Nowe Porsche 911 Turbo i 911 Turbo S

Porsche 911 Turbo S Cabriolet

911 Turbo S und 911 Turbo S Cabriolet

Na początku 2016 roku, podczas targów motoryzacyjnych NAIAS w Detroit, Porsche zaprezentuje kolejną atrakcję w swojej ofercie. Topowe modele serii 911 – 911 Turbo oraz 911 Turbo S – dysponują teraz o 15 kW (20 KM) mocniejszym silnikiem, mają bardziej wyrazisty design oraz rozbudowane wyposażenie. Od chwili premiery oba będą dostępne w wersjach coupe i kabriolet. Podwójnie turbodoładowana, 6-cylindrowa jednostka o pojemności 3,8 litra w modelu 911 Turbo osiąga teraz moc 397 kW (540 KM). Przyrost mocy jest tu efektem modyfikacji kanałów dolotowych głowicy, nowych dysz wtryskiwaczy i wyższego ciśnienia paliwa. Nowy model 911 Turbo S generuje z kolei 427 kW (580 KM) – to rezultat wprowadzenia turbosprężarek z większymi kompresorami. Porsche jest wciąż jedynym producentem samochodów, który stosuje turbosprężarki o zmiennej geometrii turbiny w silnikach benzynowych.

This slideshow requires JavaScript.

Obie jednostki mają teraz tzw. funkcję dynamicznego doładowania – „boost”, która w dalszym stopniu polepsza reakcje silnika podczas agresywnej jazdy. Utrzymuje ona ciśnienie doładowania podczas zmian obciążenia, np. gdy kierowca zwolni na krótko pedał gazu. Dochodzi wtedy jedynie do przerwania wtrysku paliwa, podczas gdy przepustnica nadal pozostaje otwarta. W rezultacie na kolejne wciśnięcie pedału gazu silnik reaguje niemal bez zwłoki. W trybach Sport i Sport Plus działanie tej funkcji jest jeszcze bardziej odczuwalne niż w trybie Normal.

Oba topowe modele z serii 911 zapewniają porywające osiągi przy dodatkowo zmniejszonym zapotrzebowaniu na paliwo. W przypadku 911 Turbo S Coupé sprint do „setki” zajmuje 2,9 s, a jego prędkość maksymalna wynosi 330 km/h – o 12 km/h więcej niż dotychczas. 911 Turbo rozpędza się od 0 do 100 km/h w 3,0 s i osiąga prędkość maksymalną 320 km/h o – 5 km/h wyższą od poprzednika. Równocześnie zużycie paliwa wszystkich wersji obniżono średnio o 0,6/100 km. W cyklu mieszanym coupe potrzebuje jedynie 9,1 l/100 km, a kabriolet – 9,3 l/100 km. To rezultat jeszcze bardziej zaawansowanego układu elektronicznego zarządzania silnikiem i skrzynią biegów ze zmodyfikowanymi mapami zmiany biegów.

This slideshow requires JavaScript.

Wyposażenie standardowe: pakiet Sport Chrono z przełącznikiem trybów jazdy i przyciskiem Sport Response

Nowa, sportowa kierownica GT o średnicy 360 mm nawiązuje wyglądem do tej z modelu 918 Spyder. Standardowo wyposażono ją w przełącznik trybów jazdy – obrotowy pierścień służący do wyboru jednego z czterech programów: trzech zdefiniowanych (Normal, Sport, Sport Plus) lub czwartego Individual, który pozwala kierowcy osobno skonfigurować działanie poszczególnych układów i zachować te ustawienia w pamięci. Kolejną nowością pakietu Sport Chrono jest przycisk Sport Response, umieszczony pośrodku przełącznika trybów jazdy. Inspirowany sportem motorowym, na maksymalnie 20 s aktywuje on najlepszą możliwą reakcję silnika i skrzyni biegów. Funkcja ta przydaje się na przykład przy wyprzedzaniu. Wskaźnik w kształcie stopera na panelu zegarów informuje kierowcę, ile czasu upłynęło od wciśnięcia przycisku Sport Response. Można do niego sięgać z dowolną częstotliwością i w każdym z trybów jazdy.

Układ Porsche Stability Management (PSM) w modelach 911 Turbo ma teraz nowy, sportowy program PSM Sport – niezależnie od aktualnie wybranego trybu jazdy. Aby go włączyć, wystarczy krótkie wciśnięcie klawisza PSM na konsoli centralnej. Osobno uruchamiany program znacznie zmniejsza zakres ingerencji układu PSM w porównaniu z trybem Sport Plus znanym z poprzednika i pozwala jeszcze bardziej zbliżyć się do granic dynamiki jazdy – na przykład na torze wyścigowym. W trybie tym na panelu wskaźników pojawia się ikona ostrzegawcza PSM i wiadomość, że wpływ układu na stabilność pojazdu zostaje ograniczony. Tradycyjnie, dłuższe przytrzymanie przycisku systemu PSM całkowicie go odłącza.

Zobacz również:   Nowy Mercedes-Benz S 65 AMG Coupe

This slideshow requires JavaScript.

Kompletny zestaw elementów z zakresu dynamiki jazdy w 911 Turbo S

Podwozie nowych modeli 911 Turbo ze standardowym elektronicznym systemem kontroli tłumienia PASM zapewnia teraz jeszcze większą wszechstronność, jeśli chodzi o pogodzenie osiągów z komfortem jazdy. Dodatkowo, 911 Turbo S ma kompletny zestaw elementów z zakresu dynamiki jazdy: seryjne są tu układ stabilizacji przechyłów PDCC oraz ceramiczne hamulce PCCB. Wśród nowych opcji zarezerwowanych dla wszystkich 911 Turbo znajduje się radarowy system kontroli pasa ruchu oraz układ podnoszenia przedniej osi, który na życzenie o 40 mm zwiększa prześwit nad przednim spojlerem przy niewielkich prędkościach.

This slideshow requires JavaScript.

Bardziej wyrazisty design o nowej charakterystyce

Design nowej generacji 911 Turbo w znacznym stopniu odwołuje się oczywiście do wyglądu obecnych modeli Carrera – uzupełniono go jednak o specjalne, typowe dla 911 Turbo elementy. Przestylizowany przedni pas z bocznymi prowadnicami powietrza, dodatkową poprzeczką centralnego wlotu powietrza oraz podwójnymi, subtelnymi listwami diodowymi w zderzaku poszerza optycznie karoserię. Z boku uwagę zwracają nowe, 20-calowe obręcze – w 911 Turbo S z siedmioma, a nie z dziesięcioma, jak dotychczas, podwójnymi ramionami. Nowe są także wymiary obręczy 911 Turbo: 9 J x 20 z przodu i 11,5 J x 20 z tyłu, czyli o pół cala szersze niż w poprzedniku. Tak jak w modelach Carrera, klamki drzwi pozbawiono plastikowych wkładek. Gruntowne zmiany zaszły również w stylizacji tylnej partii nadwozia. Uwagę zwracają tu trójwymiarowe tylne lampy z czteropunktowymi światłami hamowania i charakterystycznym podświetleniem, znane już z serii 911 Carrera. Zmienił się również kształt końcówek układu wydechowego oraz tylnej pokrywy – teraz trzyczęściowej, z pionowymi poprzeczkami po bokach i osobną osłoną pośrodku, optymalizującą przepływ powietrza w komorze silnikowej.

Przy okazji zmian generacyjnych w kokpicie 911 Turbo debiutuje należący do wyposażenia seryjnego, nowo opracowany system multimedialny PCM z nawigacją internetową. Współpracuje on z ekranem dotykowym i dzięki standardowemu modułowi Connect Plus oferuje szereg nowych oraz wzbogaconych funkcji. Nawigacja internetowa korzysta z najświeższych informacji o ruchu drogowym, a skrzyżowania i miejsca mogą być wyświetlane w postaci wizualizacji 360 st. oraz obrazów satelitarnych. Co więcej, system reaguje teraz na komendy wpisywane odręcznie. Integracja telefonu komórkowego lub smartfona przebiega jeszcze szybciej, łatwiej i bardziej niż dotychczas – za pośrednictwem Wi-Fi, Bluetooth lub kabla. Wybranymi funkcjami pojazdu można też sterować zdalnie. Tak jak w poprzedniku, standardowa specyfikacja obejmuje nagłośnienie Bose; na życzenie dostępny jest system audio firmy Burmester.

Leave a Reply