Mercedes-Benz Vision G-Code:
Das Showcar wurde vom Lifestyle und den digitalen Kulturen der zeitgenössischen chinesischen Gesellschaft inspiriert.
Mercedes-Benz Vision G-Code:
A sporty crossover show car, inspired by the lifestyles and digital cultures of contemporary Chinese society.
Z okazji otwarcia nowego centrum inżynierii produktu w Pekinie, Mercedes-Benz zaprezentował studyjny model G-Code. Wszechstronne, sportowo-użytkowe coupé (Sport Utility Coupé – SUC) z innowacyjnym napędem hybrydowym wskazuje, jak może wyglądać przyszły kompaktowy model typu SUC spod znaku gwiazdy. Pekińskie centrum inżynierii produktu Mercedes-Benz będzie współpracować z głównym działem projektowym w Sindelfingen i odpowiadać za projektowanie koncepcji mobilności uwzględniających azjatycką kulturę oraz tamtejsze trendy. Światowa strategia Daimlera zakłada powstanie pięciu takich centrów, pełniących rolę „sejsmografów” rejestrujących rozwój rynków i lokalne potrzeby. Wiedza zgromadzona w poszczególnych ośrodkach zostanie wykorzystana przy projektowaniu kolejnych samochodów Mercedes-Benz.
Prototyp G-Code to najlepszy przykład tej strategii – jego stylizacja odzwierciedla obecny język projektowania Mercedes-Benz widziany oczami projektantów z Pekinu i Sindelfingen. Połączenie zmysłowej przejrzystości i nowoczesnego luksusu przybiera tu kompaktową formę, co doskonale odpowiada trendom obowiązującym obecnie w Chinach. G-Code ma sportowe proporcje z linią boczną nawiązującą do aut coupé, niewielkie wymiary, rozbudowane systemy wspomagające oraz zaawansowany napęd hybrydowy z dużym zasięgiem w trybie elektrycznym – to samochód idealny do jazdy po azjatyckich metropoliach. Jednocześnie elektryczny napęd na obie osie z technologią „cyfrowego wału napędowego” zapewnia wydajny rozkład momentu obrotowego zarówno na asfalcie, jak i w terenie.
Projektanci G-Code’a czerpali inspiracje ze współczesnego stylu życia młodszych mieszkańców Azji i ich aktywności w internecie. Jak wskazują badania Daimlera, w przyszłości ta generacja klientów będzie wybierać przede wszystkim sportowe crossovery. Prototyp ma nadwozie typu 2+2 o długości około 4,10 m, otwierane w przeciwnych kierunkach boczne drzwi i zamaskowane słupki A – w rezultacie przeszklenie karoserii przypomina szyby motorówki, a dach zdaje się wisieć w powietrzu. Muskularną posturę podkreśla duża szerokość (1,90 m), stosunkowo niewielka wysokość (1,50 m) oraz 21-calowe, aluminiowe obręcze z subtelnymi ramionami z włókien węglowych. Prototyp otrzymał LED-owe reflektory, a miejsce tradycyjnych, bocznych lusterek zajęły chowane, miniaturowe kamery. Jego terenowe walory sygnalizują krótkie zwisy, zwiększony prześwit i aluminiowe osłony.
Cyfrowy świat w osłonie chłodnicy
Znakiem szczególnym nowego prototypu Mercedes-Benz jest osłona chłodnicy z kolorowym wyświetlaczem, którego wygląd nawiązuje do statków kosmicznych znanych z serialu i filmów „Star Trek”. Za chłodzenie silnika odpowiadają innowacyjnie poprowadzone wloty powietrza po bokach i u dołu karoserii. Odcień matrycy zdradza aktualny tryb pracy układu napędowego: w trybie elektrycznym miniaturowe gwiazdy w osłonie chłodnicy rozbłyskują na niebiesko i zdają się przesuwać w kierunku środka, a w hybrydowym eco przybierają kolor fioletowy. Program sportowy wyróżnia się czerwonym podświetleniem i ruchem gwiazd w kierunku boków pojazdu. Po zaparkowaniu osłona chłodnicy przybiera odcień niebieski i zaczyna subtelnie pulsować.
Wnętrze: typowa dla Mercedesa atmosfera w futurystycznym wydaniu
Mimo kompaktowych wymiarów G-Code wygodnie mieści dwie osoby dorosłe i dwoje dzieci. Design jego kabiny łączy praktyczne talenty SUV-a z emocjonującym stylem auta sportowego. Projektanci celowo doprowadzili do zderzenia dwóch światów – analogowego i cyfrowego. Już samo zajmowanie miejsca jest nietypowym doświadczeniem – tylne drzwi prototypu otwierają się „pod wiatr”, a dzięki rezygnacji ze środkowego słupka do kabiny wsiada się znacznie wygodniej niż w konwencjonalnym coupé.
Kierowca uruchamia pojazd za pomocą smartfona. Po „aktywacji” pedały i panel wskaźników automatycznie zajmują swoje najbardziej ergonomiczne pozycje, a kierownica rozkłada się niczym skrzydła motyla. Przedstawienie to kończy się otwarciem otworów wentylacyjnych i wysunięciem wyświetlacza z deski rozdzielczej. Po zakończeniu jazdy poszczególne elementy powracają w stan czuwania, co znacznie ułatwia wysiadanie z samochodu. Oczywiście, został on wyposażony w najnowocześniejsze systemy wspomagające bezpieczeństwo, włącznie z monitorowaniem obszaru wokół auta za pomocą kamer 3D, radarów i skanera podczerwieni oraz funkcją wymiany informacji z infrastrukturą drogową.
Oparty na kontraście schemat kolorystyczny wnętrza ma swoje uzasadnienie. Czarna wykładzina podłogi i wykonane z włókien węglowych stelaże siedzeń symbolizują trwałość i funkcjonalność, a biała, skórzana tapicerka daje poczucie komfortu i dobre samopoczucia. Przytulną atmosferę zapewnia nastrojowe oświetlenie, którego odcień – podobnie jak osłony chłodnicy – zmienia się wraz ze zmianą trybu pracy układu napędowego. Fotele wyposażono w skanery 3D – monitorują one parametry fizyczne podróżujących i mogą wyświetlać je na centralnym ekranie. Zależnie od kondycji, system decyduje o uruchomieniu masażu, ogrzewania czy wentylacji, chroniąc przed zmęczeniem czy napięciem mięśni. Kolejnym innowacyjnym dodatkiem jest klimatyzacja z naturalnym układem oczyszczania powietrza, wykorzystującym organizmy fotosyntetyczne. W razie potrzeby do kabiny doprowadzany jest także tlen powstały w trakcie syntezy wodoru. Zapewnia to efekt świeżości i chroni przed dyskomfortem nawet podczas jazdy po zatłoczonych azjatyckich metropoliach.
Zmyślnie zaprojektowane podwozie G-Code’a umożliwiło zamontowanie pod podłogą bagażnika dwóch elektrycznych miniskuterów, ułatwiających poruszanie się po mieście. Ich akumulatory ładowane są podczas jazdy.
Technologia G-Code’a obejmuje rozwiązania fantastyczne, które – w przeciwieństwie do pojazdów badawczych Mercedes-Benz – często nie mają szans trafić do produkcji seryjnej w dającym się przewidzieć okresie. Może to być jednak wizja samochodu, który pewnego dnia nasze wnuki uznają za nowoczesny.
Prototyp napędzają dwa sterowane niezależnie układy. Z przodu zamontowano niewielki, turbodoładowany silnik spalinowy, napędzany wodorem i wprawiający w ruch wyłącznie przednie koła. Za selektywny napęd kół tylnej osi odpowiada motor elektryczny współpracujący z podwójnym sprzęgłem wielotarczowym. Działa on nie tylko w trybie elektrycznym, ale wspomaga też jednostkę spalinową podczas dynamicznej jazdy i dysponuje funkcją „przerzucania” momentu obrotowego między kołami.
G-Code wyróżnia się również wszechstronnymi możliwościami pozyskiwania energii.
Poza ładowaniem z tradycyjnego gniazdka i rekuperacją służy do tego również galwaniczna powłoka lakiernicza, która z jednej strony działa jak ogromny panel słoneczny, a z drugiej może być również ładowana elektrostatycznie przez wiatr. Następnie energia ta wykorzystywana jest do syntezy metanu i wodoru. Prąd generowany jest też przez specjalne, aktywne zawieszenie z układem hydraulicznym – każdy ruch amortyzatorów i sprężyn powoduje przepływ cieczy napędzającej niewielki generator.
Zależnie od wybranego trybu, G-Code może funkcjonować jako auto przednio-, tylno- lub czteronapędowe (działa wówczas, odpowiednio, tylko silnik spalinowy, tylko elektryczny lub obydwa). Źródła napędu uruchamiane są w zależności od warunków, a jednostka sterująca ich układem działa jak „cyfrowy wał napędowy” między osiami. Przy wyborze optymalnego w danej chwili trybu pracy priorytetem jest nie tylko możliwie niskie zużycie paliwa, ale również aktywne bezpieczeństwo oraz – w trybie HYBRID sport – przyspieszenia wzdłużne i poprzeczne. Równocześnie elektronika zawsze ma na celu zapewnienie przewidywalnego prowadzenia. W trybach HYBRID eco oraz HYBRID sport włącza się układ modulacji dźwięku, generujący łagodne lub bardziej rasowe brzmienie napędu.
Mercedes-Benz Vision G-Code: Das Showcar wurde vom Lifestyle und den digitalen Kulturen der zeitgenössischen chinesischen Gesellschaft inspiriert. Mercedes-Benz Vision G-Code: A sporty crossover show car, inspired by the lifestyles and digital cultures of contemporary Chinese society.
Mercedes-Benz Vision G-Code: Das Showcar wurde vom Lifestyle und den digitalen Kulturen der zeitgenössischen chinesischen Gesellschaft inspiriert. Mercedes-Benz Vision G-Code: A sporty crossover show car, inspired by the lifestyles and digital cultures of contemporary Chinese society.
Mercedes-Benz Vision G-Code: Das Showcar wurde vom Lifestyle und den digitalen Kulturen der zeitgenössischen chinesischen Gesellschaft inspiriert. Mercedes-Benz Vision G-Code: A sporty crossover show car, inspired by the lifestyles and digital cultures of contemporary Chinese society.
Mercedes-Benz Vision G-Code: Das Showcar wurde vom Lifestyle und den digitalen Kulturen der zeitgenössischen chinesischen Gesellschaft inspiriert. Mercedes-Benz Vision G-Code: A sporty crossover show car, inspired by the lifestyles and digital cultures of contemporary Chinese society.
Weltpremiere des Mercedes-Benz Vision G-Code: Gorden Wagener, Prof. Dr. Thomas Weber, Hubertus Troska und Klaus Mannsperger World premiere of the Mercedes-Benz Vision G-Code: Gorden Wagener, Prof. Dr. Thomas Weber, Hubertus Troska and Klaus Mannsperger
Mercedes-Benz Vision G-Code
Mercedes-Benz Vision G-Code
Mercedes-Benz Vision G-Code
Mercedes-Benz Vision G-Code
Mercedes-Benz Vision G-Code
Mercedes-Benz Vision G-Code: Das Showcar wurde vom Lifestyle und den digitalen Kulturen der zeitgenössischen chinesischen Gesellschaft inspiriert. Mercedes-Benz Vision G-Code: A sporty crossover show car, inspired by the lifestyles and digital cultures of contemporary Chinese society.
Mercedes-Benz Vision G-Code: Das Showcar wurde vom Lifestyle und den digitalen Kulturen der zeitgenössischen chinesischen Gesellschaft inspiriert. Mercedes-Benz Vision G-Code: A sporty crossover show car, inspired by the lifestyles and digital cultures of contemporary Chinese society.
Kiedy duża część producentów szaleńczo wręcz stara się przekonać nas do ekologicznych pojazdów, Ford wypuścił na rynek kolejną perełkę motoryzacji - Rangera...