ŠKODA AUTO dostarczyła 878 200 pojazdów do klientów na całym świecie w 2021 r. Taki wynik udało się osiągnąć pomimo skutków pandemii COVID-19 i kryzysu na rynku półprzewodników. W pełni elektryczny model ENYAQ iV kończy rok z prawie 45 000 dostarczonych egzemplarzy, a dzięki nowemu modelowi KUSHAQ, ŠKODA AUTO osiągnęła znaczny wzrost sprzedaży w Indiach. Firma spodziewa się, że w drugiej połowie 2022 r. sytuacja podaży chipów będzie się stopniowo poprawiać. Marka oczekuje także pozytywnego sprzężenia zwrotnego po premierach nowych samochodów, w szczególności ŠKODY ENYAQ COUPÉ iV oraz odświeżonego modelu KAROQ.

– Rok 2021 był jednym z najtrudniejszych w historii marki ŠKODA. Pandemia COVID-19 i niedobór półprzewodników na rynku znacznie utrudniły nasz rozwój. Jednak dzięki elastyczności i innowacyjności zespołu ŠKODA, a także ścisłej współpracy z naszym partnerem społecznym KOVO i dostawcami, udało nam się skutecznie kierować firmą i osiągnąć zadowalające wyniki. Spodziewamy się, że w drugiej połowie roku sytuacja związana z podażą półprzewodników będzie się stopniowo poprawiać. Pewnie patrzymy w przyszłość – w przygotowaniu mamy wiele nowych produktów, w tym flagowy model ENYAQ COUPÉ iV. Popyt jest duży wśród klientów, a nasz zespół mocno zdeterminowany. W dłuższej perspektywie firma jest w doskonałej pozycji, aby wyjść silniejszą z procesu transformacji dzięki koncepcji NEXT LEVEL – ŠKODA STRATEGY 2030 – podkreśla Thomas Schäfer, dyrektor generalny ŠKODA AUTO.

– Pandemia COVID-19 i niedobór półprzewodników doprowadziły w zeszłym roku do zaburzenia łańcuchów dostaw. Chciałbym wyrazić wdzięczność naszym klientom za zaufanie do marki ŠKODA, a naszym dealerom za ich ogromne zaangażowanie w tych trudnych czasach. Nasze produkty są bardzo dobrze przyjmowane na całym świecie, a popyt stale rośnie, m.in. dzięki takim modelom jak ENYAQ iV i nowa FABIA. Nabieramy tempa wkraczając w nowy rok – odświeżone wersje naszych najlepiej sprzedających się SUV-ów – modeli KODIAQ i KAROQ – a także nowy ENYAQ COUPÉ iV, to świetne produkty i jestem przekonany, że okażą się bardzo popularne wśród naszych klientów – dodaje Martin Jahn, członek zarządu ŠKODA AUTO ds. sprzedaży i marketingu.

878 200 pojazdów na całym świecie

W 2021 r. w Europie Zachodniej ŠKODA AUTO dostarczyła 409 000 pojazdów, co oznacza spadek o 5,9% w porównaniu z rokiem poprzednim (od stycznia do grudnia 2020 r.: 434 500 pojazdów). W grudniu dostawy wyniosły 34 200 pojazdów (grudzień 2020 r.: 41 700 pojazdów).

W Niemczech, największym jednolitym rynku na świecie, marka odnotowała w zeszłym roku 136 800 dostaw, co oznacza spadek o 15,4% w ciągu roku (od stycznia do grudnia 2020 r.: 161 800 pojazdów). W grudniu dostawy wyniosły 14 700 sztuk, co oznacza spadek o 11,5% w porównaniu z rokiem poprzednim (grudzień 2020 r.: 16 600 pojazdów).

ŠKODA AUTO osiągnęła dwucyfrowy wzrost w Portugalii (1800 pojazdów; +37,4%), Norwegii (9800 pojazdów; +36,9%), Irlandii (9100 pojazdów; +21,8%), Holandii (19 300 pojazdów; +19,0%) i Hiszpanii (24 600 pojazdów; +17,0%).

Zobacz również:   Historyczny rekord: Volvo w 2015 roku sprzedało ponad pół miliona aut

W Europie Środkowej ŠKODA AUTO dostarczyła łącznie 164 100 pojazdów od stycznia do grudnia 2021 r., czyli o 9,8% mniej niż w roku poprzednim (od stycznia do grudnia 2020 r.: 181 900 pojazdów). W grudniu marka odnotowała 12 200 dostaw, co oznacza spadek o 16,5% w porównaniu do tego samego miesiąca 2020 r. (grudzień 2020 r.: 14 600 pojazdów).

W Polsce w 2021 roku zarejestrowano 45 070 samochów marki ŠKODA (od stycznia do grudnia 2020 r.: 56 334 pojazdy). Wynik ten plasuje markę na drugim miejscu w kraju.

W Czechach – rodzimym rynku ŠKODA AUTO – dostawy od stycznia do grudnia 2021 r. spadły o 4,0% do 79 900 pojazdów (od stycznia do grudnia 2020 r.: 83 200 pojazdów). W grudniu producent dostarczył na ten rynek 6700 pojazdów (grudzień 2020 r.: 7100 pojazdów; -5,0%).

W Europie Wschodniej z wyłączeniem Rosji, ŠKODA AUTO dostarczyła klientom 35 800 pojazdów (od stycznia do grudnia 2020 r.: 39 400 pojazdów; -9,2%). W grudniu dostawy spadły o 39,9% do 2500 pojazdów (grudzień 2020 r.: 4200 pojazdów).

W Rosji 90 400 dostaw oznacza spadek o 4,4% w porównaniu z 2020 r. (od stycznia do grudnia 2020 r.: 94 600 pojazdów). ŠKODA AUTO dostarczyła w grudniu 7200 pojazdów (grudzień 2020 roku: 9700 pojazdów; -25,7%).

W Chinach europejski producent samochodów dostarczył w 2021 r. 71 200 pojazdów, co oznacza spadek o 58,8% (od stycznia do grudnia 2020 r.: 173 000 pojazdów). W grudniu ŠKODA odnotowała 7500 dostaw w tym regionie (grudzień 2020 r.: 16 500 pojazdów; -54,6%).

W Indiach w 2021 r. ŠKODA AUTO osiągnęła znaczny wzrost po wprowadzeniu modelu KUSHAQ, który został opracowany specjalnie dla tego rynku, odnotowując łącznie 22 800 dostaw pojazdów w regionie (od stycznia do grudnia 2020 r.: 10 900 pojazdów; +108,9%). W grudniu 2021 r. dostawy wyniosły 3500 pojazdów (grudzień 2020 r.: 1400 pojazdów; +156,2%).

Producent odnotował również obiecujący wzrost w pozostałych częściach świata: od stycznia do grudnia 2021 r. ŠKODA AUTO zwiększyła dostawy pojazdów o 20,6%, czyli do 85 000 sztuk (od stycznia do grudnia 2020 r.: 70 500 pojazdów).

Które modele klienci wybierają najczęściej?
 
Wśród dostaw marki ŠKODA w 2021 r.* na pierwszym miejscu plasuje się niezastąpiona ŠKODA OCTAVIA (200 800; -22,0%). Na podium znalazły się także modele ŠKODA KAMIQ (120 700; -6,1%) oraz ŠKODA KAROQ (119 200; -13,2%). Kolejne miejsca zajmują ŠKODA FABIA (99 100; -6,0%) i ŠKODA KODIAQ (98 600; -25,1%). Na uwagę zasługuje ENYAQ iV, który swoją premierę miał we wrześniu 2020 r. Pierwszy w pełni elektryczny SUV marki kończy rok 2021 z wynikiem 44 700 egzemplarzy dostarczonych do klientów.

*w sztukach, po zaokrągleniu, według modelu; +/- w procentach w porównaniu do 2020 r.

Leave a Reply