Europo, nadchodzimy! Volkswagen potrójnie zmotywowany przed Rajdem Portugalii

Rally Argentina 2015

  • Rajd Portugalii otwiera cykl pięciu kolejnych rajdów WRC rozgrywanych w Europie
  • Po rozczarowującym występie w Argentynie załogi Volkswagena mocno zmotywowane do walki
  • Ogier/Ingrassia, Latvala/Anttila i Mikkelsen/Floene powalczą o zwycięstwo przed gorącą portugalską publicznością

Sébastien Ogier (F), Julien Ingrassia (F) Volkswagen Polo R WRC (2015) WRC Rally Argentina 2015

Po powrocie zza oceanu załogi Volkswagena z nową energią przystąpią do walki na odcinkach Rajdu Portugalii. W piątej rundzie sezonu WRC (w dniach 21-24 maja) każda z załóg Volkswagena – Sebastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) oraz Andreas Mikkelsen/Ola Floene (N/N) – będzie walczyła o zwycięstwo. W pierwszym z serii pięciu kolejnych rajdów rozgrywanych w Europie wszystkie trzy załogi Volkswagena po raz pierwszy wystartują w Polo R WRC drugiej generacji. Specjalnie na rozpoczęcie „europejskiego tournee” inżynierowie z Wolfsburga wprowadzili w Polo R WRC techniczne udoskonalenia. I jeszcze jedna nowość: rajd znowu będzie rozgrywany w okolicach Porto, a do programu wracają takie klasyki, jak odcinek specjalny ze słynną hopą „Fafe”. W sumie na zawodników czeka 16 szutrowych odcinków specjalnych i 350 km jazdy na czas.

Rally Argentina 2015

„Rajd Portugalii wraca w 2015 roku w północne rejony kraju – wraca też wiele klasycznych odcinków, już się cieszymy na jak zawsze gorący doping portugalskich kibiców”, powiedział Jost Capito, szef działu sportowego Volkswagena. „Po raz pierwszy na starcie staną trzy Polo R WRC drugiej generacji – w nowym Polo debiutuje Andreas Mikkelsen. Mamy więc mnóstwo dodatkowej energii i jeszcze ekstra porcję motywacji na dokładkę, jak zawsze jedziemy po zwycięstwo. Tym razem jesteśmy szczególnie zdeterminowani, bo każdego z członków naszego zespołu gnębi wspomnienie słabego wyniku w Argentynie. Każdy zrobi wszystko, by jak najszybciej je zatrzeć”.

Andreas Mikkelsen (NOR), Ola Fløene (NOR) Volkswagen Polo R WRC (2015) WRC Rally Argentina 2015

Najpierw na południe, potem kierunek północ: Porto w centrum wydarzeń

Rajd Portugalii jest znany z tego, że kibice dopingują tam zawodników wyjątkowo entuzjastycznie. W tym sezonie, po raz pierwszy od 2001 roku, rajd z okolic Algarve znowu wraca na północ kraju, w region Porto, a na trasie ponownie pojawi się wiele słynnych odcinków specjalnych – przede wszystkim „Fafe”. Tylko wzdłuż tego oesu gromadzi się ponad 100.000 widzów, by cieszyć się rajdowym świętem. Aby rozentuzjazmowanych fanów uczulić na sprawy bezpieczeństwa, mistrz świata Sebastien Ogier i portugalscy mechanicy Volkswagena – Jose Azevedo da Silva, Marco Moreiras oraz Rui Cabeda – przyłączyli się do apelu organizatorów rajdu. W krótkim filmie apelują do widzów, by przebywali wyłącznie w strefach przeznaczonych dla nich, wtedy nic nie zakłóci wielkiego święta jazdy długimi poślizgami i dalekich skoków na hopach, które bez wątpienia będzie można podziwiać nie tylko na odcinku specjalnym o nazwie „Fafe”.

Jari-Matti Latvala (FIN), Miikka Anttila (FIN) Volkswagen Polo R WRC (2015) WRC Rally Argentina 2015

Na trasie Rajdu Portugalii, oprócz „Fafe” znajdują się też „Ponte de Lima” i rallycrossowy tor w Lousada. Pozostałe oesy, po których zawodnicy jeździli przed 2001 rokiem i które od tego czasu zostały pokryte asfaltem, nie mogły być włączone jako część tego czysto szutrowego rajdu. Mimo to, fani dostaną to, czego oczekują – po uroczystym starcie w Guimaraes, sportowym początkiem zmagań będzie w czwartek „Lousada”. W piątek zawodnicy będą musieli pokonać na czas 128,7 km, w tym superszybki odcinek specjalny „Ponte de Lima” o sypkiej, piaszczystej nawierzchni. W sobotę, najdłuższym dniu Rajdu Portugalii, do przejechania będą 165,4 km odcinków specjalnych, w niedzielę zaś zmagania zakończą oesy „Vieira do Minho” i „Fafe”. Charakterystyczny dla „Fafe” slalom wokół urządzeń produkujących energię wiatrową oraz hopa hipnotyzująca widzów na ostatnim etapie tuż przed linią mety, będą częścią tzw. powerstage’u, w którym trzej najlepsi kierowcy i piloci mogą zdobyć dodatkowe punkty.

Rally Argentina 2015

Mikkelsen za kierownicą Polo R WRC drugiej generacji

Jeszcze lepiej przygotowani do walki o zwycięstwo: Andreas Mikkelsen i Ola Floene po raz pierwszy wystartują w nowym Polo R WRC, czyli modelu, z którego od początku roku korzystają załogi Sebastien Ogier/Julien Ingrassia i Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila. W pierwszych trzech rajdach tego sezonu Volkswagen oddawał jeszcze do dyspozycji swojego najmłodszego zawodnika sprawdzone Polo R WRC, które debiutowało w 2013 roku w Monte Carlo, a na sezon 2014 zostało technicznie, lekko zmodyfikowane. Startując samochodem mistrza świata z lat 2013 i 2014 Mikkelsen i Floene zapewnili sobie miejsca na podium w trzech kolejnych rajdach bieżącego sezonu – w „Monte”, w Szwecji i w Meksyku. Teraz zajmują trzecie miejsce w klasyfikacji Mistrzostw Świata i mocno depczą po piętach obrońcom tytułu i liderom klasyfikacji, załodze Ogier/Ingrassia. Walka dwukrotnego mistrza świata z pretendentem do tytułu (z tego samego zespołu Volkswagena) będzie od Rajdu Portugalii toczyła się już na takim samym sprzęcie.

Rally Argentina 2015

Ogier chce wygrać trzeci raz z rzędu, a w sumie – piąty

Cztery zwycięstwa w Portugalii już mają na swoim koncie, dwa z nich wywalczone w Polo R WRC – Sebastien Ogier i Julien Ingrassia nie tylko zamierzają odnieść trzecie z rzędu zwycięstwo w Portugalii, ale też wyrównać rekord Markku Alena. Dotychczas Fin jest w Rajdowych Mistrzostwach Świata jedynym kierowcą, któremu udało się wygrać ten rajd pięć razy. Legendarny mistrz, zaproszony przez Volkswagena, będzie osobiście obserwował na miejscu starania Seba i Juliena. Markku Alen wygrywał w Portugalii startując w samochodach Fiata i Lancii w latach 1975,1977, 1978, 1981 i 1989, Sebastian Ogier natomiast – w Citroënie i Volkswagenie w latach 2010, 2011, 2013 i 2014. Kolejne trzy zwycięstwa udało się odnieść jedynie Massimo Biasionowi w Lancii.

Rally Argentina 2015

Latvala – wszystko jest możliwe

W 2013 r. podczas Rajdu Portugalii po raz pierwszy stanął dla Volkswagena na podium, rok później musiał wcześniej wycofać się ze zmagań – tylko od Jari-Matti Latvali i Miikki Anttili zależy, jaki obrót w tym roku przyjmą sprawy podczas Rajdu Portugalii. W zeszłym, gdy w drugim dniu rajdu zajmowali drugie miejsce w klasyfikacji i toczyli zaciętą walkę o prowadzenie, ich samochód wypadł z trasy i zaliczył tzw. rolowanie. Dzięki błyskawicznej pracy mechaników następnego dnia wrócili do rajdu, osiągając świetne czasy. W 2015 roku przed Latvalą/Anttilą stoi jasny cel – po trzech rajdach z rzędu bez punktów i po niezbyt fortunnym rozpoczęciu sezonu fiński duet Volkswagena walczy o zdobycie w Portugalii jak najlepszego miejsca. A najlepiej – zwycięstwa.

Zobacz również:   Pierwsze ALPINE A110 wydane w salonie w Katowicach

Rally Argentina 2015

Polo R WRC z technicznymi zmianami

Na problemy, które wystąpiły z układem doprowadzania paliwa podczas Rajdu Argentyny, Volkswagen zareagował natychmiast i od Rajdu Portugalii do 1,6-litrowego silnika turbo w Polo R WRC będzie stosował inne dysze wtryskiwaczy. W oficjalnej nomenklaturze skomplikowanych przepisów, którym podlegają rajdy WRC jest to tzw. „Joker”, pozwalający na przeprowadzenie homologacji pewnych elementów auta także w czasie trwania sezonu. W Argentynie wadliwe dysze wtryskiwaczy pogrzebały nadzieje Sebastiena Ogiera i Jari-Matti Latvali na wysokie miejsce na podium.

Rally Argentina 2015

Wypowiedzi przed Rajdem Portugalii Sebastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC numer 1

„Z Rajdu Portugalii mam same dobre wspomnienia. Wygrałem tam już cztery razy, z tego przez dwa ostatnie lata w zespole Volkswagena. Słyszałem, że moja ewentualna wygrana w tym rajdzie oznaczałaby, że wyrównam rekord zwycięstw w Rajdzie Portugalii, jaki należy do Markku Alena – oczywiście to mój cel. Markku będzie obserwował rajd jako gość, co bardzo mnie cieszy. Znamy się, to świetny facet, bardzo go szanuję. Po słabym rajdzie w Argentynie dla mnie i dla całego zespołu najważniejsze jest, żeby wyciągnąć właściwe wnioski i wyjść z tego wszystkiego silniejszym. Konkurencja bynajmniej nie śpi, co udowodnili w Argentynie Kris Meeke i Mads Østberg z Citroëna oraz Elfyn Evans z Forda. Na pewno nie będzie łatwo”.

Rally Argentina 2015

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC numer 2

„Dotąd Rajd Portugalii nie był dla mnie szczęśliwy. W tym roku znowu jest rozgrywany na północy kraju, a nie na południu w Algarve. Nowe odcinki są zawsze dużym wyzwaniem, bo trzeba na nowo opisać trasę i w ogóle poznać jej charakter. Z nowymi odcinkami, jak znam siebie, lepiej sobie poradzę. Nawierzchnia jest tam raczej miękka, przyczepność niezła, więc można jechać agresywniej. Wiele będzie zależeć od pogody, gdy pada robi się strasznie ślisko i jazda staje się trudniejsza. „Fafe” nie będzie w tym roku osobną imprezą, lecz częścią rajdowego weekendu. To oznacza oczywiście, że nie będziemy ryzykować spektakularnych skoków. Ale jestem pewien, że mimo to kibice będą mieli na co popatrzeć, w Portugalii zawsze można było liczyć na ogromny entuzjazm fanów. Dotychczas sezon nie jest dla mnie zbyt dobry. Zamierzam zebrać w Portugalii jak najwięcej punktów i odrobić straty w punktacji generalnej”.

Rally Argentina 2015

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC numer 9

„W Rajdzie Portugalii po raz pierwszy będę walczył z konkurentami siedząc za kierownicą Polo drugiej generacji. Przed dwoma laty wystartowałem tam po raz pierwszy w rajdowych Mistrzostwach Świata w barwach Volkswagena i od razu zająłem szóste miejsce. W zeszłym sezonie niewiele brakowało mi do czwartego miejsca, dobrze więc wspominam Rajd Portugalii. W tym roku na pewno chciałbym się znaleźć w pierwszej trójce i myślę, że to możliwe. Trasa jest nowa, więc wszyscy startują jakby od zera. Dotychczas mam bardzo dobre doświadczenia z nowymi trasami, dlatego jestem optymistą. Szczególnie ciekawy będzie odcinek „Fafe”, który w tym roku jest powerstage’em. To będzie prawdziwy spektakl dla kibiców i dla nas kierowców, poza tym można zdobyć dodatkowe punkty. To szansa, której Ola i ja na pewno nie zamierzamy zaprzepaścić”.

Czy wiecie, że…

…Volkswagen odnosił sukcesy w Rajdzie Portugalii jeszcze zanim nastała era Polo R WRC. W 1987 roku Kenneth Eriksson/Peter Diekmann (S/D) zajęli trzecie miejsce startując w Golfie GTI 16V.

…członek zespołu Volkswagena, Luis Moya, ma na koncie dwa zwycięstwa w Portugalii. W 1991 roku jako pilot Toyoty Celiki GT-Four ST165 i w 1995 r. w Subaru Imprezie 555. W obu przypadkach kierowcą był Carlos Sainz, który w 2010 r. wygrał z Volkswagenem Rajd Dakar.

…Rajd Portugalii pięć razy był uznawany za „Najlepszy Rajd na świecie”.

…wraz z powrotem na północ kraju centrum rajdowym będą tereny targowe „Exponor” w Matosinhos. Strefa serwisowa będzie znajdowała się w halach ekspozycyjnych. Ostatnio, taki przypadek miał miejsce w Rajdzie Meksyku w 2013 roku.

…Rajd Portugalii rozegrano po raz pierwszy w 1967 roku. Rundą Rajdowych Mistrzostw Świata został w 1973 roku. W 2002 r. wykreślono go z kalendarza mistrzostw, w 2007 r. wpisano go do niego ponownie.

Rally Argentina 2015

Liczba na Rajd Portugalii: 40 lat

W 2015 roku Volkswagen Polo świętuje okrągłe urodziny. O udanym 40-leciu będzie przypominać w Portugalii specjalne logo umieszczone na pokrywie bagażnika Polo R WRC Ogiera, Latvali i Mikkelsena. Ale nie tylko te trzy samochody będzie zdobić okolicznościowa plakietka z napisem „40 years Polo”. Od tego momentu znajdzie się ona na wszystkich produkowanych seryjnie modelach Polo. Za wyjątkiem sportowych wersji R-Line, BlueGT i GTI – te będą obwozić dumny napis „World Rally Champion”.

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), punktacja

Klasyfikacja kierowców

  1. Sébastien Ogier, Volkswagen 84
  2. Mads Østberg, Citroën 51
  3. Andreas Mikkelsen, Volkswagen 47
  4. Elfyn Evans, Ford 41
  5. Kris Meeke, Citroën 35
  6. Thierry Neuville, Hyundai 35
  7. Dani Sordo, Hyundai 30
  8. Martin Prokop, Ford 26
  9. Jari-Matti Latvala, Volkswagen 19
  10. Ott Tanak, Ford 13

Klasyfikacja producentów

  1. Volkswagen Motorsport 103
  2. Citroën Total Abu Dhabi WRT 85
  3. Hyundai Shell World Rally Team 85
  4. M-Sport World Rally Team 71
  5. Jipocar Czech National Team 32
  6. Volkswagen Motorsport II 15
  7. Hyundai Motorsport N 9
  8. FWRT 3

Leave a Reply