KIA Optima Plug-in Hybrid już w sprzedaży

Optima w wersji hybrydowej typu plug-in to pierwszy pojazd tego typu w historii Kia Motors Corporation. Samochód trafił właśnie do sprzedaży w Polsce a jego cena została ustalona na poziomie 164 900 zł, za bogato wyposażoną wersję XL. Optima z innowacyjnym napędem PHEV uzupełnia ofertę marki Kia w segmencie aut klasy średniej oraz gamę samochodów koreańskiego producenta, które charakteryzują się bardzo niską emisją szkodliwych substancji oraz dwutlenku węgla.

Optima Plug-in Hybrid charakteryzuje się wyższą pojemnością akumulatorów oraz większym zasięgiem przy napędzie wyłącznie elektrycznym niż modele wcześniejsze i bez użycia silnika benzynowego 2.0 GDI (z bezpośrednim wtryskiem paliwa) pozwala przejechać nawet do 54 km w trybie elektrycznym i bez emisji szkodliwych substancji. Optima Plug-in Hybrid emituje średnio jedynie 37 g/km CO2, co oznacza niskie koszty eksploatacyjne dla użytkowników zarówno prywatnych, jak i flotowych.

Michael Cole, dyrektor operacyjny (COO) Kia Motors Europe tak uzasadnia wprowadzenie do oferty nowej Optimy wersji hybrydowej typu plug-in: „Sprzedaż pojazdów z napędem hybrydowym w Europie wzrosła ponad dwukrotnie na przestrzeni ostatnich pięciu lat i ma szansę osiągnąć poziom około 700.000 egzemplarzy do roku 2020. Optima Plug-in Hybrid pozwala nam uczestniczyć w rosnącym rynku nisko-emisyjnych pojazdów i realizować zapowiedź przyjętego na rok 2020 celu redukcji przeciętnego zużycia paliwa samochodów marki Kia o 25 procent w stosunku do roku 2014.”

Kia Optima najnowszej generacji to kontynuacja markowej transformacji rozpoczętej globalnie w roku 2010. Optima Plug-in Hybrid za sprawą licznych zmian stylizacji zewnętrznej wyznacza kolejny etap tej transformacji. Zmiany te odróżniają model hybrydowy od innych w gamie Optimy, które są napędzane konwencjonalnymi silnikami spalinowymi. Ponadto, zmiany te poprawiają własności aerodynamiczne samochodu. Wyposażenie nowej Optimy Plug-in Hybrid obejmuje szereg intuicyjnych systemów wspomagania kierowcy pod kątem zarówno zwiększenia bezpieczeństwa jazdy, jak i optymalizacji osiągów hybrydowego zespołu napędowego.

Zasięg na energii elektrycznej (EV) wynosi 54 km, a emisja CO2 – jedynie 37 g/km
Optima Plug-in Hybrid jest napędzana silnikiem elektrycznym o mocy 50 kW zasilanym akumulatorami litowo-polimerowymi o pojemności 9,8 kWh, które umożliwiają przejechanie nawet 54 km przy prędkościach do nawet 120 km/h. Taki wynik plasuje Optimę PHEV w czołówce pojazdów segmentu D pod względem zasięgu na energii eklektycznej.

Sercem hybrydowego zespołu napędowego nowej Optimy jest wydajna, czterocylindrowa jednostka napędowa 2.0 GDI, rozwijająca moc 156 KM i osiągająca moment obrotowy 189 Nm, współpracująca z silnikiem elektrycznym, który może napędzać Optimę samodzielnie. Łączna moc zespołu napędowego wynosi 205 KM przy 6000 obr/min w warunkach chwilowego wspomagania spalinowej jednostki napędowej przez silnik elektryczny. Łącznie z pełnym potencjałem napędu elektrycznego moment obrotowy Optimy PHEV sięga 375 Nm przy zaledwie 2300 obr/min. Moment obrotowy generowany przez zespół napędowy jest przenoszony na przednie koła za pośrednictwem sześciostopniowej przekładni automatycznej, która charakteryzuje się płynną pracą podczas zmiany przełożeń. Umieszczony w przekładni 50-kilowatowy silnik elektryczny zastępuje tradycyjny konwerter momentu obrotowego.

Elektryczny układ napędowy Optimy PHEV składa się z akumulatorów litowo-polimerowych o pojemności 9,8 kWh, dostarczających około 60 procent więcej energii niż akumulatory hybrydowej Optimy poprzedniej generacji. Kompaktowe rozmiary zespołu napędowego pozwalają na jego dogodną zabudowę nad przednią osią z uwzględnieniem minimalizacji strat konwersji energii.

Zaletą Optimy Plug-in Hybrid jest doskonała współpraca silników – elektrycznego i spalinowego, która owocuje bardzo dobrymi osiągami. Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,4 s, a więc o 0,6 sekundy szybciej niż poprzednia generacja hybrydowej Optimy.

Emisja CO2 Optimy PHEV wynosi jedynie 37 g/km (średnio, wg NEDC). W wypadku modelu poprzedniej generacji było to 119 g/km. Średnie zużycie paliwa to zaledwie 1,6 l/100 km.

Pomimo umiejscowienia akumulatorów za tylną kanapą i we wnęce na koło zapasowe, pojemność bagażnika Optimy PHEV wynosi 307 litrów (VDA). Zastosowanie nowej generacji napędu Plug-in Hybrid pozwoliło zmniejszyć pojemność zbiornika paliwa z 65 do 55 litrów w porównaniu z hybrydową Optimą poprzedniej generacji.

Drobne zmiany estetyczne w wyglądzie znacząco poprawiają aerodynamikę
Mimo pewnych zmian wpływających na polepszenie aerodynamiki pojazdu, Optima PHEV niezmiennie zdradza swoim wyglądem zewnętrznym przynależność do rodziny samochodów marki Kia. Aktywna osłona chłodnicy, po raz pierwszy zastosowana w tym modelu, przyczynia się do obniżenia współczynnika oporu aerodynamicznego. Gdy jest zamknięta, współczynnik oporu aerodynamicznego zmniejsza się z 0,27 (Optima sedan) do 0,25. Przeprojektowane – przedni i tylny zderzak umożliwiają z kolei łatwiejszy opływ powietrza wokół nadwozia.

Wyróżniającymi akcentami stylistycznymi Optimy Plug-in Hybrid są również chromowana listwa z błękitnym elementem znajdująca się w dolnej części tylnego zderzaka, utrzymane w podobnym stylu nakładki na progach, chromowana listwa przebiegająca w górnej części osłony chłodnicy i zachodząca aż na reflektory oraz charakterystyczne emblematy ‘EcoPlugin’. Gniazdo ładowania akumulatorów jest umieszczone w łatwo dostępnym miejscu – na błotniku po stronie kierowcy, tuż za przednim kołem.

Wnętrze Optimy PHEV otrzymało szereg elementów nawiązujących do innowacyjnego charakteru tego modelu oraz do jego zespołu napędowego. Nowy zestaw wskaźników wyświetla podstawowe informacje dotyczące hybrydowego napędu – m.in. stan naładowania akumulatorów i podpowiedzi w celu osiągnięcia maksymalnie oszczędnego stylu jazdy.

Nowy system infotainment z ekranem dotykowym oraz aplikacjami Android Auto™ i Apple CarPlay™
Optima Plug-in Hybrid jest wyposażona w najnowszy system nawigacji audio-wizualnej Kia AVN z 8-calowym ekranem dotykowym. AVN jest w pełni kompatybilny z dostępnym w Europie systemem cyfrowej emisji radiowej DAB. Nowością systemu AVN w Optimie PHEV jest menu, które informuje o zasięgu na napędzie elektrycznym (EV) oraz o lokalizacji najbliższych stacji ładowania akumulatorów.

Optima PHEV jest ponadto jednym z pierwszych samochodów marki Kia wyposażonych w aplikację Android Auto™, która współpracuje ze smartfonami z systemem 5.0 (Lollipop) lub wyższym oraz Apple CarPlay™ dla iPhone 5 lub nowszych modeli. Sterowanie głosowe umożliwia kierowcy komunikację z systemem bez odrywania rąk od kierownicy i wzroku od drogi.

System Android Auto™ łączy się ze smartfonem użytkownika i umożliwia dostęp do innych aplikacji i funkcji poprzez pokładowy system multimedialny, m.in. do nawigacji Google Maps z prowadzeniem głosowym, połączeń telefonicznych z użyciem samochodowego zestawu głośnomówiącego czy rozpoznawaniem i odtwarzaniem wiadomości tekstowych. System ten daje również dostęp do streamingu muzyki z Google Play Music.

Apple CarPlay™ dostępny w Optimie PHEV otwiera pełną komunikację i zarządzanie różnymi funkcjami i aplikacjami dzięki sterowaniu głosowemu Siri, m.in. nawigacji za pośrednictwem Apple Maps, połączeń telefonicznych ‘hands-free’ czy wysyłania wiadomości tekstowych. Apple CarPlay™ wspiera także inne aplikacje audio, na przykład, streaming muzyki oraz audiobooków zainstalowanych na iPhone’ie.

System AVN korzysta z technologii TomTom™ i zapewnia dostęp do pełnego pakietu usług Connected Services Kia wraz z aktualizowanymi na bieżąco informacjami na temat – natężenia ruchu, ostrzeżeń o radarach drogowych, wyszukiwania adresów lokalnych czy też prognozy pogody. Dla nabywców Optimy PHEV w Europie system AVN jest dostępny bezpłatnie przez siedem lat od daty zakupu samochodu.

Sterowany ekranem dotykowym system multimedialny współpracuje z seryjnym sześcio-głośnikowym zestawem audio. Dla audiofilów przewidziano systemu klasy premium Harman Kardon z 10 głośnikami i z zewnętrznym wzmacniaczem o mocy 590 watów, obejmujący zaawansowane układy reprodukcji dźwięku Clari-Fi™ MP3 oraz dźwięk surround QuantumLogic™.

Optima Plug-in Hybrid wyposażona jest również w indukcyjną (bezprzewodową) ładowarkę telefonu komórkowego umieszczoną u podstawy środkowej konsoli. Dzięki funkcji ‘wykrywania obcego obiektu’ ładowarka 5W aktywuje się z chwilą położenia telefonu na płytce indukcyjnej lecz także alarmuje o ewentualnym pozostawieniu telefonu wewnątrz w momencie opuszczania samochodu przez użytkownika. Urządzenie zabezpieczone jest przed przypadkowym przegrzaniem, a stan ładowania ilustruje ikonka w zestawie wskaźników.

Zobacz również:   Giulia GTA

Inteligentne technologie oszczędzania paliwa i odzyskiwania energii
Nowa Optima Plug-in Hybrid odznacza się szeregiem innowacji w zakresie optymalizowania wydajności akumulatorów, odzysku energii oraz wspomagania kierowcy.

Do wyboru są dwa tryby jazdy z napędem elektrycznym EV – „HEV“ (Hybrid Electric Vehicle) oraz „Charge Mode“ (jazdy zrównoważonej i ładowania akumulatorów) uruchamiane przełącznikiem na tablicy rozdzielczej. W trybie „HEV“ pierwszeństwo napędu ma układ elektryczny, a więc – zależnie od stanu naładowania akumulatorów – jazda odbywa się przede wszystkim dzięki energii elektrycznej. Tryb „Charge“ pozwala koordynować pracę silnika elektrycznego i spalinowego pod kątem ładowania akumulatorów, w większym stopniu wykorzystując do napędu Optimy spalinową jednostkę napędową.

Optima Plug-in Hybrid jest wyposażona w dwa rozwiązania umożliwiające oszczędzanie energii akumulatorów i odzysk energii – układ hamulcowy z odzyskiem energii hamowania oraz w funkcję Coasting Guide Control (CGC, kontroli warunków jazdy). Samochód został także wyposażony w zaawansowany system ogrzewania, przewietrzania i klimatyzacji (HVAC) z możliwością włączenia go tylko po stronie kierowcy w celu ograniczenia zużycia energii.

Układ hamulcowy z odzyskiem energii w nowej Optimie PHEV to system już trzeciej generacji. Serce układu znajduje się znajduje się ponad tylną osią i pozwala skutecznie odzyskiwać energię zarówno podczas spokojnej jazdy, jak i hamowania. Unowocześniony w stosunku do rozwiązań stosowanych wcześniej w Optimie Hybrid, układ ten ma o 11% większy stopień odzysku energii i doładowuje akumulatory kiedy jest to tylko możliwe pod kątem ograniczenia emisji spalin i poprawy dynamiki w hybrydowym trybie jazdy.

Funkcja Coasting Guide Control działa razem z pokładową nawigacją i pozwala hybrydowemu zespołowi napędowemu przewidywać warunki drogowe w celu obniżenia zużycia energii oraz wykorzystania energii kinetycznej do ładowania akumulatorów podczas spokojnej jazdy lub hamowania. CGC określa optymalny moment zdjęcia stopy z pedału przyspieszenia, aby Optima swobodnie dotoczyła się do skrzyżowania. Poprzez opóźnienie hamowania wspomaga się regenerację akumulatorów i zmniejsza zużycie elementów układu hamulcowego. Utrzymując Optimę w ruchu maksymalnie długo, CGC pomaga (w sprzyjających warunkach) unikać konieczności zatrzymywania się na skrzyżowaniach. To z kolei znacząco zmniejsza zużycie paliwa, bo eliminuję potrzebę przyspieszania ze startu zatrzymanego. CGC działa w zakresie prędkości 60-160 km/h po wcześniejszym ustawieniu celu podróży w nawigacji. Możliwość korzystania z inercji pojazdu system sygnalizuje przez pojawienie się odpowiedniej ikony.

Optima PHEV otrzymała także zaawansowany system HVAC (zaadaptowany z modelu Soul EV), wykorzystujący wysokowydajną pompę ciepła do recyrkulacji ciepła z układu klimatyzacji i komponentów elektrycznych, „inteligentny” system przepływu powietrza oraz indywidualną wentylację ‘Driver Only’ (tylko dla kierowcy). System ten potrafi przewietrzać i ogrzewać kabinę tylko do stronie kierowcy znacząco ograniczając pobór prądu. W przeciwieństwie do innych systemów, w których zamknięcie nawiewów wentylacji powoduje jedynie przekierowanie powietrza do nawiewów czynnych, ale przy niezmniejszonym poborze energii. System HVAC w dużym stopniu przyczynia się do redukcji obciążenia akumulatorów oraz do zmniejszenia zapotrzebowania na energię w celu ogrzewania i przewietrzania kabiny pojazdu.

Nadwozie ze stali o wysokiej wytrzymałości i systemy aktywnego wspomagania kierowcy
Optima Plug-in Hybrid oferuje wysoki poziom bezpieczeństwa biernego i czynnego zarówno dzięki sztywnemu nadwoziu o zaawansowanej, ale lekkiej konstrukcji, jaki i licznym systemom aktywnego wspomagania kierowcy podczas jazdy.

Nadwozie Optimy Plug-in Hybrid w 51% jest skonstruowane z zaawansowanej technologicznie stali o wysokiej wytrzymałości (AHSS), którą zastosowano do wzmocnienia słupków A i B, progów bocznych, płyty podłogowej oraz przednich wnęk kół.

Bezpieczeństwo bierne pasażerów Optimy PHEV zapewniają seryjnie montowane poduszki czołowe i boczne dla kierowcy i pasażera, poduszka kolanowa kierowcy oraz dwie kurtyny.

Standardowy system Kia Vehicle Stability Management (VSM, kontroli stabilności pojazdu) w razie utraty przyczepności koła lub kół do podłoża zapewnia autu stabilność podczas hamowania i jazdy po łuku poprzez kontrolowanie działania układu ESC i elektromechanicznego wspomagania kierownicy.

W zależności od rynku nowa Kia Optima PHEV jest dostępna z szeroką gamą aktywnych systemów, których zadaniem jest unikanie uczestniczenia w wypadkach drogowych lub minimalizowanie ich skutków. W skład wyposażenia wchodzą m.in.:
Advanced Smart Cruise Control (ASCC), który automatycznie dostosowuje prędkość i odległość Optimy do pojazdu znajdującego się przed nią,
Automatyczny system hamowania awaryjnego (AEB) z funkcją rozpoznawania pieszych. System korzysta z radaru dalekiego zasięgu do wykrywania zagrożenia ewentualną kolizją z innym pojazdem lub z pieszym. AEB pozwala uniknąć kolizji lub zminimalizować jej skutki i prowadzi do zatrzymania samochodu,
Lane Keeping Assist System (LKAS), wykrywa pozycję Optimy na pasie ruchu i ostrzega o jej niezamierzonej zmianie. System śledzi położenie samochodu względem linii na jezdni i dokonuje samoczynnej korekty toru jazdy, jeżeli zjazd z pasa ruchu odbywa się bez włączenia kierunkowskazu,
High Beam Assist (HBA), automatycznie dostosowuje oświetlenie drogi do innych użytkowników i do warunków jazdy,
Speed Limit Information Function (SLIF), na wyświetlaczu między zegarami wyświetla informacje o aktualnym ograniczeniu prędkości na podstawie obrazu z kamer,
Blind Spot Detection (BSD), kontrolką w lusterku zewnętrznym ostrzega kierowcę o pojazdach znajdujących się na sąsiednim pasie ruchu w martwym polu widzenia lusterek,
Rear Cross Traffic Alert (RCTA), ostrzega o pojazdach zbliżających się z boku podczas cofania z miejsca parkingowego lub z garażu na ulicę.
System AEB zastosowany w Optimie jest unikalny w porównaniu z podobnymi systemami stosowanymi przez europejskich konkurentów. AEB wykorzystuje dane nie tylko z radaru krótkiego zasięgu, ale również informacje z radaru dalekiego zasięgu. Dzięki temu Optima potrafi wykryć samochody lub pieszych, znajdujących się znacznie dalej i przy wyższej prędkości niż konkurenci.
Radar krótkiego zasięgu, wykorzystywany przede wszystkim podczas jazdy w mieście, pozwala uniknąć kolizji lub znacznie zminimalizować jej skutki przy prędkości do 50 km/h. Radar dalekiego zasięgu umożliwia Optimie Sportswagon zauważyć niebezpieczeństwo i zareagować stosownie do niego przy prędkościach pomiędzy 30 km/h a 80 km/h. System rozpoznawania pieszych działa podczas jazdy z prędkością do 60 km/h.
Precyzja prowadzenia i wzmocnione hamulce
Lekkie, ale sztywne nadwozie sprawia, że komfortowo zestrojone zawieszenie Optimy PHEV ma znakomite warunki do bardzo dobrego tłumienia drgań i wstrząsów na nawierzchniach gorszej jakości, zapewniając pasażerom wyższy komfort podróżowania w porównaniu z poprzednią Optimą w wersji hybrydowej.

Podstawowe elementy zawieszenia zostały zaadoptowane z Optimy sedan, co gwarantuje wysoki komfort podróżowania i dużą przyjemność prowadzenia, ale charakterystyka tłumienia sprężyn i amortyzatorów oraz połączeń metalowo-gumowych dostosowano do większej masy zespołu napędowego modelu Plug-in Hybrid.

Nowa Optima PHEV jest wyposażona w elektro-mechaniczne wspomaganie układu kierowniczego z silnikiem elektrycznym umieszczonym na kolumnie kierownicy (C-MDPS), co zapewnia przewidywalne i szybkie reakcje na polecenia kierowcy. Powiększona (w porównaniu do standardowych wersji silnikowych Optimy) średnica tylnych tarcz hamulcowych (300 mm wobec 262 mm) zapewnia wysoką skuteczność hamowania pomimo większej masy zespołu napędowego Plug-in Hybrid.

Leave a Reply