Renault Kangoo, kultowy model na rynku lekkich samochodów dostawczych, od samego początku zaskakuje innowacyjnością. Zawsze był synonimem pomysłowych rozwiązań, zarówno w przypadku pierwszej generacji tego kombivana z bocznymi przesuwnymi drzwiami i kilkoma długościami nadwozia, jak i wprowadzonej na rynek w 2011 roku wersji elektrycznej. Nie inaczej prezentuje się jego trzecia generacja z rekordowym – wynoszącym aż 1,45 m – otworem bocznych drzwi, nazwanych „Open Sesame by Renault”. Stało się to możliwe dzięki usunięciu środkowego słupka. Tak radykalna modyfikacja wymagała jednak wprowadzenia szeregu zmian konstrukcyjnych w nadwoziu. O historii tego pomysłu, który może całkowicie zmienić świat samochodów dostawczych, opowiada nam François-Xavier, naczelny inżynier projektu Nowego Kangoo Van.

O ile brak środkowego słupka jest często spotykany w samochodach koncepcyjnych, to w pojazdach seryjnych, czyli takich, które przeszły cały proces wdrożeniowy, jest on znacznie rzadziej spotykany. Do czasu wprowadzenia na rynek Nowego Renault Kangoo Van z jego nietypowymi drzwiami o nazwie „Open Sesame by Renault”, w segmencie lekkich pojazdów dostawczych takie rozwiązanie w ogóle nie występowało. Ta innowacja nie została jednak stworzona jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki specjalistów z działu konstrukcyjnego, działu designu i działu produkcji. Wymagała połączenia w jedną całość setek pomysłów i pokonania prawdziwego toru przeszkód, aby przeprojektować całą konstrukcję samochodu w taki sposób, by móc sprostać licznym wyzwaniom, takim jak odporność bocznych drzwi na boczne zderzenia. Wprowadzono także szereg zmian na liniach produkcyjnych, by dostosować je do nowych założeń technicznych.

Musieliśmy umieścić w drzwiach dodatkowe elementy konstrukcyjne, które po zamknięciu drzwi pełniłyby rolę środkowego słupka. – François-Xavier, naczelny inżynier projektu Nowego Kangoo Van

Powrót do przyszłości

Wszystko zaczęło się w 2011 roku. Podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego we Frankfurcie Renault zaprezentowało model koncepcyjny pozbawiony środkowego słupka. Był to Frendzy – samochód jednocześnie dostawczy i osobowy – zwiastun innowacji, która miała pojawić się dziesięć lat później jako funkcja „Open Sesame by Renault”. I to właśnie Kangoo Van został wybrany na pioniera tej innowacji na rynku. Należy jednak zaznaczyć, że przejście od samochodu koncepcyjnego do modelu seryjnego nie było łatwą przeprawą.

Poważne wyzwanie techniczne i produkcyjne

Dla działu konstrukcyjnego było to całkowicie nowe wyzwanie: po raz pierwszy konstruktorzy musieli zaprojektować pojazd pozbawiony środkowego słupka. Wymagało to opracowania zupełnie nowej konstrukcji nadwozia i zmiany umiejscowienia licznych elementów mocowanych w taki czy inny sposób do środkowego słupka. I tak na przykład wymagało to umieszczenia zamków w górnej i dolnej części nadwozia (to właśnie dzięki takiemu układowi drzwi są teraz mocowane do karoserii), natomiast mocowanie pasa bezpieczeństwa pasażera zostało przeniesione na drugą stronę kabiny. Jego zapinanie odbywa się zatem od lewej do prawej! Najważniejszych jest jednak dziewięć specjalnych dodatkowych wzmocnień w obydwojgu drzwiach, zapewniających im odpowiednią wytrzymałość w przypadku zderzenia bocznego.

Zobacz również:   Aż siedem nowych modeli elektrycznych Forda

Wyzwania techniczne były jednak tylko wprowadzeniem do wyzwania całkiem innego kalibru – wdrożenia pojazdu do produkcji. Zakład w Maubeuge, w którym Kangoo jest produkowany od 25 lat, musiał dostosować swoje linie produkcyjne do innowacyjnych drzwi „Open Sesame by Renault”. I nie mówimy tu o jakichś drobnych modyfikacjach, ponieważ zmiany obejmują całą konstrukcję nadwozia.

Likwidacja środkowego słupka, wymuszona drzwiami „Open Sesame by Renault”, wymagała od działu produkcyjnego odtworzenia tego słupka w procesie produkcyjnym. – François-Xavier, naczelny inżynier projektu Nowego Kangoo Van

Konieczna była zatem zmiana konfiguracji procesu produkcyjnego, co uczyniono w bardzo pomysłowy sposób. Drzwi opuszczające dział tłoczni nie są pozbawione środkowego słupka. Jest do nich mocowany specjalny łącznik, zapobiegający ich odkształcaniu się podczas transportu na kolejne stanowisko produkcyjne. Łącznik ten jest następnie usuwany na wydziale lakierni. Dla zwiększenia wytrzymałości drzwi są wyposażone w liczne wzmocnienia montowane przez sześć specjalnych robotów. Równocześnie trzy urządzenia do pomiaru geometrii sprawdzają z dokładnością do jednego milimetra, czy kształt drzwi się zgadza. Następnie na etapie lakierowania zawiasy, specjalnie zaprojektowane do tego modelu, są montowane w nadwoziu, aby utrzymywać boczne drzwi przesuwne we właściwym położeniu. I wreszcie imponująco wygląda montaż nowej uszczelki, która teraz biegnie wokół całego nadwozia.

Łączna masa dodanych elementów kompensujących brak środkowego słupka wynosi pięć kilogramów. Ale to nie wszystko. Zwiększona została także liczba punktów zgrzewania. W standardowych drzwiach jest ich około 60, natomiast w drzwiach „Open Sesame by Renault” jest ich aż 101!

60 wniosków patentowych: nagrody nie biorą się znikąd!

Kangoo obchodzi w tym roku 25-lecie i może poszczycić się wielkim sukcesem handlowym – jego renoma zapewniła mu łączną sprzedaż sięgającą 5 milionów egzemplarzy obu wersji – dostawczej i osobowej. Ale jego sukcesy nie kończą się na tym. Dzięki innowacyjnemu rozwiązaniu „Open Sesame by Renault” Nowy Kangoo Van po raz kolejny okazał się prekursorem w swojej dziedzinie. Złożono ponad 60 wniosków patentowych związanych z tym modelem. Od dnia debiutu rynkowego samochód zdobył też wiele nagród, w tym tytuł „International Van Of The Year” i nagrodę „Samochodu dostawczego roku 2022” czasopisma Argus. To powód do prawdziwej dumy dla wszystkich zespołów, które zdołały sprostać wyzwaniom tego pomysłowego rozwiązania!

Leave a Reply