W związku z wprowadzeniem normy Euro 6 producenci są zobowiązani dostosować samochody do spełniania najnowszych przepisów. Dacia jest jedną z tych marek, która posiada w swojej gamie dość wiekową gamę silnikową, a szczególnie silników benzynowych.
Silnik 1,2 16V 75 KM przy 5500 obr./min zostanie zamieniony silnikiem 1,2 16V o mocy 73 KM@5500 obr./min czyli o 2 cenne konie mniej przy tej samej prędkości obrotowej. Moment obrotowy jest ten sam i wynosi 107 Nm przy 4250 obr./min. Nie będzie z tym silnikiem stosowany System STOP&START. Silnik będzie stosowany w modelach Sandero, Logan i Logan MCV. Na tę chwilę nie wiadomo czy będzie oferowany z fabryczną instalacją LPG.
Silnik TCE 90 (898 cm3) zostanie dostosowany do nowej normy poprzez dodanie systemu STOP&START. Silnik będzie posiadał tą samą moc lecz będzie ją osiągał przy 5000 obr./min, a nie przy 5250 obr./min. Moment obrotowy wzrósł o 5 Nm i osiąga go przy 2250 obr./min.
Silnik TCE 90 również będzie połączony zautomatyzowaną skrzynią EASY-R
Pojawi się w ofercie silnik TCE 90 LPG. Będzie to nowy silnik Renault dostosowany do spalania paliwa typu LPG. Silnik TCE 90 posiada wtrysk wielopunktowy, a nie bezpośredni, co prawdopodobnie nie spowoduje zbyt dużego podwyższenia cen samochodu z tym sposobem zasilania silnika.
Zobacz również:
[TEST] Dacia Lodgy Stepway 1,5 dci/Lodgy Laurate SUV (All Road) 1,6 MPI LPG
[TEST] Dacia Duster 1,5 dci 110 4×4 Prestige
[TEST] Dacia Lodgy 1,5 dci 110 Prestige
[TEST] Renault Captur 1.2 TCe 120 EDC Intens
Silnik 1,6 MPI 82 KM oraz silnik 1,6 16V 110 KM zostaną wycofane z oferty, a zastąpi je silnik 1,6 16V tym razem konstrukcji Nissana. Silnik (H4M) będzie posiadać moc 102/115 KM. W Dokkerze i Lodgy będzie osiągać moc 102 KM (SCE 105) przy 5000 obr./min. oraz 134 Nm przy 2800. W Dustrze 115 KM (SCE 115) będzie dostępne przy 5500 obr./min., a moment 156 Nm przy 4000 obr./min.
Jednostka ta będzie również mogła współpracować z fabryczną instalacją LPG. Silnik będzie oferowany w Logdy, Dokkerze oraz Dusterze (prawdopodobnie będzie oferowany też z napędem 4×4) . Oczywiście będzie oferowany z systemem STOP&START.
Silnik 1,2 TCE 115 KM występujący w Dokkerze i Lodgy zostanie doposażony w system STOP&START.
Silnik 1,2 TCE 125 (H5Ft) dostanie system STOP&START. Duster z tym silnikiem będzie oferowany z napędem 4×2 oraz 4×4. Moc i moment bez zmian i wynoszą 125 KM przy 5250 obr./min i 205 Nm przy 2000 obr./min.
Silnik 1,5 DCI zostaną wyposażone w system STOP&START. Aby spełniać normę Euro 6 nie będzie trzeba dolewać AdBlue, ponieważ silniki Renault wykorzystują technologię NOx Trap. Na tę chwilę nie zostały ujawnione w pełni dane techniczne dla silników wysokoprężnych lecz prawdopodobnie będą występować w tych samych mocach co z Normą Euro 5 czyli 75/90/110(107)
Reasumując najbardziej na zmianach zyska Lodgy oraz Dokker ponieważ dostanie bardziej żwawy silnik benzynowy w podstawie.
źródło: Dacia Klub Polska, katalogi Producenta [1] i [2]
Aktualizacja
Zmiany w silnikach Dacii
W związku z przejściem na normę Euro 6 w silnikach montowanych w samochodach Dacii pojawiają się zmiany:
– wszystkie silniki marki są obecnie wyposażone w system Stop & Start[1] i system odzyskiwania energii przy hamowaniu (Energy Smart Management)
– wszystkie silniki wysokoprężne Dacii są wyposażone w filtr tlenków azotu. Wybrane przez markę rozwiązanie jest bardziej przystępne cenowo i korzystne dla klienta, ponieważ nie wymaga obsługi.
Wprowadzone zmiany umożliwiły znaczące obniżenie zużycie paliwa[2]:
Na przykład w Dacii Sandero, Logan i Logan MCV:
– silnik benzynowy TCe 90: zmniejszenie spalania o 0,1 l/100 km, emisji o 7 g CO2/km do poziomu 109 g CO2/km
– nowy silnik wysokoprężny dCi 90: zmniejszenie spalania o 0,3 l/100 km, emisji o 9 g CO2/km do poziomu 90 g CO2/km.
W Sandero Stepway:
– silnik benzynowy TCe 90: zmniejszenie spalania o 0,3 l/100 km, emisji o 9 g CO2/km do poziomu 115 g CO2/km
– nowy silnik wysokoprężny dCi 90: zmniejszenie spalania o 0,2 l/100 km, emisji o 7 g CO2/km do poziomu 98 g CO2/km.
W Dacii Duster:
– nowy silnik benzynowy SCe 115: 6,4 l/100 km, 145 g CO2/km
– silnik benzynowy TCe 125: zmniejszenie spalania o 0,2 l/100 km, emisji o 7 g CO2/km do poziomu 138 g CO2/km
– nowy silnik wysokoprężny dCi 90: zmniejszenie spalania o 0,3 l/100km, emisji o 8 g CO2/km do poziomu 115 g CO2/km
– nowy silnik wysokoprężny dCi 110: zmniejszenie spalania o 0,5 l/100km, emisji
o 12 g CO2/km do poziomu 115 g CO2/km w przypadku wersji z napędem 4×2
i do 123 g CO2/km w wersji 4×4.
[1] Z wyjątkiem silnika 1.2 l 75 KM w Sandero, Loganie i Loganie MCV.
[2] Homologowane wartości zużycia paliwa i emisji CO2 zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Ciekawe, czy ten silnik będzie jako podstawa w nowym megane oraz w nissanie pulsar. Skoro dacia nie podniosła ceny po wymianie silnika, to byłaby nadzieja na sensowną cenę w podstawie w.w. modeli, i myslę że na dobrą sprzedaż.
o którym silniku myślisz ?
O tym 1.6 115kM
Artykuł stary, ale czytam i nie wierzę, w silnikach 1,2 TCE 115 i 125 wtrysk jednopunktowy, a wcześniej takie stwierdzenie „Silnik TCE 90 posiada wtrysk wielopunktowy, a nie jednopunktowy,…” masakra, brak wiedzy i kompetencji, a i jeszcze „zostanie dostosowany do nowej normy poprzez dodanie systemu STOP&START.” i dzięki temu spełni normę EURO VI. Śmiech na sali.
Zapewnienie że Dustery z silnikiem 1,6 SCE będą z instalacją LPG powala . Prawda okaże się brutalna
„Zapewnienie że Dustery z silnikiem 1,6 SCE będą z instalacją LPG powala . Prawda okaże się brutalna”
Prawda okaże się baaardzo bolesna… dla kieszeni właścicieli zagazowanych 1.6SCe – duże koszty częstych regulacji luzów zaworowych, a następnie (po przebiegach poniżej 100 tys. km!) remont głowicy lub wymiana silnika na uzywany.
Z tym silnikiem przejechałem Qashqaiem 136 tysi na lpg i śmiga jak nowy.Jest wielu „znawców” ale żeby coś mądrego napisac to trzeba się samemu przekonac a jestem silnikowcem w Toyocie.