[TEST] Audi A5 Sportback 2.0 TDI 190 KM S-Tronic Quattro

Masz żonę, dzieci i wyasfaltowany dojazd do domu? Masz dość lansiarskich SUVów, nudnawych sedanów i kombi? Okazuje się, że Audi ma w swoim portfolio ciekawą alternatywę – model A5 Sportback. Samochód o wyglądzie pięciodrzwiowego Coupe, z zaskakującą funkcjonalnością i dużym komfortem we wnętrzu. Do testu wybraliśmy wersję z silnikiem 2.0 TDI o mocy 190 KM.

Audi A5 Sportback fot. Piotr Majka

Ładniejsza wersja A4

Audi A5 Sportback drugiej generacji ma długość 4733 mm, rozstaw osi 2824 mm, szerokość 1843 mm i wysokość 1386 mm. Wymiary wskazują, że nasze Coupe jest ciekawszym stylistycznie modelem A4. Sportback charakteryzuje się wyśmienicie wyważonymi proporcjami. Wszystkie części samochodu składają się w jedną spójną całość. Tylna, płasko usadowiona szyba, krótkie zwisy i długa, wypukła maska silnika, tzw. power dome, podkreślają dynamiczny charakter pojazdu.

Audi A5 Sportback fot. Piotr Majka

To co najbardziej wyróżnia przednią część samochodu to drapieżnie narysowane LEDowe światła oraz duży trójwymiarowy chromowany grill. Z boku ma wyraźnie zarysowane łuki nad wnękami kół, które optycznie poszerzają samochód, sprawiając wrażenie jeszcze bardziej sportowego. Dach, który został idealnie wpasowany do charakteru samochodu i tylna opadająca jego część nie zmniejsza praktyczności we wnętrzu samochodu. Oczywiście w modelu Sportback jak i w zwykłej A5 szyby nie mają ramek. To co zwraca uwagę w tylnej części to duże światła wykonane w technologii diodowej wraz z dynamicznym sposobem sygnalizowania kierunku jazdy, a także rozciągnięte na całej szerokości trzecie światło stop górujące nad tylna szybą.

Audi A5 Sportback fot. Piotr Majka

Prosto, ładnie, nowocześnie

Zasiadając we wnętrzu samochodu możemy niemal odrazu stwierdzić, że to brat bliźniak modelu A4. Deska rozdzielcza jest dosłownie wyjęta z tamtego modelu. Znajdziemy tu charakterystyczny, długi pas nawiewów, który daje wrażenie ogromnych rozmiarów deski, optycznie powiększającej szerokość samochodu. Deska została wykonana z solidnych i dobrych jakościowo materiałów.

Audi A5 Sportback fot. Piotr Majka

W testowanej wersji tradycyjne analogowe obrotomierze zostały zamienione 12,3 calowym ekranem o wysokiej rozdzielczości (1440 x 540 pikseli) Audi virtual cockpit, który można zamówić wyłącznie w zestawieniu z nawigacją MMI Navigation Plus i panelem dotykowym MMI touch. Ekran może prezentować rozszerzone informacje o samochodzie czy mapę satelitarną. Dzięki temu rozwiązaniu możemy mieć mapę przed sobą, a na ekranie wyświetlacza multimedialnego korzystać z innych funkcji.

Audi A5 Sportback fot. Piotr Majka

Audi idąc za modą zainstalowało wyświetlacz systemu multimedialnego w formie tabletu wystającego z deski rozdzielczej. Nie jestem zwolennikiem umieszczania w tym miejscu ekranu szczególnie w tym miejscu, wygląda to tanio. Dobrze może to wyglądać w samochodach niższych klas jak Toyota, Kia czy Ford, ale uważam, że projektantów marek premium stać na więcej. System MMI Navigation Plus ma ogromną funkcjonalność, ale ma jedną wadę. Musimy nim sterować oddzielnym panelem dotykowym w formie touchpada. Oczywiście producent dba o nas, aby nie wypalcować ekranu. Dotykowy touchpad doskonale rozczytuje napisane na nim literki, nawet te brzydko namazane. Jeśli zdecydujemy się rozszerzyć system o usługę Audi Connect będziemy mogli używać potocznych komend głosowych, które stanowczo ułatwiają wpisywanie głowowe adresu celu czy innych funkcjonalności.

Audi A5 Sportback fot. Piotr Majka

Warto dopłacić do opcjonalnego nagłośnienia Bang & Olufsen Sound System z dźwiękiem 3D i z 19 głośnikami, o łącznej mocy 755 W. Nawet jeśli nie interesujesz się muzyką to dostrzeżesz różnicę w jakości dźwięku. Jak dla mnie jakość dźwięku jest na poziomie oferowanego w Volvo XC90.

Audi A5 Sportback fot. Piotr Majka

Miejsca pod dostatkiem

Ilość miejsca w środku jest wystarczająca. Kierowca jak i pasażer dostają bardzo wygodne fotele idealne na dłuższe podróże. Równie komfortowo jest na tylnej kanapie pomimo opadającego dachu. Miejsca na nogi jak i nad głową jest z zapasem dla osób o wzroście 186 cm.

Audi A5 Sportback fot. Piotr Majka

Otwierany elektrycznie bagażnik ma pojemność 480 l, co jest pewnym standardem w tej klasie samochodów, ponadto ze względu na bryłę, bagażnik otwiera się wraz z tylną szybą co ułatwia załadunek dużych bagaży. Przestrzeń jest prosta i regularna. Po złożeniu oparć tylnej kanapy uzyskujemy 1300 l przestrzeni oraz możliwość przewożenia długich bagaży.

Audi A5 Sportback fot. Piotr Majka

Oszukana autonomiczność

W Audi nie mogło zabraknąć tempomatu aktywnego z asystentem jazdy w korkach, który w połączeniu z systemem utrzymania pasa ruchu i małej butelki wody tworzy namiastkę samochodu autonomicznego. System jeszcze niedawno był dostępny tylko w najdroższych modelach, a już teraz możemy wybrać go nawet w Skodzie. Jednak w Audi system  ten działa zdecydowanie lepiej, rzadziej gubi linie i sprawia wrażenie bycia o generację wyżej.

Audi A5 Sportback fot. Piotr Majka

Silnik 2,0 TDI i spalanie

Decydując się na Audi A5 Sportback mamy do wyboru dwa silniki benzynowe i dwa Diesle. Do testu wybrałem 2.0 TDI o mocy 190 KM z automatyczną, 7 biegową skrzynią S Tronic i napędem Quattro. Jest to najbardziej optymalna decyzja, która pozwala cieszyć się niezłą ekonomią połączoną z wystarczającą dynamiką oraz bezpieczeństwem napędu na cztery koła. Moc 190 KM silnik uzyskuje w przedziale 3800 – 4200 obr./min., a maksymalny moment obrotowy jest osiągany już przy 1750 i trwa do 3000 obr./min. To wystarcza by pierwszą setkę osiągnąć w 7.4 sekundy oraz mknąć na autostradzie 235 km/h.

Zobacz również:   Ostatni SEAT CUPRA, czyli [TEST] SEAT LEON CUPRA 300
Audi A5 Sportback fot. Piotr Majka

Dwulitrowy Diesel Audi nie lubi spożywać zbyt dużych ilości ropy. Podczas dynamicznej jazdy w mieście spalanie waha się pomiędzy 8-8,5 l/100 km, jeśli zaczniemy jeździć bardziej ekonomicznie spalanie spada do 6,5-7 l/100 km. Na trasie spalanie wynosi poniżej 5 l/100 km z możliwością zejścia nawet do 3,5 l/100 km. Stałe podróżowanie autostradami daje zużycie 5,5 l/100 km przy 120 km/h i 6,5 l/100 km przy 140 km/h.

Audi A5 Sportback fot. Piotr Majka

Podsumowanie

W porównaniu do poprzednika nowy Sportback jest większy i lżejszy. Posiada również najlepszą w klasie wartość współczynnika oporu powietrza 0.26. Obecnie nowa pięciowahaczowa konstrukcja zawieszenia znajduje się zarówno na przedniej jak i tylnej osi. To wszystko sprawia, że zawieszenie komfortowo tłumi nierówność wzdłużne i poprzeczne. A dzięki sztywno zestrojonym wahaczom sprawia wrażenie sportowego prowadzenia. Dzięki możliwościom zmiany trybu jazdy Audi Drive Select możemy samemu zdecydować o sztywności zawieszenia czy reakcji na gaz.

Audi A5 Sportback fot. Piotr Majka

Audi A5 Sportback to idealny samochód dla ludzi, którzy nie chcą się wyróżniać, ale chcą podróżować nowoczesnym i eleganckim samochodem. Sterylność i niemieckość Audi widać w każdym elemencie samochodu. Audi A5 Sportback okazuje się udanym kompromisem sportowego wyglądu i komfortowego przemieszczania się w samochodzie typu Coupe szczególnie na tylnych siedzeniach. Cena niepromocyjna testowanego samochodu wynosi 285 tys. zł. Czy to dużo? Raczej nie, szczególnie że teraz możesz kupić A5 Sportback w leasingu Audi Perfect Lease bez opłaty wstępnej.

Leave a Reply