychczas sezon nie jest dla mnie zbyt dobry. Zamierzam zebrać w Portugalii jak najwięcej punktów i odrobić straty w punktacji generalnej”.
Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC numer 9
„W Rajdzie Portugalii po raz pierwszy będę walczył z konkurentami siedząc za kierownicą Polo drugiej generacji. Przed dwoma laty wystartowałem tam po raz pierwszy w rajdowych Mistrzostwach Świata w barwach Volkswagena i od razu zająłem szóste miejsce. W zeszłym sezonie niewiele brakowało mi do czwartego miejsca, dobrze więc wspominam Rajd Portugalii. W tym roku na pewno chciałbym się znaleźć w pierwszej trójce i myślę, że to możliwe. Trasa jest nowa, więc wszyscy startują jakby od zera. Dotychczas mam bardzo dobre doświadczenia z nowymi trasami, dlatego jestem optymistą. Szczególnie ciekawy będzie odcinek „Fafe”, który w tym roku jest powerstage’em. To będzie prawdziwy spektakl dla kibiców i dla nas kierowców, poza tym można zdobyć dodatkowe punkty. To szansa, której Ola i ja na pewno nie zamierzamy zaprzepaścić”.
Czy wiecie, że…
…Volkswagen odnosił sukcesy w Rajdzie Portugalii jeszcze zanim nastała era Polo R WRC. W 1987 roku Kenneth Eriksson/Peter Diekmann (S/D) zajęli trzecie miejsce startując w Golfie GTI 16V.
…członek zespołu Volkswagena, Luis Moya, ma na koncie dwa zwycięstwa w Portugalii. W 1991 roku jako pilot Toyoty Celiki GT-Four ST165 i w 1995 r. w Subaru Imprezie 555. W obu przypadkach kierowcą był Carlos Sainz, który w 2010 r. wygrał z Volkswagenem Rajd Dakar.
…Rajd Portugalii pięć razy był uznawany za „Najlepszy Rajd na świecie”.
…wraz z powrotem na północ kraju centrum rajdowym będą tereny targowe „Exponor” w Matosinhos. Strefa serwisowa będzie znajdowała się w halach ekspozycyjnych. Ostatnio, taki przypadek miał miejsce w Rajdzie Meksyku w 2013 roku.
…Rajd Portugalii rozegrano po raz pierwszy w 1967 roku. Rundą Rajdowych Mistrzostw Świata został w 1973 roku. W 2002 r. wykreślono go z kalendarza mistrzostw, w 2007 r. wpisano go do niego ponownie.
Liczba na Rajd Portugalii: 40 lat
W 2015 roku Volkswagen Polo świętuje okrągłe urodziny. O udanym 40-leciu będzie przypominać w Portugalii specjalne logo umieszczone na pokrywie bagażnika Polo R WRC Ogiera, Latvali i Mikkelsena. Ale nie tylko te trzy samochody będzie zdobić okolicznościowa plakietka z napisem „40 years Polo”. Od tego momentu znajdzie się ona na wszystkich produkowanych seryjnie modelach Polo. Za wyjątkiem sportowych wersji R-Line, BlueGT i GTI – te będą obwozić dumny napis „World Rally Champion”.
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), punktacja
Klasyfikacja kierowców
- Sébastien Ogier, Volkswagen 84
- Mads Østberg, Citroën 51
- Andreas Mikkelsen, Volkswagen 47
- Elfyn Evans, Ford 41
- Kris Meeke, Citroën 35
- Thierry Neuville, Hyundai 35
- Dani Sordo, Hyundai 30
- Martin Prokop, Ford 26
- Jari-Matti Latvala, Volkswagen 19
- Ott Tanak, Ford 13
Klasyfikacja producentów
- Volkswagen Motorsport 103
- Citroën Total Abu Dhabi WRT 85
- Hyundai Shell World Rally Team 85
- M-Sport World Rally Team 71
- Jipocar Czech National Team 32
- Volkswagen Motorsport II 15
- Hyundai Motorsport N 9
- FWRT 3