Renault Megane eVision – wizja bliskiej przyszłości

Renault, największy francuski producent samochodów, od 120 lat nieustannie wdraża innowacyjne rozwiązania. Dziś nie brakuje wyzwań technologicznych, społecznych czy ekologicznych, na które branża motoryzacyjna musi znaleźć odpowiedź. Pojawiające się coraz to nowe wyzwania stanowią siłę napędową rozwoju Renault.

Od kilku lat samochód nie jest już postrzegany jako zwykły środek lokomocji dla swojego właściciela. Nabrał nowego wymiaru. Stał się przestrzenią mobilności i wymiany wyposażoną w nowoczesne technologie łączności. Firma Renault bardzo wcześnie zdała sobie sprawę z tej zmiany. Na początku roku marka ucieleśniła te marzenia, prezentując samochód studyjny MORPHOZ. Ten uniwersalny, modułowy i połączony samochód autonomiczny daje nowe możliwości przemieszczania się.

Dziś Renault zapisuje kolejny rozdział w swojej historii i prezentuje innowacyjny show-car: Megane eVision. To ambitna i prekursorska wizja. Megane eVision zapowiada nową generację samochodów elektrycznych, zbudowanych na nowej platformie modułowej CMF-EV.

Megane eVision doskonale pokazuje potencjał nowej platformy Aliansu. Dynamiczny show-car jest na przykład wyposażony w jeden z najcieńszych akumulatorów na rynku i nowy ultrakompaktowy zespół napędowy, które znacznie zwiększają ilość miejsca w kabinie. Elementy nawiązujące do zaawansowanych technologii i charakterystyczne światła podkreślają nowoczesność samochodu. Nowy show-car marki przełamuje kanony podziału na segmenty, proporcji, designu czy efektywności energetycznej.

Ten samochód przyszłości już wkrótce stanie się rzeczywistością. Seryjnie produkowany model inspirowany show-carem zostanie zaprezentowany w 2021 roku.

„Dzięki nowej platformie CMF-EV opracowanej przez Alians mogliśmy przełamać kanony designu, formatu, efektywności energetycznej i możliwych sposobów wykorzystania samochodu i stworzyliśmy show-car Megane eVision. Megane eVision wyposażony w najcieńszy akumulator na rynku i kompaktowe nadwozie o długości 4,21 m z przestronną kabiną samochodu z segmentu C jest mistrzowskim pokazem pomysłowości! Sięgnęliśmy po jeden z naszych najbardziej kultowych samochodów i odmieniliśmy go w czasie przyszłym. Megane eVision proponuje nową wizję Megane, a Renault proponuje nową wizję Renault. To dopiero początek, który zapowiada pojawienie się nowej generacji samochodów elektrycznych wypełnionych innowacyjnymi rozwiązaniami.” – Luca De Meo, dyrektor generalny Grupy Renault

Show-car Megane eVision da początek modelowi dostępnemu wyłącznie z silnikiem elektrycznym. Będzie to pierwszy model z nowej rodziny samochodów elektrycznych Renault, dynamicznych i uniwersalnych, doskonale wpisujących się styl życia i potrzeby każdego użytkownika. Wyposażona w najnowsze technologie i innowacyjne rozwiązania w zakresie akumulatora i ładowania przyszła gama powinna zdobyć serca klientów, którzy są coraz bardziej świadomi i nastawieni proekologicznie.

W przyszłych w 100% elektrycznych samochodach Renault zostanie wykorzystana nowa modułowa platforma CMF-EV, opracowana przez Alians Renault-Nissan-Mitsubishi. Platforma ułatwi produkcję, rozwój i optymalizację osiągów elektrycznych nowych modeli.

Platforma CMF-EV ma liczne zalety w porównaniu z tradycyjną platformą, wykorzystywaną w samochodach z silnikami spalinowymi czy z napędem hybrydowym. Na przykład ma znacznie mniejszą komorę silnika, ponieważ wymiary silnika elektrycznego są bardziej kompaktowe niż silników wysokoprężnych czy benzynowych. W połączeniu ze zwiększonym rozstawem osi i kół, które zostały przesunięte w rogi nadwozia, umożliwia lepsze wykorzystanie przestrzeni wewnętrznej z korzyścią dla przestronności i designu.

Megane eVision perfekcyjnie wpisuje się w strategię designu Renault stylistyką, którą umiejętnie łączy miękkie i płynne linie z precyzyjnie zarysowanymi cienkimi elementami. Fuzja zmysłowości, zaawansowanych technologii i aerodynamiki pokazuje również ewolucję koncepcji designu marki. Jej zapowiedź było już widać w samochodzie koncepcyjnym MORPHOZ, który był inspiracją dla Megane eVision. Precyzja i techniczne detale show-caru są czytelnym znakiem elektrycznego napędu i technologicznego zaawansowania samochodu, są także zapowiedzią stylu nowej generacji samochodów elektrycznych Renault.

Show-car Megane eVision ma całkowicie nowe, nowoczesne proporcje. Duże koła, wysoki dolny pas nadwozia i wrażenie solidności, jakie budzi samochód, wydają się w prostej linii atrybutami SUV-ów. Kompaktowa sylwetka, krótkie zwisy i duży rozstaw osi przybliżają go z kolei do samochodów miejskich. Design nadwozia rodzi też skojarzenia ze stylistyką coupé za sprawą spojlera wbudowanego w dach i aluminiowego dyfuzora pod zderzakiem.

Zobacz również:   Rewolucja LED zaczęła się od Lexusa

Spośród licznych detali świadczących o precyzji i zaawansowaniu technologicznym Megane eVision najbardziej widoczne są reflektory. Cienka linia reflektorów wyposażonych w matrycowe diody LED ożywia światłem przód samochodu. Charakterystyczny układ świateł, który stał się atrybutem samochodów elektrycznych i znajdzie się również w modelu produkowanym seryjnie poszerza optycznie nadwozie.

Adaptacyjne światła Megane eVision tworzą charakterystyczną, ostrą geometryczną linię, wyraźnie wyróżniającą go tle innych samochodów. Z finezją i niezwykłą precyzją kreśli poziome i pionowe linie rozświetlające się dzięki matrycowym diodom LED.

Nowa identyfikacja wizualna LIVINGLIGHTS obejmuje również sekwencję zapalających się linii. Przebiega przez nie migocząca fala, która rozchodzi się od logo ku bokom samochodu, zanim włączą się wszystkie światła. Efekt migotania potęguje „pikselizacja” listew z diodami LED. Włączone światła dają spektakularny efekt.

Platforma CMF-EV („CMF” oznacza Common Module Family a „EV” Electric Vehicles) została zaprojektowana przez firmy wchodzące w skład Aliansu w odpowiedzi na nowe potrzeby użytkowników w zakresie mobilności. Jest to wspólne dzieło zespołu francuskich i japońskich inżynierów w ramach współpracy Renault i Nissana. Zastosowane innowacyjne rozwiązania korzystnie wpłyną na zarządzanie energią, przestronność wnętrza i komfort jazdy nowymi modelami elektrycznymi, zbudowanymi na tej platformie.

Platforma CMF-EV przełamuje kolejne granice. Umożliwia w szczególności montaż modułowych akumulatorów trakcyjnych o różnej długości i wysokości. Na bazie jednej platformy możliwe jest zbudowanie zarówno niskich sedanów, jak i znacznie wyższych SUV-ów, które będą mogły pomieścić akumulator trakcyjny o większej pojemności. Platforma jest też modułowa pod względem długości i umożliwia jeszcze dokładniejsze dopasowanie akumulatora trakcyjnego do rodzaju samochodu i potrzebnego zasięgu. CMF-EV będzie zatem bazą konstrukcyjną zarówno dla samochodów elektrycznych przewidzianych do codziennej jazdy po mieście, jak i dla modeli zdolnych do pokonywania długich tras bez doładowywania.

Pierwszym seryjnym, dostępnym na rynku modelem Renault zbudowanym na tej platformie będzie samochód, którego zapowiedzią jest show-car Megane eVision.

Kompaktowy silnik oraz wszystkie elementy techniczne związane z silnikiem, a także wszystkie funkcje pomocnicze samochodu zostały umieszczone z przodu, w komorze silnika. To unikatowe rozwiązanie konstrukcyjne, które zapewnia dodatkową przestrzeń w kabinie i zwiększa komfort jazdy. Z kabiny zniknął zespół klimatyzacji, dzięki czemu możliwe było zwężenie i cofnięcie deski rozdzielczej, co korzystnie wpłynęło na ilość miejsca we wnętrzu.

Dzięki platformie CMF-EV przyszłe samochody elektryczne Renault będą mogły dawać więcej radości z jazdy. Niższy środek ciężkości poprawi trzymanie się drogi. Zwiększony rozstaw osi, krótkie przełożenia układu kierowniczego i wielodrążkowe zawieszenie tylne oraz układ jezdny zapewnią większą zwrotność i dynamikę, a jednocześnie poprawią komfort. Na komfort korzystnie wpłyną również innowacyjne rozwiązania, które wyciszają i eliminują drgania oraz niepotrzebne hałasy. Jednostka napędowa Megane eVision to jeden z najmocniejszych silników Renault, niezależnie od rodzaju paliwa. Ma moc 160 kW (217 KM) i moment obrotowy 300 Nm. Na rozpędzenie się od 0 do 100 km/h potrzebuje niespełna 8 sekund. Zapewnia maksymalną przyjemność jazdy, zarówno na autostradzie, jak i na drodze czy w mieście.

Ostatnim ważnym atutem nowej platformy jest zwiększenie przestrzeni w kabinie. Będzie więcej miejsca z przodu i więcej miejsca na nogi z tyłu. Platforma pozwoli na przykład na zaprojektowanie samochodów, które będą miały tyle miejsca z tyłu co samochód klasy D przy zachowaniu wymiarów auta kompaktowego.

Leave a Reply