Po premierze nowego Clio i nowego modelu Renault Captur w 2019 roku, koncern Renault przedstawia na Targach Motoryzacyjnych w Brukseli w 2020 roku międzynarodowe bestsellery w wersji z napędem hybrydowym oraz doładowywanej hybrydy, czyli nowe Clio E-TECH 140 KM i nowego Captura E-TECH Plug-in 160 KM[1].

Już niedługo gama będzie poszerzona o model z segmentu wyższego, czyli Mégane E-TECH Plug-in, który daje klientom możliwość wyboru technologii napędu dostosowanej do ich potrzeb (jazda na dłuższych trasach, uniwersalny miejski samochód itd.), a przy tym zapewnia niższą emisję CO2 i zużycie paliwa nawet na długich trasach. Ta bogata oferta wersji hybrydowych dostępnych dla wszystkich to gwarancja niezrównanej radości z jazdy samochodem elektrycznym.

Doświadczenie w segmencie samochodów elektrycznych

Grupa Renault jest pionierem na rynku elektromobilności i jest aktywnie zaangażowana w rozwój elektrycznych samochodów dla wszystkich dziś i w przyszłości. Grupa ma ponad 10-letnie doświadczenie w segmencie samochodów elektrycznych i wprowadza na rynek coraz bardziej wydajne i dynamiczne silniki hybrydowe.

Efektem prowadzonych przez nią prac rozwojowych są dedykowane silniki pod napęd hybrydowy, które zastąpiły tradycyjne zelektryfikowane jednostki spalinowe. Silniki E-TECH zapewniają:

  • każdorazowy rozruch na silniku elektrycznym
  • przyjemność z jazdy, bez względu na panujące warunki
  • doskonałą sprawność energetyczną dzięki innowacyjnej skrzyni biegów o wielu trybach, skutecznemu odzyskiwaniu energii hamowania i mocnemu akumulatorowi. Najnowsze rozwiązania są wynikiem wykorzystania wiedzy i doświadczenia zdobytego w Formule 1
    i segmencie samochodów elektrycznych.

Nowe Clio E-TECH przekłada te atuty na konkrety. Nowy model może poruszać się po mieście w trybie w pełni elektrycznym przez 80% czasu jazdy, a zużycie paliwa w cyklu miejskim może być nawet o 40% niższe niż w wersji z silnikiem termicznym. Nowy Captur E-TECH Plug-in ma zasięg pozwalający na pokonanie 50 km w trybie w 100% elektrycznym z prędkością do 135 km/h w cyklu mieszanym (WLTP) i nawet 65 km w cyklu miejskim (WLTP City).

Innowacyjna technologia

Modułowy układ napędowy montowany we wszystkich modelach Renault z jednostkami hybrydowymi jest dostępny w jednym z dwóch wariantów: E-TECH w technologii „pełnej hybrydy” (HEV lub „full hybrid”) i E-TECH Plug-in (PHEV lub „doładowywany silnik hybrydowy”). Zastosowanie nowej technologii w obu modelach jest możliwe dzięki nowej modułowej platformie CMF-BM, zaprojektowanej z myślą o zelektryfikowanym napędzie, oraz wyjątkowo kompaktowym wymiarom nowego układu
E-TECH, który może być bez problemu zamontowany w komorze silnika uniwersalnego samochodu, takiego jak nowe Clio.

Inżynierowie z Renault zaprojektowali dla hybrydowej oferty napędów nowatorskie rozwiązanie, które jest oryginalne, praktyczne i jedyne w swoim rodzaju. Wykorzystuje technologie chronione ponad 150 patentami i jest oparte na szeregowo-równoległej architekturze napędu hybrydowego, aby zapewnić maksymalną liczbę kombinacji oraz optymalny poziom emisji CO2 podczas jazdy.

Podczas prac rozwojowych nad samochodem z napędem hybrydowym wykorzystano wiedzę i doświadczenie w projektowaniu bolidów Renault F1 Team. Produkowane seryjnie modele z napędem hybrydowym wykorzystują technologię opracowaną na potrzeby wyścigów Formuły 1.

Niskoemisyjne samochody dla wszystkich

Nowe silniki hybrydowe opracowano dzięki doświadczeniu i synergii w Aliansie, w ramach której powstają podobne jednostki także dla marek Nissan i Mitsubishi. Członkowie Aliansu opracowują technologie dopasowane do specyfiki konkretnych rynków, zgodnie z globalnymi i lokalnymi strategiami poszczególnych marek.

Celem Grupy Renault jest zapewnienie zrównoważonej mobilności dla wszystkich, teraz i w przyszłości. Najnowsza gama silników jest kolejnym krokiem w kierunku realizacji tego celu. Do 2022 roku Grupa Renault będzie dysponować gamą 8 w pełni elektrycznych oraz 12 elektryfikowanych modeli (hybryd i hybryd plug-in).

[1] Hybrydy plug-in (doładowywane) są wyposażone w akumulator trakcyjny, który zwiększa zasięg napędu elektrycznego, ponieważ umożliwia doładowanie akumulatora z gniazdka lub ładowarki. Ma większy zasięg niż samochody z napędem hybrydowym, w których akumulator jest doładowywany wyłącznie podczas jazdy.

 

 

Renault E-TECH ― napęd hybrydowy, który łączy przyjemność jazdy z efektywnością energetyczną i natychmiastową reakcją

 

Zespół napędowy Renault E-TECH (hybrydowy i hybrydowy typu plug-in) został stworzony
i opatentowany przez inżynierów Renault. Pochodzi z modelu koncepcyjnego EOLAB, który był pokazywany na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Paryżu w 2014 roku jako ilustracja bogatego doświadczenia marki w zakresie napędów elektrycznych. Składa się z wielu elementów zaprojektowanych w ramach Aliansu, jak na przykład specjalnie zmodyfikowany silnik benzynowy 1,6 l nowej generacji. Pozostałe elementy układu to dwa silniki elektryczne, w tym jeden silnik typu HSG (High-Voltage Starter Generator, czyli wysokonapięciowy rozrusznik) oraz innowacyjna, wielostopniowa skrzynia biegów bez synchronizacji załączania biegów. Zastosowanie silników elektrycznych w połączeniu ze skrzynią biegów bez synchronizacji załączania biegów zapewnia optymalną, płynną zmianę przełożeń. Ta konstrukcja jest synonimem najwyższej sprawności energetycznej i jest owocem bogatego doświadczenia stajni Renault F1 Team w tym zakresie.

 

Pojemność akumulatora trakcyjnego różni się w zależności od typu hybrydowego zespołu napędowego:

  • w nowym Clio E-TECH akumulator o pojemności 1,2 kWh (230 V) umożliwia znaczące obniżenie zużycia paliwa i emisji CO2, ponieważ nawet do 80% czasu jazdy po mieście odbywa się w trybie w 100% elektrycznym.
  • w nowym Capturze E-TECH Plug-in akumulator o pojemności 9,8 kWh (400 V) umożliwia pokonanie w cyklu miejskim do 65 km w trybie w 100% elektrycznym.

 

Natychmiastowa reakcja i optymalizacja zużycia energii

Połączenie dwóch silników elektrycznych, innowacyjnej skrzyni biegów i silnika spalinowego oferuje szeroką gamę trybów pracy.

  • Ruszanie z miejsca w trybie 100% elektrycznym: w tej innowacyjnej skrzyni biegów brak klasycznego sprzęgła pozwala na ruszanie z miejsca w trybie w 100% elektrycznym, bez konieczności uruchamiania silnika spalinowego. W związku z tym w samochodach z napędem hybrydowym E-TECH ruszanie z miejsca odbywa się wyłącznie z wykorzystaniem głównego silnika elektrycznego. Dodatkową zaletą jest natychmiastowa dostępność całego momentu obrotowego, dzięki czemu ruszanie z miejsca jest wyjątkowo dynamiczne.
  • Automatyczna adaptacja do sytuacji drogowych: technologia E-TECH jest oparta na układzie szeregowo-równoległym, który łączy zalety poszczególnych typów hybrydyzacji (szeregowy, równoległy, szeregowo-równoległy). Przy przekazywaniu mocy na poszczególne koła silniki mogą działać niezależnie lub wspólnie. Zespół napędowy steruje pracą silników
    i stopniem ich wykorzystania w zależności od potrzeb w zakresie przyspieszania i mocy oraz możliwości doładowywania akumulatora trakcyjnego. Zarządzanie odbywa się na podstawie 15 możliwych kombinacji pracy poszczególnych silników oraz w zależności od włączonego biegu.

 

Zmiany trybów pracy są praktycznie niewyczuwalne w czasie jazdy i nie wymagają żadnego działania ze strony kierowcy. System E-TECH automatycznie dobiera tryb pracy, który jest najlepszy w danej sytuacji, aby maksymalnie zoptymalizować zużycie paliwa i emisję CO2, ale bez uszczerbku na dynamice i przyjemności jazdy.

 

Odzyskiwanie energii i hamowanie rekuperacyjne

Technologia E-TECH pozwala również na optymalne zarządzanie energią w fazach zwalniania i hamowania.

  • Doładowywanie akumulatora trakcyjnego w fazach zwalniania i hamowania: gdy kierowca zdejmie nogę z pedału przyspieszenia, a dźwignia skrzyni biegów znajduje się w położeniu Drive, główny silnik elektryczny zaczyna działać jak generator prądu, który odzyskuje energię kinetyczną wytworzoną podczas zwalniania i przekształca ją w energię elektryczną przesyłaną do akumulatora. Odzyskiwaną energię można dodatkowo zwiększyć, ustawiając dźwignię skrzyni biegów w położeniu Brake (B). W tym przypadku wytracanie prędkości jest bardziej intensywne.
  • Hamowanie rekuperacyjne: po wciśnięciu pedału hamulca samochód zaczyna hamować na skutek odwróconego działania silnika elektrycznego, które w razie potrzeby może być uzupełnione hamowaniem hydraulicznym poprzez działanie klocków hamulcowych. Również w tym przypadku silnik elektryczny działa jak dodatkowy hamulec i może odzyskiwać nadmiar energii, aby przesłać ją do akumulatora (w granicach pojemności akumulatora).

 

Wszystkie wyżej wymienione rozwiązania zapewniają modelom Renault E-TECH i E-TECH Plug-in większą przyjemność prowadzenia, natychmiastową reakcję na polecenia kierowcy, optymalne zużycie energii i doładowywania akumulatora trakcyjnego w fazach zwalniania i hamowania, podwyższając znacząco parametry użytkowe obu samochodów.

Pierwsza gama hybrydowa z uniwersalnymi jednostkami dla wszystkich

 

Jednostki hybrydowe w nowym Clio E-TECH i nowym Renault Captur E-TECH uzupełniają gamę modeli Renault z segmentu B z napędem elektrycznym i spalinowym oraz spełniają zróżnicowane potrzeby. Dostępność w gamie uniwersalnych modeli ze „średniej półki” oznacza, że doświadczenie jazdy samochodem elektrycznym stało się obecnie bardziej dostępne dla większej liczby użytkowników. Już niedługo oferta będzie poszerzona o kolejne modele.

 

Nowe Clio z napędem hybrydowym

Nowe Clio odzwierciedla nakreśloną przez Grupę Renault wizję mobilności przyszłości,
z autonomicznymi, elektrycznymi i inteligentnymi samochodami. Nowe Clio jest także wyposażone
w najnowocześniejsze systemy wspomagające kierowcę, które obecnie są dostępne na rynku ― m.in. EASY PILOT ― asystenta jazdy po autostradzie i w korkach. To rozwiązanie jest pierwszym krokiem w kierunku autonomicznej jazdy. Nowy model z ekranem o przekątnej 9,3” i nowym systemem Renault EASY CONNECT ma także bogatą ofertę funkcji multimedialnych.

 

Po raz pierwszy w gamie Clio pojawił się silnik E-TECH w technologii „pełnej hybrydy”, który jest doskonałym przykładem synergii leżącej u podstaw strategii Grupy Renault – pioniera i europejskiego lidera w dziedzinie elektrycznych samochodów – oraz jej partnerów. Nowa jednostka błyskawicznie reaguje na polecenia kierowcy podczas rozruchu i przyśpieszania. To przekłada się na niezwykłe doświadczenia i przyjemność z jazdy, nieporównywalne z doznaniami, jakie gwarantują inne, dostępne na rynku miejskie hybrydy.

 

Ekonomiczne spalanie i przyjemność z jazdy

 

Hybrydowa jednostka montowana w nowym Clio E-TECH 140 KM zapewnia maksymalną wydajność, niezrównaną dynamikę jazdy i czas reakcji, co najlepiej ilustruje przyśpieszenie z 80 do 120 km/h w zaledwie 6,9 sekundy.

Zobacz również:   Jak długo można jeździć na jednych wycieraczkach?

Odzyskiwanie energii podczas hamowania (podobnie jak w samochodzie elektrycznym), duża pojemność akumulatora oraz wysoka sprawność zespołu napędowego E-TECH zapewniają zmniejszenie zużycia paliwa i energii. Nowy model może poruszać się po mieście w trybie w pełni elektrycznym przez 80% czasu jazdy, a zużycie paliwa może być nawet o 40% niższe niż w wersji z silnikiem spalinowym w cyklu miejskim. W trybie elektrycznym nowe Clio może osiągnąć prędkość 70-75 km/h.

 

Wszystkie elementy napędu hybrydowego ważą zaledwie 10 kg więcej niż silnik dCi 115. W nowym Clio E-TECH emisja CO2 wynosi mniej niż 100 g/km (zgodnie z protokołem WLTP)[1]. To wszystko doskonale wpisuje się w charakter modelu, który jest od ponad 30 lat jednym z najbardziej wszechstronnych samochodów.

[1] Poniżej 90 g CO2/km zgodnie z protokołem NEDC BT (w oczekiwaniu na homologację).

Elementy wyróżniające nowe Clio E-TECH

 

Z zewnątrz nowe Clio wyróżnia się odmiennym tylnym zderzakiem oraz emblematem E-TECH na środkowym słupku i podłodze bagażnika. Pakiet „Hybrid Blue” umożliwia personalizację wnętrza i nadwozia nowego modelu.

 

Wewnątrz samochodu wzrok przyciąga kokpit high-tech wyposażony w siedmiocalowy ekran na tablicy rozdzielczej oraz nowy ekran systemu multimedialnego Renault EASY LINK o przekątnej 7” (w układzie poziomym) lub 9,3” (w układzie pionowym). Na nowej, cyfrowej tablicy rozdzielczej pojawia się szereg ikon i animacji, typowych dla samochodów z napędem hybrydowym. Pokazują poziom naładowania akumulatora lub sygnalizują, czy włączony jest silnik elektryczny.

 

Dodatkowo specjalny dla tej wersji drążek zmiany biegów jest ozdobiony emblematem „E-Tech”. Przycisk Stop&Start, znajdujący się poniżej wyświetlacza systemu multimedialnego, został zastąpiony charakterystycznym dla modelu przyciskiem „EV”, który bezpośrednio aktywuje tryb elektryczny, pod warunkiem, że akumulator jest dostatecznie doładowany.

Nowy Captur – elektryczny na żądanie

Model, który jest bestsellerem w swoim segmencie we Francji i Europie, jest także jednym z najbardziej rozpoznawalnych samochodów marki. Captur jest sprzedawany na wszystkich kontynentach i na kluczowych rynkach, m.in. w Chinach, gdzie obecnie jest uruchamiana jego produkcja na rynek lokalny. Nowy Captur ma wszelkie zadatki, aby utrzymać pozycję bestsellera dzięki najnowszym technologiom. Nowy model wyposażony w nową hybrydową jednostkę napędową E-TECH Plug-in odzwierciedla trzy filary wizji motoryzacji przyszłości określonej przez Grupę Renault, która opiera się na autonomicznych, inteligentnych i elektrycznych samochodach.

 

Już niedługo nowy silnik, który będzie początkowo dostępny tylko w wyższych wersjach wyposażenia nowego modelu Renault Captur, znajdzie się w ofercie średniego poziomu wyposażenia. Ten niezwykle popularny model, który stał się ikoną motoryzacji, został zaprojektowany z  wykorzystaniem wiedzy i doświadczenia marki w produkcji samochodów elektrycznych. Dzięki nowej ofercie modeli Renault z napędem hybrydowym plug-in niezwykłe doświadczenia z jazdy są teraz w zasięgu znacznie większej liczby użytkowników.

 

Wyjątkowo wszechstronny

 

Dzięki silnikowi E-TECH Plug-in o mocy 160 KM i akumulatorowi trakcyjnemu o większej pojemności (9,8 kWh i 400 V) nowy Captur może przejechać w trybie elektrycznym 50 kilometrów z maksymalną prędkością 135 km/h w cyklu mieszanym (WLTP) oraz 65 kilometrów w cyklu miejskim (WLTP City). Nowy Captur jest niezwykle wszechstronny: można nim jeździć na codziennych trasach przez tydzień bez potrzeby tankowania, a później wybrać się na weekend lub dłuższe wakacje, nie martwiąc się o poziom naładowania baterii. Aby maksymalnie zwiększyć zasięg w trybie elektrycznym, samochód musi być regularnie podłączany do ładowania. W innych warunkach jazdy nowa jednostka E-TECH Plug-in działa podobnie jak prosta (lub standardowa) pełna hybryda E-TECH i zapewnia kierowcy wszystkie związane z tym korzyści.

 

W nowym modelu Captur E-TECH Plug-in jest dostępny nowy tryb systemu MULTI-SENSE. Tryb „PURE” jest uruchamiany z poziomu ekranu ustawień lub po przyciśnięciu specjalnego przycisku. Aktywuje przejście do trybu elektrycznego, pod warunkiem, że akumulator jest wystarczająco naładowany. Dodatkowe funkcje systemu MULTI-SENSE są dostępne w trybie „SPORT”.
W określonych warunkach, jeśli akumulator jest wystarczająco naładowany, po maksymalnym wciśnięciu pedału gazu, trzy silniki mogą współpracować ze sobą dzięki szeregowo-równoległej konstrukcji napędu. W takiej sytuacji samochód w pełni wykorzystuje potencjał zespołu napędowego, co jest szczególnie ważne podczas wyprzedzania.

Kolejna funkcja systemu MULTI-SENSE o nazwie „E-Save” ogranicza pracę silnika elektrycznego i korzysta z silnika spalinowego, aby nie obciążać akumulatora trakcyjnego (oszczędność energii o co najmniej 40%). Kierowca może jednak w każdej chwili przełączyć się na napęd elektryczny, np. po wjeździe do centrum miasta.

 

Dzięki zwiększonej pojemności akumulatora, funkcji ciągłego odzyskiwania energii oraz dwóm silnikom elektrycznym nowy Captur optymalnie wykorzystuje największe atuty hybrydowego napędu E-TECH – rozruch odbywa się zawsze w trybie elektrycznym, a zużycie paliwa zostało znacznie obniżone.

 

Oczekuje się, że w cyklu mieszanym nowy Captur E-TECH Plug-In będzie zużywać 1,5 l/100 km i emitować 32 g CO2/km[1] (zgodnie z protokołem WLTP).

[1] Tj. poniżej 35 g CO2/km zgodnie z protokołem NEDC BT (w oczekiwaniu na homologację).

Elementy wyróżniające nowego Captura E-TECH Plug-in

 

Nowy Captur E-TECH Plug-In wyróżnia się stylistyczne poprzez akcenty typowe dla gamy hybrydowej.

Emblemat „E-TECH Plug-in Hybrid” znajduje się na drzwiach, klapie bagażnika i środkowych słupkach. Zbiornik paliwa jest po lewej stronie, a gniazdo ładowania po prawej. Gniazdo jest wyposażone w diodę, której kolor informuje o aktualnym statusie ładowania: kolor niebieski oznacza, że ładowanie trwa, zielony, że samochód jest naładowany, pomarańczowy, że ładowanie wkrótce się rozpocznie, a czerwony oznacza niski poziom naładowania.

 

We wnętrzu jest tak samo dużo miejsca jak w wersji z napędem spalinowym. Tylną kanapę można przesuwać w zakresie 16 cm. Pod podłogą bagażnika, zamontowaną na praktycznych zawiasach, znajduje się pomysłowy schowek na kable do ładowania, które dzięki takiemu rozwiązaniu nie zajmują cennego miejsca w bagażniku.

 

Dodatkowo oznaczenia E-TECH z personalizowanymi elementami umieszczono na kokpicie. Emblemat „E-TECH Plug-in Hybrid” zdobi drążek zmiany biegów. Przycisk „EV” zastąpił przycisk „Stop&Start”. Podczas jazdy pozwala kierowcy na aktywowanie elektrycznego trybu „PURE”. Elektryczna dźwignia zmiany biegów „e-Shifter” (bez mechanicznych linek) została wyposażona w funkcję „Brake”, aby zoptymalizować odzyskiwanie energii podczas hamowania.

 

Nowy Captur E-TECH Plug-in został wyposażony w dwa duże wyświetlacze: cyfrowy wyświetlacz zegarów o przekątnej 10,25” na tablicy rozdzielczej oraz wyświetlacz systemu multimedialnego Renault EASY LINK o przekątnej 9,3”. Są one dostępne już od trzeciego poziomu wyposażenia. Dzięki dwóm wyświetlaczom najważniejsze informacje są zawsze czytelne. To sprawia, że kierowca może na bieżąco kontrolować parametry jazdy. Na tablicy rozdzielczej można wyświetlić zasięg w trybie elektrycznym, przepływy energii, poziom odzyskiwania energii oraz aktualny poziom naładowania akumulatora trakcyjnego.

Analogicznie różne kolory sygnalizują zmianę trybu jazdy: kolor zielony oznacza, że został aktywowany silnik elektryczny, a niebieski informuje kierowcę, że trwa odzyskiwanie energii.

Wszystkie informacje na temat zużycia energii i paliwa są również wyświetlane na ekranie multimedialnym.

 

 

CMF-B – modułowa platforma nowej generacji

Nowy Captur E-TECH Plug-in i nowe Clio E-TECH są zbudowane na modułowej platformie Aliansu nowej generacji o nazwie CMF-B. Platforma, która została opracowana w Technocentre Renault
w Guyancourt, ma 85% nowych części w porównaniu z platformą Captura poprzedniej generacji.

 

Nowa modułowa platforma CMF-B zapewnia obydwu modelom wiele korzyści. Jej konstrukcja jest znacząco odciążona w porównaniu z platformą poprzedniej generacji, w szczególności poprzez zmniejszenie masy nadwozia, obydwu osi i pokrywy silnika. Ulepszona została także aerodynamika spodu podwozia, co sprawia, że współczynnik Cx jest lepszy o około 20 tysięcznych. Te dwa czynniki przyczyniły się do dalszego obniżenia zużycia paliwa i emisji CO2. Platforma pozwoliła również na poprawienie komfortu akustycznego w kabinie, w szczególności dzięki bardziej skutecznej izolacji dźwiękowej komory silnika. Poziom hałasu przy prędkości od 0 do 130 km/h został obniżony o 1,5 do 2 dB.

 

Aby zapewnić maksimum bezpieczeństwa, platforma CMF-B została dogłębnie zmodyfikowana pod względem konstrukcji nadwozia, podłużnic i przedniej przegrody, w szczególności poprzez zastosowanie stali o wysokiej granicy sprężystości oraz kleju strukturalnego do wzmocnienia połączeń między blachami. Te zabiegi pozwoliły na zapewnienie najwyższego poziomu bezpieczeństwa pasażerów. Na tak wysoki poziom bezpieczeństwa składa się również wiele innowacyjnych elementów wyposażenia, których zastosowanie było możliwe dzięki modyfikacji konstrukcji platformy CMF-B: poduszka powietrzna kierowcy, która dostosowuje stopień napełnienia do położenia fotela, kurtynowe poduszki powietrzne o dużej pojemności, napinacze pasów bezpieczeństwa
z ogranicznikami napięcia, mocowania ISOFIX zgodne z nową normą iSize itd. Nowy Captur i nowe Clio uzyskały pięć gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP.

 

Dzięki nowej architekturze instalacji elektrycznej i elektronicznej platformy CMF-B nowego Clio i nowego Captura możliwe było zastosowanie najbardziej rozbudowanej i najnowocześniejszej gamy systemów wspomagania prowadzenia w tym segmencie, od kamery 360° i systemu wspomagania nagłego hamowania z funkcją wykrywania rowerzystów i pieszych aż po asystenta jazdy po autostradzie i w korkach (drugi poziom jazdy autonomicznej), który w tym segmencie został wprowadzony po raz pierwszy. Platforma została również tak zaprojektowana, aby umożliwić elektryfikację montowanych na niej modeli, w szczególności gamy modeli z napędem hybrydowym
E-TECH i z doładowywanym napędem hybrydowym E-TECH Plug-in.

 

Dodaj komentarz