20150108_01_01 kopia

Toyota we współpracy z Hino Motors testuje w Tokio autobus na wodorowe ogniwa paliwowe przed wprowadzeniem go na rynek w 2016 roku. Celem programu jest sprawdzenie praktycznych aspektów wykorzystywania autobusów na ogniwa paliwowe w wielkim mieście. Testy obejmą także zastosowanie ogniw paliwowych zasilających miejskie autobusy do zaopatrywania w energię centrów pomocy kryzysowej w przypadku naturalnych katastrof.

W grudniu 2014 roku Toyota rozpoczęła sprzedaż pierwszego na świecie seryjnego samochodu na wodorowe ogniwa paliwowe — Toyoty Mirai. Był to ważny krok na drodze do urzeczywistnienia wizji społeczeństwa wodorowego. Miesiąc później autobus na wodorowe ogniwa paliwowe produkcji Toyoty i Hino Motors rozpoczął pracę w systemie komunikacji miejskiej w Toyota City. Trwają ostatnie przygotowania do wprowadzenia nowego modelu do oferty komercyjnej.

Od 24 do 30 lipca autobus na ogniwa paliwowe będzie testowany na trasach autobusowych w Tokio. Producent zdobył już pierwsze doświadczenia podczas eksploatacji w Toyota City. Kolejne testy są konieczne ze względu na inne warunki drogowe oraz większe natężenie ruchu w metropolii. Toyota zbierze od mieszkańców stolicy oraz władz miasta opinie o autobusie, które uwzględni podczas dalszych prac nad udoskonaleniem produktu. Akcja ma na celu także zwiększenie świadomości o możliwościach autobusów na wodorowe ogniwa paliwowe wśród użytkowników komunikacji miejskiej.

Testy obejmą wykorzystywanie systemu ogniw paliwowych miejskich autobusów do zaopatrywania w energię elektryczną centrów ewakuacji ludności organizowanych w razie klęski żywiołowej w szkołach i ośrodkach kultury. Jeden autobus może zaopatrywać budynek w energię przez 5 dni przy zużyciu 50 kWh dziennie.

large_20150108_01_02 kopia

Harmonogram testów

  1. Testy drogowe autobusów na ogniwa paliwowe

Daty: 24 i 27-30 lipca 2015

Miejsce: centrum Tokio i nabrzeże

Liczba pojazdów: 1

  1. Testy systemu zasilania urządzeń zewnętrznych „Vehicle to Home”

Data: 25 lipca 2015

Zobacz również:   Volkswagen inwestuje w elektromobilność

Miejsce: Metropolitan Research Institute for Environmental Protection w Tokio

Liczba pojazdów: 1

Autobus na wodorowe ogniwa paliwowe

Autobus na ogniwa paliwowe powstał we współpracy Toyoty z należącym do Toyota Group Hino Motors, na bazie hybrydowego autobusu Hino oraz systemu ogniw paliwowych opracowanego do Toyoty Mirai. System wytwarza energię elektryczną w reakcji wodoru i tlenu. Wodór jest przechowywany w specjalnych zbiornikach, zaś tlen pobierany z powietrza. Tankowanie autobusu trwa 10 minut i zapewnia zasięg 150 km. Autobus wyposażony jest w dwa zestawy ogniw paliwowych i dwa silniki elektryczne oraz osiem wysokociśnieniowych zbiorników wodoru.

Specyfikacja autobusu na wodorowe ogniwa paliwowe
Pojazd Długość / szerokość / 
wysokość (mm) 10 525 / 2 490 /3 340
Liczba miejsc (siedzących, stojących i dla kierowcy) 77 (26+50+1)
Zespół ogniw paliwowych Nazwa Zespół ogniw paliwowych Toyoty
Typ Ogniwa paliwowe z elektrolitem polimerowym
Maksymalna moc 114 kW × 2 /155 KM × 2
Silnik elektryczny Typ synchroniczny AC
Maksymalna moc 110 kW × 2 /149,5 KM ×2
Maksymalny moment
obrotowy
335 Nm × 2
Zbiorniki sprężonego wodoru Typ Na sprężony wodór
Ciśnienie wodoru 70 MPa
Liczba zbiorników 8
Pojemność 480 l
Akumulatory Typ Niklowo-metalowo-
wodorkowy
System zasilania odbiorników zewnętrznych „Vehicle to Home” Maksymalna moc / napięcie 9,8 kW/ DC 300 V

2 KOMENTARZE

  1. Toyota nie zwalnia tempa. Najpierw pierwszy seryjnie produkowany samochód osobowy na ogniwa wodorowe, teraz od razu skok na autobusy. Trzeba kuć żelazo póki gorące. Japończycy to jednak mają głowę do interesów.

  2. „endrju” nie mają innego wyjścia muszą zapewnić sobie dobra pozycje firmy w przyszłosci a dzieki takim własnie działaniom jak wypuszczenie na rynek Mirai albo jak teraz testy autobusu wodorowego mogą stać się jeszcze mocniejszą marką niż są dotychczas.w przyszłości jak już kazdy zapomni jak pracuje silnik spalinowy rynek będzie nalezał do nich , a to mnie nawet cieszy bo podejscie tej firmy do klienta zawsze było znakomite

Leave a Reply