- W miniony weekend (24-26 kwietnia 2015 r.) ruszył premierowy sezon niemieckiej „Formuły 4 powered by Abarth ADAC” napędzanej turbodoładowanym silnikiem Abarth’a o pojemności 1,4 l
- Nowo powstała Formuła 4 uzupełnia lukę między kartingiem i zaawansowaną technicznie i kosztowną Formułą 3, umożliwiając rozpoczęcie kariery w motorsporcie już 15-latkom
- Jednostka Abarth 1,4 litra turbo napędza bolidy Formuły 4 w: Niemczech, Austrii, Belgii, we Włoszech, Rosji, Finlandii i Estonii
- Stosowany w Formule 4 zespół napędowy bazuje na silniku czterocylindrowym, który w samochodach seryjnych Abarth’a zapewnia niezrównaną przyjemność z jazdy, lecz w przeciwieństwie do nich jest montowany wzdłużnie za kierowcą i przenosi napęd na tylne koła
- W niemieckiej „Formule 4 powered by Abarth ADAC” w sezonie 2015 wystartują potomkowie znanych kierowców: m.in. 16-letni Mick Schumacher i 15-letni Jonathan Cecotto z Wenezueli.
W miniony weekend (24-26 kwietnia 2015 r.) ruszył premierowy sezon niemieckiej Formuły 4 ADAC napędzanej silnikiem Abartha. Na torze Oschersleben położonym na północy Niemiec – 42 debiutantów wystartowało w pierwszym wyścigu. W przeciwieństwie do innych serii, w nowo utworzonej klasie, licznie wprowadzanej przez kolejne kraje na całym świecie, na pierwszym miejscu stawia się niskie koszty. Samochody można nabyć wyłącznie w formie kompletnych pakietów, z identyczną zastosowaną techniką. W niemieckiej Formule 4 ADAC bolidy są wyposażone w zawieszenie marki Tatuus, opony Pirelli i turbodoładowane silniki Abarth’a.
Rozgrywana w Niemczech, Austrii i Belgii „Formuła 4 powered by Abarth ADAC” nie jest jedyną serią certyfikowaną przez Międzynarodową Federację Samochodową FIA, która zaufała tej tradycyjnej włoskiej marce. Również we Włoszech, Rosji, Finlandii i Estonii ten włoski 1,4-litrowy, czterocylindrowy silnik z turbodoładowaniem napędza małe, jednomiejscowe bolidy. Abarth jest jednym z pięciu zatwierdzonych na świecie dostawców silników do Formuły 4.
Formuła 4 wypełnia lukę między kartingiem i bardzo zaawansowaną już technicznie oraz niezwykle kosztowną Formułą 3, umożliwiając start już 15-latkom. Moc silnika w tej klasie jest ograniczona przepisami do 118 kW (160 KM). Napędzający Formułę 4 silnik wyścigowy bazuje na silniku czterocylindrowym, który w samochodach seryjnych Abarth’a zapewnia niezrównaną przyjemność z jazdy.
W modelu Abarth 595 Turismo silnik ten również generuje moc 118 kW (160 KM). Górna granica mocy wynosząca 140 kW (190 KM) została uzyskana w spektakularnym modelu Abarth 695 biposto – najmocniejszym seryjnie produkowanym Abarcie w historii. Jednak nawet 190 KM nie zamyka stawki. W samochodzie Abarth 695 Assetto Corse Evoluzione, jednym z trzech topowych modeli należących do Abarth Trofeo, jednostka ta osiąga moc nawet 158 kW (215 KM).
W przeciwieństwie do modeli produkowanych seryjnie i aut wyścigowych Trofeo Abarth, montowany w bolidach Formuły 4 silnik czterocylindrowy o pojemności 1,4 litra został umieszczony wzdłużnie za kierowcą i przenosi on napęd na tylne koła. Dopuszczalne modyfikacje również są ograniczone.
Szczegóły dotyczące „Formuły 4 powered by Abarth ADAC”
Niemiecka „Formuła 4 powered by Abarth ADAC” towarzyszy siedmiu rundom cyklu ADAC GT Masters i jednej Niemieckich Mistrzostw Samochodowych (DTM). Dwie z łącznie ośmiu rund odbywają się poza granicami Niemiec: jedna na torze Red Bull Ring w Austrii, a druga w belgijskim Spa-Francorchamps. Na każda rundę składają się dwie sesje treningowe, dwa wyścigi kwalifikacyjne i trzy wyścigi główne. Na liście jest 42 uczestników, w których znalazły się także trzy młode kobiety, jest kilka nazwisk doskonale znanych w sportach motorowych, choć noszonych już przez kolejne pokolenie. Bolid Tatuus-Abarth o numerze 25 poprowadzi Mick Schumacher, 16-letni syn siedmiokrotnego Mistrza Świata Formuły 1 Michaela Schumachera. Z kolei numer 9 jest zarezerwowany dla 15-letniego Jonathana Cecotto z Wenezueli, którego ojciec Johnny zapisał się w sercach fanów, jako Motocyklowy Mistrz Świata, kierowca Formuły 1 i serii Mistrzostw Samochodowych Turystycznych w Niemczech (DTM).
Kalendarz Formuły 4 w 2015 roku:
24-26 kwietnia – Oschersleben
5-7 czerwca – Red Bull Ring (Austria)
19-21 czerwca – Spa-Francorchamps (Belgia)
3-5 lipca – Lausitzring
14-16 sierpnia – Nürburgring
28-30 sierpnia – Sachsenring
11-13 września – Oschersleben
2-4 października – Hockenheimring
Długa tradycja wkładu marki Abarth we wspieranie rozwoju młodzieży
Jako dostawca jednostek napędowych do nowej Formuły 4 ADAC marka Abarth wspiera młode talenty, które w przyszłości mogą dołączyć do największych osiągnięć w tym sporcie. Takie działania wpisują się w tradycję zapoczątkowaną przez założyciela firmy Carla Abarth’a, którego samochody wyścigowe bazujące na różnych modelach Fiata w latach 50. umożliwiły rozpoczęcie kariery w motorsporcie niezliczonej rzeszy młodych kierowców. Również sama Formuła ADAC od lat stanowi punkt wyjścia dla wielu przyszłych zawodowych kierowców. W przeszłości znani zawodnicy, tacy jak wielokrotny Mistrz Świata Sebastian Vettel, Nico Hülkenberg, Ralf Schumacher czy Nico Rosberg, podobnie jak gwiazdy DTM takie jak Martin Tomczyk, Pascal Wehrlein czy Timo Glock, zaczynali swoje błyskotliwe kariery od klas Formuły ADAC.
Specyfikacja techniczna: turbodoładowany Abarth 1.4
Typ: | Silnik czterocylindrowy, montowany z przodu, poprzecznie (w Formule 4 instalowany wzdłużnie z tyłu), turbosprężarka (różne typy i producenci w zależności od poziomu mocy), 4 zawory na cylinder, dwa wałki rozrządu w głowicy, wielopunktowy wtrysk paliwa, skrzynia korbowa i głowice cylindrów wykonane z aluminium |
Średnica cylindra x skok tłoka: | 72,0 x 84,0 mm |
Pojemność: | 1.368 cm3 |
Moc maksymalna: | |
Pojazdy seryjne | |
Abarth 595 Turismo | 117 kW/160 KM przy 5.750 obr/min |
Abarth 595 Competizione | 132 kW/180 KM przy 5.750 obr/min |
Abarth 695 biposto | 140 kW/190 KM przy 5.500 obr/min |
Pojazdy wyścigowe | |
Abarth 500 Assetto Corse | 140 kW/190 KM |
Abarth 695 Assetto Corse | 151 kW/205 KM |
Abarth 695 Assetto Corse Evoluzione | 158 kW/215 KM |
Jednostka napędowa Formuły 4 | 117 kW/160 KM |
Średnie zużycie paliwa: | |
Abarth 695 biposto | 6,5 l/100 km, emisja CO2: 155 g/km |
Abarth 595 | 6,5 l/100 km, emisja CO2: 155 g/km |
Poziomy emisji: | Zgodne z normami RL 80/1268/EWG |