Klasa X – luksusowy pick-up Mercedesa

W Sztokholmie debiutuje prototypowa Klasa X – zapowiedź nowego modelu Mercedes-Benz Vans. To pierwszy pick-up w segmencie aut premium, łączący najlepsze cechy pick-upów oraz samochodów z gwiazdą na masce. Demonstrują to dwie wersje stylizacji prototypu: pierwsza z nich, „powerful adventurer” (prawdziwy twardziel), reprezentuje wszystkie zalety klasycznych pick-upów: wytrzymałość, funkcjonalność i wysokie zdolności terenowe. Druga, „stylish explorer” (stylowy odkrywca), idzie o krok dalej i pokazuje designerski potencjał pick-upa z gwiazdą. Klasa X będzie prawdziwym Mercedesem – począwszy od stylistyki przez komfort i dynamikę jazdy aż po bezpieczeństwo. Tym samym Mercedes-Benz jako pierwszy producent premium odpowiada na zmieniające się wymagania klientów w światowym segmencie pick-upów średniej wielkości, a jednocześnie jako pierwszy sprawi, że wytrzymały jednotonowy pick-up z miejscem dla nawet pięciu osób stanie się równie atrakcyjny, co pojazdy rekreacyjne i rodzinne.

Mercedes-Benz Concept X-CLASS

Wprowadzenie pick-upa pozwoli rozbudować gamę produktową Mercedes-Benz Vans do czterech serii modelowych. Równocześnie marka spod znaku trójramiennej gwiazdy będzie pierwszym producentem premium reprezentowanym w obiecującym segmencie pick-upów średniej wielkości. Produkcyjna wersja Klasy X trafi do salonów pod koniec 2017 roku. Kluczowymi rynkami zbytu nowego modelu będą: Argentyna, Brazylia, RPA, Australia i Europa

Dr Dieter Zetsche, Prezes Zarządu Daimler AG i szef Mercedes-Benz Cars: „Pick-up Mercedesa pozwoli nam zamknąć jedną z ostatnich luk w naszej ofercie. Nasz cel: chcemy oferować klientom samochody dopasowane do ich konkretnych potrzeb. A Klasa X ustanowi nowe standardy w rosnącym segmencie”.

Mercedes-Benz Concept X-CLASS

„Otworzymy i zmienimy segment pick-upów średniej wielkości – Klasa X będzie pierwszym na świecie prawdziwym pick-upem premium dopasowanym do współczesnego miejskiego stylu życia” – mówi Volker Mornhinweg, szef Mercedes-Benz Vans. „Nasza przyszła Klasa X będzie pick-upem bez kompromisów. Nadwozie oparte na ramie, mocny sześciocylindrowy silnik i stały napęd na cztery koła to dla nas pozycje obowiązkowe. Jako wartość dodaną wnosimy do segmentu bezpieczeństwo, komfort, zwinność i ekspresyjną stylistykę – innymi słowy wszystko, co wyróżnia samochody Mercedesa. Chcemy w ten sposób przyciągnąć nowych klientów, którzy nigdy dotąd nie rozważali zakupu auta tego typu”.

Światowy rynek pick-upów średniej wielkości przechodzi radykalne zmiany. Dawno już minęły czasy, gdy nabywcy traktowali je wyłącznie jako „konie pociągowe” do ciężkiej pracy. Dziś pick-upy coraz częściej traktowane są jako uniwersalne samochody zarówno użytkowe, jak i prywatne, a niekiedy służą wyłącznie do użytku prywatnego. Udział indywidualnych nabywców w tym segmencie od lat nieprzerwanie rośnie. W efekcie najczęściej wybieraną wersją nadwoziową stała się ta z podwójną kabiną, oferująca miejsce nawet dla pięciu osób. Coraz więcej nabywców prywatnych i instytucjonalnych szuka pick-upów, które oferują charakterystykę i komfort aut osobowych. 20 lat temu podobny trend zapoczątkował zmiany w segmencie „terenówek”. Właśnie wtedy Mercedes-Benz jako pierwszy producent premium wprowadził na rynek swojego SUV-a, – Klasę M. Na nowo zdefiniował w ten sposób pojęcie samochodu terenowego – i odniósł trwały sukces.

Mercedes-Benz Concept X-CLASS

„Dwa warianty stylizacyjne prototypowej Klasy X interpretują wyrazisty charakternaszych SUV-ów w najbardziej ekspresyjnej formie – i ucieleśniają dwoistość naszej filozofii projektowania, łączącej emocje z chłodnym minimalizmem. W skrócie – hot & cool” – mówi Gorden Wagener, szef stylistów Daimler AG. „Progresywna stylistyka wersji »powerful adventure« stawia na nowoczesność i manifestuje pragnienie przygody, podczas gdy wariant »stylish explorer« odwołuje się do emocji – i zapewnia namacalne doświadczenie współczesnego piękna”.

Kontrast emocjonalnej stylizacji i purystycznego wykończenia („hot”) z precyzją, innowacyjnością i przemyślanymi detalami („cool”) na nowo interpretuje filozofię projektowania Mercedes-Benz. Atletyczne przetłoczenia podkreślają dynamiczny charakter Klasy X. Wyrazisty przedni pas reprezentuje ewolucję typowej stylistyki znanej z SUV-ów spod znaku trójramiennej gwiazdy – z jeszcze bardziej muskularnym przetłoczeniem pokrywy silnika i reflektorami, których kształt sięga daleko aż po błotniki. Utrzymany w podobnym stylu przedni zderzak oraz mocno wyprofilowane błotniki dodatkowo podkreślają optyczną szerokość nadwozia i sprawiają, że samochód przybiera jeszcze solidniejszą postawę na drodze. Równocześnie wlot powietrza z pojedynczą listwą i umieszczoną centralnie gwiazdą nawiązuje do eleganckich coupé Mercedes-Benz.

Poszerzone przednie i tylne nadkola robią miejsce dla szeroko rozstawionych, dużych kół, odpowiednich do jazdy poza utwardzonymi drogami. 22-calowe obręcze z lekkich stopów z kontrastującym, lśniącym wykończeniem w kolorze antracytowym nadają prototypowej Klasie X „stylish explorer” silną prezencję. Zintegrowane stopnie boczne podkreślają atletyczną rzeźbę nadwozia, podobnie jak specjalnie opracowany dla prototypu odcień lakieru.

Wyjątkowo krótki przedni zwis, długi tylny zwis  i dwie linie biegnące po bokach akcentują dynamiczne walory nowego pick-upa. Charakterystycznym elementem tylnego pasa jest diodowy pas świetlny z subtelnym, chromowanym wykończeniem. Stylistyka dolnej partii nadwozia nawiązuje z kolei do stylizacji nowych SUV-ów z gwiazdą.

Mercedes-Benz Concept X-CLASS

Wnętrze prototypowej Klasy X „stylish explorer” jest równie emocjonujące, co stylowe – i wyróżnia się intrygującym kontrastem ciepłych i chłodnych barw oraz zastosowaniem wysokiej jakości materiałów. Mieszanka kolorów i okładzin odzwierciedla język projektowania Mercedes-Benz, zwany filozofią „zmysłowej przejrzystości”. Brązowa tapicerka z nubukowej skóry tworzy wyjątkowo przytulną atmosferę. Ten sam kolor ma deska rozdzielcza, dodatkowo ozdobiona elementami z białej skóry nappa. Elementy dekoracyjne z wędzonego dębu o otwartych porach kontrastują z listwami z polerowanego aluminium. Świat nowoczesnego luksusu przybiera tu szczególnie wysmakowaną formę. Wrażenie to wzmacnia okrągły kształt otworów wentylacyjnych, ekran o wysokiej rozdzielczości oraz centralny kontroler i panel dotykowy. Podobnie jak w przypadku smartfonów, wszystkimi funkcjami pokładowej telematyki można zawiadywać dotykowo, za pomocą gestów lub poprzez odręczne wprowadzanie cyfr i liter. Tym samym Mercedes-Benz wprowadza do segmentu pick-upów średniej wielkości najnowocześniejszą obecnie koncepcję sterowania i wyświetlania. Równocześnie zachowano typową dla aut tego segmentu charakterystykę i elementy funkcjonalne.

Zobacz również:   Hybrydowy Volkswagen Passat GTE już w sprzedaży

Samochód koncepcyjny Mercedes-Benz Klasa X „powerful adventurer” mierzy 1,90 m wysokości. Ma duże opony w rozmiarze 35 x 11,5, wysoki prześwit i atletyczny wygląd, który wzbudza respekt już na pierwszy rzut oka. To zasługa m.in. wlotu powietrza przedzielonego dwiema listwami – wizytówki SUV-ów spod znaku gwiazdy, osłon podwozia i błotników oraz matowych, karbonowych nadkoli. Umieszczona z przodu elektryczna wciągarka i metalowy hak z tyłu stanowią dodatkową deklarację wytrzymałości przyszłego pick-upa.

Model ustanowi również nowy standard pod względem rozwiązań łącznościowych. Dzięki modułowi komunikacji z pokładową kartą SIM jego użytkownik będzie mógł korzystać z wszechstronnych usług Mercedes me connect – łączyć się ze swoim samochodem za pomocą smartfona, tabletu lub komputera PC z dowolnego miejsca i o dowolnej porze. Lista standardowych usług Mercedes me obejmuje pomoc w razie wypadku i awarii oraz zarządzanie przeglądami, a na życzenie oferowane będą opcjonalne usługi zdalne, pozwalające na przykład przesłać do pojazdu cele nawigacji, sprawdzić miejsce parkowania albo ilość paliwa w zbiorniku.

Mercedes-Benz Concept X-CLASS

Klasa X będzie dostępna w zróżnicowanej gamie silników. Topowy model otrzyma wysokoprężną jednostkę V6 połączoną ze stałym napędem na obie osie 4MATIC. Potężny moment obrotowy silnika zapewnia wysoką dynamikę jazdy zarówno na asfalcie, jak i poza nim. Układ napędowy korzysta z elektronicznego systemu trakcji, skrzyni rozdzielczej z przekładnią redukcyjną oraz dwóch blokad dyferencjałów. System kontroli trakcji i elektronicznie sterowane, uruchamiane w razie potrzeby blokady dyferencjałów kierują siłę napędową tam, gdzie przyczepność jest najlepsza. Aby bezpiecznie pokonać trudne przeszkody i wzniesienia w ekstremalnych warunkach terenowych, można zablokować tylny i centralny dyferencjał.

Mocarny układ napędowy i wytrzymała rama sprawiają, że ładowność nowego pick-upa będzie przekraczać 1,1 tony, a uciąg przyczepy sięgnie 3,5 tony – wystarczy do przewiezienia na przykład 4 m3 drewna opałowego na „pace” oraz holowania przyczepy z żaglówką. Specjalnie skonstruowane zawieszenie z szerokimi osiami, pięciodrązkową tylną osią i sprężynami śrubowymi oraz precyzyjnie dobrana konfiguracja amortyzatorów i sprężyn zapewnią wysoki komfort jazdy, zarówno na drodze, jak i w terenie. Pick-up z gwiazdą będzie imponować precyzją prowadzenia, zwinnością w zakrętach oraz wygodą tłumienia równości – co szczególnie przyda się w mieście.

Mercedes-Benz Concept X-CLASS

Jak wszystkie modele Mercedes-Benz, tak i Klasa X ustanowi wzorce pod względem bezpieczeństwa. Model zaoferuje nowoczesne systemy wspomagające kierowcę, które w oparciu o dane z kamer, radarów oraz czujników ultradźwiękowych zwiększają komfort i bezpieczeństwo. Liczne z nich trafią do wyposażenia standardowego.

Klasa X połączy atuty pick-upów z postrzegalną jakością, komfortem, przyjemnością z jazdy i bezpieczeństwem typowymi dla samochodów z gwiazdą. W rezultacie pick-up Mercedesa wypełni lukę pomiędzy pojazdami prywatnymi i użytkowymi oraz tych o charakterze miejskim i terenowym. Jego atrakcyjność ma szansę przyciągnąć nie tylko dotychczasowych nabywców pick-upów poszukujących auta o bardziej osobowym charakterze, lepszych osiągach oraz wyższym poziomie komfortu i bezpieczeństwa, ale przede wszystkim tych, którzy dotychczas jeździli samochodem osobowym, SUV-em lub vanem. Potwierdzają to zakrojone na szeroką skalę badania rynku przeprowadzone przez Mercedes-Benz i wywiady z potencjalnymi klientami na docelowych rynkach.

Rynkowa premiera Mercedesa Klasy X w Europie nastąpi pod koniec 2017 roku. Nowa seria modelowa będzie pozycjonowana w atrakcyjnej cenie, a jej produkcja będzie odbywać się we współpracy z aliansem Renault-Nissan. Produkcja Klasy X na rynki Europy, Australii i RPA ruszy w fabryce Nissana w Barcelonie w 2017 roku. Pierwsze egzemplarze na rynki Ameryki Łacińskiej zjadą z taśmy fabryki Renault w Cordobie w Argentynie w 2018 roku. Wraz z wprowadzeniem Klasy X koncern Daimler AG poszerza zakres trwającej od 6 lat współpracy z aliansem Renault-Nissan. Strategiczny sojusz obu grup pozwala Mercedesowi w szybki i efektywny kosztowo sposób wejść do segmentu pick-upów średniej wielkości. Dodatkowo obie firmy korzystają na optymalnym wykorzystaniu mocy produkcyjnych. Nissan jest drugim na świecie producentem pick-upów wagi średniej i ma ponad 80-letnie doświadczenie w produkcji oraz dystrybucji takich pojazdów.

1 KOMENTARZ

Leave a Reply