Mazda MX-5 to już niemal kultowy roadster. Na rok modelowy 2019 Mazda postanowiła swój hit nieco odświeżyć.
Wersja na rok 2019 to raczej stałe udoskonalenia niż nowy model. Zostały poprawione detale zgodnie z opinią użytkowników. Pojawiły się również modyfikacje w sferze stylistyki i rozplanowania detali. Mazda nie zapomniała o poprawie osiągów dynamicznych i rozwiązań związanych z bezpieczeństwem.
Pięć nowych rozwiązań technicznych i-ACTIVSENSE zapewni kierowcom Mazdy MX-5 w wersji 2019 jeszcze większy spokój i zaufanie. Są to: Advanced Smart City Brake Support (A-SCBS), czyli zaawansowany system wspomagania hamowania w warunkach jazdy miejskiej, który wykrywa inne pojazdy i pieszych i pomaga w uniknięciu kolizji; Smart City Brake Support (Reverse) – SCBS-R, czyli system wspomagania hamowania podczas cofania w jeździe miejskiej, który wykrywa pojazdy i przeszkody znajdujące się za samochodem, jak również systemy Driver Attention Alert (DAA) – ostrzegania o utracie koncentracji przez kierowcę, Traffic Sign Recognition (TSR) – rozpoznawania znaków drogowych oraz Rear View Camera – tylnej kamery ułatwiającej cofanie.
W modelach MX-5 wyposażonych w system multimedialny MZD Connect udostępnione zostały aplikacje Apple CarPlay i Android Auto.
Udoskonalony silnik 1.5 SKYACTIV-G w pełnym paśmie prędkości obrotowych zachowuje lub podnosi poziom momentu obrotowego w stosunku do jednostki napędowej, którą zastępuje. Maksymalna prędkość obrotowa silnika wynosi 7500 obr./min. Moc maksymalna wzrosła nieznacznie, ze 131 do 132 KM przy 7000 obr./min., a maksymalny moment obrotowy ze 150 do 152 Nm przy 4500 obr./min.
W modelach MX-5 stosowany jest silnik SKYACTIV-G 2.0 w wersji mocniejszej, osiągającej wyższe prędkości obrotowe i specjalnie dopracowanej akustycznie. Maksymalna prędkość obrotowa została zwiększona z 6800 do 7500 obr./min. Moc maksymalna wzrosła ze 160 do 184 KM przy 7000 obr./min., a maksymalny moment obrotowy podniesiono z 200 do 205 Nm przy 4000 obr./min.
MAZDA MX-5 – DANE TECHNICZNE
SILNIK
MX-5 | MX-5 RF | ||||
SKYACTIV-G 1.5 | SKYACTIV-G 2.0 | SKYACTIV-G 1.5 | SKYACTIV-G 2.0 | ||
Typ silnika | I4 DOHC 16 zaworów | I4 DOHC 16 zaworów | I4 DOHC 16 zaworów | I4 DOHC 16 zaworów | |
Pojemność skokowa | cm3 | 1496 | 1998 | 1496 | 1998 |
Średnica cylindra x skok tłoka | mm | 74,5 x 85,8 | 83,5 x 91,2 | 74,5 x 85,8 | 83,5 x 91,2 |
Napęd wałków rozrządu | łańcuch | łańcuch | łańcuch | łańcuch | |
System wtrysku paliwa | wtrysk bezpośredni | wtrysk bezpośredni | wtrysk bezpośredni | wtrysk bezpośredni | |
Stopień sprężania | 13,0:1 | 13,0:1 | 13,0:1 | 13,0:1 | |
Układ kolektora wydechowego | 4-2-1 | 4-2-1 | 4-2-1 | 4-2-1 | |
Układ redukcji emisji wydechowych | Katalizator trójdrożny | Katalizator trójdrożny | Katalizator trójdrożny | Katalizator trójdrożny | |
Moc maksymalna | kW (KM) / obr./min. | 97 (132)/7000 | 135 (184)/7000 | 97 (132)/7000 | 135 (184)/7000 |
Maks. moment obrotowy | Nm / obr./min. | 152/4500 | 205/4000 | 152/4500 | 205/4000 |
Maks. prędkość obrotowa silnika (próg odcięcia) | obr./min. | 7500 | 7500 | 7500 | 7500 |
Typ paliwa | RON 95 | RON 95 | RON 95 | RON 95 | |
Pojemność zbiornika paliwa | l | 45 | 45 | 45 | 45 |
Pojemność miski olejowej | l | 4,1 | 4,1 | 4,1 | 4,1 |
Akumulator | 46B24L-S | N-55(S) | 46B24L-S | N-55(S) | |
Skrzynia biegów | ręczna 6-biegowa | ręczna 6-biegowa | ręczna 6-biegowa | ręczna lub automatyczna 6-biegowa |
SKRZYNIE BIEGÓW: RĘCZNA SKYACTIV- MT I AUTOMATYCZNA AT
MX-5 | MX-5 RF | ||||
SKYACTIV-G 1.5 | SKYACTIV-G 2.0 | SKYACTIV-G 1.5 | SKYACTIV-G 2.0 | ||
Skrzynia biegów | ręczna 6-biegowa | ręczna 6-biegowa | ręczna 6-biegowa | ręczna 6-biegowa | automatyczna 6-biegowa |
Przeniesienie napędu | na koła tylne | na koła tylne | na koła tylne | na koła tylne | na koła tylne |
Zestopniowanie przełożeń | |||||
1 | 5,087 | 5,087 | 5,087 | 5,087 | 3,538 |
2 | 2,991 | 2,991 | 2,991 | 2,991 | 2,060 |
3 | 2,035 | 2,035 | 2,035 | 2,035 | 1,404 |
4 | 1,594 | 1,594 | 1,594 | 1,594 | 1,000 |
5 | 1,286 | 1,286 | 1,286 | 1,286 | 0,713 |
6 | 1,000 | 1,000 | 1,000 | 1,000 | 0,582 |
wsteczny | 4,696 | 4,696 | 4,696 | 4,696 | 3,168 |
Przełożenie końcowe (przekładni głównej) | 2,866 | 2,866 | 2,866 | 2,866 | 3,583 |
OSIĄGI, DANE O ZUŻYCIU PALIWA / EMISJACH I MASY
MX-5 | MX-5 RF | |||||
SKYACTIV-G 1.5 | SKYACTIV-G 2.0 | SKYACTIV-G 1.5 | SKYACTIV-G 2.0 | |||
z systemami i-stop oraz i-ELOOP |
z systemami i-stop oraz i-ELOOP |
|||||
Skrzynia biegów | ręczna 6-biegowa |
ręczna 6-biegowa | ręczna 6-biegowa | ręczna 6-biegowa |
automatyczna 6-biegowa | |
Przeniesienie napędu | na koła tylne | na koła tylne | na koła tylne | na koła tylne | na koła tylne | |
Osiągi | ||||||
Prędkość maksymalna (z ogranicznikiem) | km/h | 204 | 219 | 203 | 220 | 199 |
Przyśpieszenie 0-100 km/h* | s. | 8,3 | 6,5 | 8,6 | 6,8 | 7,9 |
Zużycie paliwa** | ||||||
W cyklu miejskim | l/100km | 8,2 | 8,4 | 8,2 | 8,4 | 8,2 |
W cyklu pozamiejskim | l/100km | 5,2 | 5,9 | 5,2 | 5,9 | 6,1 |
W cyklu mieszanym | l/100km | 6,3 | 6,9 | 6,3 | 6,9 | 6,9 |
Emisje CO2 (w cyklu mieszanym) | g/km | 143 | 156 | 143 | 156 | 157 |
Klasa emisji | Euro6d-TEMP | Euro6d-TEMP | Euro6d-TEMP | Euro6d-TEMP | Euro6d-TEMP | |
Masy | ||||||
Minimalna masa własna | kg | 986 | 1030 | 1030 | 1073 | 1113 |
Minimalna masa własna (z kierowcą o masie 75 kg) | kg | 1061 | 1105 | 1105 | 1148 | 1188 |
Maksymalna masa dopuszczalna | kg | 1215 | 1260 | 1265 | 1305 | 1320 |
Dopuszczalny nacisk osi przedniej | kg | 610 | 645 | 620 | 645 | 655 |
Dopuszczalny nacisk osi tylnej | kg | 605 | 615 | 645 | 660 | 665 |
* W warunkach pomiarowych stosowanych przez producenta | ||||||
** Samochody są homologowane zgodnie z procedurą zatwierdzającą nowego typu WLTP (Rozporządzenie (UE) nr 1151 / 2017; Rozporządzenie (UE) nr 2007/715). W celu zapewnienia porównywalności podane wartości odnoszą się do NEDC (Nowy Europejski Cykl Jazdy) i zostały określone zgodnie z postanowieniami Rozporządzenia Wdrażającego (UE) 1153 / 2017 |
ZAWIESZENIE I UKŁAD KIEROWNICZY
MX-5 | MX-5 RF | ||||
Zawieszenie | SKYACTIV-G 1.5 | SKYACTIV-G 2.0 | SKYACTIV-G 1.5 | SKYACTIV-G 2.0 | |
Zawieszenie przednie | na parach wahaczy poprzecznych | ||||
Zawieszenie tylne | układ wielodrążkowy (multilink) | ||||
Amortyzatory (przód i tył) | jednorurowe | ||||
Układ kierowniczy | |||||
Typ przekładni kierowniczej | zębatkowa | ||||
Typ wspomagania układu kierowniczego | wspomaganie elektryczne, na podwójnym zębniku | ||||
Przełożenie układu kierowniczego | 14.5 | 14.5 | |||
Liczba obrotów kierownicy | 2.7 | 2.7 | |||
Promień skrętu | m | 4,7 | 4,7 | ||
Średnica zawracania | m | 10,04 | 10,04 | ||
KOŁA I HAMULCE
MX-5 | MX-5 RF | ||||
Koła i hamulce | SKYACTIV-G 1.5 | SKYACTIV-G 2.0 | SKYACTIV-G 1.5 | SKYACTIV-G 2.0 | |
Rozmiar felg | 16 x 6.5J | 17 x 7J | 16 x 6.5J | 17 x 7J | |
Rozmiar opon | 195/50 R16 | 205/45 R17 | 195/50 R16 | 205/45 R17 | |
Hamulce | |||||
Typ (przód) | tarcze wentylowane | ||||
Typ (tył) | tarcze pełne | ||||
Średnica tarcz (przód) | mm | 258 | 280 | 258 | 280 |
Średnica tarcz (tył) | mm | 255 | 280 | 255 | 280 |
Średnica siłownika podciśnieniowego | cale | 8 | 8 | 8 | 8 |
Interwały serwisowe | Co 20.000km / 12 miesięcy* | ||||
* Dane mogą się różnić w zależności od kraju lub regionu |
WYMIARY
MX-5 | MX-5 RF | ||
Typ nadwozia | roadster | fastback ze sztywnym składanym dachem | |
Liczba drzwi | 2 | 2 | |
Liczba miejsc | 2 | 2 | |
Wymiary zewnętrzne | |||
Długość całkowita (bez ramki na numer rejestracyjny) | mm | 3915 | 3915 |
Szerokość całkowita | mm | 1735 | 1735 |
Szerokość całkowita (wraz z lusterkami zewnętrznymi) | mm | 1918 | 1918 |
Wysokość całkowita* | mm | 1225 / 1230 | 1230 / 1235 |
Rozstaw osi | mm | 2310 | 2310 |
Nawis przedni (bez ramki numeru rejestracyjnego) | mm | 760 | 760 |
Nawis tylny | mm | 845 | 845 |
Rozstaw kół przednich | mm | 1495 | 1495 |
Rozstaw kół tylnych | mm | 1505 | 1505 |
Prześwit w partii pomiędzy osiami (bez obciążenia)* | mm | 141 / 149 | 141 / 147 |
Wymiary wewnętrzne | |||
Wysokość od siedziska do dachu | mm | 950 | 936 |
Szerokość kabiny na wysokości ramion | mm | 1325 | 1325 |
Szerokość kabiny na wysokości bioder | mm | 1320 | 1320 |
Długość miejsca na nogi | mm | 1096 | 1096 |
Wysokość punktu bioder (liczona od podłogi) | mm | 145 | 145 |
Bagażnik | |||
Pojemność** | l | 130 | 127 |
Podłoga bagażnika – odległość od ziemi* | mm | 430 / 437* | 425 / 435* |
Głębokość do poziomu podłogi | mm | 455 | 455 |
Długość powierzchni na bagaż | mm | 640 | 640 |
Szerokość na poziomie podłogi | mm | 1100 | 1100 |
Wysokość od ziemi do poziomu progu załadunku* | mm | 821 / 828 | 816 / 826 |
Szerokość otworu klapy bagażnika | mm | 808 | 769 |
* Z felgami o średnicy 16 / 17 cali | |||
** Wartości wg norm DIN, wraz z przestrzenią pod podłogą bagażnika. |
Mazda MX-5 2019 – ceny | SkyENERGY | SkyPASSION | SkyFREEDOM |
SOFT TOP | |||
1.5 SKYACTIV-G 132 KM 6MT | 89 900 | ─ | ─ |
2.0 SKYACTIV-G 184 KM 6MT i-ELOOP | 98 900 | 105 900 | 115 900 |
RF | |||
1.5 SKYACTIV-G 132 KM 6MT | 100 900 | ─ | ─ |
2.0 SKYACTIV-G 184 KM 6MT i-ELOOP | 109 900 | 116 900 | 126 900 |
2.0 SKYACTIV-G 184 KM 6AT i-ELOOP | ─ | ─ | 133 900 |
System nawigacji Mazda | 2 100 | 2 100 | ● |
Pakiet Recaro Sport (dla wersji ze skrzynia manualną)1 | ─ | ─ | 7 000 |
Pakiet Recaro (dla wersji ze skrzynia automatyczną)2 | ─ | ─ | 6 000 |
Pakiet Safety3 (NOWOŚĆ) | ─ | 3 000 | ● |
1 Zawiera fotele sportowe Recaro, zawieszenie sportowe Bilstein, rozpórkę kielichów przedniego zawieszenia. | |||
2 Zawiera fotele sportowe Recaro. | |||
3 Zawiera A-SCBS, SCBS-R, Driver Alert, TSR i kamerę cofania. Wymaga zamówienia Systemu nawigacji Mazda. | |||
Lakier metaliczny | 2 000 | 2 000 | 2 000 |
Trójwarstwowy premium Machine Gray | 2 600 | 2 600 | 2 600 |
Trójwarstwowy premium Soul Red Crystal | 3 200 | 3 200 | 3 200 |