Filozofia Mercedes-Benz „Intelligent Drive”: inteligencja równa się wydajność

Termin „Intelligent Drive” w Mercedes-Benz oznacza połączenie systemów, czujników oraz algorytmów odpowiadających za poprawę komfortu i bezpieczeństwa. Także układy napędowe korzystają z coraz bardziej zaawansowanych rozwiązań. Kolejnym po Klasie S PLUG-IN HYBRID przykładem imponującego połączenia dynamiki i wydajności jest Mercedes-Benz C 350 e. Zastosowana tu przewidująca strategia działania napędu otwiera zupełnie nowy wymiar jazdy. A jak „Intelligent Drive” może wyglądać w przyszłości, pokazuje autonomiczny pojazd badawczy F 015 Luxury in Motion – i zapowiada rewolucję w mobilności.

Za sprawą innowacyjnych systemów i czujników samochody Mercedes-Benz są jeszcze bardziej komfortowe i bezpieczne – a przy okazji wydajniejsze. Inteligentna strategia działania nowego napędu hybrydowego typu plug-in zapewnia wzorową współpracę silnika spalinowego z elektrycznym bez angażowania kierowcy. Bierze ona pod uwagę nie tylko poziom naładowania akumulatorów, ale również przebieg drogi i natężenie ruchu. Zaawansowana technologia wykorzystuje w tym celu rozbudowane czujniki radarowe i kamery. Zrównoważony styl jazdy dodatkowo wspomagają innowacje takie jak aktywny pedał gazu.

„Już dziś każdy Mercedes ma – w przenośni – wysoki iloraz inteligencji. Dzięki temu nasze samochody należą do najbezpieczniejszych na świecie. Również ich układy napędowe korzystają z inteligentnej sieci czujników na pokładzie. Dla przykładu, przewidująca strategia działania napędu zauważalnie poprawia wydajność naszych hybryd plug-in” – mówi prof. Herbert Kohler, szef działu badań i zrównoważonego rozwoju Daimler AG.

Do 2017 roku Mercedes-Benz wprowadzi na rynek 10 hybrydowych modeli plug-in – średnio jeden na kwartał. Po udanej premierze S 500 PLUG-IN HYBRID w salonach debiutuje drugi samochód z takim napędem – C 350 e. Jak może wyglądać dalszy ciąg hybrydowej ofensywy, pokazał prototyp V-ision e, zaprezentowany podczas salonu samochodowego.

Hybrydowy napęd plug-in wykorzystuje modułowy, równoległy system hybrydowy Mercedes-Benz, uzupełniony o dodatkowe sprzęgło między jednostką spalinową a elektryczną. Z jednej strony pozwala to na odłączenie silnika spalinowego i jazdę wyłącznie w trybie elektrycznym, z drugiej pozwala wykorzystywać silnik ten do ruszania z miejsca przy wykorzystaniu mokrego sprzęgła rozruchowego.

„Intelligent Drive” dzisiaj i jutro

Dzięki „Intelligent Drive” samochody Mercedes-Benz są już zdolne samodzielnie wykrywać liczne niebezpieczne sytuacje w ruchu drogowym i odpowiednio na nie reagować. Przykładem jest tu system COLLISION PREVENTION ASSIST, montowany seryjnie we wszystkich klasach pojazdów – od A do S. Korzystając z radaru, ostrzega on kierowcę, gdy wystąpi zagrożenie kolizją. W bardziej zaawansowanej wersji COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS, dostępnej praktycznie we wszystkich modelach Mercedes-Benz, może nawet przeprowadzić autonomiczne hamowanie. Jeśli kierowca, mimo ostrzeżeń wizualnych i akustycznych, nie zareaguje w obliczu ryzyka kolizji, system automatycznie zainicjuje hamowanie.

Zobacz również:   Przyszłość autonomicznej jazdy: Audi bierze udział w inicjatywie badawczej Ko-HAF

Gama pojazdów od Klasy C do S już dziś oferuje funkcje jazdy półautonomicznej. Aktywny tempomat DISTRONIC PLUS wraz ze Steering Assist i Stop&Go Pilot pozwala śledzić w korku poprzedzający pojazd, a układy Active Parking Assist i PARKTRONIC umożliwiają zautomatyzowane parkowanie – zarówno na miejscach równoległych, jak i prostopadłych.

A jak filozofia „Intelligent Drive” może wyglądać w przyszłości? Pokazuje to autonomiczny pojazd badawczy F 015 Luxury in Motion. Specjaliści Mercedes-Benz zakładają, że rola samochodu ewoluuje – będzie on nie tylko środkiem transportu, ale i mobilnym miejscem relaksu. Kierowcy zyskają wybór: prowadzić samemu, ze wsparciem inteligentnych systemów, czy zdać się na całkowicie autonomiczny dojazd do celu.

Tym samym czas spędzony w samochodzie można spożytkować w zupełnie nowy sposób – bez konieczności zajmowania się skręcaniem, przyspieszaniem i hamowaniem. W kabinie F 015 Luxury in Motion zamontowano sześć wysokiej rozdzielczości ekranów sterowanych dotykiem, ruchem gałek ocznych lub gestami. Pozwalają one podróżującym korzystać z systemu rozrywki, prowadzić rozmowy wideo lub surfować po internecie. Jednym z głównych elementów innowacyjnej koncepcji wnętrza prototypu jest elastyczny system siedzeń, które można obracać – i zasiąść na przykład twarzami do siebie.

Zamontowane w prototypie czujniki bez przerwy monitorują jego otoczenie, zapewniając efektywną komunikację i interakcję między podróżującymi a światem zewnętrznym. Interaktywne tablice LED-owe z przodu i z tyłu oraz precyzyjny system laserowy już we wczesnym etapie informuje kierowcę o sytuacji na drodze. Przykładowo, F 015 może niczym projektor wyświetlić na drodze wirtualną „zebrę”, dając pieszym sygnał do przejścia na drugą stronę jezdni. W skrócie – to solidny i inteligentny partner w ruchu drogowym.

Leave a Reply