1.Wstęp: Skonstruowana od nowa, od podstaw, by zapewnić najbardziej ekscytujące doznania z prowadzenia w segmencie hot-hatchy

  • Podtrzymuje tradycje gorącokrwistego, szlachetnego, wyczynowego hatchbacka Hondy
  • Konstrukcja o ekstremalnej sztywności oraz nowoczesne adaptacyjne zawieszenie i układ kierowniczy
  • Najszybszy i najszybciej przyspieszający samochód w swojej klasie
  • Nowe tryby jazdy zapewniają niezrównaną funkcjonalność
  • Opracowany równolegle z nowym seryjnym Civikiem hatchback, co dało obopólne korzyści w dziedzinie dynamiki

Zupełnie nowa Honda Civic Type R została zaprojektowana i skonstruowana od podstaw, by zapewnić najbardziej ekscytujące doznania za kierownicą – zarówno na zwykłej drodze, jak i na torze wyścigowym.

Zupełnie nowa Honda Civic Type R została zaprojektowana i skonstruowana od podstaw równolegle z nowym seryjnym Civikiem w wersji hatchback, co dało obopólne korzyści w dziedzinie dynamiki i poziomu wykończenia obu wariantów. Nowy model podtrzymuje tradycje gorącokrwistego, szlachetnego, wyczynowego hatchbacka Hondy, łącząc w sobie dynamikę przednionapędowego auta z odważnym designem i doskonałymi parametrami z zakresu aerodynamiki.

Nowe, jednomasowe koło zamachowe, w połączeniu z ciasno zestopniowaną, 6-biegową skrzynią manualną, redukuje bezwładność sprzęgła o 25%, a skrócenie przełożenia przekładni głównej o 7% daje szybszą reakcję na przyspieszanie. Funkcja kontroli prędkości obrotowych silnika przy redukcji biegu sprawia, że zmiany przełożeń są płynne, bez niepożądanego szarpania związanego z nadmiernym lub niedostatecznym „międzygazem”. Zwiększa to przyjemność z prowadzenia usportowionego auta z manualną skrzynią biegów.

Ultralekkie nadwozie o dużej sztywności – efekt innowacyjnych nowych technologii inżynieryjnych i technik konstrukcyjnych – przyczynia się do obniżenia środka ciężkości, a w połączeniu z wyrafinowanym, nowym układem zawieszenia, bezpośrednio wspiera wspaniałą dynamikę auta.

Zaawansowane technicznie przednie zawieszenie z dwuosiowymi kolumnami resorująco-tłumiącymi, redukuje siły skrętne działające na układ kierowniczy, poprawia czucie na kierownicy oraz prowadzenie w łuku w zakresie granicznym. Tylne koła nowego Civica Type R posiadają nowy układ wielowahaczowego zwieszenia, który podnosi komfort resorowania oraz stabilność przy wysokich prędkościach.

Układ kierowniczy o zmiennym przełożeniu i elektrycznym wspomaganiu to nowość w modelu Type R. Wykorzystuje on podobny system, jaki zastosowano w standardowym Civicu, ale o zoptymalizowanym zmiennym przełożeniu, by zapewnić bardziej bezpośrednie i pewne czucie przy wysokich prędkościach.

Maksymalna moc zmodyfikowanego silnika 2.0 VTEC TURBO to 320 KM przy 6500 obr./min, a maksymalny moment obrotowy to 400 Nm w zakresie od 2500 do 4500 obr./min. Samochód rozpędza się do 100 km/h w czasie zaledwie 5,7 s, a jego maksymalna prędkość to 272 km/h, co oznacza, że jest to najszybciej przyspieszający i rozwijający najwyższą prędkość maksymalną samochód w swojej klasie. Jest to również najszybszy w historii Type R na Północnej Pętli Nürburgringu z czasem okrążenia 7minut i 43,8 sekundy.

W nowym Civicu Type R mamy do dyspozycji trzy tryby jazdy – do podstawowego trybu „Sport” oraz wyczynowego „+R”, dodano tryb „Comfort”. Wszystkie tryby dostosowują pracę i charakter zawieszenia, układu kierowniczego i reakcji silnika na gaz wedle wyboru kierowcy. W porównaniu z poprzednikiem, w nowym Civicu Type R zastosowano wyraźnie większe różnice pomiędzy nastawami dla poszczególnych trybów tłumienia w amortyzatorach, przez co nowy model stał się znacząco bardziej funkcjonalny w większym zakresie rodzajów podłoża. W trybie „Comfort” zawieszenie jest bardzo podatne, a charakterystyka pracy układu kierowniczego – mniej sportowa.

Odważnie zaprojektowana sylwetka Civica Type R nie pozostawia wątpliwości co do jego sportowego charakteru. Szerszy, dłuższy i niższy niż którykolwiek z jego poprzedników, zupełnie nowy Civic ma krótkie zwisy i cechuje się muskularnymi, zwartymi liniami. Odważnie zaprojektowany przód auta, szerokie nadkola oraz duże wloty powietrza dobitnie podkreślają charakter Civica.

Kompletny pakiet aerodynamiczny obejmuje wygładzone podwozie, tylne skrzydło i generatory wirowe na linii zejścia dachu. Ta charakterystyka przyczynia się do uzyskania najlepszego w klasie balansu między dociskiem a siłą nośną, a tym samym znakomitej stabilności przy wysokich prędkościach.

Zaprojektowane od nowa wnętrze zapewnia wyższą jakość, komfort i jest dopracowane w detalach. Pasażerów przednich i tylnych miejsc ucieszy lepsza widoczność i większa niż kiedykolwiek przestronność połączona z doskonałymi osiągami Type R. Ogromny bagażnik i innowacyjna, odsuwana w bok pokrywa przestrzeni bagażowej, sprawiają, że auto zachowa pozycję najbardziej funkcjonalnego i wszechstronnego samochodu wśród wyczynowych hatchbacków.

Nowy Civic Type R został skonstruowany w ramach tego samego programu co inne wersje 10. generacji modelu Civic – największego globalnego projektu dla jednego modelu w historii Hondy.

Produkcja nowego Civica Type R ma ruszyć latem tego roku w Honda of the UK Manufacturing (HUM) w Swindon – globalnym centrum produkcji 10. generacji Hondy Civic hatchback.

Type R będzie eksportowany do wszystkich krajów Europy oraz na inne rynki świata, w tym do USA i Japonii. Na rynku USA model Hondy z oznaczeniem „Type R” będzie oficjalnie sprzedawany po raz pierwszy w historii.

2. Specjalne zestrojenie układów jezdnego, kierowniczego i zawieszenia, by zapewnić maksymalnie skuteczne przeniesienie napędu i stabilność przy wysokich prędkościach

  • Nowa platforma unibody jest lżejsza i sztywniejsza niż w poprzednich modelach Type R
  • Zaawansowane zestrojenie zawieszenia zapewnia większą responsywność i wyższy komfort jazdy
  • System adaptacyjnych amortyzatorów dla wszystkich kół gwarantuje znakomite trzymanie się drogi
  • Elektryczne wspomaganie (EPS) układu kierowniczego o zmiennym przełożeniu zostało skalibrowane indywidualnie dla każdego z trzech trybów jazdy

Zupełnie nowe zawieszenie, nisko umieszczony środek ciężkości i ogromny wzrost sztywności skrętnej nadwozia, pozwoliły uzyskać w nowym Civicu Type R najbardziej ekscytujące doznania z jazdy w całym segmencie hot-hatchy. Podobnie jak responsywność, tak i komfort jazdy znacząco poprawiono w porównaniu z poprzednikiem, a to w wyniku daleko idących usprawnień oraz zastosowania najnowszych technik i technologii.

Wyrafinowane zawieszenie z dwuosiowymi kolumnami resorującymi i wielowahaczową konstrukcją

W zawieszeniu przednim kolumny McPhersona wraz z dolnymi wahaczami zapewniają wysoką sztywność boczną, a tym samym liniową charakterystykę prowadzenia.

W zawieszeniu przednim Civic Type R wykorzystuje unikatową konstrukcję dwuosiową, która minimalizuje siły skrętne działające na kierownicę i maksymalizuje poczucie sportowego prowadzenia. Ponadto, aby uzyskać jeszcze większą sztywność i redukcję masy, dolne wahacze kolumn resorujących wykonano z aluminium o wysokiej sztywności.

Zupełnie nowe zestrojenie wielowahaczowego tylnego zawieszenia przekłada się na poprawę stabilności przy wysokich prędkościach oraz wyższy komfort jazdy w porównaniu z poprzednim modelem, a także liniową charakterystykę prowadzenia.

Wielowahaczowe zawieszenie przyczynia się także do wyraźnej poprawy stabilności podczas hamowania. W połączeniu z niżej umieszczonym środkiem ciężkości i szerszym rozstawem kół, pozwala to na opóźnianie hamowania i wyższe prędkości w łuku. Wahacze górne, dolne i wleczone to elementy o wysokiej sztywności, stosowane tylko w modelu Type R.

Przeniesienie niektórych elementów, jak np. zbiornik paliwa, wzdłuż osi wzdłużnej auta, pozwoliło również na lepszy rozkład mas pomiędzy osiami. Dzięki nowemu rozkładowi mas, z przedniej osi zdjęto 3% obciążenia, w porównaniu z poprzednim Type R, co jeszcze bardziej poprawia dynamikę i stabilność.

System adaptacyjnych amortyzatorów

Zupełnie nowy Civic Type R wyposażony został w usprawniony system adaptacyjnych amortyzatorów dla wszystkich kół, który zapewnia znakomite prowadzenie i wyjątkowo dobre trzymanie się drogi. W skład systemu wchodzą zmodyfikowane, trzykomorowe amortyzatory, które umożliwiają o wiele szerszy zakres regulacji siły tłumienia.

Nieprzerwana i niezależna kontrola siły tłumienia dla każdego z amortyzatorów jest realizowana za pośrednictwem prądu przesyłanego do elektromagnetycznych cewek we wnętrzu amortyzatorów, w oparciu o dane z trzech czujników przeciążeniowych (G-sensor) umieszczonych w różnych miejscach auta.

Owe czujniki G – jeden tuż przed tylną osią i po jednym na burtach auta, u podstawy obu słupków przednich – wraz z czujnikami kontaktowymi dobijania zawieszenia każdego z kół, monitorują status samochodu w czasie rzeczywistym. Prąd do cewek elektromagnetycznych we wnętrzu amortyzatorów jest modulowany w ciągu milisekund. Zmienia on wielkość kanałów przepływu oleju, a tym samym i siłę tłumienia. Elementami systemu są też czujniki rzeczywistych przeciążeń bocznych, kąta skrętu kierownicy i ciśnienia w układzie hamulcowym.

Przekonstruowane trzykomorowe amortyzatory umożliwiły znaczącą poprawę zmienności sił tłumienia zarówno w suwach sprężania, jak i rozprężania amortyzatorów, dzięki czemu można było dodać trzeci tryb jazdy – Comfort – do dotychczasowych trybów w Civicu Type R.

Oprogramowanie powstałe specjalnie dla zawieszenia Type R oraz wyczynowych opon, zapewnia indywidualne sterowanie każdym kołem, co poprawia kontakt z podłożem (także na nierównych nawierzchniach), a tym samym świetną przyczepność przy wszelkich prędkościach. Oznacza to doskonałe prowadzenie i wysoką stabilność podczas pokonywania zakrętów z dużymi prędkościami. Siły tłumienia są jeszcze wyższe w zmodyfikowanym trybie +R (patrz sekcja 5).

Układ kierowniczy z podwójnym zębnikiem i elektrycznym wspomaganiem EPS

Układ kierowniczy w Type R posiada zmienne przełożenie i elektryczne wspomaganie EPS. Jego zestrojenie jest podobne do tego w standardowym Civicu, ale ma inne wartości zmiennego przełożenia, by zapewnić bardziej bezpośrednie prowadzenie i sportowe doznania.

Zastosowanie dwóch zębników pozwoliło na rozdzielenie funkcji kierowania i wspomagania, natomiast przełożenie zmienia się wraz ze zmianą położenia zębatki względem listwy, a nie w zależności od prędkości, co pozwala utrzymać stałe poczucie stabilności układu kierowniczego.

Zarówno siłę, jak i czucie zapewniane przez elektryczne wspomaganie EPS kalibrowano indywidualnie dla każdego z trybów jazdy: Comfort, Sport i +R. Ten ostatni oznacza najbardziej bezpośrednie odczucia, w trybie Sport mamy do czynienia z liniowoym zachowaniem, zaś w trybie Comfort – dominują naturalne wrażenia.

Układ wspomagania prowadzenia AHA

W nowym Civicu Type R układ wspomagania prowadzenia AHA został przeprogramowany dla trybu wyczynowej jazdy torowej +R. Układ AHA działa poprzez zastosowanie lekkich korekt przez układ hamulcowy na wewnętrzne koła w łuku. Działanie to zapewnia subtelne, dyskretne wsparcie dające w efekcie wyższą responsywność i stabilność zarówno przy niskich, jak i wysokich prędkościach, zarówno przy delikatnych, jak i gwałtownych manewrach kierownicą. AHA poprawia także skuteczność działania mechanizmu różnicowego o ograniczonym uślizgu LSD, zapobiega bowiem buksowaniu wewnętrznego koła przedniego podczas przyspieszania w środku zakrętu .

Wyczynowy układ hamulcowy

W kontrolowaniu niesamowitych możliwości Type R, kierowcę wspiera wysokowydajny układ hamulcowy z wyczynowymi hamulcami Brembo na przedniej osi, skonstruowany specjalnie dla tego modelu.

Z przodu zastosowano czterotłoczkowe zaciski i tarcze o średnicy 350 mm. Wloty powietrza w przednim zderzaku prowadzą powietrze przez specjalne kanały do nadkola, by chłodziło tarcze i zaciski. Montowane na tylnej osi pełne tarcze żeliwne mają średnicę 305 mm, o 9 mm większą niż w poprzednim Type R.

Ultralekki szkielet nadwozia o wysokiej sztywności

Nowa platforma unibody 10. generacji Civica w wersji hatchback, pozwoliła zredukować masę nadwzia nowego Type R o 16 kg w porównaniu do poprzedniego modelu Type R. Zarazem sztywność skrętna zwiększona została o 37%, a statyczna odporność skrętna aż o 45%. Zmiany te znakomicie wpływają na reakcje auta na ruchy kierownicy oraz na stabilność w łuku. Zdecydowanie poprawiają także charakterystykę auta w dziedzinach bezpieczeństwa biernego, a także ograniczają hałas i drgania.

W Type R zastosowano również innowacyjny proces montażu nadwozia, który obejmuje wysokowydajne techniki łączenia poszczególnych paneli. Najpierw składana jest wewnętrzna rama, potem zewnętrzny szkielet. Ten nowy proces „od wewnątrz do zewnątrz” jest zupełnym przeciwieństwem konwencjonalnych metod budowy nadwozi, ale w duzym stopniu przyczynia się do podniesienia sztywności całego nadwozia.

Zbiornik paliwa w modelu Type R został przeniesiony do tyłu, w związku z czym podłoga samochodu jest niżej niż w poprzedniku. W połączeniu z modyfikacjami podwozia i zawieszenia, pozwoliło to na obniżenie środka ciężkości o 10 mm. Zmiany te wpłynęły również na obniżenie pozycji za kierownicą – tzw. punkt biodrowy jest tu niżej o 25 mm niż w poprzedniej generacji Type R, co daje silniejsze poczucie sportowego prowadzenia.

3. Muskularna stylistyka o wyczynowej aerodynamice

  • Nowy Civic Type R to jeszcze bardziej muskularne nadwozie i odważne elementy stylizacyjne
  • Znakomite zarządzanie opływem powietrza z wykorzystaniem innowacyjnych klap powietrznych i elementów tworzących pożądane zawirowania
  • Wyrafinowana aerodynamika: najlepszy w klasie balans między siłą nośną a dociskiem

Niska i szeroka karoseria nowego Civica Type R, podkreślona odważnymi elementami stylizacyjnymi, zapewnia znakomite własności aerodynamiczne.

Nowy Civic Type R jest o 165 mm dłuższy, o 36 mm niższy i o 2 mm szerszy od poprzednika. Niska i szeroka karoseria otrzymała wyrazisty design hot-hatcha, a zarazem – dzięki większemu rozstawowi kół i osi – oferuje przestronną kabinę.

Zupełnie nowy Type R ma bardziej rozbudowany pakiet aerodynamiczny niż poprzedni model, w tym szczelnie zabudowane podwozie, tylne skrzydło i generatory zawirowań na krawędzi zejścia dachu. Muskularne nadwozie charakteryzuje się najlepszym w klasie balansem między siłą nośną a dociskiem, co przyczynia się do większej stabilności przy wysokich prędkościach.

Wyrazisty zderzak przedni jest wydłużony przez karbonowy splitter. Wokół karoserii samochodu biegnie sportowa czerwona linia dekoracyjna. Dodatkowe wloty powietrza na krawędziach zderzaka – optycznie – dodają mu szerokości, a otwory wypełnia siatka o diamentowym splocie.

Ostra i dynamiczna interpretacja przodu auta, charakterystycznego dla modeli Hondy (w tym typowe dla marki reflektory główne), została wzbogacona o nowy dolot powietrza. Podobnie jak w przypadku wszystkich poprzednich modeli Type R, przedni pas zdobi słynne czerwone logo „H”. Nowy Civic Type R ma ultralekką, aluminiową maskę ze zintegrowanym dolotem powietrza, umiejscowionym centralnie w trapezoidalnym otworze. Maska waży o 5,3 kg mniej niż stalowa maska w standardowym modelu 5-drzwiowym.

Karbonowe spoilery progowe, rozciągające się pod burtami między przednimi i tylnymi kołami, są szersze niż w poprzedniej generacji Type R. W nadkolach mieszczą się większe koła, przy czym z tyłu zostały one szerzej rozstawione (o 65 mm, do 1593 mm).

Nowe, 20-calowe aluminiowe obręcze kół – Berlina Black, unikatowe dla wersji Type R, dopełniają zmian wizualnych. Montowane na nich opony, wypełniające szczelnie nadkola, mają rozmiar 245/30 R20.

Pod poszerzonym tylnym zderzakiem zainstalowano potężny, karbonowy dyfuzor, który otacza trzy w pełni funkcjonalne rury wydechowe z kierunkowymi lotkami po obu stronach. Centralna rura wydechowa ma mniejszą średnicę. Unikatowe wybrzuszenia na krawędziach dachu biegną do tyłu, w stronę odważnie zaprojektowanego skrzydła.

Wyrafinowany aerodynamiczny design

Krótki przedni zwis łączy się z niemal całkowicie gładkim podwoziem i nowymi osłonami podsilnikowymi, ułatwiającymi przepływ powietrza pod samochodem. Kompletny zestaw aerodynamiczny – w tym dyfuzor, który zwiększa stabilność i optymalizuje docisk aerodynamiczny – pomaga „przysysać” samochód do podłoża, dzięki czemu prowadzenie go dostarcza sportowych emocji. Ogólny współczynnik oporu czołowego jest niższy o 3% od uzyskanego w poprzedniej generacji Type R.

Przedni zderzak uformowano w specjalny sposób, by zapobiegał pojawianiu się turbulencji wokół przednich kół, a to dzięki szerokiemu przedniemu splitterowi oraz głęboko zachodzącym bocznym fartuchom, które kanalizują przepływ powietrza i tworzą siłę docisku na przedniej osi. Listwy prowadzące strugi powietrza za kołami redukują statyczne ciśnienie we wnętrzu nadkoli i poprawiają współczynnik wznoszenia o 1%.

Tylne skrzydło współdziała z generatorami zawirowań na linii dachu, rozdzielając i przekierowując strugę powietrza na tylny pas auta i wytwarzając dodatkowy docisk na tylnej osi. Starannie wyprofilowane, zoptymalizowane i cieńsze tylne skrzydło jest o 0,7 kg lżejsze od spojlera tylnego w standardowym modelu 5d. Skrzydło przyczynia się do poprawienia własności jezdnych auta, szczególnie przy szybkim pokonywaniu zakrętów, zapewniając znacznie pewniejsze i bardziej bezpieczne prowadzenie samochodu.

 

4. 2,0-litrowy silnik VTEC TURBO i manualna skrzynia biegów zoptymalizowana dla wysokich osiągów i poprawienia elastyczności

  • VTEC TURBO z wielokrotnie nagradzanego Type R poprzedniej generacji zmodyfikowano i dopracowano
  • Moc maksymalna: 320 KM. Maksymalny moment obrotowy: 400 Nm
  • Manualna skrzynia biegów sprzyja sportowemu charakterowi auta
  • Nowe jednomasowe koło zamachowe poprawia reakcje silnika i redukuje bezwładność sprzęgła
  • Wykonany specjalnie dla tego modelu układ wydechowy moduluje brzmienie silnika

2,0-litrowe „serce” VTEC TURBO z poprzedniej generacji wielokrotnie nagradzanego Type R zostało zmodyfikowane i dopracowane tak, by zapewniało moc, moment obrotowy i osiągi na poziomie niezrównanym w segmencie hot-hatchy z przednim napędem.

Reakcje na gaz i rozwijanie mocy zostały poprawione dzięki zoptymalizowanemu systemowi sterowania silnikiem, zaś miękko i precyzyjnie pracująca, 6-stopniowa manualna skrzynia biegów została jeszcze bardziej usprawniona dzięki systemowi kontroli prędkości obrotowych silnika.

Maksymalna moc tego turbodoładowanego silnika z bezpośrednim wtryskiem benzyny wynosi 320 KM przy 6500 obr./min, a maksymalny moment obrotowy to 400 Nm w zakresie od 2500 do 4500 obr./min. Samochód rozpędza się do 100 km/h w czasie 5,7 sekundy, a maksymalnie – do 272 km/h. Osiągi te sprawiają, że jest to zarówno najszybszy, jak i najszybciej przyspieszający samochód w swojej klasie.

Opracowane przez Hondę systemy VTEC (elektroniczne sterowanie zmiennymi fazami rozrządu i wzniosem zaworów) oraz Dual-VTC (zmienne fazy rozrządu po stronie ssącej i wydechowej) zapewniają wyjątkowe zalety w zestawieniu z turbodoładowaniem. Układ Dual-VTC pozwala na uzyskanie tzw. przekrycia zaworów ssących i wydechowych, by poprawić parametry pracy jednostki napędowej w całym zakresie prędkości obrotowych. Elektryczny zawór upustowy daje większą swobodę kontroli doładowania w porównaniu z konwencjonalnym typem turbo.

Zaawansowany system zarządzania termicznego wychodzi naprzeciw wyzwaniom związanym z wysokim stopniem sprężania 9,8:1 oraz turbodoładowaniem. Powietrze doładowania jest chłodzone przez wysokowydajny intercooler chłodzony powietrzem, zaś głowica cylindrów jest wyposażona w dwuczęściowy, chłodzony wodą kolektor obniżający temperaturę gazów wydechowych. Każdy z tłoków ma także magistralę chłodzącą, pozwalającą na usprawnienie obiegu oleju, co znacząco podnosi odporność na spalanie stukowe.

Precyzyjna, miękko działająca manualna skrzynia biegów

Miękko i precyzyjnie pracująca, 6-stopniowa manualna skrzynia biegów w bezkompromisowy sposób podkreśla sportowy charakter auta.

Nowe, jednomasowe koło zamachowe poprawia responsywność silnika i redukuje bezwładność sprzęgła o 25%. Ponadto, zoptymalizowano przełożenia poszczególnych biegów dla zwiększenia przyspieszenia, przy czym przełożenie główne zwiększono o 7%, by reakcje na gaz przy przyspieszaniu były jeszcze ostrzejsze. Prędkość maksymalna Civica Type R wynosi 272 km/h.

Funkcja kontroli prędkości obrotowych silnika pozwala na wyrównywanie obrotów silnika i kół podczas zmiany biegu, by uniknąć niepożądanego szarpania zespołem napędowym, wynikającego z nierównej prędkości obrotowej jego elementów. Funkcja kontroli prędkości obrotowych może być włączona lub wyłączona w ustawieniach użytkownika, niezależnie od wybranego trybu pracy samochodu.

Napęd od skrzyni przekazywany jest przez wyjątkowo responsywny, helikalny mechanizm różnicowy LSD (o ograniczonym poślizgu). LSD to poważne wsparcie w zwiększaniu trakcji podczas ostrej jazdy po zakrętach. Mechanizm typu LSD przyczynił się do poprawienia czasu okrążenia toru Nürburgring.

Opracowana specjalnie do tej skrzyni biegów, chłodzona cieczą chłodnica oleju pomaga zarządzać temperaturą podczas długotrwałej jazdy na granicy możliwości technicznych (jak np. podczas jazdy po torze wyścigowym). Ponadto, obudowa skrzyni biegów jest ożebrowana i dopasowana do elementów podwozia kierujących strugami powietrza opływającego, co zapewnia dodatkowe chłodzenie przy wysokich prędkościach.

Wykonany specjalnie dla tego modelu układ wydechowy

Trzy w pełni funkcjonalne rury wydechowe umieszczono pośrodku tylnego dyfuzora. Główne rury wydechowe po obu stronach odprowadzają gazy spalinowe z silnika, podczas gdy mniejsza środkowa rura kontroluje brzmienie. Stopień przepływu spalin przez rury wydechowe poprawiono o 10% w porównaniu z poprzednim Type R, co obniża ciśnienie zwrotne w układzie. Aby wygenerować przyjemny dla ucha ton podczas wchodzenia silnika na obroty, centralna rura wydechowa działa niczym dodatkowe ujście wydechu, co daje o 2dB mocniejszy dźwięk przy tych samych prędkościach niż w poprzednim modelu.

Jednak na średnich obrotach i przy średnim obciążeniu silnika, w centralnym układzie wydechowym wytwarza się podciśnienie, co prowadzi do zasysania powietrza z otoczenia. Poprawia to znacząco charakterystykę NVH (hałaśliwość i drgania).

Przepustnica typu drive by-wire

System elektronicznie sterowanej przepustnicy (drive by-wire) zastępuje konwencjonalny układ sterowania przepustnicą za pośrednictwem cięgna. Efektem jest niższa masa modułu przepustnicy oraz szybsze i dokładniejsze sterowanie przepustnicą. Specjalnie zaprogramowane, nieliniowe przełożenie pomiędzy pedałem gazu a silnikiem zapewnia poprawione reakcje i zoptymalizowaną responsywność silnika, dopasowaną do konkretnych warunków jazdy.

5. Nowe i zmodyfikowane tryby jazdy czynią Civica Type R niezrównanie wszechstronnym

  • Zoptymalizowane amortyzatory adaptacyjne dopuszczają większą indywidualizację nastaw trybów jazdy
  • Nowy tryb jazdy „Comfort” zapewnia wyższą wygodę użytkowania i praktyczność na co dzień
  • Zoptymalizowane standardowe nastawy „Sport” gwarantują bardziej bezpośrednie doznania z prowadzenia
  • Dynamiczne nastawy trybu „+R” pozostają wyborem dla jazdy torowej

Zwiększony wybór trybów jazdy sprawia, że w porównaniu z poprzednikiem, nowy Civic Type R jest bardziej wszechstronny. Nowy tryb „Comfort” dopełnia zwinne nastawy trybu „Sport” i wyczynowe, wymagające – trybu „+R”. Każdy dostosowuje nastawy adaptacyjnych amortyzatorów, siłę wspomagania, „czucie” lewarka biegów i reakcje auta na wcisnięcie pedału przepustnicy.

Tryb „Comfort” zapewnia wyższą wygodę i wszechstronność w codziennym użytkowaniu w porównaniu z poprzednim Type R, dzięki miękkiemu tłumieniu nierówności i większej sile wspomagania kierownicy. Obecność tego trybu w nowym Type R umożliwiło zastosowanie ulepszonych, trójkomorowych amortyzatorów adaptacyjnych, które pozwalają na większy zakres sterowania siłą tłumienia w suwach sprężania i rozciągania.

Nowy tryb „Comfort” jest idealny nie tylko na gorszych nawierzchniach. To również bardziej bezpieczny wybór podczas szybkiej jazdy po typowych dla starszych autostrad nawierzchniach z łączonymi płytami. Teraz różnice w sile tłumienia między każdym z trybów jazdy są większe, a usprawnienia w kalibracji wszystkich trzech trybów oznaczają, że nowy Type R zapewnia większe poczucie bezpieczeństwa i zaangażowanie w prowadzenie.

Zobacz również:   Technika drukowania 3D pomogła inżynierom Forda stworzyć nowego Forda GT – dzięki niej możesz zbudować supersamochód we własnym domu.

Po uruchomieniu silnika, tryb „Sport” jest ustawiony domyślnie. Zapewnia on kombinację komfortu i dynamicznej responsywności odpowiadającej mniej więcej pośredniemu stopniowi między trybami standardowym i „+R” w poprzednim Type R.

Tryb „Comfort” można aktywować za pomocą wygodnego przełącznika uchylnego, umieszczonego za dźwignią zmiany biegów. Kiedy kierowca włącza ten tryb jazdy, zmienia się również podświetlenie zestawu wskaźników i obniża się jego intensywność oraz liczba czerwonych akcentów wokół wirtualnych zegarów.

Tryb „+R” to doskonały wybór na tor wyścigowy. Zwiększono responsywność silnika, zaś jego charakterystykę w zakresie przebiegu momentu obrotowego zmieniono tak, by zachowywał się bardziej dynamicznie, był bardziej ukierunkowany na wysokie osiągi, a zarazem dopuszczał więcej momentu obrotowego na niższych obrotach. W wyniku zastosowania układu kontroli prędkości obrotowych silnika, poprawiono również efekt gwałtownego skoku obrotów podczas zmiany przełożenia.

Siła tłumienia w adaptacyjnych amortyzatorach w trybie „+R” jest wyższa o 15% niż w trybie „Sport”. Dzięki temu auto prowadzi się sztywniej, zapewniając wyższą zwinność, idealną dla wyczynowej jazdy. Ponadto wspomagany elektrycznie układ kierowniczy o zmiennym przełożeniu robi się „twardszy”, a siła wspomagania maleje, co daje bardziej bezpośrednie, liniowe czucie.

System stabilizacji toru jazdy – VSA – dla trybu „+R” został zaprogramowany w taki sposób, by wspierał w jak największym stopniu przyspieszanie i wysokie osiągi, dopuszczając większe znoszenie i uślizgi. Ponadto, zarówno system kontroli trakcji TCS, jak i stabilizacji toru jazdy – VSA, mogą być w pełni wyłączone (przełącznik VSA trzeba przytrzymać przez 5 sekund, gdy auto jest przełączone w tryb „+R”). Kiedy kierowca wybierze tryb „+R”, zestaw zegarów przyjmuje barwy intensywnie czerwone.

 

6. Najlepszy w historii czas okrążenia dla auta przednionapędowego na Północnej Pętli Nürburgringu

  • Wynik uzyskany w oficjalnej próbie na Północnej Pętli Nürburgringu to 7 minut i 43,8 sekundy
  • W uzyskaniu tak znaczącej poprawy w porównaniu z poprzednikiem, kluczowe są wspaniałe własciwości aerodynamiczne oraz usprawnienia w silniku 2.0 VTEC TURBO
  • Rekordowy czas okrążenia uzyskano samochodem przedprodukcyjnym, ale w specyfikacji technicznej odpowiadającej ostatecznemu modelowi seryjnemu

Nowa Honda Civic Type R ustanowiła nowy rekordowy czas dla aut przednionapędowych na torze Nürburgring 3 kwietnia 2017 r., wkrótce po swym debiucie na salonie samochodowym w Genewie. Samochód przedprodukcyjny okrążył Północną Pętlę w czasie 7 minut i 43,8 sekundy.

Rekordowy czas uzyskano w końcowej fazie reżimu testowego modelu, na suchym torze, przy optymalnej dla wydajności opon i napędu temperaturze. Nowy rekordowy czas jest o niemal 7 sekund lepszy od wyniku poprzedniego modelu.

Do uzyskania nowego rekordowego czasu przyczyniło się kilka elementów. Najważniejszym jest zoptymalizowany i dopracowany 2,0-litrowy silnik VTEC TURBO, rozwijający moc maksymalną 320 KM i 400 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Na nowo zestopniowana, 6-biegowa manualna skrzynia biegów jeszcze bardziej poprawia osiągi samochodu, zaś – zaprojektowany specjalnie dla nowego Type R – pakiet aerodynamiczny zapewnia wspaniałą stabilność przy wysokich prędkościach.

Ryuichi Kijima jest głównym inżynierem-podwoziowcem w programie Hondy Civic Type R. Wyjaśnia on gdzie w nowym modelu wprowadzono najistotniejsze usprawnienia – w porównaniu z jego poprzednią generacją – pozwalające na poprawienie czasu przejazdu na Północnej Pętli toru Nürburgring.

„Prędkość w łukach jest większa, bo samochód ma większy rozstaw kół i szersze opony, większy rozstaw osi, nowe wielowahaczowe zawieszenie tylnej osi i zoptymalizowane własciwości aerodynamiczne, które poprawiają stabilność” – mówi Kijima-san „Np. kierowcy zwykle wchodzą w łuk za Metzgesfeld z prędkością ok. 150 km/h. Nawet na tym zakręcie średnia prędkość jest wyższa o ok. 10 km/h, dzięki wspaniałej stabilności nowego Type R. Tak więc, dzięki poprawionemu zachowaniu w łuku, możemy podnieść prędkość na całym okrążeniu, przez co nowy Type R uzyskuje o wiele lepszy czas.

Przedprodukcyjny samochód, który uzyskał rekordowy czas, był technicznie identyczny ze specyfikacją seryjną. Ze względów bezpieczeństwa zamontowano w aucie klatkę przeciwkapotażową, ale jej obecność nie zwiększyła w żaden sposób sztywności konstrukcyjnej auta. Dodatkową masę, jaką wniosła do auta klatka, skompensowano poprzez tymczasowe wymontowanie systemu multimedialnego i tylnej kanapy. Samochód został wyposażony w wyczynowe opony dopuszczone do ruchu ulicznego.

7. Sportowa, stylowa, wyrafinowana i najbardziej przestronna w klasie kabina wykończona wysokiej jakości materiałami

  • Bardziej przestronnie niż w poprzednim modelu
  • Nowoczesna, stylowa i prosta estetyka wnętrza z wyrazistymi czerwonymi akcentami
  • Jakość wykończenia kabiny premium, nowy zestaw instrumentów pokładowych na wyświetlaczach LCD i wszechstronne, „dwupoziomowe centrum techniczne” w konsoli
  • Innowacyjna, odsuwana na bok osłona przestrzeni bagażowej

Wykończenie wnętrza nowego modelu jest typowe dla Type R’ów Hondy. Ta tradycja ma już 25 lat – wtedy pojawiła się pierwsza Honda z ikonicznym czerwonym logo.

Nowy Civic Type R bazuje na wyrafinowanym, wysokiej klasy wykończeniu standardowej kabiny, w połączeniu z czarnymi i czerwonymi elementami zamszowymi oraz wstawkami materiałowymi w nowych sportowych fotelach o wysokich oparciach. Fotele mają przekonstruowane boczne podparcia i nowe obicia. Zapewniają doskonałe trzymanie podczas sportowej jazdy, przy czym są to najlżejsze fotele w historii modelu CivicType R.

Koło kierownicy charakteryzuje się czerwonymi, skórzanymi wszywkami oraz heksagonalnymi przeszyciami, zaś karbonowa środkowa część panelu sterowania otoczona jest prążkowanymi inkrustacjami biegnącymi do paneli drzwiowych. Kulista gałka dźwigni zmiany biegów wykonana jest z frezowanego aluminium. Wszystkie te elementy wykończenia wnętrza można znaleźć tylko w Type R.

Sportowe wnętrze zaprojektowano tak, by zapewnić pasażerom najbardziej komfortową i wyrafinowaną kabinę w klasie aut kompaktowych. Cechuje ją na wskroś nowoczesna, stylowa i charakteryzująca się prostotą estetyka dopełniająca ostry w wyrazie styl nadwozia. Uzyskano ten efekt dzięki poziomym liniom, które optycznie poszerzają i wydłużają wnętrze, a tym samym potęgują poczucie jego przestronności.

Dzięki osadzeniu na dłuższej i zarazem szerszej platformie o większym rozstawie osi, pasażerowie przednich i tylnych siedzeń mają lepszą widoczność i więcej przestrzeni, by cieszyć się wspaniałymi osiągami Civica Type R. Deska rozdzielcza o zwartej budowie jest osadzona o 65 mm niżej, dzięki czemu kierowca zyskał lepszą widoczność. Przednie słupki (węższe o 12 mm niż w poprzednim Type R) również przyczyniają się do poprawy widoczności (84,3° w przód), która obecnie nie ma sobie równych tej w klasie samochodów.

Bagażnik jest obszerny, mieści 414 l, przy czym osłania go odsuwana na bok, demontowalna roleta, dzięki czemu Type R pozostaje najbardziej praktycznym i funkcjonalnym usportowionym hatchbackiem. Łatwość dostępu do bagażnika i dużą wygodę w jego użytkowaniu uzyskano dzięki dzielonej w proporcji 60:40 tylnej kanapie, niskiemu progowi załadunkowemu (680 mm) oraz szerokiemu otworowi załadunkowemu (1120 mm). Wszystko to, w połączeniu z płaską podłogą przestrzeni bagażowej, ułatwia załadunek i wyjmowanie z auta ciężkich przedmiotów.

Poziom NVH (hałaśliwość, drgania i wibracje) w kabinie jest lepszy niż w poprzednim modelu, dzięki obniżeniu ciśnienia akustycznego przy wyższych obrotach silnika.

Konsola środkowa

Konsola środkowa wykończona jest lakierem Piano Black, a zaprojektowano ją w formie „centrum technicznego”. Dolna jej część, przed lewarkiem biegów, skonstruowana jest jako dwupoziomowy schowek z przednią tacką na drobne przedmioty podręczne i zintegrowanym panelem do bezprzewodowego ładowania smartfonów (specyfikacja GT). Druga tacka, za konsolą centralną, to bardziej dyskretny schowek, ale także miejsce umieszczenia złącz HDMI, USB i gniazda 12-woltowego. Przepust na kable pozwala na połączenie dolnej i górnej tacki.

Na szczycie konsoli osadzono 7-calowy kolorowy ekran dotykowy systemu Honda CONNECT. Ekran jest dotykowym centrum sterowania multimediami oraz klimatyzacją i ogrzewaniem, przy czy pokazuje również obraz z kamery cofania. Za jego pośrednictwem można też w intuicyjny sposób sterować podłączonymi smartfonami.

Zestaw wskaźników przed oczami kierowcy zapewnia pełną klarowność i wysoce intuicyjną użyteczność. 7-calowy, kolorowy wyświetlacz TFT-LCD to interfejs informacji dla kierowcy (DII). Zajmuje on centralne miejsce przekonfigurowanego zestawu wskaźników, w skład którego wchodzą wirtualne zegary oraz sekcja wyświetlająca wybrane przez kierowcę dane i funkcje. Type R posiada unikalną funkcję powiązaną z trybami jazdy, zmieniającą intensywność i barwę podświetlenia oraz wyświetlającą dodatkowe informacje, takie jak stoper czy wskaźnik zmiany biegów i przeciążeń.

Wybór i wywoływanie funkcji DII odbywa się za pomocą touchpada na lewej poprzeczce kierownicy. Takie połączenie sterowania ruchami palca na touchpadzie i wyświetlania danych wprost przed oczami kierowcy minimalizuje rozpraszanie uwagi kierowcy podczas prowadzenia auta. Na lewej poprzeczce kierownicy są też sterowniki Bluetooth® i HandsFreeLink®, natomiast touchpad na prawej poprzeczce steruje adaptacyjnym tempomatem oraz nastawami asystenta utrzymania pasa ruchu.

Tak jak wszystkie wersje Civica hatchbacka, nowy Type R ma na pokładzie pakiet bezpieczeństwa Honda SENSING. Wykorzystuje on połączone informacje z radaru i kamery oraz innych czujników, by wspierać i ostrzegać kierowcę o potencjalnie niebezpiecznych sytuacjach na drodze.

Pakiet systemów bezpieczeństwa Honda SENSING obejmuje:

  • System ograniczający skutki kolizcji CMBS
  • System ostrzegania przed kolizją FCW
  • System ostrzegania o zjeżdżaniu z pasa ruchu LDW
  • System zapobiegania zjeżdżaniu z pasa ruchu RDM
  • System Utrzymywania na Pasie Ruchu LKAS
  • Tempomat adaptacyjny ACC
  • System rozpoznawania znaków drogowych TSR
  • Inteligentny ogranicznik prędkości ISL

Seryjnie, na pokładzie znajdują się również Układ Kontroli Stabilności Jazdy (VSA) z kontrolą trakcji, który pomaga kontrolować auto podczas przyspieszania, hamowania i pokonywania zakrętów. Auto posiada także system monitorowania ciśnienia w oponach TPMS.

Type R w wersji GT został ponadto wyposażony w system monitorowania martwego pola widzenia w lusterkach, system monitorowania ruchu poprzecznego, dwustrefową automatyczną klimatyzację, samościemniające się lusterko wsteczne, system Honda CONNECT z nawigacją Garmin, bezprzewodową ładowarkę do smartfonów, 542-watowy system audio z 12 głośnikami oraz przednie światła przeciwmgielne.

8. 25. rocznica Type R

  • W 2017 roku mija 25. rocznica debiutu pierwszej Hondy Type R
  • Ćwierćwiecze samochodów seryjnych powstałych dzięki wyścigom, zstosowaniu ultralekkich materiałów, wyczynowych silników i usprawnionych zawieszeń
  • Nowa, 5. generacja usportowionego Civica to pierwszy prawdziwie „globalny” Type R

W roku 2017 upływa 25 lat od premiery pierwszego Type R’a Hondy. Od przeszło dwóch dekad logo Type R zamieszczane jest na najbardziej usportowionych wersjach modeli Hondy, powstających zgodnie z filozofią tworzenia samochodów drogowych z rodowodem wyścigowym.

Modele Hondy oznaczone emblematem Type R zawsze były wierne zasadom puryzmu koncepcyjnego – minimalizacja masy przy maksymalizacji mocy, responsywność, stabilność, dynamika i skuteczne hamulce.

 

Zupełnie nowy Civic Type R

Skonstruowany od podstaw, by zapewnić najbardziej ekscytujące doznania w segmencie hot-hatchy, Civic Type R 5. generacji jest pierwszym prawdziwie „globalnym” modelem Type R. W przeciwieństwie do poprzednich wersji, których specjalne warianty oferowane były wyłącznie na rynku japońskim lub europejskim, nowy Type R będzie eksportowany na cały świat.

Historia Type R

Nazwa Type R pojawiła się po raz pierwszy w roku 1992 wraz z debiutem 1. generacji modelu NSX Type R. Celem Hondy było stworzenie samochodu zapewniającego oszałamiające doznania z jazdy oraz prędkość samochodu wyścigowego, napędzanego silnikiem 3.0 V6 o mocy 280 KM. Szeroko zakrojony program redukcji masy pozwolił „zdjąć” ze standardowego modelu NSX aż 120 kg – jednym z zabiegów była zamiana oryginalnych foteli skórzanych z elektryczną regulacją na kompozytowe fotele Recaro.

Wtedy po raz pierwszy na seryjnym aucie Hondy pojawił się czerwony emblemat Hondy i lakier nadwozia Championship White, a w środku – czerwona tapicerka. To połączenie kolorystyczne było hołdem wobec tradycji Hondy w Formule 1 – takie barwy nosiły jednoosobowe bolidy Honda RA271 i RA272. Pierwszy z nich był pierwszym w historii japońskim samochodem, który się ścigał w F1, zaś drugi – pierwszym japońskim autem, które wygrało wyścig Grand Prix w Meksyku, w 1965 r. Oba auta były białe ze „słonecznym akcentem” – jak na japońskiej fladze – i ustanowiły ikoniczny wzorzec dla przyszłych modeli Type R.

W roku 1995 Honda zaprezentowała 1. generację modelu Integra Type R, oficjalnie dostępnego tylko na rynku japońskim. Jej 200-konny, rzędowy, 4-cylindrowy silnik VTEC kręcił się do 8000 obr./min i zapoczątkował ogromne zainteresowanie modelami Type R. Ta wersja była lżejsza od standardowej Integry, ale z zachowaniem jej sztywności strukturalnej. Auto wyposażono w krótko zestopniowaną, 5-biegową skrzynię manualną oraz ulepszone zawieszenie i bardziej wydajny układ hamulcowy.

Dostępna tylko na rynku japońskim Honda Civic Type R z roku 1997 była napędzana słynnym silnikiem 1.6 B16 – pierwszym seryjnym silnikiem w masowej produkcji, który rozwijał moc jednostkową 100 KM z1 litra. Type R miał sztywniejszą konstrukcję, zawieszenie na podwójnych trójkątnych wahaczach poprzecznych, ulepszone hamulce i heliczny mechanizm różnicowy o ograniczonym uślizgu.

Europejskim klientom po raz pierwszy oficjalnie zaoferowano Type R’a w 1998 r. Była to Integra Type R napędzana ikonicznym, 4-cylindrowym silnikiem 1.8 VTEC, rozwijającym moc 190 KM i kręcącym się do 8000 obr./min. W europejskich wersjach, pogoń za obniżaniem masy doprowadziła nawet do zastosowania cieńszych szyb w oknach.

Pierwszy 5-drzwiowy model Type R zaprezentowany został w roku 1999. Accord Type R był wyposażony w sztywniejsze nadwozie i zawieszenie, bardziej wydajny układ hamulcowy i mechanizm różnicowy o ograniczonym uślizgu. Był też wyposażony w podwójny układ wydechowy i opcjonalnie – w tylny spojler.

W roku 2001 r. zadebiutowała na rynku japońskim 2. generacja Integry Type R oraz 2. generacja Civica Type R, który był pierwszym modelem Type R wyprodukowanym w brytyjskiej centrali Honda UK Manufacturing (HUM) w Swindon. Wersja przeznaczona na rynek japoński, pod wieloma względami inna od modelu brytyjskiego, również była wytwarzana w HUM

W roku 2002 zadebiutowała w Japonii 2. generacja NSX Type R, jako kontynuacja filozofii wywodzącej się z wyścigów. Użyto w niej na wielką skalę karbonu, by obniżyć masę, w tym do budowy dużego skrzydła tylnego oraz pokrywy silnika z wielkim wlotem powietrza. Jest to najrzadziej spotykany model Hondy z emblematem Type R.

W marcu 2007 r. zadebiutowała 3. generacja Civica Type R, oferowana w dwóch wariantach. Japońskim klientom proponowano samochód z nadwoziem 4-drzwiowym i silnikiem 2.0 VTEC o mocy 225 KM z niezależnym zawieszeniem tylnym, podczas gdy na rynku europejskim oferowano 5-drzwiowy hatchback z 201-konnym silnikiem 2.0 VTEC, kręcącym się do 7800 obr./min.

w 2015 roku pojawiła się 4. generacja Civica Type R, wyposażona w wiele rozwiązań zastosowanych po raz pierwszy. Najważniejszym z nich był pierwszy w historii silnik VTEC z turbodoładowaniem – najbardziej ekstremalny i wyczynowy silnik stosowany w Type R, który rozwijał moc 310 KM przy 6500 obr./min i oferował maksymalny moment obrotowy 400 Nm przy 2500 obr./min. Optymalizacja własności jezdnych opierała się na systemie adaptacyjnych amortyzatorów przy wszystkich kołach oraz na nowatorskich, dwuosiowych kolumnach resorujących przedniej osi. Wprowadzono zupełnie nowy tryb pracy „+R”, pozwalający kierowcy aktywować o wiele bardziej intensywnie sportowe zachowania – w tym bardziej agresywne reakcje silnika i układu kierowniczego oraz nastawy amortyzatorów. W trakcie procesu konstrukcyjnego, Civic Type R 4. generacji ustanowił nowy rekordowy czas okrążenia na północnej Pętli Nürburgringu dla seryjnych aut przednionapędowych.

9. Honda of the UK Manufacturing (HUM) – dom najnowszego Civica Type R

  • Zupełnie nowa Honda Civic Type R będzie wytwarzana w fabryce Hondy w Swindon, w Wielkiej Brytanii i eksportowana na cały świat – w tym do USA
  • W nowe technologie produkcyjne związane z rodziną nowego Civica zainwestowano 270 mln euro
  • Długoterminowe zobowiązanie do produkcji w Wielkiej Brytanii i Europie

Europejska fabryka Hondy, Honda of the UK Manufacturing (HUM), to globalne centrum produkcyjne dla Civica 10. generacji w wersji hatchback i jedyna fabryka, w której powstawać będzie Civic Type R. Honda zainwestowała 270 mln euro w nowe technologie i procesy produkcyjne w HUM specjalnie z myślą o nowym hachbacku, w tym nowym Civicu Type R. Inwestycja ta jest częścią długoterminowych planów związanych z europejską fabryką w globalnej działalności Hondy.

Przewiduje się, że produkcja nowego Civica Type R rozpocznie się latem 2017 roku. Type R będzie eksportowany do krajów europejskich oraz na inne rynki globalnie, w tym do Japonii i USA. Wejście na rynek północnoamerykański oznaczać będzie premierę oficjalnej sprzedaży modelu z logo Type R.

HUM wyprodukował swój pierwszy silnik w roku 1989, a pierwszy samochód – w 1992 roku. Obecnie obiekt składa się z dwóch fabryk samochodów i jednej fabryki silników. Na terenie HUM znajdują się też budynki administracyjne i handlowe, punkty badawcze – statyczne i dynamiczne, a także specjalnie wybudowany tor testowy.

Najwyższa jakość lakieru

Aby jakość powłoki lakierniczej odpowiadała najwyższej jakości stylistyki nadwozia, Honda zainwestowała w nową lakiernię w HUM. Jakość powstających tam powłok lakierniczych będzie wiodącą w klasie dzięki – między innymi – nowym procesom nakładania lakieru bazowego i bezbarwnego. Połączenie tych dwóch usprawnień oznacza lepszą głębię i jakość połysku, a także poprawioną charakterystykę odbijania światła. Zmiany te oznaczają, że jakość lakieru i wykończenia nowego Civica osiągnie poziom cechujący modele należącej do Hondy marki premium, tj.powstającej w USA Acury.

10. Oryginalne akcesoria do Hondy Civic Type R 2017

 

Karbonowe obudowy lusterek

Wykonane z karbonu obudowy lusterek ozdobione czerwonymi akcentami, dodają nowemu Civicowi Type R subtelnej aury premium.

Karbonowe skrzydło

Centralna część skrzydła w nowym Civicu Type R jest wykonana z włókien węglowych z czerwonym akcentem, podczas gdy boczne elementy są wykończone lakierem w kolorze nadwozia.

Karbonowe panele wewnętrzne

Ręcznie wykonane karbonowe akcenty na desce rozdzielczej i panelach przednich drzwi to dodatki premium w kabinie nowego Civica Type R.

Podświetlane progi drzwiowe

Wykonane z anodyzowanego na czarno aluminium panele progowe ozdobiono podświetlanym logo Type R. Nakładki progowe z przodu są podświetlane.

 

11. Dane techniczne

  • Wszystkie informacje techniczne oparte są o wstępne dane i mogą się zmienić
  • Wszystkie dane dotyczące zużycia paliwa i emisji CO2 podlegają ostatecznej homologacji

Nadwozie i szkielet

 

5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback o jednolitej konstrukcji nadwozia. Silnik benzynowy, manualna skrzynia biegów, napęd na koła przednie.

Silnik

2.0 -litrowy VTEC TURBO

4-cylindrowy benzynowy

6MT 6-biegowa manualna
Typ 4 zawory na cylinder
Średnica x skok tłoka 86,0 mm x 85,9 mm
Stopień sprężania 9,8:1
Moc maksymalna 320 KM (235 kW) przy 6500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 400 Nm przy 2500 obr./min

 

Przeniesienie napędu

2,0 l VTEC TURBO
Manualna 6 biegów z funkcją kontroli prędkości obrotowych

Przełożenia poszczególnych biegów

2.0 litre VTEC TURBO 6MT
1. bieg 3,625
2. bieg 2,115
3. bieg 1,529
4. bieg 1,125
5. bieg 0,911
6. bieg 0,734
Bieg wsteczny 3,757
Przełożenie główne 4,111

 

Zawieszenie i amortyzacja

Przednie 2-osiowe kolumny McPhersona, adaptacyjne amortyzatory
Tylne Wielowahaczowe

Adaptacyjne amortyzatory

Hamulce

Silnik 2,0 l VTEC TURBO
Przednie Tarcze wentylowane i perforowane o średnicy 350 mm, 4-tłoczkowe zaciski
Tylne Tarcze o średnicy 305 mm

Koła i opony

Rozmiar kół Opony – przód Opony – tył
x 20 cali 245/30 R20 – Continental SportContact6 245/30 R20 – Continental SportContact6

Układ kierowniczy

Silnik 2,0 l VTEC TURBO
Typ Zębatkowy o zmiennym przełożeniu
Liczba obrotów kierownicy

(od skrajnie lewego do skrajnie prawego położenia)

2,11
Średnica zawracania

(mierzona na kołach)

11,78
Średnica zawracania

(mierzona na karoserii)

12,56

 

Wymiary (mm)

Zewnętrzne (mm)
Długość całkowita 4557
Szerokość całkowita 1877
Szerokość całkowita (z lusterkami) 2076
Wysokość całkowita 1434
Rozstaw osi 2699
Rozstaw kół (przód) 1599
Rozstaw kół (tył) 1593

 

Pojemności i objętości (l)

Poziom wyposażenia Type R
Bagażnik (wg VDA, do wysokości okien przy podniesionych tylnych siedzeniach) 420
Bagażnik (wg VDA, do wysokości dachu przy podniesionych tylnych siedzeniach) 492
Bagażnik (wg VDA, do wysokości okien przy położonych tylnych siedzeniach) 786
Bagażnik (wg VDA, do wysokości dachu przy położonych tylnych siedzeniach) 1209
Zbiornik paliwa 46

 

Masy (kg)

Poziom wyposażenia Type R
Masa własna (kg) 1380
Dopuszczalna masa całkowita (kg) 1760

 

Osiągi i zużycie paliwa dla silnika 2.0 VTEC TURBO

Poziom wyposażenia Type R
Prędkość maksymalna (km/h) 272
0-100 km/h (s) 5,7
Zużycie paliwa w mieście (l/100 km) 9,8
Zużycie paliwa poza miastem (l/100 km) 6,5
Zużycie paliwa średnie (l/100 km) 7,7
Średnia emisja CO2 (g/km) 176

 

Leave a Reply