KIA Niro – hybrydowa konkurencja dla Toyoty

Niro – nowy, hybrydowy, niskoemisyjny crossover – to pierwszy samochód marki Kia, skonstruowany na płycie podłogowej zaprojektowanej na potrzeby całej rodziny aut, które będą charakteryzowały się niskim zapotrzebowaniem na paliwo.

Od 2010 r. udział samochodów hybrydowych w sprzedaży w Polsce stopniowo rośnie, podczas gdy powoli, ale systematycznie spada popularność aut z silnikiem Diesla. W 2014 r. w Polsce nabywców znalazło niespełna 4 tys. samochodów hybrydowych, a w ubiegłym roku – już ponad 5,5 tysiąca. Wiele wskazuje na to, że w 2016 r. sprzedaż aut hybrydowych w Polsce osiągnie poziom 8 tys. egzemplarzy, a w następnym roku wyniesie nawet 13 tys. sztuk. Obecnie aż 94% udziału w sprzedaży hybryd w Polsce należy do Toyoty i Lexusa. Blisko połowa sprzedaży przypada na jeden model – Toyotę Auris.

KIA Niro 003

Ponieważ udział SUV-ów i crossoverów w sprzedaży stale rośnie i obecnie co piąty samochód, który wyjeżdża z salonu zalicza się do tych kategorii pojazdów, plany dotyczące Niro w Polsce zakładają sprzedaż 150 egzemplarzy w 2016 r., rok później już 500 sztuk (w tym około 100 egzemplarzy hybrydy typu plug-in, której debiut zaplanowano w przyszłym roku) i 600 egzemplarzy w 2018 r. (w tym 200 sztuk Niro plug-in).

 

Pod względem wymiarów zewnętrznych Niro idealnie odpowiada kompaktowym hatchbackom, wciąż bardzo popularnym w Polsce i w Europie. Nowy, hybrydowy crossover Kia jest o 2 cm dłuższy od wspomnianej wcześniej Toyoty Auris w wersji hatchback i tylko o 13 cm krótszy od siostrzanej Kia Sportage, od której ma nawet większy rozstaw osi o 3 cm. Przy wymiarach zewnętrznych klasycznego, kompaktowego hatchbacka Kia Niro oferuje wszystkie zalety bardzo modnych teraz crossoverów – wygodne wsiadanie i wysiadanie, podwyższoną pozycję za kierownicą, atrakcyjnie stylizowane nadwozie oraz bardzo funkcjonalne wnętrze.

Ceny Kia Niro zaczynają się od 86 900 zł. Najbogatsza wersja – XL – wyposażona w między innymi, biksenonowe reflektory, nawigację satelitarną, sprzęt audio marki JBL, fotel kierowcy regulowany elektrycznie w 8 płaszczyznach, czujniki parkowania z przodu i z tyłu oraz w system bezkluczykowy kosztuje 107 900 zł.

wersja M L XL
1.6 GDi 141 KM 6DCT 86 900 zł 94 900 zł 107 900 zł

 KIA Niro 002

Już podstawowa wersja hybrydowej Kia Niro – M – jest wyposażona w, między innymi:

  • 7 poduszek powietrznych,
  • system Kia Lane Keep Assist,
  • pakiet bezpieczeństwa, który obejmuje:
  • ABS (system zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania),
  • BAS (system wspomagania nagłego hamowania),
  • ESS (automatycznie włączane światła awaryjne na wypadek gwałtownego hamowania),
  • ESC (system stabilizacji toru jazdy),
  • HAC (system wspomagający pokonywanie podjazdów),
  • VSM (system podpowiedzi ruchu kierownicy)
  • czujniki ciśnienia powietrza w oponach,
  • automatyczną i dwustrefową klimatyzację,
  • radioodtwarzacz MP3 z 5-calowym kolorowym ekranem dotykowym,
  • światła do jazdy dziennej i tylne lampy wykonane w technologii LED,
  • sterowane elektrycznie przednie i tylne szyby,
  • elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka,
  • kierownicę i gałkę dźwigni zmiany biegów pokryte skórą,
  • regulację wysokości fotela kierowcy i pasażera,
  • asymetrycznie dzieloną i składaną tylną kanapę z podłokietnikiem,
  • 16-calowe obręcze kół wykonane z lekkich stopów z oponami Michelin w rozmiarze 205/60 i relingi dachowe
  • dojazdowe koło zapasowe.

Jak na nowoczesny samochód przystało, wszystkie wersje Kia Niro mogą być wyposażone w najnowsze systemy asystujące. Pakiet Aktywnego Wspomagania Jazdy obejmuje:

  • Kia Brake Assist (system autonomicznego hamowania z 3 trybami pracy: miejskim, pozamiejskim oraz wykrywaniem przechodniów),
  • Kia Smart Cruise Control (aktywny tempomat z automatyczną regulacją odległości),
  • czujniki parkowania przodem,
  • Kia Blind Spot Detection (system monitorowania martwego pola w lusterkach,  dostępny dla wersji XL),
  • Kia Rear Cross Traffic Alert (system monitorowania ruchu pojazdów podczas cofania, dostępny dla wersji XL).

KIA Niro 005

Płyta podłogowa Kia Niro nie wykorzystuje elementów stosowanych w platformach istniejących modeli. Zaprojektowano ją wyłącznie na potrzeby pomieszczenia elementów hybrydowego zespołu napędowego i układów napędowych przyszłej generacji. Hybrydowy układ napędowy Niro – składający się z 1,6-litrowego benzynowego silnika GDI z bezpośrednim wtryskiem, polimerowych akumulatorów litowo-jonowych, silnika elektrycznego o mocy 32 kW i sześciobiegowej przekładni z dwoma sprzęgłami – pozwala uzyskać crossoverowi emisję CO2 na poziomie tylko 88 g/km (w cyklu mieszanym) i zadowala się zużyciem benzyny jedynie 3,8 l/100 km.

Design Niro został opracowany przez ośrodki projektowe Kia mieszczące się w Kalifornii i w Korei. Samochód łączy funkcjonalność i proporcje typowe dla crossoverów z elegancką, aerodynamiczną sylwetką nadwozia o delikatnie rzeźbionych powierzchniach.

Mimo sylwetki crossovera, subtelnych przetłoczeń i zdecydowanych linii, Niro natychmiast jest kojarzone z samochodem marki Kia. Wraz z nowym modelem debiutuje najnowsza ewolucja elementów stylistycznych, do których zaliczają się osłona chłodnicy w kształcie tygrysiego nosa, szeroki słupek C i szereg innych elementów typowych dla modeli Kia.

Zobacz również:   Nowy Citroen C-Elysée

KIA Niro 006

Nie tylko pod względem stylizacji nadwozia crossover Niro zdecydowanie różni się od hybrydowych aut dostępnych na rynku. Duży rozstaw kół, stosunkowo długa pokrywa silnika, krótkie zwisy i wyraźnie wznosząca się boczna linia nadwozia sprawiają, że nawet podczas postoju nowy crossover Kia prezentuje się bardzo dynamicznie. Jego nadwozie jest bardzo aerodynamiczne o czym świadczy współczynnik oporu powietrza, wynoszący jedynie 0,29.

 

Spory rozstaw osi, wynoszący 2700 mm oraz krótkie zwisy z przodu i z tyłu (o długości – odpowiednio – 870 mm i 785 mm) sprawiają, że wnętrze Niro jest bardzo przestronne jak na samochód, który mierzy 4355 mm długości. Przy takiej długości nadwozia oraz przy szerokości 1805 mm i wysokości 1535 mm Niro idealnie wpisuje się w lukę między nieco mniejszym cee’dem w wersji hatchback (w porównaniu z którym rozstaw osi ma większy o 5 cm) a nową Kia Sportage.

KIA Niro 008

 

KIA NIRO – DANE TECHNICZNE (WERSJA EUROPEJSKA)

Nadwozie i napęd

Pięciodrzwiowy, pięcioosobowy hybrydowy crossover; nadwozie wykonane ze stali i z aluminium. Hybrydowy zespół napędowy składający się z benzynowej czterocylindrowej jednostki napędowej współpracującej z silnikiem elektrycznym; napęd na przednie koła, sześciobiegowa przekładnia z dwoma sprzęgłami.

Silnik

1,6 l / 105 KM GDI

Typ/rodzaj                                         DOHC, czterocylindrowy, rzędowy

Pojemność skokowa                      1,6 l

Średnica cylindra x skok tłoka      72,0 x 97,0 mm

Stopień sprężania                           13,0:1

Maksymalna moc                             105 KM (77 kW) przy 5700 obr/min

Maksymalny moment obrotowy    147 Nm przy 4000 obr/min

Liczba zaworów                               16 (4 na cylinder)

Zasilanie                                           Bezpośredni wtrysk paliwa

Norma emisji spalin                        Euro 6

 

Akumulator I silnik elektryczny

Rodzaj akumulatora                       polimerowy, litowo-jonowy

Napięcie                                           240 V

Pojemność                                       1,56 kWh

Maksymalna moc (silnik)               44 KM (32 kW) w przedziale 1798-2500 obr/min

Maksymalny moment obrotowy    170 Nm w przedziale 0-1798 obr/min

 

Hybrydowy zespół napędowy

Maksymalna moc                            141 KM (104 kW) przy 5700 obr/min

Maksymalny moment obrotowy    265 Nm w przedziale 1000-2400 obr/min

 

Przekładnia                                     Sześciobiegowa z dwoma sprzęgłami (DCT)

 

Wielkość przełożeń

1                                                         3,867

2                                                         2,217

3                                                         1,371

4                                                         0,93

5                                                         0,956

6                                                         0,767

bieg wsteczny                                  5,351

przełożenie przekładni głównej    4,438 (biegi 1-4)

3,227 (biegi 5-6 i wsteczny)

 

Rodzaj napędu                              na przednie koła

 

Zawieszenie kół

Przednie                                           Niezależne, kolumny McPhersona mocowane do ramy pomocniczej, stabilizator przechyłów

Tylne                                                 Niezależne, wielowahaczowe, z podwójnymi wahaczami dolnymi, sprężyny śrubowe, amortyzatory gazowe,  stabilizator przechyłów

Układ kierowniczy                       

Rodzaj                                               Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego z przekładnią zębatkową

Przełożenie                                      13,9:1

Liczba obrotów kołem kier.            2,66

Średnica zawracania                     10,6 m

 

Hamulce

Z przodu                                           tarczowe, wentylowane o średnicy 15 cali

Z tyłu                                                 tarczowe o średnicy 14 cali

Hamulec postojowy                        uruchamiany nogą

 

Koła

Standard                                           16-calowe obręcze z lekkich stopów z oponami 205/60

Opcja                                                 18-calowe obręcze z lekkich stopów z oponami 225/45

Koło zapasowe                                koło dojazdowe

 

Wymiary (mm)

Zewnętrzne

Długość całkowita                           4355

Szerokość całkowita                       1805*

Wysokość całkowita                       1535

Rozstaw osi                                      2700

Zwis przedni                                      870

Zwis tylny                                            785

Prześwit                                              160

*bez lusterek bocznych

 

 

Wewnętrzne

Rząd 1                       Rząd 2

Przestrzeń na głowę                       1018                             993

Przestrzeń na nogi                         1059                             950

Szerokość na wysokości ramion  1423                           1402

Szerokość na wysokości bioder   1364                           1228

 

Pojemności (l)

Zbiornik paliwa                               45

Bagażnik (VDA)                              427

 

Masy (kg)

Masa własna                                    1425

Dopuszczalna masa całkowita     1930

Masa własna przyczepy ham.      1300*

* – opcja dostępna od 4-go kwartału 2016 r.

 

Osiągi

Prędkość maks. (km/h)                   162

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)     11,5

 

Zużycie paliwa (l/100 km)

koła 16-calowe         koła 18-calowe

Średnie                                             3,8                              4,4

W mieście                                        3,8                              4,4

Poza miastem                                  3,9                              4,5

Emisja CO2   (g/km)                         88                               101

 

Leave a Reply