Renault świętuje 50 lat modelu Renault 16

R16 003

RENAULT ŚWIĘTUJE 50 LAT MODELU RENAULT 16

Rok 2015 to rocznica wprowadzenia na rynek jednego z najbardziej pomysłowo wykonanych hatchbacków swoich czasów: Renault 16.

W 1965 roku Renault 16 było pierwszym prawdziwym hatchbackiem wyposażonym w tylną klapę, co oferowało niespotykaną na tamte czasy wszechstronność użytkowania.

Ten hatchback o oryginalnych kształtach podbił serca rodzin dążących do awansu społecznego we Francji, przeżywającej wówczas szczyt wyżu demograficznego.

Model Renault 16 wyróżniał się parametrami technicznymi, nowoczesnością i awangardą.

R16 001

Rok 1965: Renault 16 – pierwszy rodzinny samochód

Historia „rodzinnych samochodów” Renault rozpoczyna się 50 lat temu we Francji, w okresie 30-letniego powojennego boomu gospodarczego. Na początku 1965 roku na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie producent pojazdów wprowadza zupełnie nowy, innowacyjny produkt: model Renault 16. Hatchback ten prezentował sylwetkę nowego typu: dwubryłowa karoseria z tylną klapą ułatwiającą dostęp do bagażnika. Renault 16 to połączenie wymiaru praktycznego z elegancką 6-okienną linią – to prawdziwy samochód rodzinny, który powstał w myśl zasady będącej podstawą sukcesu samochodu miejskiego Renault 4: stanowić francuski „voiture à vivre”.

Renault chce wprowadzać innowacje

Projekt jest ambitny: stworzyć następcę modelu Frégate, ale – według Pierre’a Dreyfusa, prezesa firmy Renault w latach 1955–1975 – odróżniając się od konkurencji:

Musimy zabrać się za to inaczej, samochód musi stanowić odtąd coś więcej niż cztery siedzenia i bagażnik, musi być pojemny.

Tak z kresek nakreślonych ołówkiem Gastona Jucheta rodzi się Renault 16. Pomimo zadeklarowanego nonkonformizmu Pierre Dreyfus zatwierdza projekt Renault 16 i zapewnia, że będzie to:

samochód dla rodzin, które pociąga nowoczesność.

 R16 004

Podejście stanowiące skrzyżowanie światów

Będąc w zamyśle skrzyżowaniem kategorii hatchback i pojazdów użytkowych, Renault 16 oferowało bezprecedensową uniwersalność użytkowania. Bagażnik dysponował czterema ustawieniami, jego pojemność mogła wynosić od 346 dm3 do 1200 dm3 za sprawą tylnej kanapy, którą można było przesunąć, złożyć lub wyjąć. Każdy z foteli można było dostosować w zależności od potrzeby: montaż fotelika dziecięcego, pozycja spoczynkowa, a nawet sypialnia – dzięki dwóm w pełni rozkładanym fotelom przednim. Renault 16 od początku projektowano jako samochód zasadniczo odmienny i odróżniający się od konkurencji.

Awangardowe rozwiązania technologiczne

Zobacz również:   SEAT 20V20 - Jak projektowano koncepcyjny model SUV-a hiszpańskiej marki?

Model Renault 16 wyróżniał się wówczas parametrami technicznymi, które cechowała nowoczesność i awangarda. Wyjątkową ergonomię jazdy zapewniało podwozie z rzadko spotykanym wówczas w tym segmencie napędem na przednią oś oraz z silnikiem montowanym w pozycji centralnej z przodu pojazdu. Silniki oraz skrzynie biegów i głowice wykonywane były z ciśnieniowych odlewów aluminiowych. Od 1968 roku wersja TS (Tourisme Sportif) wprowadza wiele innowacyjnych rozwiązań w wyposażeniu standardowym, w tym ogrzewaną tylną szybę, dodatkowe reflektory halogenowe oraz dwubiegowe wycieraczki z czterema dyszami spryskiwaczy, a także lusterko wsteczne z możliwością regulacji dzień/noc. W 1969 roku w ofercie znajdują się nie tylko światła cofania, ale też elektryczne szyby przednie, elektrycznie otwierany dach i skórzana tapicerka. Bogate wyposażenie Renault 16 nadawało mu wartości. Samochód ten sprawiał, że jego właściciele doświadczali nowego stylu życia motoryzacyjnego.

R16 005

Samochód roku 1966

Podczas prezentacji na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w 1965 roku model zaskoczył ekscentrycznym stylem i szybko przekonał do siebie zwiedzających, stanowiąc odpowiedź na ich oczekiwania wobec samochodów. To wyzwanie przemysłowe zostało uhonorowane nagrodą Samochód Roku 1966 – było to tym większe osiągnięcie, że pojazd ten pokonał w konkursie model Rolls-Royce Silver Shadow!

Wersja ostateczna: Renault 16 TX

Od roku 1973 aż do przejścia na emeryturę w roku 1980 Renault 16 w wersji TX produkowano z silnikiem o pojemności 1647 cm3 o mocy 93 KM oraz z 5-biegową skrzynią biegów, dzięki czemu pojazd zdolny był do rozwijania maksymalnej prędkości na torze – do 175 km/h. Wersja ta wyposażona była w centralny zamek i chowane pasy bezpieczeństwa – dwa innowacyjne w tym czasie rozwiązania, mające wpływ na poprawę jakości życia właścicieli Renault 16.

R16 002

Leave a Reply