Honda powiększa ofertę modelu Civic Type R o dwa nowe warianty – Limited Edition i Sport Line. Bazując na dynamice standardowego Civica Type R GT, każda z nowych odmian tego modelu oferuje inny styl i charakterystykę osiągów, co zwiększa atrakcyjność wielokrotnie nagradzanego hatchbacka Hondy.
Civic Type R Limited Edition, to najbardziej ekstremalna wersja popularnego hot hatcha Hondy. Opracowana jako najczystsza forma tego, co oznacza Type R, jeszcze bardziej dynamiczna edycja limitowana, otrzymała nowe lekkie komponenty, nieco „odchudzone” wnętrze, i wyróżniającą się stylizację.
Kolejną nową wersją serii Type R jest Sport Line. Sport Line zaprojektowano z myślą o klientach, którzy poszukują bardziej stonowanego wyglądu swojego hatchbacka. Samochód otrzymał obniżony tylny spojler, 19-calowe obręcze kół z lekkich stopów i czarne wnętrze, ale zachował wyjątkowe osiągi, które są znakiem firmowym modeli Type R.
Oferta Type R na rok 2020
Wszystkie modele z gamy modelu Civic Type R na rok 2020, w tym istniejący Type R GT, otrzymały szereg udoskonaleń stylizacyjnych. Przedni zderzak ma obecnie łagodniejszą linię, a otoczeniu świateł przeciwmgielnych nadano nową symetryczną konstrukcję, gładkie powierzchnie i eleganckie ramki ozdobne. Klarowność stylizacyjna, jaka będzie charakteryzować całą gamę modelową Civica, dotyczy również przeprojektowanych, w pełni diodowych reflektorów i świateł do jazdy dziennej.
Nowy, większy wlot powietrza i cieńsza belka wlotu zostały zaprojektowane tak, by uzyskać o 13 procent większy przekrój. Wszystkie te usprawnienia wraz z przeprojektowaną chłodnicą zapewniają obniżenie temperatury płynu chłodzącego nawet o 10 stopni Celsjusza w sytuacjach dużego obciążenia cieplnego, jak np. jazda po torze wyścigowym. O wyjątkowej dbałości o szczegóły inżynierów pracujących przy Type R świadczy między innymi fakt, iż niewielka redukcja siły docisku z przodu, wynikająca z nowego, większego wlotu powietrza, została zniwelowana przez przeprojektowany przedni spoiler pod zderzakiem, który jest teraz nieco głębiej osadzony, a na jego końcach dodano użebrowanie kierujące strugę powietrza z powrotem na spoiler.
Zawieszenie modelu Civic Type R z roku modelowego 2020 zostało również zaktualizowane w celu zapewnienia bardziej bezpośredniego i ostrego prowadzenia. Oprogramowanie sterujące systemem adaptacyjnych amortyzatorów (Adaptive Damper System) lepiej ocenia teraz warunki drogowe, co przekłada się na szybszą reakcję amortyzatorów, zapewniając lepsze prowadzenie samochodu i właściwości jezdne. Tylne elementy stalowo-gumowe dolnego wahacza B zostały usztywnione w celu uzyskania 8-procentowej poprawy w zakresie przenoszenia obciążeń poprzecznych, co skutkuje lepszą charakterystyką podczas pokonywania zakrętów. Unowocześnione elementy stalowo-gumowe i nowe przeguby kulowe o niższym tarciu zastosowane w przednim zawieszeniu dają lepsze wyczucie auta, zwiększając nad nim kontrolę.
Aby poprawić skuteczność hamowania, ulepszony Civic Type R posiada zmodernizowany system hamulcowy z dwuelementowymi pływającymi tarczami hamulcowymi i nowymi klockami. Zmiany te poprawiają wydajność cieplną, zmniejszając spadek skuteczności hamulców, a przez to zwiększając możliwości samochodu podczas bardzo dynamicznej jazdy w celu optymalizacji osiągów na torze. Również pedał hamulca jest teraz lepiej wyczuwalny, a jego ruch przed włączeniem hamulców jest mniejszy o około 15 mm. Ponadto nowy przedni układ hamulcowy zmniejsza całkowitą masę nieresorowaną o około 2,5 kg, co ułatwia prowadzenie.
Honda podniosła funkcjonalność wnętrza w całej gamie modelu Civic, dodając przyciski i pokrętła systemu informacyjno-rozrywkowego i klimatyzacji. Nowa kierownica pokryta Alcantarą® doskonale trzyma się dłoni, wprowadzono też nową gałkę zmiany biegów, podobną do stosowanych we wcześniejszych modelach Type R, z wewnętrzną przeciwwagą o masie 90 g, poprawiającą wyczucie i precyzję zmiany biegów. Nowością w roku 2020 jest również system aktywnej kontroli dźwięku (ASC) z funkcją indywidualnych ustawień dla trybów jazdy Comfort, Sport i +R. Działając za pośrednictwem głośników systemu audio, poprawia on brzmienie silnika podczas agresywnej jazdy w trybach Sport i +R oraz wygładza brzmienie podczas przyspieszania w trybie Comfort.
Nowy Civic Type R GT 2020 będzie dostępny w Polsce od maja 2020 roku.
Honda LogR
Po raz pierwszy w samochodach Hondy pojawia się nowy, wydajny rejestrator danych, przeznaczony wyłącznie dla modeli Type R. Znany jako Honda LogR, nowy system danych łączy komputer pokładowy i czujniki Type R ze smartfonem, pomagając kierowcom monitorować i rejestrować różne parametry jazdy. Pomaga to również w doskonaleniu umiejętności kierowcy zarówno na torze, jak i poza nim, dzięki zastosowaniu algorytmu płynności jazdy. Dzięki dostępowi do komputera pokładowego Type R, Honda LogR może dostarczyć o wiele więcej szczegółów, niż inne dostępne aplikacje rejestrujące tylko osiągi.
Honda LogR posiada trzy główne funkcje: monitor osiągów, tryb rejestracji parametrów oraz tryb automatycznej oceny. Podczas działania aplikacji w trybie monitorowania osiągów (Performance Monitor), kierowca otrzymuje informacje o pojeździe na ekranie systemu audio. Tryb rejestracji parametrów (Log Mode ) zapisuje czasy okrążeń na torze, pozwalając kierowcy na doskonalenie umiejętności jazdy. Funkcja automatycznej oceny (Auto Score) zachęca do płynnej codziennej jazdy, monitorując hamowanie, przyspieszanie, ruchy kierownicy i jazdę po linii prostej oraz generując wynik w oparciu o algorytm płynnej jazdy.
Podczas jazdy, cała interakcja z rejestratorem Honda LogR odbywa się poprzez ekran systemu audio. Zarówno tryb Log, jak i tryb Auto Score oferują bardziej dogłębną analizę poprzez smartfon, włącznie z danymi z poprzednich jazd, uzyskiwanymi osiągami i odtworzeniami przejazdów przy użyciu map Google oraz szczegółowych informacji o zachowaniu pojazdu.
Po podłączeniu do smartfona wyposażonego w aplikację, na środkowym ekranie wyświetlany jest monitor osiagów, który pozwala kierowcy obserwować parametry pojazdu w czasie rzeczywistym, w tym wskazanie biegu, temperaturę płynu chłodzącego i oleju, ciśnienie oleju i powietrza atmosferycznego oraz temperaturę powietrza pobieranego do układu dolotowego silnika.
Kierowcy mogą również wybierać pomiędzy widokiem „G-Meter”, który wskazuje przyspieszanie, hamowanie i pokonywanie zakrętów na wykresie kołowym, a widokiem „3D”, który zapewnia widok samochodu z lotu ptaka, pokazując jego jazdę na zakrętach, przy hamowaniu i przyspieszaniu. Dodatkowo, na ekranie zestawu audio wyświetlany jest aktualny tryb jazdy (Comfort, Sport lub +R).
Tryb rejestracji parametrów (Log Mode) został zaprojektowany tak, aby pomóc kierowcy w osiągnięciu najlepszego możliwego czasu okrążenia na torze. Program wykorzystuje sygnał GPS do monitorowania i mapowania położenia pojazdu oraz wewnętrzne czujniki pojazdu do zbierania danych o przyspieszeniu, hamowaniu, siłach bocznych na zakrętach i innych parametrach. Aplikacja zachęca do płynnej, świadomej jazdy poprzez generowanie kolorowego śladu każdego okrążenia. Celem jest zachęcenie do płynnego korzystania ze sprzęgła, zmiany biegów, układu kierowniczego, hamulcowego i pedału przyspieszenia, a więc do utrzymania samochodu w równowadze, a tym samym do poprawy stylu jazdy, a nie tylko umiejętności wymaganych na danym torze wyścigowym. Użytkownicy mogą zapisywać czasy swoich okrążeń, aby następnie porównać wyniki poprawiane w miarę doskonalenia umiejętności.
Funkcja automatycznej oceny działa za każdym razem, gdy aplikacja Honda LogR jest w użyciu, monitorując zachowanie kierowcy w czasie jazdy poprzez śledzenie sygnałów wejściowych dotyczących przyspieszania, zwalniania, skręcania i jazdy po linii prostej oraz generując wynik dla każdego z tych czterech parametrów, a także łączny wynik uwzględniający te cztery parametry. Wynik jest odnoszony do tej samej linii bazowej obrazującej wyczynowego kierowcę, która jest wbudowana w aplikację i używana także w trybie rejestracji parametrów. Funkcja automatycznej oceny zachęca do płynnego prowadzenia samochodu podczas rutynowej, codziennej jazdy, a nie do poprawiania najlepszych czasów okrążenia. Podobnie jak w trybie rejestracji parametrów, funkcja automatycznej oceny prowadzi również zapis historyczny, który jest powiązany z sygnałami GPS, pozwalając na pokazanie poprawy stylu jazdy na tej samej trasie.
Honda Civic Type R Limited Edition
Opracowany pod kątem osiągów na torze wyścigowym, nowy Civic Type R Limited Edition został zaprojektowany i skonstruowany jako najbardziej dynamiczny hatchback z napędem na przednie koła, dostępny na rynku. Dzięki nowym, lekkim komponentom i „odchudzeniu” zorientowanego na kierowcę wnętrza, jest to najbardziej ekstremalna wersja kultowego Civica Type R, jaka kiedykolwiek powstała.
Tylko 100 z nich zostanie zbudowanych z przeznaczeniem na rynek europejski, a każdy z tych samochodów pozwoli wykorzystać absolutnie do maksimum dynamikę i osiągi Civica Type R. Nową wersję Limited Edition wyposażono w lekkie 20-calowe, kute obręcze kół firmy BBS z oponami Michelin Cup 2, które zostały zaprojektowane z myślą o szybkiej jeździe po torze i wyjątkowych osiągach na zwykłej drodze. Zmodyfikowane amortyzatory pozwalają optymalnie wykorzystać taki zestaw kół i opon, a nowa kalibracja układu kierowniczego zapewnia maksymalną kontrolę i wyczucie drogi.
Aby odzwierciedlić jego ekstrawertyczny charakter, dla Civica Type R Limited Edition zaproponowano nowy, ekskluzywny kolor „Sunlight Yellow” oraz ciemną chromowaną plakietkę Civic z tyłu. Dzięki dodaniu kontrastowego, czarnego malowania dachu, lusterek bocznych i wlotu powietrza na masce, odważna kolorystyka odzwierciedla sportowe dziedzictwo Hondy i sprawia, że Civic Type R Limited Edition jest unikalną propozycją w segmencie najszybszych hatchbacków.
Wnętrze Civica Type R Limited Edition nawiązuje do innych sportowych modeli Hondy: czerwone kubełkowe fotele, czerwona kierownica obszyta Alcantarą i łezkowa gałka zmiany biegów nie zostawiają wątpliwości co do charakteru samochodu. Każdy egzemplarz posiada dodatkową tabliczkę znamionową z numerem seryjnym limitowanej edycji.
W samochodzie zorientowanym na wyniki uzyskiwane na torze wyścigowym konsekwentnie pominięto zbędne do ścigania się elementy wyposażenia, jak system informacyjno-rozrywkowy i klimatyzacja, aby zredukować masę auta. Z tego samego powodu zrezygnowano z materiałów dźwiękochłonnych w podsufitce, drzwiach bagażnika, przednim zderzaku i desce rozdzielczej. Limited Edition ma o 47 kg mniejszą masę w porównaniu z Type R w specyfikacji GT. W przeciwieństwie do przeznaczonych do jazdy po torach wyścigowych hatchbacków innych marek, Limited Edition zachował tylne siedzenia i codzienną użyteczność, z której zawsze słynął każdy Civic.
Podobnie jak standardowy Type R, również Limited Edition otrzymuje standardowo pakiet Honda SENSING obejmujący systemy bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy, w tym system minimalizujący skutki kolizji wraz z ostrzeganiem przed kolizją, system utrzymywania na pasie ruchu i zapobiegania zjeżdżaniu z pasa ruchu oraz tempomat adaptacyjny.
Nowy model Limited Edition zachowuje mocny, 2-litrowy silnik VTEC Turbo z modelu Type R. Maksymalna moc napędu wynosi 320 KM przy 6500 obr./min, natomiast maksymalny moment obrotowy 400 Nm występuje w zakresie od 2500 do 4500 obr./min. Przyspieszenie 0-100 km/godz. jest osiągane w 5,7 sekundy.
Sprzedaż 100 egzemplarzy Type R Limited Edition w Europie rozpocznie się latem 2020 roku, a ceny zostaną ogłoszone bliżej daty wprowadzenia na rynek.
Honda Civic Type R Sport Line
Kolejnym rozszerzeniem oferty Civica Type R na rok 2020 jest wersja Sport Line, która zachowuje sportowy rodowód i wyjątkową dynamikę jazdy. Oferuje ona jednak nieco stonowaną stylistykę i bardziej wyrafinowaną charakterystykę jazdy.
Najbardziej widocznym odejściem od stylu podstawowej wersji Type R, jest nowy tylny niski spojler w miejscu wysoko montowanego skrzydła charakterystycznego dla ostatnich wcieleń tego modelu. Dzięki temu samochód zyskuje bardziej subtelną sylwetkę, zachowując przy tym sportowy styl. Civic Type R Sport Line wyróżnia się również szarą linią biegnącą wzdłuż dolnej krawędzi samochodu.
Do gamy dostępnych opcji kolorystycznych modelu na rok 2020 – zarówno w ofercie Civic Type R GT, jak i Type R Sport Line – dołączy nowy, odważny kolor Racing Blue.
Civic Type R Sport Line zapewnia łagodniejsze i bardziej wyrafinowane wrażenia z jazdy niż jego nieco bardziej ekstremalne rodzeństwo. Na nowe, ekskluzywne 19-calowe, ciemnoszare obręcze kół wykonane z lekkiego stopu, zakładane są opony Michelin Pilot Sports 4S z bardziej podatną ścianą boczną, która zwiększa komfort jazdy, a dodatkowe materiały dźwiękochłonne w bagażniku i w drzwiach bagażnika przyczyniaja się do redukcji wibracji i poziomu hałasu.
Wnętrze nowego Type R Sport Line zachowuje charakter sportowego auta wyczynowego, choć wprowadzone elementy tworzą bardziej subtelny klimat. Czarne kubełkowe fotele z czerwonymi przeszyciami uzupełniono obszyciem gałki dźwigni zmiany biegów i koła kierownicy, wykonanym z Alcantary. Nawiązujące do wspaniałego sportowego dziedzictwa Hondy, czerwone przeszycia zastosowano w całym wnętrzu wersji Sport Line, m.in. na panelach drzwiowych.
Podobnie jak standardowa wersja Civica Type R, nowy Type R Sport Line jest wyposażony w szereg systemów zapewniających komfort i bezpieczeństwo. Tu także otrzymamy system informacyjno-rozrywkowy z siedmiocalowym wyświetlaczem, który oferuje cyfrowe radio DAB i integrację ze smartfonami za pośrednictwem Apple CarPlay lub Android Auto.
Nowy Civic Type R Sport Line będzie dostępny w Polsce od czerwca 2020 r.
Great content! Super high-quality! Keep it up! 🙂