Z okazji 5. rocznicy powstania modelu Juke Nissan zbudował jego pełnowymiarową makietę w technice origami

Nissan Juke Origami (1)

  • Brytyjski artysta Owen Gildersleeve skonstruował origami stanowiące replikę Nissana Juke w skali 1:1
  • Zbudowanie niezwykłej rzeźby z 2000 arkuszy papieru zajęło 200 godzin
  • Rzeźba powstała z okazji piątej rocznicy powstania modelu Juke – drugiego z najchętniej kupowanych modeli Nissana w Europie, który od premiery rynkowej sprzedano już w ponad 700 000 egzemplarzach
  • Film prezentujący model Juke Origami można obejrzeć na stronie YouTube

Nissan Juke Origami (2)

Mówi się, że najlepsze pomysły zaczynają się od czystej kartki papieru.

Z okazji piątej rocznicy powstania modelu – oraz dla uczczenia jego rynkowego sukcesu w postaci ponad 700 000 sprzedanych egzemplarzy – Nissan oraz brytyjski artysta tworzący papierowe rzeźby nawiązali współpracę w celu skonstruowania pełnowymiarowej makiety Juke w technice origami.

This slideshow requires JavaScript.

Czyniąc ukłon w stronę japońskiego rodowodu Nissana oraz inspirując się pierwszym etapem projektowania samochodu – przenoszeniem pomysłów na papier – artysta Owen Gildersleeve ręcznie zbudował papierową replikę modelu Juke naturalnej wielkości.

Szczegółowe odwzorowanie kształtu samochodu z ponad 2000 odpowiednio złożonych arkuszy papieru zajęło mu ponad 200 godzin.

W Juke Origami można dostrzec te same odważne motywy stylistyczne – kształt błotników, reflektorów czy kraty wlotu powietrza – które nadają tak wyrazisty charakter prawdziwemu Juke.

Nissan Juke Origami (13)

Owen Gildersleeve powiedział: „Z wielką przyjemnością pracowałem nad tym projektem – zadanie było trudne, ale też bardzo pasjonujące. To dzieło okolicznościowe, w którym można odnaleźć szereg nawiązań, zaś sama technika origami to oczywiście inspiracja japońskim rodowodem marki. Wykorzystanie tak wielu kawałków papieru do stworzenia konstrukcji odzwierciedla udział tysięcy ludzi, którzy pomogli w zaistnieniu Nissana Juke oraz kolejnych tysięcy zaangażowanych w proces jego produkcji w Wielkiej Brytanii”.

Nissan Juke Origami (14)

Odważna, wyróżniająca się stylistyka Nissana Juke była jednym z głównych czynników, które zadecydowały o jego sukcesie. Wprowadzając ten samochód na rynek, Nissan stworzył zupełnie nowy sektor „kompaktowych crossoverów”, oferując zmotoryzowanym coś zupełnie odmiennego pod względem wzornictwa w porównaniu z innymi pojazdami poruszającymi się po drogach.

W tym roku mija pięć lat odkąd Juke jest produkowany w zakładach Nissana w Sunderland. Od października 2010 roku tylko w Wielkiej Brytanii sprzedano ponad 150 000 egzemplarzy tego modelu, zaś w całej Europie liczba ta przekroczyła 700 000, co daje mu pozycję najlepiej sprzedającego się kompaktowego crossovera na kontynencie.

Przyszłość Juke w Wielkiej Brytanii w długim okresie została ostatnio zagwarantowana ogłoszeniem przez Nissana, że również druga generacja modelu będzie produkowana w Sunderland. W związku z tym japońska firma zainwestuje w fabrykę dalsze 100 milionów GBP, otwierając przed nią perspektywy przynajmniej do 2020 roku.

Nissan Juke Origami (15)

Darryl Scriven, dyrektor ds. projektowania w Europejskim Centrum Projektowym Nissana powiedział: „Pierwszym etapem projektowania każdego samochodu jest rysunek ołówkiem na papierze. Od tego prostego kroku zaczyna się skomplikowany proces przygotowań do uruchomienia produkcji, wymagający zaangażowania setek wykwalifikowanych pracowników, tysięcy roboczogodzin i milionowych inwestycji. Uważamy, że to bardzo trafny pomysł, aby z okazji piątej rocznicy Nissana Juke przypomnieć ten pierwszy prosty, ale odważny krok, który został podjęty w typowym dla marki duchu innowacji i emocji”.

Juke Origami został zaprezentowany w czasie „Światowych Dni Origami” obchodzonych między 24 października a 11 listopada.

Zobacz również:   CITROËN C3 AIRCROSS

Film z origami w kształcie Nissana Juke można obejrzeć na stronie http://www.newsroom.nissan-europe.com/EU/en-gb/Media/Media.aspx?mediaid=139359.

Nissan Juke Origami (16)

Rozmowa z Matthew Weaverem, głównym projektantem przygotowującym Nissana Juke do wprowadzenia na rynek

Co Pan czuje, widząc, że po 5 latach od premiery Juke wciąż jest tak bardzo popularny?

To wspaniałe uczucie! Zaproponowanie tak śmiałego wzornictwa było powiewem świeżości, a fakt, że model ten pozostaje jednym z najbardziej odważnych i atrakcyjnych stylistycznie samochodów na drogach jest równie satysfakcjonujący. Mogłoby się wydawać, że zaakceptują go nieliczni, a jednak spodobał się tak wielu klientom.

Z perspektywy stylistycznej, co Pańskim zdaniem sprawiło, że Juke odniósł taki sukces?

Juke jest kultowy, przy czym nie wynika to tylko z jego estetyki, ale także szczególnego DNA. Można zaryzykować stwierdzenie, że sylwetka Juke jest rozpoznawalna z odległości kilkuset metrów. W zalewie monotonii i pospolitości Juke jest barwną plamą.

Nissan Juke Origami (17)

Jakie trzy główne akcenty stylistyczne sprawiają, że Juke nie jest podobny do żadnego innego samochodu na drodze?

Bez wątpienia kształt przednich świateł, dzięki którym Juke prezentuje się tak zadziornie. Kolejna rzecz to kabina z opadającym dachem i wąskimi oknami, kojarzącymi się z naszymi wyczynowymi modelami, takimi jak GT‑R. Ogólnie uważam, że samochód wyróżnia się proporcjami masy i objętości. Jest obszerny z punktu widzenia kierowcy i pasażerów, a jednocześnie na tyle zwinny i lekki, aby umożliwiać jazdę ze sportowym zacięciem.

Co było inspiracją dla nazwy Juke?

W języku angielskim słowo „juke” oznacza tyle, co „wymykać się” lub „wyprowadzać w pole”. Myślę, że taka nazwa dobrze pasuje do tego modelu!

Leave a Reply