Peugeot 308 to jeden z przedstawicieli szerokiej gamy samochodów kompaktowych. Został zaprezentowany podczas targów we Frankfurcie w 2013 roku. Obecna generacja została oparta na nowej platformie EMP2, którą aktualnie wykorzystuje grupa PSA. Peugeota 308 II generacji ma cechować duża efektywność i minimalizm połączony z nowymi technologiami.

Peugeot 308 fot. Piotr Majka

Projektanci Peugeota tworząc nową generację 308 bardzo wzorowali się Golfem. Tak jak o wcześniejszej generacji można było się rozwodzić o jej innowacyjności, to obecna stylistyka Peugeoeta stała się prosta i nieco nudna. 308-mka sprawia wrażenie niskiego i szerokiego. Przyglądając się linii bocznej zauważymy ciągnący się pas od przednich reflektorów, rozszerzający się na słupku C.

Peugeot 308 fot. Piotr Majka

To co wyróżnia testowaną wersję Allure to ostrzej zaprojektowany przedni zderzak oraz światła w technologii Full Led. Tylne światła również wykonano w technologii LED, a ich kształt ma przypominać trzy pazury lwa. Dodano również chromowane listwy okienne, które starają trochę ożywić ciemny lakier samochodu.

Peugeot 308 fot. Piotr Majka

Zajmując miejsce w samochodzie możemy na początku poczuć się dość obco. Przed sobą mamy i-Cockpit, autorski pomysł Peugeota, który ma ułatwić ergonomie oraz zminimalizować ilość przycisków na desce rozdzielczej. Jak w większości aut tego segmentu mamy podział na dwie jakości plastików deski rozdzielczej, górna część jest miękka, a dolna twarda, całość natomiast spasowana tak, że nie wydaje z siebie żadnych dźwięków. Peugeot zrezygnował z fortepianowych wstawek na rzecz plastików imitujących aluminium. Detal podkreśla elegancki wygląd kokpitu 308.

Peugeot 308 fot. Piotr Majka

Zasiadając na miejscu kierowcy dostajemy małą, sportową kierownicę, która bardzo dobrze trzyma się w dłoniach i poprawia odczucia podczas jazdy. Również przeorganizowane zostały zegary. Są teraz położone wyżej, dzięki czemu kierownica nie będzie nam ich zasłaniać. Przeciwosobne zegary potrafią sprawiać dezorientację wśród części kierowców. Pomiędzy zegarami producent umieścił wyświetlacz komputera pokładowego. W trybie Sport podświetlenie zegarów zmienia się z koloru białego na czerwony, a komputer wyświetla aktualną moc i moment osiągany przez silnik oraz przeciążenia.

Peugeot 308 fot. Piotr Majka

W centralnym miejscu deski rozdzielczej znajduje się 7” kolorowy ekran systemu multimedialnego. Pod nim na osobnej ściance znajduje się czytnik płyt CD, analogowe pokrętło regulacji głośności i pięć przycisków w tym trzy do obsługi klimatyzacji. Po lewej stronie od kierownicy nieco schowane zostały przyciski od wyłączenia ESP, systemu Strat&Stop, alarmu oraz włączenia podgrzewania przedniej szyby oraz systemu automatycznego parkowania. Reszta obsługi samochodu została przeniesiona na ekran wyświetlacza dotykowego.

Peugeot 308 fot. Piotr Majka

Sterowanie dotykowym systemem dowodzenia jest nieco uciążliwe, dotyk od wyboru sekcji działa jedynie w wybranych podświetlanych miejscach, więc aby wybrać, czy chcemy obsługiwać system audio czy klimatyzację trzeba być dokładnym i dość mocno naciskać daną ikonkę. Szczególnie podczas jazdy samochodem, a to potrafi być dekoncentrujące. Również trzeba trochę więcej czasu poświęcić obsłudze klimatyzacji, systemu audio, nawigacji i innym dodatkowym funkcjom ukrytych w tym systemie.

Peugeot 308 fot. Piotr Majka

Automatyczna dwustrefowa klimatyzacja oferowana jest już od wersji Active. Sterowana jest jak już wspominałem przez multimedialny ekran dotykowy. Grafiki na wyświetlaczu są duże i czytelne, dzięki temu z łatwością wybierzemy preferowaną temperaturę i część ciała, na którą ma działać nadmuch. W dodatkowym menu możemy wybrać moc działania klimatyzacji oraz przełączyć klimatyzację z działania na dwie strefy na jedną. W każdej wersji wyposażenia Peugeot 308 posiada klimatyzowany schowek przed pasażerem.

Peugeot 308 fot. Piotr Majka

Obsługa multimediów wymaga chwili przyzwyczajenia, domyślnie ustawione jest źródło Radio FM. Gdy klikniemy na ikonkę „Radio Fm” możemy wybierać spośród źródeł Radio AM, Bluetooth, AUX czy USB. W dodatkowym menu możemy zmieniać ustawienia audio, aktualizować listę stacji radia czy przeglądać zdjęcia z pendrive’a. System Hi-Fi Denon składający się z 9 głośników: 4 z przodu, 4 z tyłu i subwoofera umieszczonego w bagażniku zamiast koła zapasowego, czysto i wiernie odwzorowuje dźwięki nawet jeśli mocniej podkręcimy audio. Myślę, że warto dopłacić 2000 zł do tego systemu. W ramach ciekawostki w systemie multimedialnym można również przeglądać strony internetowe, jednak wymaga to połączenia systemu z telefonem by uzyskać transmisje Internetu. Niestety działa to powoli i wyłącznie na postoju.

Peugeot 308 fot. Piotr Majka

Peugeot może nie jest największym modelem w swojej klasie, ale miejsca w środku ma wystarczająco sporo by pomieścić w nim cztery dorosłe osoby o wzroście 185 cm bez obcierania kolanami o plastiki czy tapicerkę. Nawet opcjonalny panoramiczny dach nie zabierze dużo miejsca. To co mi najmniej przypadło do gustu to wyprofilowanie sportowych foteli i znikoma regulacja zagłówków. Po wszelkich próbach znalezienia idealnego ustawienia fotela zwykle kończyłem trasę z bólem pleców. Albo Peugeot coś źle zaprojektował albo ja mam chory kręgosłup, choć nie tylko ja narzekałem na komfort przednich siedzeń.

Peugeot 308 fot. Piotr Majka

Odkąd pamiętam projektanci Peugeota mieli problem z wygospodarowaniem miejsca uchwytu na napoje. Na pierwszy rzut oka ciężko znaleźć jego miejsce, jednak w zasuwanym schowku obok podłokietnika, znalazł się jeden cupholder. Również schowki nie są główną domeną 308, skrytka w podłokietniku oraz zamykany schowek przed pasażerem są płytkie. Całe szczęście wnęki w drzwiach są całkiem obszerne, jednak gdy nawrzucany do nich okulary, portfel i inne szpargały znalezienie czegoś będzie przypominało znalezienie kluczy od domu w damskiej torebce lub losowane szczęśliwego numerka w lotto. Tylna kanapa jest dużo wygodniejsza niż przednie siedzenia. Pasażerowie z tyłu dostają środkowy podłokietnik z o dziwo dwoma cupholderami. Tylna część przednich foteli jest obita materiałem a nie plastikiem jak to się zdarza u francuskiej konkurencji. Za pasażerem po lewej stronie jest również port ładowania 12V.

Peugeot 308 fot. Piotr Majka

Bagażnik o pojemności 398 l to katalogowo jeden z największych w swojej klasie. Może po otworzeniu nie zostaniemy zszokowani jak w Octavii, ale przy pakowaniu się na dłuższy wyjazd bagażnik rzeczywiście okazał się pojemny. Brakuje w nim dodatkowych haczyków na codzienne zakupy. Pod przestrzenią bagażową zwykle można znaleźć koło zapasowe, jednak wybierając zestaw audio Denona dostajemy zestaw naprawczy. Ze złożonymi tylnymi siedzeniami pojemność przestrzeni bagażowej zwiększa się do 1206 l.

Zobacz również:   [TEST] Mitsubishi Outlander 2.0 150 KM Intense Plus 4WD CVT
Peugeot 308 fot. Piotr Majka

Silnik, w który został wyposażony testowany Peugeot 308 to dobrze znany w grupie PSA 1,2 PureTech o mocy 130 KM. Jest to najmocniejsza wersja tego silnika, która została dodatkowo skonfigurowana z automatyczną skrzynią biegów o 6 przełożeniach. Wydawać by się mogło, że trzycylindrowa jednostka o niewielkiej pojemności będzie posiadała słabe wartości przyśpieszenia czy prędkości maksymalnej. Ale nasz silnik o pojemności 1199 cm3 o mocy 130 KM przy 5500 obrotach i momencie 230 Nm osiąganych przy zaledwie 1750 obr./Min potrafi rozpędzić 308 w zaledwie 9,1 s do 100 km/h, a prędkość maksymalna wyniesie 206 km/h. Sama jazda Peugeotem wyposażonym w silnik 1,2 Puretech 130 z automatyczną skrzynią biegów to przyjemność, skrzynia działa perfekcyjnie i zawsze na odpowiednim biegu. Nawet podczas szybszej i dynamiczniejszej jazdy, skrzynia nie ma tendencji do przegrzewania się, a jazda w mieście daje wiele radości. Samochód jest wyposażony w system Start&Stop, który podczas każdych świateł wyłącza rozgrzany silnik by zaoszczędzić paliwo. I tutaj kolejne słowa pochwały. System szybko wzbudza silnik do działania, przez co jazda samochodem z tym system jest mało uciążliwa.

Peugeot 308 fot. Piotr Majka

Peugeot 308 osiąga bardzo satysfakcjonujące zużycie paliwa. Spalanie w mieście wahało się pomiędzy 6,5 a 7 l/100 km, a nogi nie mam lekkiej. Spokojnie pokonana trasa może okazać się bardzo oszczędna dla kieszeni dzięki spalaniu na poziomie 4,5 l/100 km. Jeśli zdecydujemy jechać trochę bardziej dynamicznie, ale bez szaleństwa to nadal średnie spalanie będzie wynosiło na poziomie 6,5 l/100 km. Podróżując po autostradach i drogach ekspresowych trzeba się liczyć z większym spalaniem, także przy 120 km/h spalanie wynosiło 7,8 l/ 100 km, a przy 140 km/h 9,7 l/100 km.

Peugeot 308 fot. Piotr Majka

Technicznie zawieszenie samochodu zostało oparte na prostych rozwiązaniach, z przodu mamy zawieszenie typu McPherson z tyłu belkę skrętną. Peugeot w porównaniu z konkurencją ma najbardziej komfortowe ustawienia zawieszenia i nie przeszkadzają w tym nawet 17 calowe felgi z oponami 225/45R17. Samochód dzięki swoim niewielkim rozmiarom (w porównaniu do konkurencji) jest bardzo zwinny. Również zwarte proporcje auta pozwalają dynamicznie pokonywać kręte drogi. Nawet jazda z prędkościami zgodnymi z przepisami panującymi na niemieckich autostradach jest  przyjemna i mało angażująca, szczególnie, że auto zostało na wysokim poziomie wyciszone od wiatru, a silnika praktycznie nie słychać, chyba że przytrzymamy przycisk Sport, który spowoduje wygenerowanie sportowego ryku silnika z głośników.

Peugeot 308 fot. Piotr Majka

Peugeot 308 to kompakt uniwersalny, nadaje się równie dobrze jako auto miejskie, ale także jako samochód na dłuższe trasy. To co będę dobrze wspominał to genialne przednie światła Ledowe, które działały doskonale zarówno w nocy jak i we mgle, dzięki nim mogłem czuć się w pełni bezpieczny na drodze. Również dodatkowe audio Denona za jedynie 2000 zł jest warte polecenia. To co bym zmienił w samochodzie to wyprofilowanie przednich siedzeń i system, który mógłby pracować na szybszym procesorze i posiadać lepsze sensory dotyku. Szkoda, że w testowanym samochodzie zabrakło opcjonalnego tempomatu aktywnego, który genialnie działa w Peugeocie 3008. Konfigurując samochód za 100 tys zł niestety zabrakło systemu bezkluczykowego dostępu i uruchomienia auta co już powinno być standardem w topowej wersji. Moje narzekania to głównie drobnostki, a wyprofilowanie foteli warto sprawdzić u dealera, co nie zmienia faktu, że Peugeot 308 II generacji jest udanym samochodem, który może się na równi bić o klienta z VW Golfem.

Dodaj komentarz