Już w najbliższy weekend, 16-17 maja, w Warszawie odbędą się największe targi samochodów zabytkowych w Polsce – Auto Nostalgia. Wśród zgromadzonych pojazdów pojawią się aż 34 Mercedesy – począwszy od modeli przedwojennych, przez całą gamę klasycznych roadsterów i coupe, na samochodach z lat 80. kończąc. Historię najnowszą będzie reprezentować najnowsze stylowe kombi CLA Shooting Brake.
Auto Nostalgia odbędzie się już po raz piąty. Na tegorocznej edycji w halach MTP przy ul. Marsa 56C w Warszawie pojawi się około 300 zabytkowych pojazdów. Największa ekspozycja czeka na miłośników aut spod znaku trójramiennej gwiazdy. Mercedes-Benz we współpracy z Klubem Zabytkowych Mercedesów i czterema innymi organizacjami zrzeszającymi posiadaczy klasycznych modeli zaprezentuje 34 unikalne samochody z różnych epok motoryzacji.
Najstarszy z nich – model 200 (typoszereg W 21) – pochodzi z 1933 r. i od 37 lat jest w rękach tego samego właściciela. Obok pojawi się następca tej serii, model 230 (W 143) z roku 1937, niezwykle rzadki typ 230n z nadwoziem roadster (W 143), wyprodukowany w liczbie zaledwie 38 sztuk, a także dwa egzemplarze 170 V z lat 1936 i 1937.
Epokę lat 50. będą reprezentować między innymi modele 220 Cabrio A rocznik 1955 (W 187; jeden z 1278 zbudowanych egzemplarzy) oraz kanclerska limuzyna 300 (W 186) „Adenauer”, zwiastująca powojenny powrót Mercedes-Benz do produkcji luksusowych samochodów. Prezentowany na Auto Nostalgii egzemplarz „300” ma na koncie filmową rolę w kontynuacji serialu „Stawka większa niż życie”.
Wśród prezentowanych Mercedesów nie zabraknie silnej reprezentacji roadsterów 190 SL oraz W 113 „Pagoda”. Pierwszy z nich świętuje w tym roku 60. urodziny – i w zjawiskowy sposób odzwierciedla marzenia czasów powojennego rozwoju. Niegdyś jeździły nim największe gwiazdy przemysłu rozrywkowego, m.in. Zsa Zsa Gabor, Grace Kelly czy Frank Sinatra. Dziś 190 SL to jeden z bardziej poszukiwanych klasyków, z cenami bijącymi kolejne rekordy. Pagoda, z elegancką karoserią projektu Paula Bracqa, zwiastowała nową erę motoryzacji – miała m.in. kontrolowane strefy zgniotu. Jej przydomek pochodzi od kształtu hardtopu z charakterystycznym wgłębieniem, nawiązującym do architektury dalekowschodnich świątyń.
Goście Auto Nostalgii będą mogli zobaczyć też starannie odrestaurowane lub wzorowo utrzymane auta z młodszych roczników, w tym bardzo cenione coupe typoszeregu W 111, północnoamerykańskie wersje coupe serii 114 i 123, oraz topową wersję typoszeregu 126 – model 560 SEC z 5,6-litrowym silnikiem V8 bez katalizatora, rozwijającym moc 299 KM. Już w latach 80. jego karoseria autorstwa Bruno Sacco stała się ikoną elegancji, a zastosowane osiągnięcia technologiczne – m.in. w dziedzinie aerodynamiki i bezpieczeństwa – wyznaczyły standardy dla całego przemysłu motoryzacyjnego.
Osobną sekcję poświęcono youngtimerom. Na Auto Nostalgii pojawią się m.in. dwa pokolenia klasy S w ekskluzywnych wersjach (280 SEL 4.5 W 108 oraz 560 SE W 126), „190” w sportowej wersji 2.5-16, zasilana 204-konną jednostką 16V zmodyfikowaną przez Coswortha, czy kolejny stylowy roadster – seria 107. To obok Klasy G jeden z najdłużej produkowanych Mercedesów (1971-1989), cieszący się uznaniem po obu stronach Atlantyku.
Prezentowane samochody będą stały w różnych strefach tematycznych. Wagę tradycji Mercedes-Benz w projektowaniu najnowszych konstrukcji podkreśli obecność modelu CLA Shooting Brake, łączącego funkcjonalność kombi z dynamicznym designem i elementami charakterystycznymi dla aut coupe.
Targi „Auto Nostalgia” odbędą się w Centrum Targowo-Kongresowym MT Polska, przy ulicy Marsa 56C w Warszawie. Impreza rozpoczyna się w piątek 15 maja br. od dnia prasowego. Dla gości hale wystawowe będą otwarte w sobotę, 16 maja (godz. 10-18), i w niedzielę, 17 maja (godz. 10-17).