Wiosenna pogoda sprzyja poruszaniu się po mieście jednośladem. Wyższe temperatury i słoneczna aura sprawiły, że na drogach można spotkać coraz więcej rowerzystów i motocyklistów. Dla kierowców czterech kółek oznacza to wzmożoną ostrożność i częstsze spoglądanie w lusterka. W 2014 roku policja odnotowała mniej ofiar śmiertelnych pośród rowerzystów i motocyklistów, jednak liczba rannych w jednym i drugim przypadku wzrosła w stosunku do roku 2013.    

 

Po zimowym letargu

Najbardziej narażeni na obrażenia w kolizjach i zderzeniach drogowych są piesi, rowerzyści i motocykliści. Kierowcy samochodów w okresie wiosenno letnim powinni zwracać szczególną uwagę na tych uczestników ruchu, bowiem wówczas pojawiają się na drogach w dużo większej ilości – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. Po zimie kierowcy są odzwyczajeni od widoku jednośladów w swoich wstecznych lusterkach. Tymczasem jest to jeden z kluczowych elementów wyposażenia samochodu, pozwalający dostrzec i oszacować nasza odległość od motocykla i prędkość z jaką się do nas zbliża. W przypadku obecności rowerzystów na jezdni najważniejsze jest zachowanie odpowiedniej odległości podczas ich wymijania (min. 1 metr) oraz zwrócenie uwagi na ścieżki rowerowe, które niejednokrotnie krzyżują się z drogami.

 

Kierowco, wiesz co robić?

Kierowcy powinni przede wszystkim pamiętać, żeby przed zmianą pasa ruchu bezwzględnie spojrzeć w lusterka. Jeśli nie jesteśmy pewni prędkości z jaką zbliżają się do nas pojazdy, spójrzmy raz jeszcze – mówią trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Jeden błąd może wiele kosztować, zwłaszcza jeśli za nami pojawi się motocyklista, który nie przestrzega ograniczeń prędkości – dodają. Ważne, aby decydując się na zmianę pasa ruchu nie robić go gwałtownie. Dajmy czas innym kierowcom, zwłaszcza motocyklistom na to, by zauważyli sygnalizację wykonania manewru.

Pamiętajmy także o zachowaniu odpowiedniej odległości od motocyklistów, rowerzystów, czy tak ostatnio popularnych kierowców skuterów. Podczas ich wyprzedzania, zachowajmy odległość minimum 1 metra – przypominają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

Zobacz również:   Alfa Romeo Stelvio

 

Mniej ofiar, więcej rannych

Według raportu Policji, podsumowującego 2014 rok na polskich drogach wynika, że w stosunku do roku 2013 o 6% spadła liczba ofiar wypadków, w których śmierć poniósł rowerzysta. O 5% spadła także liczba motocyklistów, którzy stracili życie*. Wzrosła natomiast liczba rannych – o 3% wśród rowerzystów i aż o 9% wśród motocyklistów. Stosując się do kilku podstawowych reguł możemy zmienić te niekorzystne statystyki. Bądźmy wyczuleni na obecność jednośladów na drodze, zwłaszcza, że ich liczba z roku na rok rośnie.

 

* policja.pl

Leave a Reply