MITSUBISHI eX Concept jest wizją kompaktowego SUV-a z elektrycznym układem napędowym nowej generacji, zapewniającego wysoką wydajność ekologiczną, świetne przyspieszenie i cichą pracę. Zastosowanie dwusilnikowego układu napędowego Twin Motor 4WD i zintegrowanego systemu kontroli jazdy S-AWC pozwoliło uzyskać bardzo precyzyjne prowadzenie samochodu przy jednoczesnym zachowaniu wyjątkowej stabilności. W modelu tym zastosowano technologię autonomicznej jazdy, która łączy systemy łączności mobilnej w samochodzie z zaawansowanymi rozwiązaniami w zakresie aktywnego bezpieczeństwa. Wszystko to gwarantuje możliwość pracy w trybie częściowo autonomicznym na drogach ekspresowych, jak również pozwala zaparkować auto w sposób automatyczny.

Mitsubishi eX Concept (4)

W tętniącym życiem projekcie MITSUBISHI eX Concept wykorzystano mocno zarysowaną sylwetkę, która bardzo wyróżnia samochód. Bryła samochodu sprawia wrażenie, jakby została wyrzeźbiona z jednego bloku materiału, jednocześnie łącząc elegancję i styl nadwozia „shooting brake” z linią kompaktowego SUV-a, którego bagażnik zapewnia wystarczającą ilość miejsca na sprzęt sportowy podróżnych. Stylizacja MITSUBISHI eX Concept przywołuje obraz sportowego crossovera szybko i zwinnie poruszającego się po mieście. Przednia część nadwozia jest nową interpretacją charakterystycznej dla MMC koncepcji dynamicznej tarczy (Dynamic Shield). W MITSUBISHI eX Concept ten akcent zyskał nieco więcej cech czysto praktycznych. Oprócz wizualnej ochrony przodu pojazdu i jego pasażerów, w górnej części tarczy umieszczono światła dzienne LED oraz kierunkowskazy, co czyni je lepiej widocznymi dla pieszych, podczas gdy główne reflektory umieszczone są pod zakończeniami dolnego zderzaka, zapobiegając oślepianiu pieszych i kierowców innych pojazdów. Kolejne rozwiązanie, które służy zwiększeniu poczucia bezpieczeństwa, to zastosowanie powłoki gumowej od spodu i po bokach zderzaka, gdzie jest możliwy kontakt z ludźmi lub z przeszkodami.

 Mitsubishi eX Concept (5)

Aby zapewnić wygodny dostęp do wnętrza zrezygnowano ze słupka między przednimi i tylnymi drzwiami. Do wykończenia deski rozdzielczej i paneli drzwiowych po stronie kierowcy i pasażera użyto materiałów w różnych kolorach, aby zaproponować przestrzeń, która kojarzy się ze sportem, ale zachowując rozświetlony, wyrafinowany i przestronny charakter wnętrza.  Użycie miękkiej powłoki do pokrycia ramy struktury tablicy rozdzielczej i innych ważnych elementów przedniej części kabiny nie tylko tworzy wizualne wrażenie lekkości, ale jest też rozwiązaniem realnie obniżającym masę pojazdu. W konsoli centralnej znalazło się miejsce na dwa  przenośne akumulatory, co jest wsparciem dla aktywnego stylu życia energicznych i ciekawych świata ludzi.

Mitsubishi eX Concept (1)

MITSUBISHI eX Concept został także wyposażony w przednią szybę z technologią rozszerzonej rzeczywistości (augmented reality – generowany na żywo bezpośredni lub pośredni widok rzeczywistego, fizycznego środowiska, którego elementy są rozszerzone (lub uzupełnione) przez grafikę lub dźwięki generowane komputerowo) oraz w inteligentny wyświetlacz umieszczony w centralnej części kokpitu, który jest podłączony do smartfona kierowcy i systemów AI w chmurze, co pozwala podawać kierowcy rekomendacje uzależnione od jego zainteresowań i preferencji. Podłączenie do sieci informacyjnej za pomocą samochodowych systemów łączności otwiera ogromne pole dla nowych zastosowań, przyczyniając się do zwiększenia poziomu komfortu i wygody korzystania z samochodu. Wśród innowacji znalazły się wyświetlacze zastępujące tradycyjne lusterka zewnętrzne, które umieszczono po obu stronach obudowy zestawu wskaźników, oraz wyświetlacz zastępujący centralne lusterko wsteczne, który zamontowano w konsoli górnej samochodu. Wyświetlacze współpracując z kamerami wysokiej rozdzielczości zamocowanymi do nadwozia wyświetlają obraz sytuacji obok i za samochodem, co ogranicza ruchy oczu, jakie były dotychczas potrzebne do sprawdzenia sytuacji za pomocą lusterek.

Zobacz również:   Suzuki Baleno

Mitsubishi eX Concept (7)

MITSUBISHI eX Concept dysponuje systemem EV nowej generacji, który oferuje powiększony zasięg i znakomite osiągi. Układ napędowy zasilają akumulatory drugiej generacji, które charakteryzuje dwa razy większa gęstość zmagazynowanej energii, niż w poprzednio stosowanych akumulatorach, a napęd zapewniają wysoko wydajne silniki elektryczne przedniej i tylnej osi. Wraz ze zmniejszeniem masy i wyższą sprawnością nowego systemu EV, MITSUBISHI eX Concept uzyskuje zasięg wynoszący 400 km. Układ napędowy zapewnia przyspieszenia o dynamice dostępnej tylko w samochodzie elektrycznym, dostarczając moc 70 kW na koła przedniej osi i następne 70 kW na koła tylne, tak więc łączna moc silników samochodu wynosi 140 kW. Układ napędowy Twin Motor 4 WD zintegrowano z systemem S-AWC, który kontroluje zachowanie samochodu i koryguje je wykorzystując do tego sterowanie hamowaniem kół przednich i systemem AYC zmieniającym rozdział momentu obrotowego pomiędzy tylne koła. Dzięki kontroli nad rozdziałem momentu także pomiędzy tylne koła poprzez system AYC, MITSUBISHI eX Concept prowadzi się pewnie i realizuje dokładnie to, co zamierzył kierowca.

Mitsubishi eX Concept (6)

Korzystając z kamer i czujników zamontowanych na pokładzie, MITSUBISHI eX Concept  jest w stanie działać w sposób częściowo autonomiczny, analizując sytuację na całym obszarze wokół samochodu i samodzielnie zwiększyć lub zmniejszyć prędkość jazdy, a także utrzymać się na wybranym pasie ruchu lub go zmienić. Projekt samochodu przyłączonego do sieci i aktywnych systemów bezpieczeństwa zapewniających bezpieczną i komfortową podróż zawiera w sobie rozwiązania autonomiczne w postaci systemu Valet Parking Assistant. Łączy on systemy parkowania przy hotelu lub restauracji z pokładowym systemem autonomicznego manewrowania, dzięki czemu pojazd sam odnajduje miejsce parkingowe, parkuje w nim i wyjeżdża z niego.

Dodaj komentarz