Toyota we współpracy z Hino Motors testuje w Tokio autobus na wodorowe ogniwa paliwowe przed wprowadzeniem go na rynek w 2016 roku. Celem programu jest sprawdzenie praktycznych aspektów wykorzystywania autobusów na ogniwa paliwowe w wielkim mieście. Testy obejmą także zastosowanie ogniw paliwowych zasilających miejskie autobusy do zaopatrywania w energię centrów pomocy kryzysowej w przypadku naturalnych katastrof.
W grudniu 2014 roku Toyota rozpoczęła sprzedaż pierwszego na świecie seryjnego samochodu na wodorowe ogniwa paliwowe — Toyoty Mirai. Był to ważny krok na drodze do urzeczywistnienia wizji społeczeństwa wodorowego. Miesiąc później autobus na wodorowe ogniwa paliwowe produkcji Toyoty i Hino Motors rozpoczął pracę w systemie komunikacji miejskiej w Toyota City. Trwają ostatnie przygotowania do wprowadzenia nowego modelu do oferty komercyjnej.
Od 24 do 30 lipca autobus na ogniwa paliwowe będzie testowany na trasach autobusowych w Tokio. Producent zdobył już pierwsze doświadczenia podczas eksploatacji w Toyota City. Kolejne testy są konieczne ze względu na inne warunki drogowe oraz większe natężenie ruchu w metropolii. Toyota zbierze od mieszkańców stolicy oraz władz miasta opinie o autobusie, które uwzględni podczas dalszych prac nad udoskonaleniem produktu. Akcja ma na celu także zwiększenie świadomości o możliwościach autobusów na wodorowe ogniwa paliwowe wśród użytkowników komunikacji miejskiej.
Testy obejmą wykorzystywanie systemu ogniw paliwowych miejskich autobusów do zaopatrywania w energię elektryczną centrów ewakuacji ludności organizowanych w razie klęski żywiołowej w szkołach i ośrodkach kultury. Jeden autobus może zaopatrywać budynek w energię przez 5 dni przy zużyciu 50 kWh dziennie.
Harmonogram testów
- Testy drogowe autobusów na ogniwa paliwowe
Daty: 24 i 27-30 lipca 2015
Miejsce: centrum Tokio i nabrzeże
Liczba pojazdów: 1
- Testy systemu zasilania urządzeń zewnętrznych „Vehicle to Home”
Data: 25 lipca 2015
Miejsce: Metropolitan Research Institute for Environmental Protection w Tokio
Liczba pojazdów: 1
Autobus na wodorowe ogniwa paliwowe
Autobus na ogniwa paliwowe powstał we współpracy Toyoty z należącym do Toyota Group Hino Motors, na bazie hybrydowego autobusu Hino oraz systemu ogniw paliwowych opracowanego do Toyoty Mirai. System wytwarza energię elektryczną w reakcji wodoru i tlenu. Wodór jest przechowywany w specjalnych zbiornikach, zaś tlen pobierany z powietrza. Tankowanie autobusu trwa 10 minut i zapewnia zasięg 150 km. Autobus wyposażony jest w dwa zestawy ogniw paliwowych i dwa silniki elektryczne oraz osiem wysokociśnieniowych zbiorników wodoru.
Specyfikacja autobusu na wodorowe ogniwa paliwowe | ||
Pojazd | Długość / szerokość / wysokość (mm) | 10 525 / 2 490 /3 340 |
Liczba miejsc (siedzących, stojących i dla kierowcy) | 77 (26+50+1) | |
Zespół ogniw paliwowych | Nazwa | Zespół ogniw paliwowych Toyoty |
Typ | Ogniwa paliwowe z elektrolitem polimerowym | |
Maksymalna moc | 114 kW × 2 /155 KM × 2 | |
Silnik elektryczny | Typ | synchroniczny AC |
Maksymalna moc | 110 kW × 2 /149,5 KM ×2 | |
Maksymalny moment obrotowy |
335 Nm × 2 | |
Zbiorniki sprężonego wodoru | Typ | Na sprężony wodór |
Ciśnienie wodoru | 70 MPa | |
Liczba zbiorników | 8 | |
Pojemność | 480 l | |
Akumulatory | Typ | Niklowo-metalowo- wodorkowy |
System zasilania odbiorników zewnętrznych „Vehicle to Home” | Maksymalna moc / napięcie | 9,8 kW/ DC 300 V |
Toyota nie zwalnia tempa. Najpierw pierwszy seryjnie produkowany samochód osobowy na ogniwa wodorowe, teraz od razu skok na autobusy. Trzeba kuć żelazo póki gorące. Japończycy to jednak mają głowę do interesów.
„endrju” nie mają innego wyjścia muszą zapewnić sobie dobra pozycje firmy w przyszłosci a dzieki takim własnie działaniom jak wypuszczenie na rynek Mirai albo jak teraz testy autobusu wodorowego mogą stać się jeszcze mocniejszą marką niż są dotychczas.w przyszłości jak już kazdy zapomni jak pracuje silnik spalinowy rynek będzie nalezał do nich , a to mnie nawet cieszy bo podejscie tej firmy do klienta zawsze było znakomite