Porsche 919 Hybrid i 911 RSR przygotowane do występu na torze Fuji

Porsche 919 Hybrid (1)

Fuji. Długodystansowe Mistrzostwa Świata FIA (WEC) wkraczają w decydującą fazę. 11 października na słynnym torze Fuji International Speedway, położonym u podnóży góry Fudżi, odbędzie się szósta z ośmiu tegorocznych rund WEC. W najwyższej klasie LMP1 zespół Porsche będą reprezentować dwa egzemplarze 919 Hybrid. Cel jest jeden: zwiększyć przewagę w klasyfikacji producentów. W klasie GTE-Pro wystartują dwie „911” RSR zespołu Porsche Manthey, który ma za sobą niedawne zwycięstwa na niemieckim torze Nürburgring i w amerykańskim Austin.

Porsche 919 Hybrid, Porsche Team: Romain Dumas, Neel Jani, Marc Lieb

Aktualnie w klasyfikacji producentów WEC prowadzi zespół Porsche z wynikiem 220 pkt., wyprzedzając Audi (184 pkt.) oraz Toyotę (101 pkt.). W stawce kierowców czołową lokatę zajmuje trio Audi, ale ekipę Porsche w składzie: Timo Bernhard, Brendon Hartley i Mark Webber po dwóch ostatnich zwycięstwach na Nürburgring i w Austin od pierwszego miejsca dzieli jedynie 10 pkt. (103 wobec 113 pkt.). Trzeci w kolejności są ich koledzy z zespołu: Romain Dumas, Neel Jani oraz Marc Lieb (77,5 pkt.).

Porsche 919 Hybrid, Porsche Team: Romain Dumas, Neel Jani, Marc Lieb

Szybki i bezkompromisowy – tor Fuji Speedway należy do najbardziej wymagających obiektów, jeśli chodzi o zestrojenie samochodu. Ma najdłuższą prostą w kalendarzu mistrzostw WEC (1,5 km) i 16 stosunkowo ciasnych zakrętów, a to wszystko przy długości jedynie 4,549 km. W niedzielnym wyścigu w czterech klasach wystartuje 31 samochodów, prowadzonych łącznie przez 86 kierowców z 19 różnych krajów. W topowej kategorii LMP1 (pierwsza klasa prototypów Le Mans) Porsche będzie reprezentować model 919 Hybrid – jeżdżące laboratorium, służące do testowania technologii, które w przyszłości trafią do cywilnych aut sportowych. Napędza je niewielki, benzynowy silnik V4 turbo o pojemności 2 litrów oraz jednostka elektryczna zasilana przez dwa systemy odzyskiwania energii (hamowania przedniej osi oraz spalin). Ten przełomowy zespół napędowy tymczasowo zapewnia 919 Hybrid napęd na obie osie i generuje łącznie moc około 1000 KM.

Porsche 919 Hybrid, Porsche Team: Romain Dumas, Neel Jani, Marc Lieb

Od chwili debiutu w 2014 r. Porsche 919 Hybrid wygrało cztery wyścigi: Interlagos 2014 oraz tegoroczne w Le Mans, na torze Nürburgring i w Austin. Samochód brał udział w 13 wyścigach i 9-krotnie zdobywał pole position – a w tym sezonie, jak dotychczas, zawsze startował z pierwszego pola.

W ubiegłorocznej rundzie WEC na torze Fuji dwa egzemplarze Porsche 919 Hybrid w kwalifikacjach zajęły, odpowiednio, drugą i trzecią pozycję. W wyścigu ekipa Bernhard/Hartley/Webber dojechała do mety na trzecim miejscu, i to mimo uszkodzenia opony, a zespół Dumas/Jani/Lieb dojechał jako czwarty. Mark Webber „wykręcił” wówczas najlepszy czas okrążenia – 1:27,759 min.

W klasie GTE-Pro w Japonii wystartują dwa egzemplarze 470-konnego Porsche 911 RSR zespołu Porsche Manthey. Pierwszy z nich, z numerem 91, poprowadzi Richard Lietz i Michael Christensen, a za kierownicą drugiego, z numerem 92, zasiądą Frédéric Makowiecki i Patrick Pilet.

Po dwóch zwycięstwach, na Nürburgring i w Austin, ekipa pod przewodnictwem Olafa Mantheya jest liderem w klasyfikacji zespołów GTE-Pro, a Richard Lietz prowadzi w stawce kierowców klasy GT.

Porsche 919 Hybrid, Porsche Team: Timo Bernhard, Brendon Hartley, Mark Webber

Ponadto, w klasie GTE-Am rywalizować będą dwa prywatne zespoły, startujące Porsche 911 RSR z homologacją 2014. Pierwszy z nich to Dempsey Proton Racing – amerykański aktor i kierowca wyścigowy Patrick Dempsey dzieli kokpit „911” z Patrickiem Longiem i Marco Seefriedem. Jak dotychczas, jego największym sukcesem jest druga pozycja w tegorocznym wyścigu Le Mans. Zwycięzca tegorocznego Le Mans, Earl Bamber, po raz kolejny pojedzie w barwach zespołu Abu Dhabi Proton Racing, który ostatnio w Austin zajął drugie miejsce w klasie.

Porsche 919 Hybrid, Porsche Team: Romain Dumas, Neel Jani, Marc Lieb

Porsche 911 RSR bazuje na siódmej generacji legendarnej „911”. W swoim debiutanckim sezonie 2013 model odniósł podwójną wygraną w klasie GTE-Pro w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Do jego napędu służy 6-cylindrowy silnik typu bokser o pojemności 3996 ccm i mocy 345 kW (470 KM). Zwycięski „zawodnik” z Weissach wyróżnia się przy tym lekką konstrukcją oraz wyrafinowaną aerodynamiką. Doświadczenia zbierane podczas jego projektowania i startów są wykorzystywane przy budowie kolejnych pokoleń cywilnej „911”. W ubiegłym roku Porsche 911 RSR wygrało trzy spośród najbardziej prestiżowych, klasycznych amerykańskich wyścigów długodystansowych: Daytona 24 Hours, 12 Hours of Sebring oraz Petit Le Mans.

Wypowiedzi przed wyścigiem:

Zobacz również:   Alkoholowy zawrót głowy

Fritz Enzinger, Leiter LMP1

Fritz Enzinger, wiceprezes LMP1: „Mamy na koncie trzy zwycięstwa z rzędu – to imponujący wynik, podobnie jak fakt, że 919 Hybrid dominuje w kwalifikacjach. Ostatni występ w Austin pokazał jednak, jak kruchy może być sukces, gdy chodzi o tak skomplikowany samochód wyścigowy. Musimy zdecydowanie skupić się na zwiększeniu przewagi w klasyfikacji producentów i walczyć o pozycję w stawce kierowców”.

Andreas Seidl, Teamchef Porsche Team

Andreas Seidl, szef zespołu: „Trudno przewidzieć, jak wypadniemy na torze Fuji. Długa prosta i liczne zakręty rodzą dla samochodu sprzeczne wymagania. W ubiegłym tygodniu zaliczyliśmy testy na torze Monza, ale koncentrowaliśmy się tam głównie na prototypie na przyszły sezon”.

Alexander Hitzinger, Dyrektor techniczny LMP1, Andreas Seidl, Szef zespołu Porsche, Fritz Enzinger, Wiceprezes LMP1

Andreas Hitzinger, dyrektor techniczny LMP1: „Spodziewamy się większej konkurencji niż ostatnio, na Nürburgring i w Austin, gdzie wyraźnie mieliśmy najszybsze auta. Na Fuji nie potrzeba tak dużej siły docisku i w kwestiach ustawień aerodynamiki jest to na rękę naszym rywalom. My także dostosujemy nasz pakiet aero pod tym kątem”.

Porsche Team: Mark Webber

Mark Webber (919 Hybrid nr 17): „Rywalizacja na Fuji zawsze sprawiała mi dużą przyjemność. Uwielbiam tę okolicę, z górą Fudżi w tle. Ten tor jest prawdziwą ikoną, jeśli chodzi o wyścigi w Japonii. W ubiegłym roku spotkaliśmy tam mnóstwo fanów Porsche”.

Dr Frank-Steffen Walliser, dyrektor działu Porsche Motorsport: „W ubiegłym roku sporo nauczyliśmy się na torze Fuji i dziś jedziemy tam lepiej przygotowani. Naszym celem są dodatkowe punkty i umocnienie pozycji zarówno w klasyfikacji producentów, jak i kierowców”.

Frédéric Makowiecki (911 RSR #92): „Mam z Japonii bardzo miłe wspomnienia – uwielbiam ten kraj. W ubiegłym roku ścigałem się tam w mistrzostwach Super GT Championship, było mnóstwo frajdy. Szczególnie cieszą mnie tłumy widzów, którzy są bardzo dobrze zorientowani, jeśli chodzi o zespoły i kierowców. Jeśli pogoda pozwoli, czeka nas wspaniały wyścig”.

Porsche Team: Mark Webber, Brendon Hartley, Timo Bernhard (l-r)

Harmonogram

6-godzinny wyścig na torze Fuji International Speedway rozpocznie się w niedzielę, 11 października, o 11:00 czasu lokalnego (4:00 czasu środkowoeuropejskiego letniego). Transmisję z całego wyścigu wraz z ceremonią rozdania nagród można oglądać na żywo na kanale Eurosport.

LMP1:
Piątek, 9 października
11:15-12:45 wolne przejazdy
14:00-14:30 konferencja prasowa FIA WEC
15:30-17:00 wolne przejazdy

Sobota, 10 października
09:50-10:50 wolne przejazdy
14:10-14:30 kwalifikacje LMP1 i LMP2
14:40-15:10 konferencja prasowa FIA WEC
15:10-15:25 konferencja kierowców w foyer centrum prasowego
15:30-16:00 spotkaniem zespołu Porsche LMP1 z mediami

Niedziela, 11 października
09:00-09:30 sesja rozdawania autografów
11:00-17:00 wyścig
17:15-17:45 konferencja prasowa FIA WEC

Długodystansowe Mistrzostwa Świata (WEC – World Endurance Championship)

Sportowe prototypy i pojazdy GT rywalizują w mistrzostwach WEC w czterech klasach: LMP1 (np. Porsche 919 Hybrid), LMP2, LMGTE-Pro (np. 911 RSR) oraz LMGTE-Am (np. 911 RSR, homologacja 2014). Wszystkie startują wspólnie, ale klasyfikowane są osobno.

Leave a Reply