Kia Optima III generacji (2010-2015) jest jednym z najlepiej wyglądających sedanów segmentu D jaki możemy znaleźć na rynku samochodów używanych. Do zakupu zachęca nie tylko wygląd ale także oferowane bogate wyposażenie. Prezentowany model pochodzi z 2012 roku i jest to wersja XL sprzed liftingu. Silnik, w który wyposażono samochód to często wybierany diesel 1,7 CRDi o mocy 136 KM.

Kia Optima fot. Piotr Majka (1)

Projekt Petera Schreyera

Kia Optima została zaprojektowana przez Petera Schreyera oraz europejski dział projektowy znajdujący się w Niemczech. Koreański producent chciał w ten sposób zerwać ze swoją egzotyczną i mało przypadającą do gustu stylistyką oraz wątpliwą trwałością na rzecz cenionych ponad wszystko przez Europejczyków cech, takich jak solidność, czy cieszący oko wygląd zewnętrzny oraz wewnętrzny samochodu. Nie tylko walory estetyczne uległy zmianie. Poprzednik Optimy nosił nazwę Magentis i nie był to hit sprzedażowy. Aby nowy model nie nosił piętna poprzednika nadano mu nową i bardziej „Optimistyczną” nazwę. Auto miało swoją premierę w 2010 roku na targach motoryzacyjnych w Nowym Jorku oraz chwilę później w Paryżu, a parę miesięcy później Optima trafiła do Europejskich salonów.

Kia Optima fot. Piotr Majka (2)

Ładny, dynamiczny sedan

Kia Optima jest sedanem, który został zaprojektowany w taki sposób, aby nie można było powiedzieć, choćby nie wiem co, że jest brzydki. Ma długą maskę, która stwarza wrażenie, iż mamy do czynienia ze sportowym autem. Dynamiczna linia boczna jest tak ukształtowana, by opadająca tylna część dachu w stylu Coupe nie zabierała miejsca nad głową w drugim rzędzie. Jego krzywizna płynnie przechodzi w stosunkowo wysoko osadzoną pokrywę bagażnika tworząc finalnie bardzo miękką, ale jednocześnie dynamiczną i drapieżną sylwetkę koreańskiej limuzyny.

Kia Optima fot. Piotr Majka (25)

Sam projektant auta opisał go tak:

„Optima przyciąga wzrok niczym doskonale skrojony włoski garnitur”

Nie pozostaje mi nic innego, jak tylko potwierdzenie tych słów. Ciężko przejść obojętnie obok tak wyśmienicie prezentującego się samochodu. Wprawdzie nie jest to kipiące mocą sportowe auto, ale kobiety bardzo chętnie oglądają się za Optimą. Świetna sprawa dla podrywacza, ale jeśli jesteś detektywem, to możesz zostać zdemaskowany jeszcze zanim cokolwiek uda Ci się zaobserwować.

Kia Optima fot. Piotr Majka (24)

Wersja XL

Zewnętrzne wymiary Optimy to 4845 mm długości, 1830 mm szerokości (bez lusterek) , wysokość auta to 1455 mm, a rozstaw osi wynosi 2795 mm (Passat B7 – 2712 mm) . Niestety Koreański producent auta nie zdecydował się na wprowadzenie wersji, które lubią europejscy klienci, czyli kombi oraz liftback. Prezentowana w naszym teście wersja XL cechuje się zmienionymi lampami tylnymi wykonanymi w technologii LED, reflektorami ksenonowymi oraz sportową stylistyką atrapy chłodnicy, zderzaków i nakładek na progi w kolorze nadwozia. Ponadto w tej wersji dostajemy fotele wykończone skórzaną tapicerką, nawigację, kamerę cofania, oraz system nagłośnienia Infinity (firmy Harman), o mocy 550 W, składającego się z 11 głośników i subwoofera.

Kia Optima fot. Piotr Majka (22)

Klasa wyższa

Wsiadając do auta czuć przestrzeń. Zarówno przednie, jak i tylne fotele są wygodne, już w wersji L samochód posiada elektrycznie regulowany fotel kierowcy, a w wersji XL tapicerka samochodu jest pokryta skórą. Miejsca na nogi z przodu jak i z tyłu jest pod dostatkiem dla każdego. Deska rozdzielcza oraz boczki są bardzo miękkie i miłe w dotyku. Podłokietnik jest sporej wielkości i zapewnia dobre podparcie podczas podróżowania Optimą. Kierownica jest pokryta skórą niezależnie od wersji wyposażenia. Jest to wielofunkcyjna kierownica z możliwością sterowania radiem, tempomatem i komputerem pokładowym. Bardzo przydatną funkcją jest również schowek z możliwością chłodzenia (dostępny w standardzie).

Kia Optima fot. Piotr Majka (20)

Standardowy bagażnik

Bagażnik posiada pojemność 505 l w normie pomiarowej VDA, przestrzeń bagażową można powiększyć poprzez złożenie tylnej kanapy. Kanapa dzieli się w stosunku 60/40. Co ciekawe tylną kanapę można wyłącznie położyć za pomocą dźwigni znajdujących się w bagażniku.

bagażnik Kia Optima

System multimedialny i nagłośnienia

Głównym centrum dowodzenia systemem rozrywki oraz dodatkowych funkcji samochodu w prezentowanej wersji jest 7? calowy dotykowy ekran. System oferuje Nam taką funkcjonalność jak nawigacja, radio, CD czy USB (port znajduję się pod panelem klimatyzacji). Oczywiście jest możliwość sprawowania telefonu przez Bluetooth, co nie sprawia najmniejszych problemów. Seryjne audio w wersji XL gra bardzo przyjemnie dzięki nagłośnieniu Infinity o mocy 550 W.

Kia Optima fot. Piotr Majka (18)

Ergonomia deski rozdzielczej

Pod ekranem dotykowym mamy duże fizyczne przyciski do sterowania systemem, a pod nim panel klimatyzacji dwustrefowej również bardzo czytelny. Zmiany w ustawieniach są wyświetlane także na wyświetlaczu ekranu multimedialnego. Klimatyzacja jest wydajna lecz podczas intensywnego słońca może brakować na tylnej kanapie dodatkowych nawiewów. Tylne wyloty wentylacji są tylko w wersjach z automatyczną skrzynią biegów. Umieszone na konsoli centralnej panel sterowania klimatyzacją oraz systemu multimedialnego zostały zwrócone w stronę kierowcy o 9,6°. Czy czasem BMW też tak nie robi?

Zobacz również:   [TEST] SsangYong Rexton Diesel 2.2 E-XDI 178 KM 4WD 7AT Executive

Kia Optima fot. Piotr Majka (19)

Bogate wyposażenie już w standardzie

Warto zauważyć, że Kia Optima była bogato wyposażona już w standardzie, czyli w wersji M. Dostawaliśmy wtedy dwustrefową automatyczną klimatyzację z automatycznym systemem usuwania zaparowania, kierownicę oraz drążek zmiany biegów pokryty skórą, elektryczną regulację oparcia w odcinku lędźwiowym w fotelu kierowcy, sterowanie systemem audio i tempomatem zamontowane na kierownicy, oraz dużą ilość systemów bezpieczeństwa. Wersja L posiadała dodatkowo diodowe światła do jazdy dziennej, tapicerkę typu PREMIUM (materiał/skóra), elektrycznie regulowany fotel kierowcy z funkcją pamięci, podgrzewane przednie siedzenia i chłodzony (wentylowany) fotel kierowcy, czujniki parkowania, automatyczny asystent parkowania równoległego, automatyczne wycieraczki oraz światła, skórzane panele wykończeniowe drzwi, zestaw wskaźników Supervision. Wersja XL została wzbogacona dodatkowo większymi tarczami hamulcowymi z przodu i z tyłu, tylne lampy wykonane w technologii LED, reflektory ksenonowe, szyby hydrofobowe, klimatyczne podświetlenie wnętrza, skórzana tapicerka foteli, inteligentny kluczyk z przyciskiem uruchamiania samochodu, system nawigacyjny z kamerą cofania oraz system multimedialny Infinity (firmy Harman), 550 W, 11 głośników i subwoofer. Ponadto każda wersja miała w standardzie felgi aluminiowe o różnych wielkościach (wersja M miała 16’ , L – 17’, a XL genialnie wyglądające 18 calowe felgi z oponami o wymiarach 225/45 R18).

Kia Optima fot. Piotr Majka (7)

Bezpieczeństwo najważniejsze

Bezpieczeństwo stoi na stosunkowo wysokim poziomie. Auto wyposażono w 6 poduszek powietrznych. Przednie i boczne poduszki powietrzne kierowcy i pasażera oraz kurtynowe poduszki powietrzne, w przypadku kolizji chroniące również pasażerów siedzących z tyłu. Auto przeszło testy zderzeniowe w USA i tam uzyskało wysokie 5 gwiazdkowe oceny.

Kia Optima fot. Piotr Majka (13)

1.7 CRDI 136 KM

Pod maską opisywanej Optimy producent zainstalował silnik diesla własnej konstrukcji o pojemości 1,7-litrowy i mocy 136 KM uzyskiwanym przy 4000 obr./min oraz maksymalnym momencie obrotowym 325 Nm uzyskiwanym przy 2000 obr./min. Połączony został z 6-biegową przekładnią manualną i pozwala Nam na rozpędzenie się do prędkości maksymalnej wynoszącej 197 km/h, a rozpędzenie tego dużego sedana do 100 km/h trwa 11,6 s.

Kia Optima fot. Piotr Majka (8)

Spalanie Optimy

Silnik diesla Optimy zużywa całkiem rozsądne ilości drogocennego paliwa. Normalna, spokojna jazda w warunkach miejskich pozwala na uzyskanie spalania rzędu ok. 7 litrów na 100 km. W przypadku, gdy lubimy mocniej naciskać na pedał gazu wartość ta może oscylować w granicach 7,8-8 litra na 100 km w mieście. Podczas jazdy ze stałą szybkością 120 km/h na 6 biegu poza miastem na trasie szybkiego ruchu spalanie wynosi 6 l/100 km. Spalanie podczas spokojnie pokonanej trasy może nawet zejść do 4,5 l/100 km, a gdy postanowimy dynamicznie przejechać niemiecką autostradę spalanie może wzrosnąć do 10 l/100 km.

Kia Optima fot. Piotr Majka (28)

Jeśli wybierać to tylko z manualem

Auto prowadzi się jak dobry samochód klasy średniej, układ kierowniczy jest wystarczający dla auta o sporym rozstawie osi, skrzynia biegów działa poprawnie i bardziej polecałbym wybranie manualnej skrzyni biegów z silnikiem diesla niż automatycznej która czasem zbyt długo przeciąga zmianę biegów. Zawieszenie z felgami 18 calowymi współgra doskonale na długich autostradowych odcinkach. Gdy zjedziemy na średniej jakości drogi krajowe odczujemy jak mała ilość drgań dociera do nas. Po prostu przyjemnie się podróżuje tym samochodem jako kierowca i pasażer.

Kia Optima fot. Piotr Majka (27)

Na co zwrócić uwagę podczas kupowania samochodu?

Po pierwsze silnik 1,7 CRDi miał problemy z uszkodzonymi uszczelkami pod głowicą, jeśli zobaczymy olej w układzie chłodzenia wiedzmy, że coś się dzieje. Jeśli auto miało gwarancję lub jeszcze ma warto sprawdzić czy miał wymieniany shortblock lub głowicę. Również często sprzęgło lubi niedomagać, jednak przyczyną kiepsko działającego sprzęgła jest nieregulowana pompa sprzęgła. A wystarczy wymienić na regulowaną np. z modelu Sportage czy innego z tym silnikiem. Lakier samochodu niestety jest podatny na zarysowania czy odpryski, zachęcałbym do zabezpieczenia lakieru tego pięknego samochodu. Jeśli masz Optime napisz w komentarzu jakie miałeś problemy z tym samochodem.

Kia Optima fot. Piotr Majka (25)

Podsumowując, Kia Optima

to bardzo ładne auto o dobrze dobranych proporcjach. Jest wygodne, ciche i modne. Szukając tego modelu należy szukać ofert uczciwych, najlepiej od pierwszego właściciela, który dokonywał przeglądów w ASO. Nawet, jeśli auto miało jakieś problemy to zostały one szybko wyeliminowane na 7 letniej gwarancji ale z limitem 150 000 km. Dlatego kupując Kia warto sprawdzić czy nadal twój samochód ma gwarancje. Za cenę 50 000 zł (w 2016 roku) jest duża szansa na kupno auta z dobrym wyposażeniem oraz historią pojazdu. Na koniec, jako ciekawostkę warto wspomnieć, że Kia Optima została samochodem roku Playboya w roku 2012

Galeria 2012 Kia Optima XL 1,7 CRDi 136 KM

Dodaj komentarz