2015 Peugeot 508 1.6 THP 165 KM fot. Piotr Majka
2015 Peugeot 508 1.6 e-THP 165 KM S&S fot. Piotr Majka

Peugeot 508 to flagowa „limuzyna” francuskiego producenta. Została pokazana światu na Salonie Motoryzacyjnym w Paryżu w 2010 roku i od tamtego czasu obecna jest w ofercie Peugeota. Model ten zastąpił model 407, a poniekąd również i 607, ponieważ od 5 lat producent nie posiada w swojej ofercie większej limuzyny. Testowany przez Nas egzemplarz doczekał się już faceliftingu i dostępny jest w naszych salonach od ponad roku. Choć może ciężko w to uwierzyć 508 jest bezpośrednim konkurentem Citroena C5, pomimo iż wydaje się być znacznie większym pojazdem.

2015 Peugeot 508 1.6 e-THP 165 KM fot. Piotr Majka
2015 Peugeot 508 1.6 e-THP 165 KM fot. Piotr Majka

508 od samego początku wzbudzała niemałe zainteresowanie wśród potencjalnych klientów, gdyż, jak to już Francuzi nieraz udowodnili, była i nadal jest piękna. Jej delikatne, a zarazem zadziorne linie pieszczą nasze oczy. Po prostu chce się patrzeć na ten samochód niezależnie od wersji wyposażenia i nadwozia.

2015 Peugeot 508 1.6 e-THP 165 KM fot. Piotr Majka
2015 Peugeot 508 1.6 e-THP 165 KM fot. Piotr Majka

Testowany przez Nas egzemplarz to Peugeot 508 Active 1,6 e-THP 165 KM S&S, czyli w zasadzie podstawowy egzemplarz z kilkoma dodatkami (pełna specyfikacja testowanego pojazdu na końcu artykułu), ale nie oznacza to, że było biednie. W podstawowym pakiecie wyposażenia dostaniemy m.in. silnik o pojemności 1,6 l i mocy 165 KM, automatyczną klimatyzację dwustrefową, nawigację satelitarną oraz system multimedialny, 4 elektryczne szyby, tempomat i wiele innych gadżetów, które w zupełności zaspokajają podstawowe potrzeby kierowcy w dzisiejszych czasach.

2015 Peugeot 508 1.6 e-THP 165 KM fot. Piotr Majka
2015 Peugeot 508 1.6 e-THP 165 KM fot. Piotr Majka

Sylwetka 508-ki jest piękna, smukła, zadziorna i zdecydowanie przyciąga spojrzenia ludzi dokoła. Samochód wyróżnia się w tłumie bez dwóch zdań. Zaczynając od przodu mamy tu przeprojektowane przednie reflektory, przemodelowany zderzak oraz atrapę chłodnicy. Nowy przód wizualnie nawiązuje do całej gamy oferowanych modeli Peugeota. Pomimo braku świateł przeciwmgielnych w zderzaku przód nie jest nudny, gdyż, same przetłoczenia, w których powinny się one znajdować przyozdobione są chromowanymi listwami dodającymi prestiżu całości. Świetnym i jednocześnie bardzo estetycznym rozwiązaniem jest umieszczenie na atrapie chłodnicy napisu Peugeot.

2015 Peugeot 508 1.6 e-THP 165 KM fot. Piotr Majka
2015 Peugeot 508 1.6 e-THP 165 KM fot. Piotr Majka

Linia boczna zaczynając od przedniego zderzaka łagodnie unosi się i wyrównuje na wysokości dolnej krawędzi okien, by tuż za tylnymi oknami zacząć powoli opadać ku tyłowi. Takie wrażenia wizualne towarzyszą wielu osobom, z którymi rozmawiałem nt. sylwetki 508-ki. W rzeczywistości linia jest raczej prosta, chociaż przetłoczenia nieznacznie oszukują nasze oko. Ale w sumie to dobrze, bo wizualnie z zewnątrz samochód raczej przypomina 607 niż 407. Dodatkowe chromowane ozdoby wokół okien wizualnie podnoszą klasę samochodu. Samochód wyposażony był w standardowe, i ujmujące urody, aluminiowe felgi, na które naciągnięto opony w rozmiarze 215/60 R16. Troszkę za małe te kółka jak na tak duży samochód.

2015 Peugeot 508 1.6 e-THP 165 KM fot. Piotr Majka
2015 Peugeot 508 1.6 e-THP 165 KM fot. Piotr Majka

Tył, moim zdaniem, to najpiękniejsza część Peugeota 508. Bardzo kształtna pupcia z wydatnymi pośladkami w postaci wyraźnych i świetnie wymodelowanych lamp tylnych. Dodatkowo w tylny zderzak wmodelowano czujniki parkowania, a tuż nad miejscem na tablicę rejestracyjną znajdziemy kamerę cofania (jak zawsze uważałem, że bez czujników parkuje mi się równie dobrze co z nimi, tak w tym samochodzie jest to wyposażenie niezbędne, bez którego ten piękny tył długo pięknym by nie był, ale o tym później).

2015 Peugeot 508 1.6 e-THP 165 KM fot. Piotr Majka
2015 Peugeot 508 1.6 e-THP 165 KM fot. Piotr Majka

Wnętrze, pomimo iż to podstawowy model, prezentowało się bardzo przyzwoicie. Dobrej jakości materiały w połączeniu z ciekawym designem, ergonomicznym rozłożeniem przycisków oraz ogólnym poczuciem spójności całości zrobiło na mnie bardzo pozytywne wrażenie. Pierwszą wadą jaką napotkałem, a która w moim wypadku może nie jest czymś strasznym, bo z tego nigdy nie korzystam, to umiejscowienie zapalniczki i popielniczki za ozdobnym panelem pomiędzy sterowaniem klimatyzacją, a drążkiem zmiany biegów. Otwarcie tego schowka jest niewygodne, a samo umiejscowienie mało praktyczne. Kolejną, i tym razem już znaczącą wadą jest podłokietnik, a dokładniej sposób jego otwierania oraz jego pojemność. Po pierwsze otwiera się go przyciskiem z lewej strony oparcia podłokietnika. I nie byłoby w tym niczego złego, gdyby nie fakt, że otwiera się on w prawą stronę. Więc jeżeli pasażer obok chciałby cokolwiek wyjąć z tegoż schowka to znacząco utrudni mu to pokrywa będąca podłokietnikiem. A gdy już otworzymy ten schowek… Hmm… Schowek… Schoweczek. Może uda Nam się tam zmieścić pudełko zapałek albo jakiś mały i leciwy telefon, ale na pewno nie nowoczesnego smartfona. Próba upchnięcia w nim telefonu z ekranem o przekątnej 5,5” była tak udana, jak założenie buta w rozmiarze 35 na stopę o rozmiarze 46. Było to dla mnie największe rozczarowanie, jakie spotkało mnie podczas obcowania z wnętrzem Peugeota 508.

2015 Peugeot 508 1.6 e-THP 165 KM fot. Piotr Majka
2015 Peugeot 508 1.6 e-THP 165 KM fot. Piotr Majka

Ale wystarczy tego narzekania. Poza tymi wadami reszta była jak najbardziej na miejscu, dobrze wykonana i dobrze działająca. Wspomaganie kierownicy działa akurat. Nie za lekko, nie za mocno, tak w sam raz, co może spodobać się osobom, które lubią same odpowiadać za to, co dzieje się z przednimi kołami, a nie powierzać wszystko elektronice. Kierownica obszyta jest miłą w dotyku skórą, dzięki czemu dobrze leży w dłoniach, nie ślizga się i nie powoduje nadmiernego pocenia dłoni. Przyciski umieszczone na kierownicy odpowiadają za sterowanie wszystkim. Mamy tutaj sterowanie radiem, komputerem pokładowym, telefonem, tempomatem, ogranicznikiem prędkości i pewnie jeszcze czymś, bo zostały dwa wolne miejsca. Także w zasadzie bez odrywania rąk od kierownicy możemy sterować wszystkimi udogodnieniami, jakie znajdziemy na pokładzie. No może poza klimatyzacją, która działa bardzo sprawnie i szybko, a podział na dwie strefy nie powoduje wymieszania się powietrza w samochodzie i uśrednienia temperatury, a faktycznie dzieli auto na dwie odrębne strefy. W części centralnej deski rozdzielczej ładnie wkomponowano dwa uchwyty na kubeczki. Ogólnie pomimo, że testowany egzemplarz to w zasadzie przysłowiowy „golas” to nie czuć tego we wnętrzu. Fajnym i ciekawym rozwiązaniem było schowanie sterowania wysokością świateł oraz przycisk wyłączania systemu Start Stop w schowku przy lewym kolanie kierowcy. Dzięki usunięciu tylko tych dwóch przycisków z widocznych elementów wnętrza całość wydaję się „czystsza” i prostsza.

2015 Peugeot 508 1.6 e-THP 165 KM fot. Piotr Majka
2015 Peugeot 508 1.6 e-THP 165 KM fot. Piotr Majka

Z tyłu spokojnie zmieszczą się 2 dobrze zbudowane osoby i zostanie jeszcze trochę miejsca. Na kolana jak i nad głową miejsca wystarczająco dużo, chociaż patrząc na samochód z zewnątrz wydawać by się mogło, że będzie go znacznie więcej. Przechodząc dalej do tyłu mamy tu już tylko bagażnik. Jest on duży (473 l, po rozłożeniu tylnej kanapy do linii okien przestrzeń ładunkowa wzrośnie do 954 l, a do linii dachu wynosi już 1339 l), o regularnym kształcie, wysokim progu załadunkowym i całkiem sporym otworem. Pod podłogą bagażnika kryje się pełnowymiarowe koło dojazdowe oraz zestaw kluczy. Trójkąt ostrzegawczy umieszczono na wewnętrznej części pokrywy bagażnika.

2015 Peugeot 508 1.6 e-THP 165 KM fot. Piotr Majka
2015 Peugeot 508 1.6 e-THP 165 KM fot. Piotr Majka

Silnik to największe zaskoczenie zarówno pozytywne jak i negatywne. Peugeot 508, którym mieliśmy przyjemność jeździć wyposażono w silnik 1,6 l i mocy 121 kW (165 KM) przy 6000 obr/min i momencie obrotowym 220 Nm przy 1400 obr/min sprzężony z manualną 6-biegową przekładnią. Przyspieszenie auta z takim układem napędowym do 100 km/h powinno Nam zająć 8,6/8,8 s, a maksymalnie pojedziemy 210 km/h. Problem w tym, że ani tej mocy, ani momentu, ani też prędkości nie czuć. Nie można zarzucić, że auto nie jest dynamiczne, bo jest. Ale nie czuć tego. Przede wszystkim jest to wina gabarytów auta oraz kształtu samego nadwozia. Ktoś powie, jaki związek z prędkością ma nadwozie… W tym przypadku niby żadnego, ale odczucie tej prędkości jest tracone przez krągłości zarówno przodu jak i ginącego w lusterkach bocznych tyłu. Ale to nie jest największy problem związany z tyłem pojazdu. Jak już wspomniałem na początku 508-ka wyposażona jest w czujniki parkowania, które są niezbędnym wyposażeniem tego samochodu. A to za sprawą właśnie ginącego w lusterkach tyłu. Próba zaparkowania na wyczucie prawdopodobnie skończyłaby się uszkodzeniem tylnego zderzaka. Dzieje się tak, gdyż w lusterkach nie widać krawędzi samochodu. I można spędzić cały dzień na ustawianiu lusterek tak, aby było „dobrze”, a i tak efekt będzie taki sam. Podobnie jest z przodem. Jak jedziemy to nie ma problemu, bo długość przodu nie stanowi najmniejszego problemu. Problem pojawia się podczas parkowania na parkingu. Kompletnie nie czuć wtedy długości przodu. Producent deklaruje, że silnik ten powinien zaspokoić się zużyciem paliwa na poziomie 7,7/7,8 l/100 km w cyklu miejskim, 4,7/4,8 l/100 km w cyklu pozamiejskim oraz 5,8 l/100 km w cyklu mieszanym. W Naszym teście wartości te były całkiem zbliżone do wartości katalogowych. W mieście spalanie wynosiło 8,3 l/100 km, w cyklu mieszanym 6,5 l/100 km, a w cyklu pozamiejskim 5,2/5,1 l/100 km. Wszystkie wartości uwzględniają włączoną klimatyzację działającą na wysokich obrotach, także w normalnych warunkach wartości te byłyby niższe.

Zobacz również:   [TEST] Renault Espace Energy dCi 160 EDC Initiale Paris
2015 Peugeot 508 1.6 e-THP 165 KM fot. Piotr Majka
2015 Peugeot 508 1.6 e-THP 165 KM fot. Piotr Majka

Samochód prowadzi się poprawnie. Jest wygodny w mieście jak i w trasie zarówno jeżeli chodzi o komfort podróżowania na siedzeniach, jak i komfort tłumienia zawieszenia oraz precyzji układu kierowniczego. Podczas jazdy z wyższymi prędkościami dobrze czuć drogę, a w zakrętach samochód zachowuje się stabilnie i pewnie. Pomimo zastosowania opon o dość wysokim profilu precyzja prowadzenia nie traci na jakości. Za sprawą dużego rozstawu osi (2817 mm) większość nierówności nie przenosi się na pasażerów. Można powiedzieć, że jest to taki swoisty stabilny krążownik od Peugeota.

2015 Peugeot 508 1.6 e-THP 165 KM fot. Piotr Majka
2015 Peugeot 508 1.6 e-THP 165 KM fot. Piotr Majka

Peugeot 508 to bardzo poprawny, wygodny i ładny samochód w segmencie D. Moim zdaniem jest to godna polecenia alternatywa dla Citroena C5, Forda Mondeo, Opla Insigni, Volkswagena Passata czy najnowszego Renault Talismana. Ceny Peugeota 508 zaczynają się od 96 200 PLN, a testowany egzemplarz producent wycenił na 102 900 PLN. Oczywiście możemy go sobie dowolnie wyposażyć i skonfigurować, ale już w tej wersji dostajemy bardzo dużo atrakcyjnego wyposażenia oraz masę nowoczesnej technologii. Zdecydowanie zachęcam do odwiedzenia najbliższego przedstawiciela marki Peugeot i zapoznania się osobiście z 508.

 

 

 

 

 

3 KOMENTARZE

  1. Samochód ładny, nawet bardzo. Znając koncern PSA zapewne jest wygodny. Niestety jest pewne ale, które sprawia, że kupno tego samochodu jest co najmniej mało rozsądne. Ja wiem, że ktoś zaraz powie: taka kolej rzeczy. Ja więc odpowiem: ale taka być nie musi. Mowa o silniku który jest niezłym dowcipem. 1.6? może mieć nawet 200KM co z tego skoro to nadal jest 1.6. Moc dostępna przy 6000RPM. Silnik mega wyżyłowany, z mocą na papierku który spala tyle co stare silniki 2.0 które jeździły i nie trzeba ich było non-stop serwisować. Motoryzacjo dokąd zmierzasz?:(

  2. […] Kolejna sesja auta. Tym razem przedstawiam Wam francuską limuzynę – Peugeot’a 508.  Kilka zdjęć wykonałem na lubelskim Sławinku, okolicach Uniwersytetu Przyrodniczego oraz w Kazimierzówce pod Lublinem. Piękna słoneczna pogoda i temperatura około 34st C. Upał dał się we znaki  😉  Po więcej informacji na temat samochodu zapraszam na zaprzyjaźniony portal test.auto.pl. […]

Dodaj komentarz