[TEST] Toyota Auris FL Comfort Tech+Style 1,2 Turbo 116 KM (D4-T) 2015

Toyota Auris FL 1.2 D4-T 2015 003

Toyota zaprezentowała w marcu 2015 na targach we Frankfurcie odświeżonego Aurisa oraz gruntownie zmodernizowanego Avensisa. W czerwcu do salonów trafiły pierwsze sztuki Avensisa, a w lipcu polską premierę miał Auris, który niecały miesiąc po później trafił do naszej skromnej redakcji z nowym silnikiem w gamie 1,2 Turbo o nazwie kodowej D4-T. Ponad rok temu mieliśmy również okazję testować Aurisa z napędem hybrydowym. Pewnie się zastanawiacie, co zmieniło się w samochodzie i jak nowy silnik sprawuje się w codziennej jeździe.

Toyota zmodyfikowała pięć głównych cech Aurisa: stylistykę zewnętrzną, jakość wnętrza, napęd hybrydowy, systemy bezpieczeństwa oraz ofertę konwencjonalnych jednostek napędowych.

Toyota Auris FL 1.2 D4-T 2015 011

Projektanci skupili się głównie na zmianie przedniego i tylnego pasa Aurisa. Zderzaki zostały poszerzone dodając kompaktowi bardziej prestiżowego i eleganckiego wyglądu. Samochód wydaje się być wizualnie bardziej przysadzisty, stabilny i zachęcający do szybszego pokonywania łuków. Wygląd nowego Aurisa uzupełniają nowe światła wykonane w technologii LED. Tylne światła mają taki sam kształt jak w poprzedniku lecz jego wypełnienie zostało całkowicie zmienione; teraz światła pozycyjne w kształcie dwóch pasków są wykonane w technologii LED, a reszta świateł jest zamknięta w białej części „klosza”.

Toyota Auris FL 1.2 D4-T 2015 002

Wnętrze samochodu stało się bardziej elegancje i uporządkowane. W wersji przed liftigiem panował pewien bałagan; przyciski były porozrzucane na konsoli bez większego ładu, a zegarek z lat 90 umieszczony przy środkowych nawiewach dopełniał tego stanu. Dobór nowych materiałów sprawił, że części, które były miękkie nadal takie są, zaś twarde plastikowe elementy zostały jeszcze lepiej do siebie dopasowane i wykonano je z lepszej jakości plastiku. Panel centralny został przebudowany; pod szklana taflą dostajemy dotykowy wyświetlacz Toyota Touch2&Go, otoczony dotykowymi przyciskami które działają bez zastrzeżeń, także w tafli został ukryty kultowy zegarek i wyświetlacz informujący kierowcę o niezapięciu przez pasażerów pasów bezpieczeństwa. Swój wygląd zmienił też panel klimatyzacji – teraz zajmuje mniej miejsca. Pod nim pojawił się zamykany schowek, który kryje w sobie przyciski do podgrzewania przednich foteli, wyjście USB, AUX i 12V, a pod nimi znajdziemy półkę na telefon.

Toyota Auris FL 1.2 D4-T 2015 017

Kierowca również dostrzeże zmiany. Zegary zostały skryte w podłużnych tubach, pomiędzy którymi znajduje się nowy kolorowy wyświetlacz komputera pokładowego o przekątnej 4,2 cala, którego obsługuje się przyciskami na kierownicy. Wszystko jest bardzo intuicyjne, a czytelność ekranu doskonała. Komputer może nam wyświetlać takie informacje jak średnie spalanie, prędkość, kompas, stacje radiową, jak również dane pochodzące z systemu bezpieczeństwa, takie jak informacje ze znaków drogowych czy o sytuacji  ryzyka zderzenia.

Toyota Auris FL 1.2 D4-T 2015 019

Fotele są duże, masywne i wygodne. Połączenie czarnej i siwej tapicerki sprawia, że wnętrze samochodu nie jest nudne. Skórzana kierownica jest bardzo przyjemna w użytkowaniu. Kolumna kierownicy jest regulowana w dwóch poziomach. Fotel kierowcy również jest regulowany na wysokość oraz ma regulacje podparcia lędźwiowego. Miejsca na nogi i głowę jest wystarczająco na przednich siedzeniach, jednak osoby wyższe niż 190 cm będą mogły narzekać siedząc w drugim rzędzie. Tylna kanapa jest dzielona i składana w proporcji 60:40 i nie znajduje się w niej luk na narty. W podłokietniku umiejscowiono się otwory na napoje. Na drzwiach również znajdują się schowki, w których bez problemu zmieścimy 1,5 litrową butelkę z wodą lub innymi trunkami.

Toyota Auris FL 1.2 D4-T 2015 021

Bagażnik ma pojemność 360 litrów, a po rozłożeniu tylnych foteli pojemność przestrzeni ładunkowej wzrasta do takiej pojemności, że nawet inżynierowie Toyoty zgubili się w tej przestrzeni (Toyota na razie oficjalnie nie ustaliła tego parametru). Bez trudu zamieścisz się Ty, ja, kilku znajomych, pies, bagaż na dwutygodniowe wakacje na Chorwacji, rozłożony namiot 5-osobowy, tandem oraz teściowa (aczkolwiek z teściowa na pokładzie może już być ciasno). Warto zwrócić uwagę, że Auris posiada podwójną podłogę, która ułatwia przewożenie bagaży. Pod podwójną podłogą nie znajdziemy koła zapasowego, a zamiast niego dostajemy zestaw naprawczy, co w Polskich warunkach może okazać się wadą.

Toyota Auris FL 1.2 D4-T 2015 025

Napęd testowanej wersji to nowe dzieło japońskich inżynierów, którzy projektując silnik 1,2 Turbo zastosowali praktycznie wszystkie nowe, a zarazem sprawdzone technologie w silnikach Toyoty.

W silniku znajdziemy takie technologie jak:

  • bezpośredni wtrysk paliwa;
  • turbosprężarki o małej bezwładności;
  • system VVT-i (Variable Valve Timing – intelligent), który steruje otwarciem zarówno zaworów dolotowych, jak i wylotowych;
  • System Variable Valve Timing – intelligent Wide (VVT-iW), który ma dodatkową właściwość opóźniania zamykania zaworu dolotowego, dzięki czemu silnik może pracować zarówno w cyklu Otto, jak i Atkinsona. Co ciekawe drugi z nich jest używany przy krańcowo niskim obciążeniu kiedy zawór dolotowy pozostaje otwarty przez pewien czas, po tym jak rozpoczął się suw sprężania, pozwalając, by część porcji powietrza została wypchnięta z powrotem do układu dolotowego. W wyniku tego efektywny suw sprężania zostaje skrócony. Zmniejszone są straty zasysania powietrza, ponieważ nacisk na tłok jest mniejszy, a przepustnica może być otwarta szerzej.

Wszystkie te technologie pozwalają wycisnąć z silnika o pojemności 1197 cm3 aż 116 KM przy 5200 – 5600 obr./min oraz moment obrotowy wynoszący 185 Nm przy 1500-4000 obr./min. Warto zwrócić uwagę, że zakres obrotomierza kończy się przy prędkości obrotowej 5600 obr./min czyli przeważnie o 500-700 obrotów wcześniej niż w zwykłych wolnossących silnikach z zapłonem iskrowym.

Toyota Auris FL 1.2 D4-T 2015 016

Jeżdżąc Aurisem z silnikiem 1,2 Turbo raczej nie odczujecie masażu pleców przy przyśpieszaniu. Samo ruszenie się z miejsca samochodem wydaje się leniwe, nie czuć by samochód chciał nam się wyrwać. Wraz ze zwiększaniem obrotów silnika zaczynamy odczuwać jego moc. Samochód został sprzęgnięty z 6-cio biegową skrzynią biegów, która pomaga nam skutecznie i precyzyjnie dobierać prędkość obrotową do osiąganych prędkości. Właściwie mogę narzekać tylko na sam start oraz kilka krótkich chwil, podczas których chcemy energicznie ruszyć i przyspieszyć do żądanej prędkości. Gdy już jedziemy silnik okazuje się być bardzo rozsądnym wyborem; ma przyzwoitą elastyczność na V biegu; rozpędzanie od 80 do 120 km/h wynosi tylko 13,7 s, a prędkość maksymalną 200 km/h. Prawdziwą moc samochodu można poznać, gdy przyjdzie nam wyprzedać np. kolumnę samochodów ciężarowych z naczepami, wtedy może się okazać, że kończąc wyprzedzanie z gazem w podłodze osiągamy prędkość ponad 160 km/h praktycznie nie odczuwając dynamiki pojazdu, a zarazem wzmożonego hałasu w środku. Samochód został przez Toyotę doskonale wyciszony. Szkoda że nie miałem miernika poziomu dźwięku, bo uzyskane wyniki mogły by się okazać szokujące dla konkurentów.

Toyota Auris FL 1.2 D4-T 2015 020

Toyota zapewnia, że Auris z silnikiem 1,2 Turbo spala w mieście 5,8 l/100 km (jadąc w niedziele osiągnąłem 7,5 l/100 km, gdzie ruch jest dużo mniejszy), a na trasie 4,1 l/100 km (sprawdziłem przy prędkościach 120 i 140 km/h i wyniosło kolejno 5,5 i 7,7 l/100 km). Warto zwrócić uwagę, że przebieg samochodu udostępnionego do testów wynosił 1100 km, więc warto byłoby powtórzyć pomiary po dotarciu się silnika czyli chociaż po 5000 km. Polecam przeglądać statystyki spalania na portalach takich jak motostat.pl, na których użytkownicy podają realne spalanie wynikające z codziennej jazdy i tankowania zamiast z komputera pokładowego.

Toyota Auris FL 1.2 D4-T 2015 012

Prowadzenie Toyoty Auris to zdecydowanie największa zaleta tego auta. Samochód świetnie wybiera nierówności, a przy tym zawieszenie nie wydaje się być zbyt miękkie i nie kołysze się przy większych nierównościach. Samochód zadziwiająco dobrze prowadzi się na zakrętach, a wspomaganie, które podczas manewrów na parkingu jest przesadnie lekkie – jakby układ kierowniczy nie był połączony z kołami – na trasie staje się bardziej odczuwalne, dzięki czemu możemy bardziej zgrać się z pojazdem. Nad drogą hamowania czuwają hamulce tarczowe z przodu oraz tarczo-bębny z tyłu.

Zobacz również:   Elektryczny maluch, czyli [TEST] Smart fortwo electric drive

Toyota Auris FL 1.2 D4-T 2015 014

Nad bezpieczeństwem samochodu czuwają nie tylko znane już nam systemy bezpieczeństwa z wcześniejszego Aurisa takie jak BA (system automatycznie wspomagający hamowanie awaryjne, mierzący szybkość i siłę naciśnięcia pedału hamulca i zwiększający w razie potrzeby siłę hamowania), ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), EBD (system rozdziału siły hamowania kół skracający drogę hamowania), VSC (system stabilizacji pojazdu) i TRC (system kontroli trakcji). Jest jeszcze HAC (wspomagający ruszanie podjazdu) i elementy pakietu Safety/Tech składające się na: układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS), układu rozpoznawania znaków drogowych (RSA), układu ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDW) oraz automatyczne światła drogowe (AHB).

Toyota Auris FL 1.2 D4-T 2015 024

System ostrzega kierowcę sygnałem dźwiękowym i świetlnym w sytuacji zagrożenia zderzeniem z innym pojazdem. Jeśli w nagłej sytuacji kierowca naciśnie pedał hamulca zbyt słabo, układ wzmocni siłę hamowania, by uniknąć zderzenia lub złagodzić jego skutki. W przypadku gdy kierowca nie zacznie hamować pomimo ryzyka zderzenia, system automatycznie rozpocznie hamowanie. Pre-Collision System wyposażony w radar ma dodatkową funkcję zapobiegania zderzeniom z pieszym. Opis w 100% potwierdza działanie tego systemu. Oby nigdy nikomu się on nie przydał, ale jeśli mimo wszystko chcesz sprawdzić na własnej skórze jak to działa to w razie czego polecam wykupienie wyższej polisy ubezpieczeniowej na życie oraz samochód 🙂 Strzeżonego itd 😛

Toyota Auris FL 1.2 D4-T 2015 013

Układ rozpoznawania znaków drogowych to wynalazek, który jak na razie nie sprawdzi się w Polsce. Mamy źle oznakowane drogi, na których często znak ustalający daną prędkość jest później odwoływany przez skrzyżowanie, czego laser niestety nie odczytuje, a informacja na komputerze o nieaktualnej prędkości dozwolonej często irytuje. Gdyby drogi w Polsce były lepiej oznakowane, a system odczytywania znaków lepiej współpracował z nawigacją, byłby to całkiem fajny system wspomagający kierowcę w bezpiecznym podróżowaniu.

Toyota Auris FL 1.2 D4-T 2015 010

Układu ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu wykrywa białe i żółte oznakowanie poziome na drodze. Kiedy pojazd zaczyna opuszczać swój pas ruchu bez włączonego kierunkowskazu, system ostrzega kierowcę sygnałem dźwiękowym i świetlnym. Niestety sam samochód nie powróci na właściwy tor jazdy.

Toyota Auris FL 1.2 D4-T 2015 009

„Automatyczne światła drogowe mają za zadanie zapewnić maksymalną możliwą widoczność w trakcie jazdy w nocy. Wykorzystując kamerę, system wykrywa światła pojazdów nadjeżdżających z przeciwka i tylne reflektory samochodów poprzedzających. Jeśli przed samochodem są inne pojazdy, system przełącza światła drogowe na mijania. Gdy pojazdy znikną z pola widzenia kamery, system przełącza światła z powrotem na drogowe.” Muszę się zgodzić się z opisem, wszystko działa sprawnie, nawet podczas wyprzedzania innych samochodów (automat przełączył światła dopiero jak już byłem w połowie wyprzedzanego samochodu). Dodatek wart polecenia.

Toyota Auris FL 1.2 D4-T 2015 015

Toyota Auris to chyba jeden z najlepszych kompaktów na rynku. Jest on godnym konkurentem VW Golfa, Peugeota 308, Forda Focusa czy Kii Cee’d. Producent przeprowadzając lifting wprowadził zmiany jakościowe wnętrza, poprawił wyciszenie oraz odświeżył wygląd samochodu. Dodatkowo dostosował silniki do nowej normy Euro 6. Testowany 1,2 Turbo to nowy silnik w gamie, który ma spowodować przyciągnięcie do salonu klientów grupy VAG, którzy będą szukali małego i bezawaryjnego silnika z turbiną. Również dobrą stroną jest cena samochodu, gdyż najtańszy Auris z silnikiem Turbo kosztuje 73900 zł. Cena testowanego Aurisa Comfort z pakietem Style i Tech z nawigacją i lakierem metalik to już wydatek rzędu 92200 zł. Może się to wydawać sporo, jednak pamiętajmy, że nikt nie zabronił nam negocjować ceny ze sprzedawcą. Cena Golfa dobrze doposażonego może wynieść nawet do 150 tys. zł, a Aurisa niecałe 100 tys. zł. Różnica jest zauważalna, możemy kupić Aurisa i Aygo w cenie Golfa! Mam nadzieje że pojawi się kiedyś wersja o mocy powyżej 150 KM, która pozwoliłaby jeszcze lepiej wykorzystywać doskonałe zawieszenie Toyoty oraz jej temperamentną stylistykę.

Zdjęcia: Maciej Kukiełka

Toyota Auris 1.2 Turbo

Typ silnika 4-cylindrowy rzędowy
Rodzaj wtrysku paliwa bezpośredni
Pojemność skokowa 1197 cm3
Średnica cylindra x Skok tłoka 71.5 mm x 74.5 mm
Stopień sprężania 10 : 1
Maksymalna moc (KM/kW przy obr./min.) 116 KM (85kW) / 5200 – 5600 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 185 Nm / 1500-4000 obr./min.
Emisja CO2 (dla skrzyni 6MT/CVT) 109/106* g/km (w cyklu mieszanym EU)
Prędkość maksymalna 200 km/h
Przyspieszenie 0 – 100 km/h 10.1 s.

 


Test Toyota Auris

4 KOMENTARZE

  1. Jeśli wzrok mnie nie myli to miałem okazję nowego Avensisa już zobaczyć w Warszawie. Właśnie się upewnić chciałem. Muszę przyznac że na żywo bardzo fajnie się prezentuje. Nie spojrzałem jaki silnik ma w sobie, ale bardzo dynamicznie jechał.

  2. Moj drogi raczej chodziło Ci o Aurisa , musiałeś się przejęzyczyć bo artykuł poświęcony jest właśnie temu autu co napisałem wczesniej , A propo Aurisa ciesze się że ktoś w końcu postanowił przeprowadzić test Turbodoładowanej jednostki czekałem na niego dość długo ale z tego co widze warto było , potwierdziły się moje oczekiwania co do tego że motor jest w miare dynmiczny pomimo opinii roznych ludzi , kto wie może czas się wybrać na jazde probną ?

Leave a Reply