Technologia hybrydowa od Porsche i Boscha

ProEXR File Description =Attributes= Comment (string): "Autodesk VRED Professional 2014" channels (chlist) compression (compression): Zip16 dataWindow (box2i): [0, 0, 4960, 3507] displayWindow (box2i): [0, 0, 4960, 3507] lineOrder (lineOrder): Increasing Y pixelAspectRatio (float): 1.000000 screenWindowCenter (v2f): [0.000000, 0.000000] screenWindowWidth (float): 1.000000 =Channels= A (half) B (half) G (half) R (half)

Jako pierwszy producent samochodów na świecie, Porsche zaoferowało trzy modele z hybrydowym napędem plug-in: 918 Spyder, Panamera S E-Hybrid oraz Cayenne S E-Hybrid. Wśród dostawców tej innowacyjnej technologii, na których polega niemiecki producent, jest firma Bosch. Imponujące możliwości, jakie oferuje połączenie silnika spalinowego i elektrycznego, hybrydowe samochody Porsche zademonstrowały podczas 62. międzynarodowej motoryzacyjnej konferencji prasowej na torze Boxberg.

ProEXR File Description =Attributes= Comment (string): "Autodesk VRED Professional 2014" channels (chlist) compression (compression): Zip16 dataWindow (box2i): [0, 0, 4960, 3507] displayWindow (box2i): [0, 0, 4960, 3507] lineOrder (lineOrder): Increasing Y pixelAspectRatio (float): 1.000000 screenWindowCenter (v2f): [0.000000, 0.000000] screenWindowWidth (float): 1.000000 =Channels= A (half) B (half) G (half) R (half)

„Wraz z 918 Spyder obiecaliśmy, że na nowo zdefiniujemy pojęcie przyjemności z jazdy. Słowa dotrzymaliśmy, a teraz na nowo definiujemy technologię hybrydową” – mówi Wolfgang Hatz, Członek Zarządu Porsche AG odpowiedzialny za Badania i Rozwój.

Porsche 918 Spyder było pierwszym dopuszczonym do ruchu samochodem na świecie, który pokonał Północną Pętlę toru Nürburgring (20,6 km długości) w mniej niż 7 minut. A ściślej, w 6 minut i 57 sekund, czyli o 14 sekund szybciej niż ówczesny rekordzista. Wiedzę zdobytą podczas budowy tej supersportowej maszyny z hybrydowym napędem plug-in producent wykorzystał w elektryfikacji kolejnych modeli – Panamera S E-Hybrid i Cayenne S E-Hybrid. Ich wprowadzenie na rynek uczyniło Porsche globalnym liderem w segmencie hybrydowych aut premium.

P14_0118

„Porsche i Bosch połączyły siły i wspólnie doprowadziły do elektryfikacji aut sportowych. Elektryczność zwiększa wydajność, a jednocześnie zapewnia dodatkową przyjemność z jazdy” – mówi dr Rolf Bulander, nadzorujący rozwiązania w zakresie mobilności dla sektora biznesowego w firmie Bosch.

Dla trzech samochodów Porsche z hybrydowym napędem plug-in Bosch dostarcza elektronikę siłową, zestaw akumulatorów, silniki elektryczne dla modeli Cayenne i Panamera oraz elektryczną jednostkę montowaną przy przedniej osi 918 Spyder.

P13_0738

918 Spyder: unikalna kombinacja mocy i wydajności

Naczelnym zadaniem projektantów 918 Spyder było zbudowanie supersportowego samochodu kolejnej dekady, zasilanego wysoce wydajnym i mocarnym napędem hybrydowym. Opracowanie konstrukcji całkowicie nowej, tworzonej od podstaw na czystej kartce papieru, pozwoliło na uniknięcie jakichkolwiek ustępstw. Całe auto powstało wokół napędu hybrydowego – w ten sposób 918 Spyder może w pełni zademonstrować jego potencjał, czyli równoczesny wzrost wydajności i mocy bez kompromisów na rzecz jednego lub drugiego. Za sprawą opracowanego przez Boscha silnika elektrycznego SMG 180/120 model dysponuje dodatkową mocą 210 kW (286 KM). Zlokalizowana przy przedniej osi jednostka już od chwili startu dostarcza 210 Nm momentu obrotowego, a motor zamontowany z tyłu generuje kolejne 375 Nm. Łącznie, zespół napędowy osiąga moc 652 kW (887 KM) oraz maksymalny moment obrotowy o wartości 1280 Nm i zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w niesamowite 2,6 sekundy. Z drugiej strony, supersamochód Porsche potrafi pokonać dystans 100 km, zużywając zaledwie 3,1 l/100 km – czyli mniej niż większość współczesnych małych aut.

Zobacz również:   Start oferty wyprzedażowej rocznika 2015 Toyoty
Panamera S E-Hybrid
Panamera S E-Hybrid

Panamera S E-Hybrid i Cayenne S E-Hybrid: apetyt małego samochodu

Przyjemność z jazdy samochodem sportowym, zapotrzebowanie na paliwo auta miejskiego – Porsche Cayenne S E-Hybrid i Panamera S E-Hybrid dowodzą, że to nie musi się wykluczać. Pierwsza na świecie hybryda plug-in wśród SUV-ów premium legitymuje się mocą systemową 306 kW (416 KM), a w cyklu NEDC potrzebuje tylko 3,4 l/100 km. Hybrydowy wariant Gran Turismo Porsche, również o mocy 306 kW (416 KM), za sprawą niższej masy własnej, tylnego napędu i mniejszego oporu powietrza zużywa jedynie 3,1 l/100 km.

Panamera S E-Hybrid: Phantomgrafik
Panamera S E-Hybrid: Phantomgrafik

W hybrydowych odmianach Porsche Cayenne i Panamera dodatkową siłę napędową zapewnia silnik elektryczny IMG-300 firmy Bosch. Dostarcza on do 310 Nm dodatkowego momentu obrotowego oraz 70 kW (95 KM) dodatkowej mocy. Rolę centralnego interfejsu między jednostką elektryczną i akumulatorami pełni moduł INVCON 2.3 firmy Bosch. Elektronika siłowa stanowi centrum zarządzania napędem elektrycznym – to ona przetwarza prąd stały przechowywany jako energię w akumulatorze w prąd przemienny trójfazowy służący do napędu jednostki elektrycznej i na odwrót. Akumulator trakcyjny Boscha z ogniwami pryzmatycznymi ma pojemność 10,8 kWh w przypadku Cayenne S E-Hybrid oraz 9,4 kWh w przypadku limuzyny Panamera S E-Hybrid. Można go naładować z domowego gniazdka w ciągu niespełna 4 godzin. Korzystanie z gniazda przemysłowego i stacji ładowania pozwala skrócić ten czas niemal dwukrotnie, do nieco ponad 2 godzin.

Cayenne S E-Hybrid
Cayenne S E-Hybrid

Leave a Reply