Duża popularność na polskim rynku modelu Tipo w wersjach SW (kombi) i hatchback z zamontowaną fabryczną instalacją LPG (ok. 10% sprzedaży) spowodowała, że ta sama instalacja pojawia się teraz w najtańszej odmianie bestselera Fiata, czyli w wersji Sedan.

Zaletą fabrycznego montażu instalacji gazowej jest niezawodność, wysoka jakość, idealna kalibracja oraz zachowanie pełnej gwarancji producenta bez wykluczeń związanych z eksploatacją samochodu na paliwie LPG. Koszt fabrycznej instalacji LPG wynosi jedynie 3500 zł brutto do ceny cennikowej Tipo w wersji z silnikiem 1.4 T-Jet 120 KM we wszystkich poziomach wyposażenia. Dzięki tak atrakcyjnej cenie instalacji LPG, zwrot zainwestowanej kwoty nastąpi już po 37 miesiącach, zakładając przebieg samochodu 1000 km miesięcznie, a przy przebiegu 1500 km miesięcznie inwestycja zwróci się po 25 miesiącach.

Fiat Tipo 1.6 Multijet fot. Piotr Majka

Koszty eksploatacji Fiata Tipo Sedan na paliwie LPG są niższe w porównaniu z benzyną o 115 zł na każde 1000 przejechanych kilometrów – szczegóły prezentuje poniższa tabela:

Paliwo Cena Średnie zużycie
paliwa na 100 km
Koszt paliwa
na 1000 km
Pb 95 4,55 zł/l 6,3 l/100km 287 zł
LPG 2,04 zł/l 8,4 l/100km 172 zł
Źródło: e-petrol.pl / Średnie ogólnopolskie ceny detaliczne w [PLN/l] na 06.09.2017

Cennik Fiata Tipo Sedan w wersjach LPG w złotych, brutto:

  • POP 1.4 120 KM LPG: 58 400
  • EASY 1.4 120 KM LPG: 62 400
  • LOUNGE 1.4 120 KM LPG: 65 400

Podstawowe dane techniczne i osiągi Fiata Tipo Sedan 1.4 T-Jet 120KM LPG

Moc maksymalna: KM (kW) przy obr/min: 120 (88) @ 5000
Maks. moment obrotowy: Nm przy obr/min: 215 @ 2500
Skrzynia biegów: Manualna, 6-biegowa + wsteczny
Prędkość maks. (km/h) 200
Zużycie paliwa (l/100km) LPG/Benzyna
Cykl miejski 11,5 / 8,2
Cykl pozamiejski 6,6 / 5,2
Cykl mieszany 8,4 / 6,3
Emisja CO2 (g/km) LPG/Benzyna 136 / 146

Samochód jest skonfigurowany tak, by działał niezależnie zarówno w trybie zasilania benzyną, jak i LPG. Uruchomienie silnika następuje zawsze przy zasilaniu benzyną, po czym ma miejsce automatyczne przełączenie na tryb LPG, jeżeli występują warunki konieczne do takiego przełączenia (przekroczenie ustalonego progu temperatury płynu chłodzącego, progu obrotów biegu jałowego silnika, wyraźne przyspieszenie samochodu).

Przycisk wyboru trybu zasilania benzyna/LPG (symbol „pompy benzyny”), umieszczony w środkowym zespole elementów sterowania, umożliwia wybór trybu zasilania benzyną lub LPG. Święcąca się dioda wbudowana w przycisk wskazuje wybór trybu zasilania benzyną.

Fiat Tipo 1.6 Multijet fot. Piotr Majka

Wyświetlacz w zestawie wskaźników wskazuje wybrany tryb zasilania i poziom paliwa LPG dostępny w zbiorniku. Samochód wyposażony jest w odpowiednio zabezpieczony zbiornik o walcowatym kształcie (ciśnieniowy), umieszczony we wnęce przewidzianej dla koła zapasowego. W zbiorniku tym znajduje się LPG w stanie ciekłym.

Zobacz również:   Brabus prezentuje zmodyfikowane modele Smarta

W trybie zasilania LPG (w fazie ciekłej), gaz po wyjściu ze zbiornika przepływa przez specyficzny przewód do zespołu regulatora ciśnienia, w którym znajduje się elektrozawór bezpieczeństwa blokujący przepływ LPG po wyłączeniu przez kierowcę samochodu lub po zmianie trybu zasilania paliwem (wybór zasilania benzyną). Jednocześnie z elektrozaworem regulatora drugi elektrozawór, umieszczony w zbiorniku, powoduje zamknięcie przewodu LPG na wyjściu ze zbiornika. Główną funkcją tego typu zaworów jest przerywanie/umożliwianie przepływu LPG w stronę obwodu zasilania. W przypadku zderzenia centralka Air Bag przesyła w sieci sygnał FPS (Fire Prevention System), który wykorzystuje centralka kontroli silnika do przerwania przepływu paliwa.

Elektrozawory są otwarte, gdy:

  • zażądany zostanie tryb zasilania LPG (przycisk „pompa benzyny” nienaciśnięty i odpowiednia dioda zgaszona)
  • spełnione są warunki optymalne silnika (temperatura płynu chłodzącego silnik, próg ilości obrotów biegu jałowego) w przypadku zasilania LPG
  • ilość LPG w zbiorniku jest wystarczająca do funkcjonowania.

Zespół multizaworu zamontowany na zbiorniku zawiera:

  • zawór blokujący automatycznie napełnianie LPG, gdy osiągnięty zostanie maksymalny dopuszczalny poziom napełniania
  • ogranicznik przepływu, który w przypadku pęknięcia przewodu zapobiega kompletnemu i gwałtownemu wypływowi LPG
  • zawór zwrotny, który blokuje przepływy powrotne LPG w stronę wlewu paliwa
  • elektrozawór bezpieczeństwa umieszczony na przewodzie zasilania LPG, który umożliwia przepływ lub blokuje przepływ gazu w stronę reduktora ciśnienia
  • zawór ręczny, umieszczony przed elektrozaworem, który oddziela zbiornik układu LPG dla umożliwienia wykonania operacji obsługi
  • bezpiecznik topikowy, który w przypadku nietypowego przekroczenia temperatury (powyżej 120°C), eliminuje całkowicie niebezpieczeństwo wystąpienia nadciśnienia, poprzez wypuszczenie na zewnątrz, w sposób kontrolowany i możliwie jak najszybszy, LPG znajdującego się w zbiorniku
  • analogowy wskaźnik poziomu LPG, umieszczony na zbiorniku.
Fiat Tipo 1.6 Multijet fot. Piotr Majka

Elektrozawór blokowania otwiera się lub zamyka razem z elektrozaworem poboru gazu znajdującym się na zbiorniku. Zamyka on każdy przepływ LPG, gdy silnik nie jest zasilany gazem.

Regulator ciśnienia umożliwia przejście LPG ze stanu ciekłego w stan gazowy przez komorę dylatacyjną i utrzymuje wartość ciśnienia wymaganą do funkcjonowania układu.

Przewidziane są cztery specyficzne elektrowtryskiwacze dla LPG, zamontowane na kolektorze ssącym w pobliżu głowicy cylindrów, po jednym dla każdego kanału ssącego; zasilane są LPG w stanie gazowym pod stałym ciśnieniem, a sterowane przez centralkę LPG poprzez sygnał/polecenie przekazane z centralki kontroli silnika.

W przypadku wyczerpania LPG następuje automatyczne przełączenie na benzynę.

Cały układ jest sterowany poprzez odpowiednie przekaźniki znajdujące się w skrzynce bezpieczników w komorze silnika; obwody zasilania centralki i poszczególnych elementów systemu (czujniki i siłowniki) zabezpieczone są odpowiednimi bezpiecznikami w skrzynce bezpieczników w komorze silnika.

Leave a Reply