Koncepcyjny model T25 zaprojektowany przez Shell oraz projektanta Formuły 1

Firma Shell nawiązała współpracę z byłym projektantem bolidów Formuły 1, Gordonem Murray’em, aby stworzyć bardziej wydajną wersję koncepcyjnego auta miejskiego o nazwie T25.

gmd-shellcar-2016-190

Odświeżony model koncepcyjny T25, który został zaprezentowany pierwotnie w roku 2010, może teraz spalać nawet 2,6 litra na 100 km przy prędkościach 70 km/h. Największą zmianą pierwotnej koncepcji jest dodanie zmniejszających opory kołpaków, zakrytych częściowo przez nadwozie kół tylnych i zmodyfikowane podwozie dzięki czemu współczynnik oporu powietrza samochodu zmniejszył się z 0,37 do 0,29.

gmd-shellcar-2016-191

Samochód po redukcji 80 kg masy własnej przez przeprojektowanie ramy rurowej, zmianę foteli, hamulców, zawieszenia czy nawet wiązki przewodów waży teraz zaledwie 550 kg. Oryginalną stalową karoserię zastąpiono panelami z włókna węglowego. Wewnątrz kierowca siedzi po środku a dwa pozostałe siedzenia dla pasażerów są umieszczone po bokach nieco w tyle (Rozwiązanie znane wcześniej z zaprojektowanego przez Murray’a McLarena F1).

gmd-shellcar-2016-189

Shell mówi, że w aucie został zainstalowany trzycylindrowy silnik o pojemności 660 ccm ze Smarta. Uwydatniony silnik T25 otrzymał jednak nowe tłoki, pierścienie, sprężyny zaworowe czy przeprojektowane korbowody, które przyczyniają się do obniżenia tarcia, a tym samym zmniejszenia strat energii mechanicznej. Zaprojektowano również specjalny dla tego auta smar, który zwiększa efektywność silnika o 5%.

Marka Shell chce dzielić się swoimi badaniami z projektu z producentami silników samochodowych, aby nowo projektowane jednostki były jeszcze bardziej wydajne. Jest jednak mało prawdopodobne aby model koncepcyjny T25 trafił do produkcji seryjnej, głównie za sprawą wysokich kosztów produkcji.

Zobacz również:   Volkswagen Tiguan z nowymi silnikami i systemami multimedialnymi

Leave a Reply