Osiągi i dynamika – nowa ŠKODA Superb o większej mocy, lecz oszczędniejsza

132233417nowy-superb_main kopia

  • Osiem nowych silników EU6 na bazie MQB: pięć benzynowych TSI, trzy wysokoprężne TDI
  • Sprawność: do 30 procent mniejsze zużycie paliwa i emisja CO2
  • Najlepsza wartość zużycia paliwa: ŠKODA Superb GreenLine o zużyciu paliwa tylko 3,7 l/100 km i emisji 95 g CO2/km
  • Dynamika jazdy: moc od 88 kW (120 KM) do 206 kW (280 KM)
  • Moc: do 20 procent większa; najmocniejszy silnik 206 kW (280 KM)
  • Odchudzona: nowa ŠKODA Superb lżejsza nawet o 75 kg
  • Cztery silniki z napędem na cztery koła na bazie nowoczesnej techniki Haldex­5

nowy-superb_main kopia

Lepsza dynamika i większa przyjemność z jazdy: nowa ŠKODA Superb z nowymi jednostkami napędowymi ustanawia wzorce pod względem mocy i zużycia paliwa. Zastosowana została zupełnie nowa generacja turbodoładowanych silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa na bazie techniki MQB (pięć silników benzynowych TSI, trzy wysokoprężne TDI common rail). Lekkie i zwarte agregaty mają moc od 88 kW (120 KM) do 206 kW (280 KM), seryjnie są wyposażone w Start-Stop i odzysk energii hamowania, wszystkie spełniają normę czystości spalin EU6. Moc nowych silników zwiększyła się nawet o 20 procent. Jednocześnie najoszczędniejszy nowy model zużywa o 30 procent paliwa mniej niż poprzednia generacja. Do poprawionych wartości zużycia paliwa i dynamiki nowego Superba przyczynia się także masa własna zmniejszona nawet o 75 kg, zoptymalizowana aerodynamika oraz zupełnie nowe zawieszenie.

1893061217nowy-superb_main kopia

„Nowa ŠKODA Superb oferuje technikę na najwyższym poziomie” powiedział Członek Zarządu ŠKODY ds. Rozwoju technicznego, dr Frank Welsch. „Nasz nowy okręt flagowy z całkowicie nową generacją silników na bazie najnowocześniejszej techniki MQB uczyniliśmy silniejszym, dynamiczniejszym i zarazem oszczędniejszym”, dodał dr Welsch.

1313510453nowy-superb_main kopia

Nową ŠKODĘ Superb napędza jeden z pięciu silników benzynowych lub trzech wysokoprężnych. Spektrum mocy nowej rodziny jednostek napędowych MQB sięga od 88 kW (120 KM) do 206 kW (280 KM). Nowe silniki odznaczają się najlepszą kulturą pracy, żwawością i znakomitymi właściwościami napędowymi przy jednocześnie wyraźnie zmniejszonych wartościach zużycia paliwa i emisji CO2. Świetnie dostrojona współpraca nowych silników, nowego zawieszenia, najnowocześniejszych funkcji regulacji dynamiki jazdy oraz większego rozstawu osi i kół zapewnia bardzo dobre właściwości dynamiczne.

W porównaniu z silnikami montowanymi w ŠKODZIE Superb drugiej generacji nowe silniki przenoszą na jezdnię do 20 procent więcej mocy. Cztery jednostki napędowe (1,4 TSI/110 kW, 2,0 TSI/206 kW, 2,0 TDI/110 kW i 2,0 TDI/140 kW) można zamówić z najnowocześniejszym napędem na cztery koła na bazie sprzęgła Haldex-5. Z wyjątkiem podstawowego silnika benzynowego do wszystkich silników do dyspozycji jest nowoczesna automatyczna skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem.

Zobacz również:

[TEST] ŠKODA Fabia 1,2 TSI Style

1927494199nowy-superb_main kopia

Pięć silników benzynowych o mocy od 92 kW (125 KM) do 206 kW (280 KM)

Nowe silniki benzynowe należą do rodzin EA211 i EA888 koncernu Volkswagen. Dużej mocy i oszczędne jednostki napędowe zostały opracowane specjalnie do zastosowania w modułowej koncepcji samochodu z poprzeczną zabudową silnika i są bardzo lekkie i zwarte. Podstawowy silnik benzynowy 1,4 TSI/92 kW (125 KM) waży tylko 104 kg. Jego konstrukcja bazuje na ciśnieniowo odlewanej z aluminium, nadzwyczaj sztywnej skrzyni korbowej.

1597495742nowy-superb_main kopia

Koncepcję techniczną silników EA211 cechują liczne innowacyjne rozwiązania. Oto przykład: dzięki integracji kolektora wylotowego w głowicy silnika silniki szybciej się rozgrzewają; jednocześnie dzięki temu wystarczająca ilość ciepła stoi do dyspozycji dla komfortowego ogrzewania wnętrza samochodu. Z kolei przy dużym obciążeniu spaliny są skutecznie chłodzone przez obieg chłodzenia silnika, przez co można było znacznie zmniejszyć zużycie paliwa. Dzięki sprytnemu rozwiązaniu kolektora wylotowego przy wyborze turbosprężarki można się było zdecydować na wąski wirnik turbiny z pojedynczym kanałem spalin. Efekt: zmniejszyła się masa zespołu głowicy silnika i turbosprężarki. Chłodnica powietrza doładowania w EA211 jest zintegrowana w kolektorze dolotowym wykonanym z tworzywa sztucznego. Zaleta: przyspieszone wytwarzanie ciśnienia, co w silniku o małej pojemności skokowej zaprojektowanym według koncepcji downsizingu pozwoliło uzyskać bardzo szybką reakcję na naciśnięcie pedał gazu.

1519576568nowy-superb_main kopia

Do kolejnych technicznych cech silników należą między innymi: układ rozrządu z bezobsługowym paskiem zębatym, innowacyjne rozwiązanie kontroli temperatury silnika z dwuobwodowym układem chłodzenia i regulowaną pompą oleju. Aby bardziej zmniejszyć zużycie paliwa i polepszyć charakterystykę momentu obrotowego w dolnym zakresie prędkości obrotowej, dolotowy wałek rozrządu jest przestawiany w zakresie 50 stopni wału korbowego; w silniku TSI o mocy 150 KM przestawiany jest także wylotowy wałek rozrządu. Zapewnia to pożądany rozkład czasów otwarcia zaworów i zapewnia jeszcze lepsze rozpędzanie silnika z małej prędkości obrotowej; zarazem polepsza się także odpowiedź dynamiczna przy dużej prędkości obrotowej.

1075093657nowy-superb_main kopia

Zakres silników benzynowych sięga od 1,4 TSI z ręczną skrzynią biegów do 2,0 TSI o mocy 206 kW (280 KM) i z napędem na cztery koła oraz skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem. Nowa ŠKODA Superb z najmocniejszym silnikiem benzynowym 2,0 TSI/206 kW (280 KM) osiąga prędkość maksymalną 250 km/h.

Podstawowy silnik benzynowy nowej ŠKODY Superb jest oszczędny i zarazem zapewnia dobre właściwości dynamiczne. Nowa ŠKODA Superb z 1,4 TSI/92 kW (125 KM) zużywa tylko 5,4 l benzyny na 100 km, co odpowiada emisji CO2 122 g/km. W porównaniu z ze stosowanym w poprzednim modelu podstawowym silnikiem benzynowym oszczędność zużycia paliwa wynosi ponad dwanaście procent. Moc znamionową rozwija w zakresie od 5.000 do 6.000 obr./min, maksymalny moment obrotowy 200 Nm osiąga w szerokim zakresie prędkości obrotowej od 1.400 do 4.000 obr./min. Nowy Superb z 1,4 TSI/92 kW przyspiesza w 9,9 sekundy do 100 km/h. Prędkość maksymalna wynosi 208 km/h. Jako skrzynia biegów występuje ręczna sześciostopniowa skrzynia biegów.

1825497279nowy-superb_main kopia

Nowa ŠKODA Superb z silnikiem o większej mocy 1,4 TSI/110 kW (150 KM) zużywa 4,8 l benzyny na 100 km i emituje 112 g CO2 na km. Oznacza to znakomite zmniejszenie zużycia paliwa aż o 30 procent w porównaniu z podobnym silnikiem w poprzednim modelu. Tę fantastyczną oszczędność osiągnięto między innymi przez zastosowanie wyłączania cylindrów (ACT).

W technice ACT, w pewnym zakresie pracy silnika wyłączany jest drugi i trzeci cylinder. W trybie dwucylindrowym bardziej obciążony silnik pracuje z większą sprawnością. Wyłączanie i włączanie pracy cylindrów odbywa się za pomocą elektromagnetycznych nastawników. Rozwiązanie to – zależnie od sposobu jazdy – pozwala zmniejszyć zużycie paliwa o ponad 0,5 l/100 km. Funkcja ACT jest aktywna w zakresie prędkości obrotowej między 1.400 a 4.000 obr./min przy zapotrzebowaniu na moment obrotowy w zakresie od 25 do około 100 Nm oraz przy prędkości jazdy do 130 km/h. Przy silniejszym przyspieszaniu cylindry automatycznie się z powrotem włączają. Wyłączanie cylindrów w żaden sposób nie pogarsza równości pracy silnika. Procesy mechanicznego przełączania odbywają się w ciągu jednego obrotu wałka rozrządu i trwają zależnie od prędkości obrotowej tylko od 13 do 36 milisekund. Procesy te są dodatkowo wygładzane przez zmianę kąta wyprzedzenia zapłonu i ustawienia przepustnicy.

1124795923nowy-superb_main kopia

Silnik 1,4 TSI/110 kW rozwija moc znamionową między 5.000 a 6.000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy 250 Nm leży w zakresie od 1.500 do 3.500 obr./min. Superb z tym silnikiem i ręczną sześciostopniową skrzynią biegów osiąga prędkość maksymalną 220 km/h i rozpędza się w 8,6 sekundy od 0 do 100 km/h. Silnik ten można zamówić także z napędem na cztery koła i ręczną sześciostopniową skrzynią biegów. Oprócz tego ŠKODA oferuje Superba 1,4 TSI/110 kW z przednim napędem i automatyczną siedmiostopniową skrzynią biegów DSG.

Także nowo opracowany 1,8 TSI/132 kW (180 KM) osiąga moc znamionową w zakresie od 4.000 do 6.200 obr./min. W połączeniu z ręczną sześciostopniową skrzynią biegów maksymalny moment obrotowy 320 Nm uzyskuje w zakresie od 1.450 do 3.900 obr./min, w połączeniu z automatyczną siedmiostopniową skrzynią biegów DSG osiąga maksymalny moment obrotowy 250 Nm. Średnie zużycie paliwa wynosi 5,8 l/100 km, co odpowiada emisji CO2 134 g/km. Superb z tym silnikiem przyspiesza do 100 km/h w 8,0 sekund i osiąga maksymalną prędkość 232 km/h. Można go zamówić z ręczną sześciostopniową skrzynią biegów lub automatyczną siedmiostopniową DSG.

1427068218nowy-superb_main kopia

Silnik 2,0 TSI/162 kW (220 KM) jest oferowany wyłącznie z automatyczną sześciostopniową skrzynią biegów DSG. Jednostka ta zużywa 6,1 l benzyny na 100 km i emituje 142 g CO2 na km. Maksymalny moment obrotowy 350 Nm uzyskuje w zakresie prędkości obrotowej między 1.500 a 4.400 obr./min. Moc znamionowa jest do dyspozycji między 4.500 a 6.200 obr./min. Od 0 do 100 km/h Superb 2,0 TSI/162 kW rozpędza się w 7,0 sekund. Maksymalna prędkość jazdy wynosi 243 km/h.

Nowym silnikiem o największej mocy w ŠKODZIE Superb jest turbodoładowany czterocylindrowy 2,0 TSI/206 kW (280 KM). Jest on dostępny wyłącznie w atrakcyjnej kombinacji z sześciostopniową skrzynią biegów DSG i stałym napędem na cztery koła. Nowo opracowana jednostka zastępuje występujący dotąd w tym modelu największy silnik benzynowy 3,6 FSI V6/191 kW (260 KM) i jest świetnym przykładem udanego downsizingu: przy zmniejszeniu pojemności skokowej o 1,6 litra uzyskano o 15 kW (20 KM) większą moc. Jednocześnie zużycie paliwa i emisja CO2 zmniejszyły się o 24 procent. Czterocylindrowy silnik uzyskuje maksymalny moment obrotowy 350 Nm w zakresie od 1.700 do 5.600 U/min. Prędkość 100 km/h osiąga w 5,8 sekundy. Maksymalna prędkość jazdy wynosi 250 km/h.

1368795784nowy-superb_main kopia

Trzy silniki wysokoprężne o mocy od 88 kW (120 KM) do 140 kW (190 KM)

Zobacz również:   Wielki sukces Unimoga i Zetrosa: trzy pierwsze miejsca w Rajdzie Breslau Poland 2015

Wszystkie nowe czterocylindrowe silniki wysokoprężne nowej ŠKODY Superb są oszczędne i mają dużą moc. Jednostki TDI common-rail należą do rodziny konstrukcyjnej EA288 koncernu Volkswagen. Charakteryzują się dużym momentem obrotowym i równą pracą. Silniki te są turbodoładowane i mają bezpośredni wtrysk paliwa. Najsilniejsza wersja 2,0 TDI/140 kW jest oferowana do nowego Superba w ciekawej kombinacji ze skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem i napędem na cztery koła.

1338085237nowy-superb_main kopia

Najważniejsze elementy konstrukcji tych silników zostały opracowane w koncepcji modułowej. Należą do nich między innymi części mające wpływ na skład spalin, takie jak układ wtrysku, układ doładowania i zintegrowana w kolektorze dolotowym chłodnica powietrza doładowania. Oprócz tego zastosowano rozbudowany układ recyrkulacji spalin. Wszystkie silniki TDI charakteryzuje umieszczenie tuż przy silniku elementów służących do poprawy składu spalin. W celu spełnienia różnych na świecie norm czystości spalin w Superbie znajduje się katalizator utleniający i filtr cząstek stałych. Redukcja tlenków azotu odbywa się z zastosowaniem katalizatora akumulującego NOx albo – jak w przypadku wersji GreenLine, silnika 2,0 TDI/110 kW z napędem na cztery koła i silnika 2,0 TDI/140 kW – techniki SCR (Selective Catalytic Reduction, tj. selektywnej redukcji katalitycznej) i środka redukcyjnego AdBlue.

875849944nowy-superb_main kopia

Aby bardziej zmniejszyć zużycie paliwa, wszystkie podzespoły silników TDI zoptymalizowano pod względem minimalnego tarcia wewnętrznego. Do takich elementów należą pierścienie tłokowe o zmniejszonym napięciu wstępnym oraz osadzenie wałków rozrządu i wałków wyrównoważających (2,0 TDI) na łożyskach tocznych zapewniających szczególnie małe tarcie. Straty energii w układzie smarowania zmniejszono przez wprowadzenie pompy oleju z regulacją ilości tłoczonego oleju o dwóch stopniach ciśnienia smarowania. Innowacyjne rozwiązanie układu chłodzenia polega na rozdziale w fazie rozgrzewania obwodów chłodzenia na głowicę silnika i skrzynię korbową z odłączaną pompą wody. Dzięki temu silniki TDI wyraźnie szybciej osiągają temperaturę pracy, a zimą wnętrze Superba szybciej się nagrzewa. Kolejny, niezależnie dołączony obwód chłodzenia umożliwia zależną od potrzeb regulację temperatury powietrza doładowania, co dodatkowo poprawia skład spalin. Silniki TDI Superba nie tylko są bardzo czyste, oszczędne i mają duży moment obrotowy, lecz także bardzo równo i cicho pracują. W przypadku silników dwulitrowych zastosowano dwa wałki wyrównoważające, które zmniejszają poziom wibracji wynikający z ruchu mas wirujących i posuwisto-zwrotnych silnika.

1216928486nowy-superb_main kopia

Podstawowy silnik wysokoprężny 1,6 TDI/88 kW (120 KM) osiąga maksimum momentu obrotowego 250 Nm w zakresie prędkości obrotowej od 1.500 do 3.250 obr./min. Mimo mocy większej o 11 kW (15 KM) zużycie paliwa zmniejszyło się w porównaniu z dotąd stosowanym podstawowym silnikiem wysokoprężnym ŠKODY Superb nawet o 17 procent. Moc znamionową 88 kW silnik rozwija między 3.500 a 4.000 obr./min. Średnie zużycie paliwa wynosi 3,9 l oleju napędowego na 100 km, emisja CO2 – 103 g/km. Silnik 1,6 TDI/88 kW występuje w połączeniu z ręczną sześciostopniową skrzynią biegów lub z automatyczną siedmiostopniową skrzynią biegów DSG.

Najbardziej przyjazną dla środowiska wersją Superba będzie nowa ŠKODA Superb GreenLine 1,6 TDI/88 kW. Odpowiednie zmiany aerodynamiczne i opony o zmniejszonym oporze toczenia pozwoliły zmniejszyć średnie zużycie paliwa do zaledwie 3,7 l/100 km. Emisja CO2 wynosi tylko 95 g/km.

996964260nowy-superb_main kopia

Środkowym silnikiem wysokoprężnym w nowym Superbie jest 2,0 TDI/110 kW (150 KM). Także tu jest podobny wynik porównania z poprzednim modelem: mniejsze zużycie paliwa, większa moc. Dwulitrowy turbomotor rozwija moc znamionową pomiędzy 3.500 a 4.000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy 340 Nm leży między 1.750 a 3.000 obr./min. Silnik 2,0 TDI/110 kW zużywa tylko 4,0 l oleju napędowego na 100 km i emituje 105 g CO2 na km. Taki Superb jest oferowany z ręczną skrzynią biegów i z przednim napędem lub z napędem na cztery koła, w ofercie jest także wersja z przednim napędem i automatyczną skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem.

W Superbie silnikiem wysokoprężnym o największej mocy jest 2,0 TDI/140 kW (190 KM). Doskonały moment obrotowy 400 Nm w przedziale od 1.750 do 3.250 obr./min zapewnia świetną dynamikę. Zużycie paliwa w stosunku do wcześniej montowanego silnika zmniejszyło się o prawie 14 procent. Superb z silnikiem 2,0 TDI/140 kW potrzebuje tylko 4,0 l paliwa na 100 km, co odpowiada emisji CO2 106 g/km. Moc znamionową silnik uzyskuje w przedziale od 3.500 do 4.000 obr./min. Wersja z przednim napędem jest oferowana z sześciostopniową skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem oraz ręczną sześciostopniową skrzynią biegów. Szczególnie atrakcyjna jest kombinacja automatycznej skrzyni biegów DSG z napędem na cztery koła.

1399413616nowy-superb_main kopia

Nowa ŠKODA Superb z najnowocześniejszym napędem na cztery koła (sprzęgło Haldex­5)

Nowa ŠKODA Superb będzie dostępna z napędem na cztery koła.

Napęd na cztery koła jest oferowany w połączeniu z następującymi silnikami:

  • 1,4 TSI/110 kW (w połączeniu z ręczną sześciostopniową skrzynią biegów),
  • 2,0 TSI/206 kW (w połączeniu z sześciostopniową skrzynią biegów DSG),
  • 2,0 TDI/110 kW (w połączeniu z ręczną sześciostopniową skrzynią biegów),
  • 2,0 TDI/140 kW (w połączeniu z sześciostopniową skrzynią biegów DSG).

1993681188nowy-superb_main kopia

W ŠKODZIE Superb pierwszy raz zastosowano piątą, a więc najmłodszą generację sprzęgła Haldex. Wysokosprawny napęd 4×4 na bazie sprzęgła Haldex-5 należy do najnowocześniejszych rozwiązań napędu na cztery koła i zapewnia optymalną dynamikę jazdy, najlepsze bezpieczeństwo czynne i oszczędne zużycie paliwa. Nowe sprzęgło jest o 1,4 kilograma lżejsze niż dotąd stosowane w tym modelu sprzęgło Haldex-4, nie potrzebuje akumulatora ciśnienia i reaguje w ciągu milisekund na wszelkie możliwe potrzeby napędu.

Napęd na cztery koła ze sprzęgłem Haldex-5 działa w taki sposób, że podczas normalnej jazdy i przy niedużym obciążeniu moment napędowy przenoszą przede wszystkim koła przedniej osi. Taki sposób pracy sprzęgła oszczędza paliwo, ponieważ tylna oś jest dołączana tylko wtedy, gdy jest to konieczne. Dopóki sprzęgło Haldex jest rozłączone, występują niewielkie straty tarcia, co daje określone korzyści dla zużycia paliwa.

194163806nowy-superb_main kopia

W razie potrzeby napęd tylnych kół jest bezstopniowo załączany w ciągu ułamka sekundy, na tyle szybko, że niemal wykluczone są zakłócenia przenoszenia napędu. Gdy tylko trzeba zwiększyć moment napędowy na tylnej osi albo koła potrzebują lepszej przyczepności, elektronika włącza napęd tylnych kół.

Rozdział momentu napędowego na cztery koła odbywa się zawsze zależnie od potrzeb. Idealny potrzebny moment napędowy dla tylnej osi oblicza sterownik. Nastawa jest realizowana przez zmianę siły docisku tarczek sprzęgła Haldex.

Tarczki te tworzą stanowią cały pakiet i są wzajemnie do siebie hydraulicznie dociskane. Ciśnienie, z jakim jest ściskany pakiet tarczek, jest proporcjonalne do momentu obrotowego, jaki ma przenieść tylna oś. Nawet, gdy ŠKODA Superb 4×4 szybko rusza lub przyspiesza, z reguły koła nie obracają się w miejscu.

Najważniejszym parametrem włączenia sprzęgła Haldex-5 jest moment obrotowy silnika zadany przez kierowcę. Sterownik ocenia także inne parametry, np. prędkości obrotowe kół i kąt skrętu kierownicy.

75240744nowy-superb_main kopia

Masa własna mniejsza nawet o 75 kg

Nowa ŠKODA Superb jest do 75 kg lżejsza niż model drugiej generacji, i to mimo, że ma więcej techniki na pokładzie niż kiedykolwiek dotąd.

W polowaniu na każdy gram nowe silniki wniosły największy wkład. Nowe jednostki napędowe przyczyniły się do zmniejszenia masy nawet o 18 kg. Także nowe zawieszenie samochodu z podstawowym silnikiem 1,4 TSI/92 kW jest lżejsze o 12 kg niż przedtem dzięki zastosowaniu części z metali lekkich. Było to możliwe dzięki zastosowaniu zwrotnic przedniej osi oraz opraw łożysk kół tylnej osi ze stopu aluminium. Nowy układ kierowniczy waży o 2 kg mniej. Nowe fotele, wnętrze i kokpit pozwoliły oszczędzić 22 kg masy.

Wyraźnie zmniejszyć masę udało się dzięki polepszeniu struktury nadwozia. Oprócz użycia blach stalowych o różnej grubości, w nowej ŠKODZIE Superb do budowy nadwozia zastosowano w większym stopniu blachy ze stali o wysokiej wytrzymałości. Materiał ten ma cztery razy większą wytrzymałość niż zwykła stal stosowana do budowy karoserii, dzięki czemu można zastosować odpowiednio cieńsze blachy. Jednocześnie uzyskuje się polepszenie sztywności nadwozia. Modułowa struktura szkieletu nadwozia MQB wykorzystuje do 46 procent takich specjalnych rodzajów stali. Wynikająca z tego oszczędność masy wynosi w nowej ŠKODZIE Superb około 23 kg. Pozytywny wpływ ma także zwiększone zastosowanie specjalnych, mocnych klejów.

324548483nowy-superb_main kopia

Współczynnik oporu powietrza cx tylko 0,275

Wyraźną poprawę ŠKODA osiągnęła w zakresie aerodynamicznych właściwości nowego Superba. Tak zwany współczynnik oporu powietrza – wartość cx – osiągnął w Superbie trzeciej generacji zaledwie 0,275, w wersji GreenLine nawet tylko 0,263. Poprzednik miał tę wartość na poziomie 0,29 względnie 0,27 (GreenLine).

Wartość cx udało się poprawić także dlatego, że wyraźnie zmniejszono straty opływu powietrza. Straty te w dużym stopniu wynikają z oporu przepływu powietrza w strefie podwozia, gdzie wiele części „chwyta” powietrze. Aby zmniejszyć te efekty, nowa ŠKODA Superb otrzymała między innymi dodatkowe osłony podwozia. Należą do nich osłony silnika i skrzyni biegów, dwie długie osłony podwozia zakrywające je między osiami oraz staranne zakrycie tylnego zwisu. Oprócz tego z przodu została zoptymalizowana atrapa chłodnicy i wloty powietrza.

Nadzwyczaj pozytywnie na dynamikę samochodu i komfort jazdy nowym Superbem ma zupełnie nowe zawieszenie. Jest ono o 12 kg lżejsze niż dotąd i ma nowe rozwiązanie osi, większy rozstaw osi i szerszy rozstaw kół (szczegóły na temat nowego zawieszenia są opisane w rozdziale „Bezpieczeństwo”).

2 KOMENTARZE

  1. dlaczego w 1,8TSI w opcji z DSG vs bez max moment spada z 320 do 250 ? Wniosek taki, że w DSG nie uzyskamy tych samych osiągów? nawet w ustawieniach sportowych?

Leave a Reply