Program AVA „Autonomous Vehicle for All”, zaprezentowany na salonie w Genewie, łączy szeroki zakres funkcji, które umożliwią częściowe, a następnie całkowite przekazanie prowadzenia przez samochód, na wyraźne życzenie kierowcy. Grupa PSA dąży do tego, aby samochody autonomiczne, które ułatwiają codzienne życie, pozwalają dysponować wolnym czasem na pokładzie oraz są coraz bardziej bezpieczne, były dostępne dla jak najszerszego grona odbiorców. Grupa wdraża program AVA w samochodach swoich marek Peugeot, Citroën i  DS.

Pojazdy demonstracyjne przeznaczone do testowania przez kierowców są wyposażone w funkcje poziomu 3 „eyes off” i poziomu 4 „mind off”. Samochody testowe są prekursorami samochodu w pełni autonomicznego, który pojawi się na rynku po 2020 roku.

Obecnie funkcje wspomagania prowadzenia, które pochodzą z programu AVA są już dostępne w  wielu modelach, takich jak np. produkowane w Europie Peugeot 208, 308, 2008, Traveller, nowy Peugeot 3008, Citroën C4 Picasso, C3 i SpaceTourer, jak również Peugeot 4008 i Citroën C6 produkowane w Chinach. Funkcje poziomu 1 wyglądają następująco:

  • Samochód dopasowuje się do prędkości poprzedzającego go pojazdu, utrzymuje bezpieczną odległość i może automatycznie zatrzymać się dzięki „aktywnemu regulatorowi prędkości z  funkcją stop”.
  • Samochód ostrzega kierowcę w przypadku ryzyka kolizji dzięki funkcji „ostrzegania o niebezpieczeństwie kolizji”. W razie potrzeby samochód może automatycznie aktywować hamulce dzięki funkcji „automatycznego hamowania w sytuacjach awaryjnych”.
  • Samochód automatycznie powraca na swój tor jazdy w przypadku zboczenia z pasa ruchu dzięki „alarmowi niezamierzonego przekroczenia linii”.
  • Samochód wykrywa miejsce postojowe dopasowane do jego rozmiarów i steruje układem kierowniczym w celu zaparkowania dzięki funkcji „Park Assist”.

Od 2018 roku funkcje jazdy zautomatyzowanej „pod nadzorem kierowcy” stanowić będą drugi etap programu AVA „Autonomous Vehicle for All”. Niektóre funkcje drugiego poziomu zostaną zastosowane w modelu DS 7 CROSSBACK:

  • Samochód samoczynnie zarządza prędkością i kontroluje tor jazdy. Funkcja „Connected Pilot” oferuje pełne wsparcie na drogach szybkiego ruchu.
  • Samochód samodzielnie parkuje bez udziału kierowcy dzięki funkcji „Park Pilot”.
  • Urządzenia pokładowe pozwalają na identyfikację przeszkód, aby zapewnić lepszą widoczność drogi w nocy, dzięki funkcji „Night Vision”.
  • Kamera wewnątrz monitoruje spadek czujności kierowcy dzięki funkcji „Driver Attention Monitoring”.
Zobacz również:   Ford Tourneo i Transit Connect w wersji Active

Od 2020 roku funkcje jazdy autonomicznej „hands off”, a następnie poziomu 3 „eyes off” pozwolą na całkowite przekazanie prowadzenia przez samochód.

Grupa PSA jest pierwszą, która w lipcu 2015 roku przetestowała samochód autonomiczny na drogach publicznych we Francji. Grupa także jako pierwsza od marca 2017 roku prowadzi testy z  tzw. „kierowcami-amatorami” za kierownicą. Testy rozpoczęły się na początku marca 2017 roku, a w czerwcu 2017 roku zostaną przeprowadzone przy udziale szerokiej publiczności.

Do tej pory w trybie autonomicznym (poziomy 2, 3 i 4) przejechano już po europejskich drogach szybkiego ruchu ponad 120.000 km. Łącznie Grupa i jej partnerzy eksploatują 15 prototypów.

Więcej informacji na temat samochodu autonomicznego Grupy PSA:

Leave a Reply