[TEST] Skoda Superb iV 1.5 TSI PHEV Selection

Skoda Superb czwartej generacji w wersji PHEV to samochód, który nie tylko kontynuuje tradycję oferowania wyjątkowego komfortu i przestronności, ale również wprowadza nowoczesne rozwiązania, które odpowiadają na potrzeby dzisiejszych kierowców. Hybrydowy napęd ma sprawiać, że pojazd połączy w sobie zalety jazdy na silniku elektrycznym z dynamiką i mocą tradycyjnych jednostek spalinowych. Znalazła się też większa bateria, która ma zapewnić jeszcze większą wszechstronność, ale czy tak jest naprawdę?

Skoda Superb PHEV w wersji kombi prezentuje się dojrzale i elegancko, łącząc klasyczny styl z nowoczesnymi akcentami. To samochód, który nie próbuje zwracać na siebie uwagi na siłę – jego siła tkwi w proporcjach, spokojnej linii nadwozia i solidnej prezencji. W wersji kombi szczególne wrażenie robi profil boczny, gdzie uwagę przyciąga wydłużona sylwetka z lekko opadającym dachem oraz wyjątkowo długimi tylnymi drzwiami. Te ostatnie, choć dodają wizualnie elegancji i sugerują bardzo dużą ilość miejsca dla pasażerów z tyłu, mają też swoją mniej praktyczną stronę, na ciasnym parkingu mogą okazać się nieco problematyczne, wymagając sporo przestrzeni przy ich otwieraniu.

Z przodu Superb zachowuje spokojny, nowoczesny charakter: szeroki grill, ostro zarysowane reflektory i dobrze skrojony zderzak nadają mu powagi i obecności na drodze. Z tyłu mamy typową dla kombi funkcjonalność, ale ubraną w estetyczne detale: smukłe lampy LED, subtelny spojler i dużą, wygodną klapę bagażnika. Całość jest bardzo spójna, nieprzekombinowana, a przy tym z klasą. To projekt, który spokojnie wytrzyma próbę czasu.

Wnętrze Skody Superb robi bardzo dobre pierwsze wrażenie, jest przestronne, eleganckie i uporządkowane. Materiały wykończeniowe są w większości przyjemne w dotyku: górne partie deski rozdzielczej i boczki drzwi wykończono miękkimi tworzywami, a spasowanie elementów nie budzi zastrzeżeń. Całość prezentuje się solidnie, choć brakuje nieco wyrazistości, szczególnie w wersji Selection, która sprawia wrażenie nieco zbyt zachowawczej wizualnie. Brak oświetlenia ambientowego, nawet w podstawowej formie, dodatkowo podkreśla raczej użytkowy niż reprezentacyjny charakter kabiny.

Fotele są wygodne, a miejsca zarówno z przodu, jak i z tyłu jest naprawdę dużo, co od lat pozostaje jednym z największych atutów tego modelu. Zadziwiające jednak okazuje się rozwiązanie dotyczące regulacji foteli: oparcie sterowane jest elektrycznie, natomiast sam fotel przesuwa się manualnie. To nie tyle problem, co niezrozumiała niespójność, która nie pasuje do auta tej klasy i sugeruje nie do końca przemyślane oszczędności.

Dużo więcej zastrzeżeń budzi obsługa systemu klimatyzacji. Skoda postawiła na nowoczesne pokrętła tzw. smart dials, które łączą funkcje regulacji temperatury, nawiewu i podgrzewania foteli. Choć na papierze wygląda to nowocześnie i minimalistycznie, w praktyce jest mniej intuicyjne niż klasyczne rozwiązania. Aby zmienić daną funkcję, trzeba przełączać tryby pokrętła, co wymaga chwili uwagi i odciąga wzrok od drogi. To niepotrzebna komplikacja czegoś, co dotąd działało znakomicie w prostszej formie.

System multimedialny w Superbie działa płynnie, jednak wciąż ma swoje ograniczenia. Ekran dotykowy o przekątnej 10 cali jest dobrze widoczny i szybko reaguje na dotyk, ale sama obsługa wciąż wymaga nieco przyzwyczajenia. Menu jest przejrzyste, ale nie zawsze jest łatwo znaleźć wszystkie funkcje, niektóre opcje są ukryte w podmenu. Na plus przemawia integracja z Apple CarPlay i Android Auto, które działają bezprzewodowo i bezproblemowo.

Skoda Superb czwartej generacji w wersji spalinowej oferuje imponującą pojemność bagażnika – 690 litrów, co czyni go jednym z bardziej przestronnych w swojej klasie. Po złożeniu tylnej kanapy, przestronność ta może wzrosnąć do maksymalnie 1920 litrów, oferując ogromną przestrzeń ładunkową. Wersja hybrydowa PHEV, mimo mniejszego akumulatora, ma nieco mniejszy bagażnik, oferujący pojemność na poziomie 510 litrów w standardowej konfiguracji. Po złożeniu siedzeń przestronność zwiększa się do 1770 litrów, co nadal zapewnia wystarczająco dużo miejsca na codzienne potrzeby.

Zobacz również:   [TEST] Renault Megane E-Tech EV60

Choć pojemność bagażnika w wersji hybrydowej jest mniejsza niż w tradycyjnych wersjach spalinowych, 510 litrów to wciąż bardzo dobra wartość, szczególnie jak na wersję PHEV. Dodatkowo, nisko położony próg załadunkowy oraz szeroki otwór bagażnika sprawiają, że codzienne użytkowanie jest wygodne, a załadunek i rozładunek nie sprawiają problemów. Złożenie tylnej kanapy zwiększa uniwersalność przestrzeni bagażowej, pozwalając na przewóz większych przedmiotów, co czyni Superb PHEV praktycznym wyborem dla osób poszukujących przestronnego pojazdu hybrydowego.

Silnik 1.5 TSI Plug-in Hybrid o mocy 204 KM i 350 Nm momentu obrotowego w Skodzie Superb czwartej generacji, w połączeniu z 6-biegową przekładnią dwusprzęgłową DSG, oferuje solidne osiągi oraz płynność jazdy. Jednak podczas szybkiego przyspieszania i przełączania się między silnikiem elektrycznym a spalinowym, może wystąpić delikatne opóźnienie w reakcji, co może być zauważalne w momentach, gdy auto nagle potrzebuje większej mocy.

Jeśli chodzi o zasięg na prądzie, w warunkach drogowych, takich jak trasa ekspresowa, Superb PHEV udało mi się osiągnąć nawet 80 km, jednak w miejskich warunkach, gdzie jazda jest mniej wymagająca, zasięg może być nieco wyższy. Wszystko dzięki baterii o pojemności 25,7 kW brutto i 19,7 kW netto. Zaletą jest też prędkość ładowania, która z WallBoxa może wynieść nawet 11 kW, a prądem stałym DC do nawet 50 kW. To sprawia, że w miastach, gdzie prędkości są mniejsze i częstsze jest hamowanie regeneracyjne, auto może przejechać więcej na samej energii elektrycznej. Po rozładowaniu baterii, zużycie paliwa Superba PHEV w trybie tradycyjnego napędu spalinowego wynosi około 6-7 litrów na 100 km, w zależności od warunków drogowych i stylu jazdy. Jest to bardzo przyzwoity wynik jak na pojazd tej wielkości i klasy, biorąc pod uwagę, że nadal mamy do czynienia z silnikiem o pojemności 1.5 TSI, który zapewnia odpowiednią dynamikę i komfort podróży.

Auto zapewnia komfortowe i stabilne prowadzenie, z dobrze wyważonym zawieszeniem, które skutecznie filtruje nierówności, oferując wygodę zarówno w mieście, jak i na długich trasach. Auto zachowuje się pewnie na drodze, a precyzyjny układ kierowniczy zapewnia dobrą kontrolę w różnych warunkach. Pozytywnym aspektem jest płynność jazdy, szczególnie w trybie elektrycznym, gdzie pojazd jest cichy i komfortowy. Przy większej prędkości niestety wnętrze wykazuje gorsze wyciszenie ze względu na opory powietrza, zwłaszcza w tylnej części kabiny.

Skoda Superb IV PHEV to propozycja, która umiejętnie łączy klasyczne atuty tego modelu: przestronność, komfort i solidność wykonania z nowoczesnym napędem hybrydowym typu plug-in. Samochód zachowuje wysoką kulturę pracy i oferuje dużą ilość miejsca dla pasażerów, a także dobrze przemyślany, intuicyjny system multimedialny. Jednym z największych atutów tej wersji jest ponadprzeciętny zasięg na samym napędzie elektrycznym, który w praktyce okazuje się zauważalnie lepszy niż u wielu konkurentów w segmencie co czyni ją bardziej uniwersalną i mniej zależną od częstego ładowania. Auto dobrze radzi sobie w ruchu miejskim i na krótkich trasach, a hybrydowy układ napędowy zapewnia płynną jazdę i sensowną dynamikę. Przy bardziej zdecydowanym przyspieszaniu czy przy pełnym obciążeniu czuć jednak pewną ociężałość, a skrzynia biegów bywa chwilami niezdecydowana. Minusem może być też nieco ograniczona pojemność bagażnika względem wersji spalinowej, co wynika z umiejscowienia baterii.

Leave a Reply