[TEST] Honda Civic Tourer 1.8 i-VTEC Sport 2014

Kompakt Hondy, model Civic, ma już ponad 40 lat. Większość z 9 generacji dostępna była w wersji kombi, lecz od 2004 zaprzestano produkcji modelu w tej wersji nadwozia. Obecny Civic Tourer zadebiutował oficjalnie na Salonie Samochodowym we Frankfurcie w 2013 roku; do sprzedaży trafił w lutym 2014 roku. Civic szczególnie przyciąga uwagę swoją wyrazistą linią. Mieliśmy okazje przekonać się o tym dzięki uprzejmości dealera CRH Honda, który udostępnił auto do testów.

Honda Civic Tourer ma długość 4535 mm i jest dłuższa o 235 mm od wersji hatchback. Rozstaw osi wynosi 2595 mm, szerokość 1770 mm, a wysokość 1480 mm sprawia, że jest najniższym w segmencie C kombi. Honda ma ambicje konkurować z takimi samochodami jak Volkswagen Golf VII Variant, Skoda Octavią III Kombi czy Toyotą Touring Sports.

004_Honda_Civic_Tourer

Sylwetka

Civic Tourer jest rozwinięciem stylistyki wersji hatchback, dzięki czemu samochód wyróżnia się z tłumu. Samochód jest nacechowany dynamizmem z racji tego, że jest niski i szeroki. Został on tak zaprojektowany, aby był nie tylko efektowny, ale także użyteczny. Efekt ten udało się uzyskać poprzez wyprofilowane reflektory, ukryte klamki tylnych drzwi oraz antenę dachową w kształcie płetwy rekina – wszystkie te elementy dodają nadwoziu stylu i sprawiają wrażenie nieustannego ruchu. Jednocześnie karoseria została tak uformowana, aby opór powietrza i emisja szkodliwych substancji były jak najniższe. Kształt nadwozia zapewnia kierowcy i pasażerom wysoki komfort akustyczny; przy wyższych prędkościach szum powietrza oraz toczących się kół jest niemal niesłyszalny. Przy projektowaniu samochodu brał udział Polak, Wojciech Kizierowski.

011_Honda_Civic_Tourer

Wnętrze

Konsola wewnętrzna została przeniesiona w wersji hatchback, w środku królują krzywizny. Kierowca widzi przed sobą trzy charakterystyczne zegary; środkowy, największy, pokazuje obroty silnika, prawy – wskaźnik ilość paliwa, zaś lewy – temperaturę cieczy chłodzącej silnik. Zegary osadzone są w głębokich tubach rodem z najznakomitszych pojazdów sportowych. Ponad zegarami, na oddzielnej półce, znajdują się dwa ekrany, z których jeden to cyfrowy prędkościomierz znajdujący się na wprost oczu kierowcy, po prawej stronie zaś komputer pokładowy. Komputer pokładowy wydał się nieintuicyjny w obsłudze, chociaż po chwili główkowania wszystko staje się jasne. Na plus zasługuje jego czytelność, nawet w silnym słońcu. Samochód posiada także kamerę cofania umieszczoną nad tablicą rejestracyjną, a nadawany obraz z niej wyświetlany jest na ekranie komputera pokładowego. Kamera cofania włącza się po wybraniu biegu wstecznego z pewnym opóźnieniem. Po lewej stronie od obrotomierza znajduje się duży zielony guzik ECON odpowiadający za proekologiczne ustawienia komputera pojazdu, wpływające na charakterystykę silnika. Kierownica jest obszyta skórą, posiada przyciski multimedialne do sterowania radiem, komputerem pokładowym, tempomatem, limiterem prędkości oraz telefonem. Konsola centralna jest przejrzysta i prosta w obsłudze, składa się z dość sporych rozmiarów radia oraz panelu dwustrefowej automatycznej klimatyzacji. Dźwięki wydobywające się z fabrycznej instalacji audio z powodzeniem zaspokoją zdecydowaną większość użytkowników. Lewarek skrzyni biegów jest obszyty skórą, skok jest krótki i precyzyjny. Pozytywnym zaskoczeniem jest zastosowanie tradycyjnego hamulca ręcznego. W wersji z automatyczną skrzynią biegów na duży minus zasługuje brak zaślepienia otworu na śrubę mocującą dźwignię zmiany biegów z resztą mechanizmu. W tym miejscu zaczynają być widoczne oszczędności i „gubienie” masy pojazdu.

016_Honda_Civic_Tourer

Znalezienie miejsca za kierownicą jest proste dzięki regulowanej w dwóch płaszczyznach kierownicy oraz ustawnego fotela kierownicy. Fotele kierowcy i pasażera są wygodne oraz zapewniają wystarczające trzymanie na zakrętach. Drobnym niedociągnięciem jest nieco niskie poprowadzenie plastiku będącego obudową kolumny kierownicy. Podczas wsiadania za kierownicę jesteśmy zmuszeni obijać sobie o ten element kolano. Miejsca z tyłu jest dużo, a podłoga płaska. Tunel centralny jest bardzo niski, przez co nawet trzecia osoba w tylnym rzędzie będzie podróżowała komfortowo. Mimo, iż miejsca na kolana mamy sporo, to przednie fotele są tak wyprofilowane, że ciężko jest zmieścić pod nimi stopy. Osoby siedzące z przodu czują nasze próby przybrania odpowiedniej pozycji poprzez siedzisko. Kolejnym minusem jest też brak luku na narty. Większość samochodów w tej klasie jest wyposażona w takie rozwiązanie, z którego Honda tutaj zrezygnowała. Będąc jeszcze przy tylnym rzędzie siedzeń trzeba zauważyć, iż siedzenia można nie tylko złożyć na płasko, ale również podnieść same siedziska w celu postawienia jakiegoś wyższego przedmiotu. Ogromnym utrudnienie dla posiadacza nowego Civic’a jest ciężar tej kanapy. Postawienie oparcia siedzenia wymaga od użytkownika sporej siły. Osoby starsze, bądź nieposiadające wydatnych mięśni, mogą się trochę natrudzić z poderwaniem ich do góry.

024_Honda_Civic_Tourer

Bagażnik

Civic Tourer ma największy, w klasie kompakt, bagażnik, który oszałamia wielkością i wynosi aż 624 litry. Detronizuje tym samym Skodę Octavię (610 l), VW Golfa VII Variant (605 l) i Peugeot’a 308 SW (556 l). Honda nie tylko zaskakuje rozmiarem bagażnika, ale także nowymi sposobami gospodarowania przestrzenią podczas transportowania dzięki zastosowaniu siedzeń Magic Seats. Oparcia siedzeń są dzielone asymetrycznie 60/40, po złożeniu tworzą płaską podłogę, a przestrzeń bagażowa rośnie do 1668 litrów. Pod podłogą skrywa się prostokątna wnęka o pojemności 117 litrów. Roleta bagażnika prowadzona jest odpowiednimi torami będącymi częścią plastikowych elementów wnętrza, a jej blokowanie i odblokowywanie z pozycji zasłaniającej przestrzeń ładunkową jest dziecinnie proste. Jest ona także łatwa w demontażu, dzięki zastosowaniu elementów sprężystych w konstrukcji, jak również ma specjalnie zaprojektowaną wnękę w bagażniku, w której można ją schować. Niestety, ogromny bagażnik okupiony jest brakiem miejsca na koło zapasowe czy dojazdowe. Tylna klapa podnosi się wysoko, dzięki czemu nawet wysokie osoby nie będą miały problemu z wyprostowaniem się pod nią. W bagażniku znajduje się jeden haczyk do zawieszenia zakupów, zaś po bokach znajdują się siatki służące do transportowania drobniejszych rzeczy, takich jak np. butelki. Testowana wersja była dodatkowo wyposażona w siatkę rozdzielającą przestrzeń pasażerską od bagażowej oraz gumową matę z aluminiowymi poprzeczkami do dowolnej aranżacji przestrzeni ładunkowej.

014_Honda_Civic_Tourer

Bezpieczeństwo

Testowany egzemplarz posiadał 6 poduszek powietrznych składających się z poduszek czołowych kierowcy i pasażera, poduszek bocznych oraz kurtyn powietrznych – zapewniających pasażerom bezpieczeństwo podczas uderzenia z każdej strony. Na tylnej kanapie znajdą się punkty mocowania fotelika samochodowego ISOfix.

Honda nie tylko ma bogate wyposażenia bezpieczeństwa biernego, ale także czynnego składającego się z bardzo wydajnych hamulców, systemów dbających o stabilną kontrolę pojazdu i opcjonalny zaawansowany system wspomagający kierowcę. Układ składa się z tarczowych hamulców na obu osiach; przednie są dodatkowo wentylowane. Układ stabilizacji toru jazdy składa się z ABS, EBD (układ elektronicznego rozdziału siły hamowania), VSA (system kontroli stabilności jazdy), BA (wspomagania nagłego hamowania, zwiększające siłę hamulców), DWS (system monitorujący ciśnienie w oponach) i HSA (system wspomagający ruszenie na wzniesieniu; działa przez ok. 2 s po rozpoczęciu procedury ruszania).

Zaawansowane systemy wspomagające kierowcę ADAS są dostępne w 2 opcjonalnych pakietach wyposażenia. ADAS – Pakiet I (dostępny od wersji Sport) składa się z CTBA – System aktywnego hamowania w ruchu miejskim, FCW – System ostrzegania przed kolizją, CTM – System ostrzegania o zbliżającym się pojeździe podczas cofania, TSR – System rozpoznawania znaków drogowych który na wyświetlaczu prezentuje ograniczenia prędkości, BSI – System monitorowania martwego pola widzenia w lusterkach, LDW – System ostrzegania o zjeżdżaniu z pasa ruchu działającym od 64 km/h i HSS – System automatycznych świateł drogowych działa od 40 km/h. ADAS – Pakiet II (dostępny w wersji Executive) składa się dodatkowo z CMBS – System ograniczający skutki kolizji, czyli monitoruje drogę w poszukiwaniu przeszkód i potrafi zatrzymać samochód w sytuacji krytycznej do 32 km/h oraz ACC – Tempomat adaptacyjny.

009_Honda_Civic_Tourer

Silniki

Gama silnikowa nowej Hondy Civic rozczarowuje. Mamy do dyspozycji dwa silniki, jeden benzynowy o pojemności 1.8 i-VTEC o mocy 142 KM przy 6500 obr/min i 174 Nm przy 4300 obr/min oraz diesla i-DTEC o pojemości 1.6 l o mocy 120 KM przy 4000 obr/min i 300 Nm przy 2000 obr/min. Producent deklaruje, że w cyklu mieszanym silnik benzynowy spali 6,2 litra benzyny, a diesel tylko 3,8 litra na 100 km. W ofercie znajdziemy egzemplarze z manualną skrzynią 6 biegową lub 5 biegowym automatem. Skrzynia automatyczna jest oferowana tylko z silnikiem benzynowym i negatywnie wpływa na dynamikę pojazdu.

Zobacz również:   [TEST] Ford Mustang Bullitt

Samochód został tak zaprojektowany, by dawać kierowcy jak najwięcej wskazówek jak jeździć sprawnie i ekonomicznie, a przy tym wydzielać jak najmniej CO2. Samochód w standardzie wyposażono w system ECON oraz Start/Stop, który automatycznie wyłącza silnik po zatrzymaniu się samochodu oraz wypięciu biegu, na przykład w korku ulicznym, a następnie włącza go automatycznie w chwili ruszenia. Przy płynnej jeździe samochodem prędkościomierz podświetla się na zielono, informując kierowcę o ekonomicznym stylu jazdy. Oferowany jest także wskaźnik optymalnego momentu zmiany biegu, dzięki któremu zmiany przełożeń będą zawsze sprzyjały uzyskaniu wyższej wydajności paliwowej. System ECON wpływa także na działanie tempomatu i klimatyzacji, optymalizując prędkość jazdy w celu obniżenia spalania paliwa.

Charakterystyka akustyczna silnika benzynowego jest dość przyjemna dla ucha. Przy niższych prędkościach obrotowych jednostka pracuje dość cicho, zaś przy wyższych silnik nie brzmi jak typowe konstrukcje benzynowe ze względu na swoją specyficzną konstrukcję, którą charakteryzują zmienne fazy rozrządu, tzw. V-TEC.

Dzięki technologii V-TEC silnik zdecydowanie lubi być wkręcany na wyższe obroty i dopiero przy obrotach powyżej 3500 obr/min kierowca odczuwa jego prawdziwą moc, którą trwa do 6750 obr/min. Przy niższych obrotach samochód sprawia wrażenie przygaszonego, dlatego niższy poziom obrotów będzie używany do jazdy płynnej ze stałą prędkością. Oczywiście, wzrost prędkości obrotowej będzie powodował większy pobór dawki paliwa, co spowoduje częste wizyty na stacjach benzynowych.

Skrzynia biegów jest bardzo precyzyjna o krótkich skokach i dobrze zestopniowana.  Trzeci bieg można wrzucić przy prędkości 40 km/h, a na czwarty bieg będzie wymagany dopiero przy prędkości 140 km/h.

017_Honda_Civic_Tourer

Prowadzenie

Zawieszenie, jak i układ kierowniczy, zostały tak zaprojektowane, aby kierowca czuł się jak najpewniej na drodze. Samochód otrzymał klasyczne kolumny McPhersona, a w tylnej osi pracuje belka skrętna z olejowymi poduszkami i osobno mocowanymi sprężynami. Dzięki nisko rozłożonemu środkowi ciężkości, Honda zachowuje się pewnie podczas jazdy po nierównościach i szybkim pokonywaniu ostrych zakrętów.

Civic Tourer posiada w wersjach Lifestyle i Executive system adaptacyjnych amortyzatorów tylnych, który pozwala na dostosowanie ustawień w zależności od rodzaju nawierzchni i preferencji kierowcy dotyczących komfortu jazdy (tryby: normal, comfort i dynamic), jak i dostosowuje się do zachowania tylnych amortyzatorów przy obciążeniu.

Podsumowanie

Honda Civic Tourer Sport jest jednym z najciekawszych oferowanych na Polskim rynku samochodów typu kombi w swojej klasie. Wpływa na to największy w tej klasie bagażnik, ale także prowadzenie oraz sportowa charakterystyka silnika benzynowego V-TEC. Wszystko uzupełnia nietuzinkowa stylistyka. Pojazd jest bardzo przyjemny w użytkowaniu. Niestety, nie obyło się bez kilku niedociągnięć. Skromna gama silnikowa przy tej wersji nadwozia może zniechęcić przyszłego klienta do wyboru tego modelu. Ceny samochodu zaczynają się od 79400 zł, a testowana wersja Sport z silnikiem benzynowym kosztuje po rabacie 84100 zł.

 

Dane techniczne

 
1.6 i-DTEC
(MT)
1.8 i-VTEC
(MT)
1.8 i-VTEC
(AT)
Silnik

4-zawory na cylinder

Średnica cylindrów x Skok tłoka mm 76×88 81 x 87.3
Poj. skokowa cc 1597 1798
Stopień sprężania 16 10.6
Moc maksymalna kW/PS 88 / 120 104 / 142
@rpm 4000 6500
Max. Moment obrotowy Nm 300 174
@rpm 2000 4300
Rodzaj paliwa Diesel Benzyna 95
Prędkość maksymalna km/h 195 210 205
Przyśpieszenie 0 → 100 km/h 10.1 9.2 10.9
Spalanie miasto l/100km 4.2 7.7 8.9
Spalanie trasa l/100km 3.6 5.3 5.2
Spalanie mieszany l/100km 3.8 6.2 6.5
CO₂ g/km 99 146 153
Układ przeniesienia napędu
Skrzynia biegów Manual Manual Automatic
Przełożenia skrzyni biegów 1st 3.642 3.142 2.666
2nd 1.884 1.869 1.534
3rd 1.179 1.303 1.066
4th 0.869 1.054 0.76
5th 0.705 0.853 0.551
6th 0.592 0.727
Wsteczny 3.673 3.307 1.956
Przełożenie przekładni głównej 3.571 5.333 4.437
Wymiary
Długość mm 4535
Szerokość bez lusterek mm 1770
Wysokość z anteną mm 1480
Rozstaw osi mm 2595
Prześwit (z kierowcą) mm 145
Pojemność bagażnika – siedzenia rozłożone (litry, metoda VDA) litr 624
Pojemność bagażnika – siedzenia złożone, do linii okien (litry, metoda VDA) litr 1116
Pojemność bagażnika – siedzenia złożone, do linii dachu (litry, metoda VDA) litr 1668
Masa własna kg 1337 – 1430 1280 – 1340 1313 – 1380
Maksymalna masa całkowita kg 1890 1790 1830
Maksymalna masa przyczepy ( z hamulcami/bez hamulców) kg 1400 / 500 1400 / 500 1000 / 500
Zbiornik paliwa litr 50

Galeria

Fotografie: Piotr Majka, Tomasz Kicior

Test Honda Civic Tourer

Materiał edytowany przez: Aleksandra Chyła

 

 

2 KOMENTARZE

Leave a Reply