Po raz pierwszy w tej klasie samochodów: matryce diodowe IntelliLux w oświetleniu zewnętrznym Opla Astry nowej generacji

 

  • Jasna przyszłość: od jesieni nowa generacja oświetlenia IntelliLux LED w bestsellerowym Oplu
  • Noc jasna jak dzień: matryca diodowa emituje nieoślepiającą wiązkę światła o stałym natężeniu
  • Najwyższa skuteczność: większa intensywność i trwałość w porównaniu z tradycyjnymi reflektorami

Na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym we Frankfurcie (17–27 września 2015 r.) w nowej generacji modelu Opel Astra zadebiutuje inteligentny system oświetlenia zewnętrznego. Nowa Astra będzie pierwszym samochodem w klasie kompaktowej wyposażonym w oparty w całości na matrycach diodowych system oświetlenia IntelliLux, emitujący nieoślepiającą wiązkę świateł drogowych. Najbardziej zaawansowana technologia oświetlenia stanie się dostępna dla najszerszej jak dotąd grupy użytkowników. Wprowadzając biksenonowe oświetlenie adaptacyjne w obecnej generacji modelu Astra, firma Opel po raz kolejny jest pionierem technologii oświetlenia dzięki rozwiązaniu, w które będą wyposażone nowe modele kompaktowego bestsellera.

„Upowszechniamy technologię, sprawiając, że innowacyjne rozwiązania stają się bardziej dostępne i trafiają do masowo produkowanych modeli. Doskonałym tego przykładem jest nowe oświetlenie IntelliLux z matrycami diodowymi. Wprowadzając tę technologię oświetlenia do klasy kompaktowej, firma Opel jako pierwszy producent samochodów zaoferuje wysoce skuteczny i wydajny system oświetlenia w tym segmencie. Nasza technologia oświetlenia diodowego charakteryzuje się znakomitymi parametrami zwiększającymi bezpieczeństwo kierowcy i innych użytkowników dróg w czasie jazdy nocą” — mówi Charlie Klein, wiceprezes ds. inżynierii w firmie Opel.

Jasno jak w dzień: możliwość korzystania ze świateł drogowych bez oślepiania innych użytkowników drogi

Po obniżeniu kosztów biksenonowego oświetlenia adaptacyjnego i udostępnieniu tej opcji w prawie wszystkich modelach — w tym w obecnej Astrze, w przypadku której liczba egzemplarzy sprzedanych z tym wyposażeniem przekroczyła 200 000 — inżynierowie z Międzynarodowego Centrum Rozwoju Technicznego firmy Opel w Rüsselsheim zajęli się opracowywaniem, udoskonalaniem i precyzyjną kalibracją systemu oświetlenia nowej generacji. Po latach przygotowań nowy, opatentowany, w pełni diodowy system oświetlenia zewnętrznego IntelliLux firmy Opel jest gotowy do produkcji. Dotychczas systemy tego rodzaju były zarezerwowane dla drogich modeli w klasie pojazdów luksusowych. Firma Opel wprowadzi IntelliLux w Astrze nowej generacji, która będzie miała swoją premierę we wrześniu, na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym (IAA) we Frankfurcie. W systemie zastosowano inteligentne rozwiązania oraz diody elektroluminescencyjne najnowszej generacji, które emitują jasne światło o barwie zbliżonej do światła dziennego.

Nowy system, złożony z 16 segmentów diodowych — po 8 z każdej strony pojazdu — automatycznie i nieustannie dostosowuje długość i rozkład wiązki świetlnej do sytuacji na drodze. System współpracuje z przednią kamerą Opel Eye, której zadaniem jest między innymi wykrywanie obecności innych pojazdów w ruchu. Na podstawie obrazu rejestrowanego przez kamerę poszczególne segmenty diodowe, które mogłyby oślepić kierowców nadjeżdżających z przeciwka, są wyłączane i włączane w odpowiednich momentach.

Gdy tylko pojazd opuści obszar zabudowany, światła drogowe włączają się automatycznie i pozostają włączone przez cały czas. Takie rozwiązanie prowadzi do istotnej poprawy bezpieczeństwa, potwierdzonej w badaniu przeprowadzonym przez Politechnikę w Darmstadt w ramach europejskiej inicjatywy LightSightSafety. Badanie wykazało, że przy prędkości 80 km/h obiekty na poboczu drogi stają się widoczne dla kierowcy z odległości o 30–40 metrów większej niż w przypadku samochodu z tradycyjnymi reflektorami halogenowymi lub ksenonowymi. Daje to kierowcy około 1,5 sekundy więcej czasu na reakcję, na przykład gdy na jezdnię nagle wybiegnie zwierzę.

Zobacz również:  

Z zalet systemu będą korzystać nie tylko kierowcy Astry — matryce diodowe doskonale oświetlają drogę i poprawiają widoczność, ale nie oślepiają innych uczestników ruchu. Kiedy system wykryje światła samochodu nadjeżdżającego z naprzeciwka lub światła samochodu poprzedzającego, poszczególne diody w odpowiednich strefach są wyłączane, tak aby światło „omijało” przestrzeń wokół tych pojazdów. Pozostała część drogi i jej otoczenia nadal są jasno oświetlone. Dzięki tak wysokiej precyzji i zdolności adaptacji matryca diodowa stanowi nowy, wyższy poziom technologii oświetlenia zewnętrznego pojazdów.

Inżynierowie firmy Opel odpowiedzialni za oświetlenie nie tylko sprawili, że inteligentny, w pełni diodowy system jest bardziej przystępny cenowo, ale także zwiększyli stopień jego inteligencji. Nie wszyscy nabywcy Astry zdecydują się na wbudowany system nawigacji, ale nowy system oświetlenia sam potrafi rozpoznać, czy samochód znajduje się w obszarze zabudowanym czy na autostradzie. IntelliLux w Oplu Astra będzie pierwszym systemem opartym na matrycach diodowych przeznaczonym do samochodów seryjnych, w którym funkcja ciągłej optymalizacji trybu działania nie wymaga połączenia z systemem nawigacji. Oprócz wielu automatycznych ustawień świateł mijania i świateł drogowych diodowy system IntelliLux oferuje także tryb autostradowy, który jeszcze bardziej zwiększa bezpieczeństwo jazdy nocą. Specjalna funkcja oświetlenia powitalnego podnosi natomiast komfort wsiadania do Astry i wysiadania z niej w ciemnościach.

Jaśniejszy, trwalszy i skuteczniejszy: hat-trick systemu IntelliLux LED firmy Opel

Wysoka wydajność świetlna matrycy diodowej poprawia bezpieczeństwo i komfort. Diody nie tylko oświetlają otoczenie pojazdu jaśniejszym światłem niż konwencjonalne reflektory, ale charakteryzują się też znacznie dłuższą żywotnością w porównaniu z żarówkami halogenowymi lub ksenonowymi. Kolejna zaleta systemu polega na wyeliminowaniu mechanicznego ruchu elementów reflektora. Poszczególne segmenty diodowe włączają się i wyłączają w zależności od sytuacji, co także przyczynia się do wydłużenia trwałości reflektorów powyżej okresu eksploatacji całego samochodu.

Na uwagę zasługuje także fakt, że nowy system oświetlenia bardzo przypadł do gustu projektantom samochodów. Przedtem wielkość obudowy reflektora zależała od najdroższej technologii, którą miała chronić. Teraz kształt widocznej części reflektora będzie zależał od elementu emitującego światło. Dzięki małemu rozmiarowi diod elektroluminescencyjnych, z których składa się matryca, reflektory mogą być subtelniejsze i delikatniejsze, a mechaniczne, skomplikowane i zajmujące mnóstwo miejsca układy sterujące oraz przesadnie rozbudowane oprawy odchodzą w przeszłość.

Leave a Reply