Dokładnie po 30 latach spędzonych w ukryciu powraca do życia jeden z najbardziej kultowych Nissanów rywalizujących w sporcie samochodowym. Imponujący rajdowy Nissan Patrol Fanta Limon Paris-Dakar z 1987 roku został w pełni odrestaurowany i przywrócony do dawnej świetności, oraz powrócił do swojej „duchowej macierzy”: na piaszczyste wydmy Sahary.

Status tego legendarnego pojazdu trudno z czymkolwiek porównać — w historii Rajdu Dakar ma on swój własny rozdział. Zwyciężył w kategorii pojazdów z silnikami wysokoprężnymi i był pierwszym samochodem z takim silnikiem, który ukończył rajd w pierwszej dziesiątce (na 9. miejscu). Dzisiaj wszystkie samochody w czołówce klasyfikacji to pojazdy z silnikami Diesla.

Fanta Limon otrzymał nowe życie dzięki zaangażowaniu zespołu inżynierów z Europejskiego Centrum Technicznego Nissana (NTCE) w Barcelonie. Przez ponad dwa lata odbudowywali oni samochód po pracy i w weekendy, zamieniając rdzewiejący wrak odnaleziony w jednym z hiszpańskich muzeów w pełni sprawny terenowy samochód rajdowy.

Pedro Diaz Illan jest szefem zespołu inżynierów elektryków i elektroników w NTCE i jedynym członkiem ekipy z 1987, który wciąż pracuje w tym ośrodku. „Byliśmy z siebie dumni. Był to projekt, w który zaangażowaliśmy nasze umysły, serca i uczucia, a ponowny widok tego samochodu na pustyni był po prostu fantastyczny”.

30 years on: Nissan’s iconic 1987 Paris-Dakar rally car rides again

Historia sukcesu tego samochodu w rajdzie Paryż-Dakar 1987 rozpoczęła się rok wcześniej, kiedy Nissan Motorsport opracował plan udziału w prestiżowych terenowych rajdach wytrzymałościowych. Bazą projektu był Patrol — popularny terenowy Nissan — a jego realizację powierzono zespołowi z NTCE w Hiszpanii.

Sponsora dla samochodu Fanta Limon pozyskano dzięki współpracy hiszpańskiego oddziału firmy Nissan z marką Coca-Cola, która chciała skorzystać z globalnego rozgłosu, jaki towarzyszy rajdowi Paryż-Dakar. Sukces przyszedł szybko, w postaci zwycięstw w kategorii samochodów z silnikami Diesla w trzech imprezach rozegranych w 1986 roku (patrz tabela wyników poniżej).

Jednak głównym celem był Paryż-Dakar. 1 stycznia 1987 roku 312 pojazdów stanęło na starcie morderczego rajdu, którego trasa licząca 13 000 kilometrów wiodła przez Europę, Algierię, Niger, Mali, Mauretanię i Senegal. Zespół Nissan Fanta Limon wystawił dwa pojazdy: samochód numer 211 z kierowcą Miguelem Prieto i pilotem Ramonem Termensem oraz 212, którego załogę stanowili bracia Jorge i Hansi Babler.

Nie wszystko szło zgodnie z planem. Samochód ciężarowy mający zapewnić wsparcie dla zawodników zepsuł się już na drugim etapie, pozostawiając załogi bez zaopatrzenia w części zamienne na resztę rajdu. Numer 212 musiał wycofać się z rywalizacji po tym, jak stoczył się z wydmy, ale 211 walczył do końca. Do mety dotarł jako pierwszy samochód z silnikiem Diesla i dziewiąty w klasyfikacji ogólnej.

Zobacz również:   Technologia wyścigowa wprost z drukarki 3D: BMW produkuje wirnik pompy wodnej do samochodów wyścigowych DTM z wykorzystaniem metody addytywnej.

Misja została zrealizowana, a samochody wycofano z rajdów. Losy samochodu numer 212 pozostają nieznane, natomiast 211 trafił do prywatnej kolekcji i muzeum motoryzacyjnego Salvador Claret na południu Girony w Hiszpanii. Tam spędził prawie trzy dekady.

Pomysł odrestaurowania samochodu zrodził się w lutym 2014 roku, kiedy mechanicy z NTCE zauważyli jego zdjęcia na internetowym forum. Wiedząc, że 30. rocznica jego powstania przypada już za trzy lata, zwrócili się do muzeum z pytaniem o możliwość odzyskania pojazdu.

Juan Villegas, mechanik NTCE i członek zespołu zajmującego się odbudową pojazdu, wyjaśniał: „Silnik był w strasznym stanie. Nie można go było uruchomić, a wiele części było mocno skorodowanych. Przednia oś również była poważnie uszkodzona, ale najbardziej zniszczony okazał się układ elektryczny z kablami pogryzionymi przez szczury”.

Wrak przetransportowano do NTCE w Barcelonie w maju 2014 roku. Ośmioosobowy zespół przystąpił do pracy, poświęcając na nią wieczory i weekendy. Części poszukiwano w całej Europie, w nadziei, że dealerzy Nissana znajdą jeszcze jakieś stare zapasy w swoich magazynach. Niektóre podzespoły zakupiono jako używane i poddano restauracji.

Chcieliśmy zachować wierność z oryginałem pod każdym względem. W NTCE udało nam się znaleźć bardzo stare rysunki i instrukcje serwisowe. Wykonaliśmy wszystkie precyzyjne regulacje, aby przywrócić konfigurację przygotowaną pierwotnie na rajd Paryż-Dakar” — dodał Juan.

W listopadzie 2016 roku Patrol był gotowy i wrócił do swojej sentymentalnej ojczyzny — na piaski Sahary. Dla zespołu był to niezwykły moment.

Juan powiedział: „Duch innowacji, w którym Nissan przystąpił do rajdu Paryż-Dakar w 1987 roku, towarzyszył nam przez cały czas realizacji projektu. Czuliśmy się zainspirowani wspomnieniami o tamtym zespole, który postanowił wziąć udział w najtrudniejszym rajdzie na świecie i odniósł w nim taki sukces”.

Koszt odbudowy samochodu pokrył Nissan w ramach funduszu „Performance Innovation”. Co roku pewna kwota jest przeznaczana na projekty zgodne z dewizą marki, która brzmi: Innovation that excites (Ekscytujące innowacje).

INFORMACJE DODATKOWE

Dane techniczne samochodu rajdowego Nissan Patrol Fanta Limon Paris-Dakar z 1987 roku:

Silnik: 4‑cylindrowy turbodiesel

Pojemność: 2800 cm3

Moc: 146 KM

Masa: 1600 kg

Prędkość maksymalna: 150 km/h

Wyniki sportowe:

Rok

Rajd

Kierowca

Pilot

Wynik
(ogólnie)

Wynik
(Diesel)

1986

Rajd Tunisu

Miguel Prieto

Xavier Juvanteny

4.

1.

Baja Aragón

Miguel Prieto

Julio Vazquez

3.

1.

Rajd Faraonów

Miguel Prieto

Ramón Termens

1.

1.

1987

Paryż-Dakar

Miguel Prieto

Ramón Termens

9.

1.

Dodaj komentarz