Honda Civic dziesiątej generacji jest najbardziej zaawansowaną konstrukcją w historii japońskiej firmy, która wprowadza nową jakość w segmencie samochodów kompaktowych. Civic jest bardzo ważnym modelem dla Hondy w Europie i jednym z kluczowych elementów na drodze do sukcesu sprzedażowego i produkcyjnego japońskiej firmy w tym regionie. Dla wielu europejskich klientów Civic jest synonimem Hondy, a w przypadku modelu najnowszej generacji zespół projektantów dążył do całkowitego odmłodzenia charakteru tego auta. Realizacja założonego celu wymagała zastosowania nowatorskich rozwiązań w zakresie konstrukcji, aerodynamiki i projektu podwozia.
Nadwozie Hondy Civic jest szersze, dłuższe i niższe od modelu poprzedniej generacji, co pozwoliło uwypuklić sportowe cechy nowej konstrukcji. Nowy Civic ma też krótsze zwisy zwracające uwagę na dobre właściwości aerodynamiczne samochodu. Uzupełnieniem całości jest agresywny przedni pas nadwozia, z którym komponują się wydatne nadkola oraz wyprofilowane wloty powietrza z przodu i z tyłu.
Nowy Civic hatchback wyróżnia się elegancką, opływową sylwetką odzwierciedlającą założenia nowej strategii designerskiej Hondy, która kładzie nacisk na uwidocznienie silnego, sportowego charakteru samochodu. Ostre linie zostały uzupełnione najbardziej rozbudowanym pakietem aerodynamicznym w klasie aut kompaktowych, obejmującym m.in. kompletną osłonę podwozia. Szerokie i niskie nadwozie Civica odzwierciedla jego atletyczną naturę. Wersja hatchback jest o 30 mm szersza i o 130 mm dłuższa od 5-drzwiowego modelu poprzedniej generacji. Ponadto, w stosunku do poprzednika nowy Civic został obniżony o 20 mm, co pozwoliło uzyskać opływową linię dachu. Takie gabaryty nie tylko uwidaczniają sportową naturę nowego Civica, ale również pozwalają na wygospodarowanie większej przestrzeni wewnątrz oraz uzyskanie lepszej dynamiki układu jezdnego.
W uzyskaniu lekkiej i bardzo sztywnej struktury kluczową rolę odegrały: nowa konstrukcja płyty, odpowiedni dobór materiałów, innowacyjny proces produkcji i nowoczesne techniki produkcyjne. Platforma jest o 16 kilogramów lżejsza, niż w Civicu poprzedniej generacji i o 52 procent sztywniejsza. Wysoką sztywność i wytrzymałość w najważniejszych sekcjach karoserii zapewnia też proces spawania, który rozmieszcza spawy w 20-milimetrowych odstępach, podczas gdy standardowo stosuje się odstępy wynoszące od 40 do 45 mm.
Zastosowane tu innowacje w zakresie projektu, wykonania i produkcji pozwoliły uzyskać o 65 procent wyższą odporność na zginanie nadwozia w porównaniu z modelem poprzedniej generacji oraz o 41 procent wyższą sztywność skrętną. W związku z tym inżynierowie Hondy mogli odpowiednio dostroić zawieszenie w celu uzyskania doskonałej dynamiki i wysokiego komfortu. Jedną z najważniejszych cech nowej płyty podłogowej są „pierścienie” przedniej i tylnej przegrody, które okalają całe wnętrze kabiny. Wysoka sztywność platformy to również zasługa zastosowania przedniej struktury podłogi o niskiej podatności wraz z elementami krzyżowymi umieszczonymi w przedniej części komory silnika oraz pomiędzy podstawami słupków A i B.
Nowe zawieszenie, niżej położony środek ciężkości oraz wyższa sztywność nadwozia – wszystko to pozwala uzyskać w Civicu angażujące właściwości jezdne. Dzięki zastosowaniu nowatorskich rozwiązań technicznych i innowacyjnych technologii inżynierom udało się również zwiększyć komfort podróżowania do poziomu niespotykanego w tej klasie aut. Zbiornik paliwa Hondy Civic został przeniesiony w inne miejsce, natomiast podłoga auta jest umieszczona niżej, niż w modelu poprzedniej generacji. W połączeniu ze zmianami w podwoziu i zawieszeniu pozwoliło to obniżyć środek ciężkości o 10 mm. Wprowadzone modyfikacje zaowocowały również obniżeniem pozycji za kierownicą – siedzisko fotela znajduje się o 35 mm niżej – co daje bardziej sportowe wrażenia z jazdy. Z przodu zastosowano kolumny MacPherson, które oferują wysoką sztywność boczną gwarantującą doskonałe prowadzenie oraz niską sztywność wzdłużną, zapewniającą optymalny komfort jazdy. Z tyłu pracuje całkowicie nowe zawieszenie wielowahaczowe oraz nowa, sztywna rama pomocnicza, dzięki czemu nowy Civic świetnie się prowadzi i zapewnia wysoki komfort podróżowania.
Nowy Civic hatchback jest pierwszym modelem Hondy w Europie oferowanym z trzycylindrowym, turbodoładowanym silnikiem benzynowym 1,0 litra oraz czterocylindrową, turbodoładowaną jednostką 1,5 litra. Honda słynie z produkcji jednych z najbardziej dopracowanych silników w branży motoryzacyjnej, wyróżniających się doskonałymi osiągami. Nowe konstrukcje VTEC TURBO kontynuują tę tradycję, oferując dynamiczną charakterystykę pracy, doskonale uzupełniającą sportową naturę Civica. Ich zaletą jest również niskie zużycie paliwa i wysoka wydajność ekologiczna. Obie jednostki są dostępne z nowoopracowaną, sześciobiegową skrzynią manualną lub automatyczną przekładnią CVT.
Trzycylindrowy, benzynowy silnik VTEC TURBO o pojemności 1 litra doskonale sprawdza się w codziennej eksploatacji dzięki wyższemu momentowi obrotowemu uzyskiwanemu przy niskich i średnich prędkościach obrotowych. Maksymalny moment obrotowy w połączeniu z sześciobiegową skrzynią manualną wynosi 200 Nm i jest uzyskiwany przy 2 250 ob./min., natomiast w zestawieniu z przekładnią CVT dostępnych jest 180 Nm w przedziale od 1 700 do 4 500 obr./min. Z kolei moc maksymalna 129 KM (95 kW) jest generowana przy 5 500 obr./min.
Większy silnik czterocylindrowy VTEC TURBO o pojemności 1,5 litra oferuje zauważalnie wyższe wartości mocy i momentu obrotowego, niż jednostka 1,8 litra VTEC stosowana w Civicu poprzedniej generacji. Moc maksymalna 182 KM (134 kW) jest dostępna przy 5 500 obr./min. (przy 6 000 obr./min. ze skrzynią CVT), natomiast maksymalny moment obrotowy 240 Nm (w wersji z 6-biegową przekładnią manualną) jest generowany w przedziale od 1 900 do 5 000 obr./min. W modelach wyposażonych w skrzynię CVT moment obrotowy wynosi 220 Nm i jest uzyskiwany w przedziale od 1 700 do 5 500 obr./min.
Nowe wnętrze Hondy Civic wyróżnia się prostym designem, nowymi rozwiązaniami technicznymi, wysokim poziomem wyrafinowania, wysokogatunkowymi materiałami wykończeniowymi, a także niżej umieszczonymi fotelami, dzięki czemu kierowca czuje większą więź ze swoim autem. Opracowany przez Hondę system informacji, rozrywki i łączności Connect 2 drugiej generacji oferuje integrację z Apple CarPlay i Android Auto. Dzięki zastosowaniu dłuższej i szerszej płyty podłogowej oraz o 30 mm dłuższego rozstawu osi, osoby zajmujące miejsce w nowej Hondzie Civic mogą cieszyć się lepszą widocznością oraz większą przestrzenią, doceniając tym samym spasowanie i wykończenie materiałów rodem z segmentu premium.
Konsola centralna została wykończona czarnym lakierem fortepianowym, który znakomicie odzwierciedla motyw przewodni przyświecający powstaniu tego elementu, jakim jest „centrum techniczne”. Niższa część umieszczona przed drążkiem skrzyni biegów ma kształt dwupoziomowego schowka stworzonego ze szczególnym uwzględnieniem przenośnych urządzeń elektronicznych. Łatwo dostępna część schowka znajdująca się z przodu zawiera zintegrowany moduł bezprzewodowego ładowania smartfonów (dostępny w wybranych modelach), dzięki czemu doskonale nadaje się do przechowywania telefonów podczas podróży. Dzięki otworowi w konsoli centralnej możliwe jest przeciągnięcie kabli z tylnej do przedniej części schowka, co ułatwia ładowanie przenośnych urządzeń i utrzymywanie porządku w kabinie. Odpowiednią widoczność dwupoziomowego schowka po zmroku zapewnia oświetlenie LED.
Nowy Civic jest oferowany z systemem informacyjno-rozrywkowym Honda Connect drugiej generacji, zapewniającym bardziej intuicyjną obsługę oraz pełną integrację ze smartfonami za pośrednictwem Apple CarPlay® i Android Auto. Dzięki integracji z Apple CarPlay, system Honda Connect może teraz wyświetlić interface urządzenia iPhone na pokładowym wyświetlaczu modelu Civic, zwiększając tym samym jego funkcjonalność. Kierowca ma więc możliwość korzystania ze wskazówek nawigacyjnych, wykonywania połączeń telefonicznych, wysyłania i odbierania SMS-ów oraz słuchania muzyki, wybierając odpowiednie ikony na ekranie dotykowym lub wydając polecenia głosowe za pośrednictwem Apple Siri. Aplikacje wspierane w ramach CarPlay obejmują Telefon, Wiadomości, Mapy, Muzykę oraz kompatybilne aplikacje opracowane przez inne firmy. CarPlay jest kompatybilny z systemem operacyjnym iOS 8.4 lub nowszym oraz z urządzeniem iPhone 5 lub nowszym.
Podobnie, jak w przypadku poprzednika, bagażnik Hondy Civic ma wiodącą w klasie pojemność (478 litrów), a jego dodatkową zaletą jest łatwy dostęp i duża wszechstronność. Tylne siedzenia dzielą się w proporcji 60:40, co w połączeniu z nisko umieszczonym progiem załadunku, dużym otworem załadunkowym (1 120 mm) oraz płaską podłogą bagażnika pozwala przewieść na pokładzie Hondy Civic ciężkie, długie i szerokie przedmioty. Co więcej, pod podłogą bagażnika znalazł się dodatkowy schowek (z wyjątkiem modeli Sport).
W gamie nowej Hondy Civic oferowany będzie pakiet systemów bezpieczeństwa aktywnego oraz układów wspomagających kierowcę Honda SENSING, zawierający największą liczbę rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo jazdy w tej klasie. Systemy te wykorzystują informacje gromadzone przez radar, kamerę i zestaw czujników, aby ostrzec kierowcę o zagrożeniu na drodze i wspomóc go w potencjalnie niebezpiecznych sytuacjach.
Pakiet rozwiązań Honda SENSING obejmuje następujące systemy bezpieczeństwa aktywnego:
- System ograniczający skutki kolizji (CMBS): system monitoruje odległość od pojazdu poprzedzającego i ostrzega kierowcę o zagrożeniu kolizją, a także pomaga wyhamować Hondę Civic, gdy kolizji nie da się już uniknąć.
- System ostrzegania przed kolizją (FCW): system skanuje drogę przed Hondą Civic, a po wykryciu zagrożenia wysyła ostrzegawcze sygnały wizualne i dźwiękowe, aby kierowca mógł podjąć odpowiednie działania w celu uniknięcia kolizji.
- System ostrzegania o zjeżdżaniu z pasa ruchu (LDW): system wykrywa sytuacje, w których Honda Civic zaczyna opuszczać swój pas ruchu bez włączonego kierunkowskazu.
- System zapobiegający zjeżdżaniu z pasa ruchu (RDM): system wykorzystuje dane zgromadzone przez kamerę zamontowaną za przednią szybą do wykrycia sytuacji, w której Honda Civic zjeżdża z drogi. Następnie system za pomocą elektrycznego wspomagania kierownicy EPS odpowiednio wspomaga obrót koła kierownicy, aby utrzymać pojazd na pasie, po którym się porusza. W niektórych sytuacjach system może również rozpocząć hamowanie.
- System utrzymywania na pasie ruchu (LKAS): system identyfikuje linie ograniczające pas ruchu Hondy Civic, a w momencie wykrycia, że samochód jest bliski przekroczenia linii pasa ruchu, system odpowiednio wspomaga obrót koła kierownicy, aby utrzymać pojazd na pasie, po którym się porusza.
- Tempomat adaptacyjny (ACC): pozwala zaprogramować prędkość jazdy oraz odległość pomiędzy Hondą Civic, a pojazdem ją poprzedzającym.
- System rozpoznawania znaków drogowych (TSR): system wykrywa i automatycznie rozpoznaje znaki drogowych, które – po ich minięciu – są prezentowane kierowcy na wyświetlaczu w tablicy przyrządów.
- Inteligentny ogranicznik prędkości (ISA): system korzysta z ograniczenia prędkości ustawionego przez kierowcę i porównuje zgromadzone dane z informacjami pozyskanymi przez system rozpoznawania znaków drogowych (TSR), aby automatycznie dostosować prędkość jazdy do limitu prędkości, jaki obowiązuje na danym odcinku drogi.
- Inteligentny tempomat adaptacyjny (i-ACC): przewiduje i automatycznie reaguje na sytuację, w której pojazd z sąsiedniego pasa ruchu zajedzie drogę Hondzie Civic.
Inne układy bezpieczeństwa zastosowane w nowej Hondzie Civic:
- System monitorowania martwego pola widzenia w lusterkach: system przy pomocy wiązki radarowej automatycznie monitoruje martwe pole widzenia kierowcy, ostrzegając go przed potencjalnym zagrożeniem.
- System ostrzegania o zbliżającym się pojeździe podczas cofania: system wykorzystuje tylne czujniki radarowe do wykrywania nadjeżdżających pojazdów podczas cofania.
- Wielofunkcyjne lusterko wsteczne: zapewnia kierowcy kilka trybów pracy, oferując doskonałą widoczność i pełne bezpieczeństwo podczas cofania – standardowy kąt widoczności wynoszący 130 stopni, szeroki kąt wynoszący 180 stopni oraz obraz sekcji za samochodem widziany z góry.
Standardem w nowej Hondzie Civic jest również system kontroli stabilności jazdy (VSA®) z kontrolą trakcji, który pomaga kierowcy w utrzymaniu kontroli nad samochodem w zakrętach, w czasie przyspieszania i przy wykonywaniu gwałtownych manewrów. Ponadto, wyposażenie obejmuje też system kontroli ciśnienia w ogumieniu (TPMS).