Fiesta ST 2017: 200 KM na 3 cylindry

Ford Performance ujawnił dzisiaj szczegóły dotyczące Nowej Generacji Forda Fiesty ST, napędzanego całkowicie nowym 3-cylindrowym silnikiem 1,5 l EcoBoost.

Pokazana po raz pierwszy, jeszcze przed globalnym publicznym debiutem na Geneva Motor Show w przyszłym miesiącu, Fiesta ST Nowej Generacji dysponuje mocą 200 KM i maksymalnym momentem obrotowym 290 Nm, a szacowany czas rozpędzania 0-100 km/h wynosi 6,7 sekundy.

Trzecia generacja Fiesty ST będzie pierwszym modelem Ford Performance napędzanym trzycylindrowym silnikiem, będzie też pierwszym modelem Fiesty ST wyposażonym w wybór trybu jazdy, który umożliwia skonfigurowanie charakterystyk silnika, układu kierowniczego i kontroli stabilności według ustawień Normal, Sport oraz Track. Pozwala to dobrać optymalne ustawienia do warunków drogowych i zapewnić kierowcy maksimum wrażeń i przyjemności z jazdy, od podróży autostradą, po wizyty na torze wyścigowym.

Wybór trybu jazdy będzie miał także wpływ na działanie elektronicznego systemu wzmacniania dźwięku (Electronic Sound Enhancement – ESE) stanowiącego wyposażenie Fiesty ST, spowoduje także zmianę ustawień aktywnego zaworu sterowania brzmieniem układu wydechowego, by radość prowadzenia samochodu była jeszcze pełniejsza. Rozwiązania te pozwalają wzmocnić naturalne sportowe brzmienie nowego półtoralitrowego silnika EcoBoost, w którym zastosowano także pierwszy na świecie seryjny fordowski system dezaktywacji jednego z cylindrów w silniku trzycylindrowym, uzyskując dalszą redukcję emisji CO2 do poziomu szacowanego na 114 g/km.


Od wejścia na rynek na początku 2018 roku samochód będzie dostępny w trzydrzwiowej i pięciodrzwiowej wersji nadwozia, nowa generacja Fiesty ST będzie też oferowana z większą gamą opcji wykończenia wnętrza i personalizacji samochodu, niż było to kiedykolwiek wcześniej. Mocna, charakterystyczna stylizacja nadwozia obejmuje unikalną, inspirowaną rozwiązaniami wyścigowymi kratkę wlotu powietrza i ekskluzywne 18-calowe aluminiowe obręcze kół.

– Nowa Generacja Fiesty ST jest wierna filozofii używania najnowszych technologii pozwalających pod każdym kątem wykorzystać maksimum potencjału precyzyjnie działającego podwozia i układu napędowego Ford Performance – powiedział Joe Bakaj, wiceprezes Ford of Europe odpowiedzialny za rozwoju produktów. – Z możliwością wyboru trybu jazdy i z zupełnie nowym silnikiem EcoBoost gwarantującym niespotykane połączenie wysokich osiągów i niskiego zużycia paliwa, nowy model będzie dostarczał radości w najbardziej wszechstronny sposób, wzbudzając pasję i zapewniając satysfakcję z jazdy na poziomie, jakiego trudno było oczekiwać we wcześniejszych generacjach Fiesty ST.

Zupełnie nowy silnik EcoBoost 1,5 l
Nowa jednostka napędowa należy do fordowskiej rodziny silników benzynowych EcoBoost, do której zalicza się także obsypany nagrodami silnik EcoBoost 1,0 l. Zupełnie nowy silnik 1,5 l EcoBoost wyposażono w takie rozwiązania, jak turbodoładowanie, wysokociśnieniowy wtrysk paliwa i podwójne niezależne sterowanie fazami rozrządu, co pozwoliło na maksymalizację osiągów, przy jednoczesnej minimalizacji zużycia paliwa.

Architektura trzycylindrowego silnika w naturalny sposób zapewnia wysoki moment obrotowy przy niskich obrotach. Osiągi wzmocniono dodatkowo poprzez zastosowanie nowej turbosprężarki o zoptymalizowanej konstrukcji turbiny, co pozwala na szybsze przyrosty ciśnienia doładowania i minimalizację opóźnienia reakcji na wciśnięcie pedału przyspieszenia, dzięki czemu samochód staje się dynamiczniejszy, a jego prowadzenie daje więcej radości.

Nowa kombinacja wtrysku paliwa do kolektora dolotowego i bezpośredniego wtrysku do cylindrów pomogła w uzyskaniu wysokiej mocy i szybkość reakcji, przy jednoczesnym zmniejszeniu emisji CO2*, ze szczególnym spadkiem zużycia paliwa przy niskich obciążeniach silnika.

Nowo wprowadzona, opracowana przez Forda, technika dezaktywacji cylindra, która po raz pierwszy pojawiła się w silniku EcoBoost 1,0 l i była pierwszym na świecie tego typu rozwiązaniem zastosowanym w seryjnym silniku trzycylindrowym, będzie służyła dalszemu podwyższaniu efektywności zużycia paliwa przez Fiestę ST, bez negatywnego wpływu na osiągi, a to dzięki automatycznemu odcięciu wtrysku paliwa i ruchu zaworów jednego z cylindrów tylko w warunkach, w których pełna moc nie jest potrzebna, na przykład, gdy samochód jedzie ze stałą prędkością i przy niewielkim obciążeniu silnika. W rozwiązaniu tym wyłączenie lub ponownie włączenie cylindra zajmuje 14 milisekund – 20 razy mniej, niż trwa mrugnięcie powieką – tak więc silnik może dosłownie błyskawicznie powrócić do pracy z pełną mocą na każde żądanie.

Silnik wykonany w całości z aluminium posiada zintegrowany kolektor wydechowy, który poprawia sprawność silnika, pomagając w szybkim uzyskaniu optymalnej temperatury pracy i umożliwia szybsze przyrosty momentu obrotowego, zmniejszając odległość, jaką mają do pokonania gazy wydechowe między cylindrami i turbosprężarką. W układzie wydechowym nowego silnika zastosowano filtr cząstek stałych, który redukuje zawartość sadzy w spalinach.

Nowe tryby jazdy
Możliwość wyboru trybu jazdy zapewnia Fieście ST Nowej Generacji jeszcze więcej wszechstronności, umożliwiając kierowcom dostosowanie charakterystyki samochodu do potrzeb, dzięki czemu nadaje się on równie dobrze do wożenia dzieci do szkoły, jak i do zabaw na torze wyścigowym:

Zobacz również:   Odświeżone Clio IV generacji

– w trybie Normal charakterystyki silnika, kontroli trakcji, elektronicznej kontroli stabilności (ESC), elektronicznego system wzmacniania dźwięku (ESE), brzmienia układu wydechowego i elektronicznie sterowanego wspomagania kierownicy (EPAS) są dobrane tak, by zapewnić naturalne reakcje i poczucie kontroli;
– w trybie Sport charakterystyki silnika i reakcje na wciśnięcie pedału przyspieszenia są ostrzejsze, a system wspomagania kierownicy EPAS działa tak, by dostarczać bardziej precyzyjne informacje z kół i zapewniać precyzyjniejszą kontrolę podczas szybkiej jazdy drogowej. Aktywny zawór układu wydechowego zostaje otwarty, a elektroniczny system wzmacniania dźwięku (ESE) podkreśla sportową nutę brzmienia wydechu i zwiększa głośność silnika w kabinie;
– w trybie Track, wszystkie charakterystyki dynamiczne samochodu ustawione są na wartości umożliwiające przejechanie okrążenia na torze wyścigowym w jak najkrótszym czasie, system kontroli trakcji jest wyłączony, a charakterystyka systemu kontroli stabilności (ESC) pozwala na duże uślizgi kół pojawiające się w czasie agresywnej jazdy wyścigowej.

Zwinny i dynamiczny samochód z podwoziem dostrojonym przez Ford Performance otrzymał wsparcie ulepszonego systemu rozdziału momentu obrotowego (Torque Vectoring Control), który poprawia trzymanie się drogi i zmniejsza podsterowność poprzez precyzyjne przyhamowywanie wewnętrznego przedniego koła podczas pokonywania zakrętów. Trzy poziomy czułości systemu ESC pozwolą kierowcom na wybór pomiędzy interwencjami utrzymującymi pełną przyczepność kół, trybem dopuszczającym duże uślizgi przy ograniczonym poziomie interwencji oraz pełną dezaktywacją systemu.

Głębsza personalizacja
Fiesta ST Nowej Generacji będzie oferowała więcej możliwości personalizacji, niż którykolwiek z wcześniejszych modeli. Klienci będą mogli wybierać spośród szeregu elementów wykończenia dźwigni zmiany biegów, kierownicy, podłokietników drzwiowych i akcentów umieszczonych na desce rozdzielczej, będzie można również zamówić samochód z jednym z wyróżniających go pakietów stylistycznych.

Ergonomiczne wnętrze Fiesty ST wyposażono w świetnie trzymające fotele Recaro i spłaszczone u dołu koło kierownicy. Opcje kolorów nadwozia obejmują nowy niebieski lakier Liquid Blue, ponadto Fiesta ST otrzymała ekskluzywne 18-calowe aluminiowe obręcze kół.

– Nasze modele ST są projektowane tak, by przyjemność jazdy samochodami Ford Performance była dostępna dla klientów niezależnie od ich stylu życia – twierdzi Matthias Tonn, główny inżynier programu Fiesta ST. – Z trzy- i pięciodrzwiowymi wersjami nadwozia i wyróżniającymi opcjami stylistycznymi, które współgrają z dynamicznymi charakterystykami samochodu, dostępnymi od pierwszego dnia sprzedaży, Nowa Generacja Fiesty ST stanie się bardzo atrakcyjną propozycją przemawiającą do jeszcze szerszej grupy nabywców samochodów.

System łączności i rozrywki Ford SYNC 3 umożliwi kierowcy Fiesty ST sterowanie systemem audio, nawigacją i zalogowanym smartfonem za pomocą prostych komend głosowych. System SYNC 3 jest kompatybilny z systemami Apple CarPlay oraz Android Auto™, SYNC 3 jest wspomagany przez inspirowane tabletami pływające ekrany dotykowe o przekątnych do 8 cali, których obsługa odbywa się za pomocą gestów.

Nowa generacja Fiesty ST będzie także oferowana z wysokiej jakości systemem audio B&O PLAY Sound System zapewniającym wrażenia odsłuchowe typowe dla klasy high-end – co Ford zapowiedział już w zeszłym roku zdradzając swoje plany dotyczące nowej generacji modelu Fiesta.

Ford Performance
Ford Performance jest organizacją o światowym zakresie działania, służącą jako laboratorium innowacji i platforma badawcza przeznaczona do budowania unikalnych samochodów o wysokich osiągach, odpowiednich dla nich części i akcesoriów, celem dostarczenia wyjątkowych wrażeń kierowcom samochodów marki Ford.

Ford Performance pracuje nad innowacyjnymi rozwiązaniami i technologiami w takich dziedzinach, jak aerodynamika, lekkie materiały konstrukcyjne, elektronika, układy napędowe o wysokich osiągach i ograniczanie zużycia paliwa, koncentrując się na rozwiązaniach, które w przyszłości będą mogły trafić do produkcji w jak największej liczbie modeli samochodów Forda.

– Nabywcy Fiesty ST Nowej Generacji skorzystają z innowacji opracowanych przez Ford Performance dla supersamochodu Ford GT oraz dla Focusa RS, włącznie z maksymalizacją mocy silników EcoBoost i systemem wyboru trybu jazdy – przypomina Dave Pericak, globalny dyrektor Ford Performance. – Pracując jako jeden zespół Ford Performance możemy lepiej wypełnić nasze podstawowe zadanie, a jest nim dostarczenie maksimum radości z jazdy samochodem i udostępnienie zaawansowanych funkcji zwiększających osiągi samochodu szerokim rzeszom klientów.

Leave a Reply