Emocjonujący wygląd, skuteczność na trudnym terenie i technika przyszłości: EQC 4×4² pokazuje, że elektryfikacja w Mercedes-Benz wykracza już poza sieć ubitych dróg. Ten studyjny pojazd jest jeżdżącą platformą technologiczną, którą mały zespół oddanych projektantów zaprojektował na bazie EQC 400 4MATIC. Jego najważniejsze cechy konstrukcyjne obejmują wielowahaczowe osie portalowe, a także możliwość generowania potężnego dźwięku – wewnątrz i na zewnątrz. Reflektory zamieniają się tu w „lampowe głośniki”, jednocześnie pełnią bowiem funkcję głośników.

EQC 4×4² to samochód elektryczny w ekstremalnym wydaniu. Mercedes-Benz chce przetestować z jego pomocą limity modelu EQC i zademonstrować, że elektromobilność nie ogranicza się do miasta, lecz jest możliwa także w terenie. Ten jedyny w swoim rodzaju egzemplarz został opracowany przez międzywydziałowy zespół pod kierunkiem inżyniera ds. rozwoju Jürgena Eberlego, który ma już na koncie podwyższoną Klasę E 400 All-Terrain 4×4² z wielkimi kołami. „Naszym celem jest połączenie nowoczesnego luksusu i zrównoważonego rozwoju w emocjonującym »opakowaniu«. EQC 4×4² pokazuje, jak angażująca może być zrównoważona mobilność. Dzięki systemowi MBUX i bezprzewodowym aktualizacjom zaawansowana technika osiąga tu najwyższy poziom. Nie mniej fascynujące są wrażenia z jazdy. W skrócie – nowoczesny luksus na prąd wjeżdża w teren” – powiedział Markus Schäfer, członek zarządów Daimler AG i Mercedes-Benz AG odpowiedzialny za badania w Grupie Daimler oraz dyrektor operacyjny Mercedes-Benz Cars. „To jeżdżące studium jasno pokazuje, że w Mercedes-Benz – obok pasji do elektromobilności – mocno dążymy do bycia liderem tego sektora. A w przyszłości jeszcze bardziej wzmocnimy jego emocjonujący aspekt”.

Prezentując EQC 4×4², Mercedes-Benz udowadnia, że zamiłowanie do przygód można połączyć ze zrównoważonym rozwojem. Nowe studium skutecznie radzi sobie zarówno podczas jazdy po piachu, na przykład w regionach pustynnych i na plażach, jak i w terenie skalistym czy przy pokonywaniu górskich potoków. Poza wysoką wytrzymałością oraz zapewnieniem odpowiedniego poziomu komfortu potrafi – tak jak wariant seryjny – holować przyczepę i umożliwia montaż bagażnika dachowego. Namiot na dachu oraz nadmuchiwany ponton przydadzą się w najbardziej odległych obszarach. A poranny rozruch EQC nie obudzi nikogo na terenie obozu.

Dysponując 293-milimetrowym prześwitem, EQC 4×4² jest zawieszony ponad dwukrotnie wyżej niż model seryjny (140 mm). Nawet Klasa G ma prześwit o 58 mm mniejszy. Głębokość brodzenia wzrosła o 15 cm, do 40 cm. To wszystko zasługa zastosowania osi portalowych, które sprawiają, że – w przeciwieństwie do konwencjonalnych rozwiązań – piasty kół są umieszczone znacznie poniżej środka osi. Zawieszenie EQC 4×4² zostało przymocowane do tych samych punktów nadwozia, co standardowe.

Zobacz również:   Usportowione Volvo S90 i V90 w wersji R-Design

Równie imponujące są kąty natarcia i zejścia – wynoszą, odpowiednio, 31,8° oraz 33°. Dla porównania konwencjonalna Klasa G ma kąt natarcia i zejścia równy 28°. Przeprogramowany tryb jazdy terenowej korzysta z logiki obecnych modeli GLC. Efekt: na przykład dzięki ukierunkowanym interwencjom układu hamulcowego pozwala on na sprawniejsze ruszanie na luźnym podłożu i w połączeniu z oponami w rozmiarze 285/50 R 20 zapewnia imponującą dzielność w terenie. Efektowny wygląd EQC 4×4² to zasługa matowej, metalizowanej szarej folii oraz czarnych nadkoli.

Parametry terenowe:

 

 

EQC 4×42 (studium)

EQC 400 4MATIC (standard)

Kąt natarcia

stopnie

31,8

20,6

Kąt zejścia

stopnie

33,0

20,0

Kąt rampowy

stopnie

24,2

11,6

Prześwit

mm

293

140

Głębokość brodzenia

mm

400

250

Kolejną szczególną cechą EQC 4×4² są wrażenia akustyczne ze specjalnym krajobrazem dźwiękowym. Obejmują one sygnały, które przekazują kierowcy informacje zwrotne na temat dostępności systemu i parkowania pojazdu, a także interaktywne, emocjonujące brzmienie podczas jazdy – zależne od położenia pedału gazu, prędkości czy intensywności odzyskiwania energii. Technika ta wykorzystuje inteligentne algorytmy projektowania dźwięku, a odgłosy pochodzą ze wzmacniacza nagłośnienia i są generowane przez zamontowane w kabinie głośniki.

Seryjny EQC korzysta z wymaganego przez prawo zewnętrznego generatora dźwięków (AVAS – Acoustic Vehicle Alert System, pol. akustyczny system ostrzegania o pojeździe). EQC 4×4² otrzymał mocniejszy system AVAS, zaprojektowany specjalnie na potrzeby tego studyjnego pojazdu. Jako zewnętrzne głośniki wykorzystuje on… reflektory. Eksperci Mercedes-Benz ds. dźwięku postanowili bowiem w kreatywny sposób zagospodarować przestrzeń montażową dostępną w ich obudowach – tak narodziły się „głośniki lampowe”.

EQC 4×4² to już trzeci model Mercedes-Benz z rodziny 4×4². Seryjnie wytwarzany G 500 4×4² pojawił się we wrześniu 2015 r. Dwa lata później zadebiutowało studium E 400 All-Terrain 4×4², które legitymowało się większymi możliwościami off-roadowymi niż te, jakie oferuje wiele SUV-ów.

Leave a Reply