A7 Sportback wyraźnie odzwierciedla nowy język stylistyczny Audi i spełnia stylistyczne obietnice zawarte w serii pojazdów studyjnych prologue. Czterodrzwiowe coupé jest bardzo progresywne i wyznacza nowe standardy w klasie luksusowych limuzyn. Ucieleśnia zupełnie nowy styl Gran Turismo – z dynamicznym przebiegiem linii, kompleksową cyfryzacją, sportowymi doświadczeniami z jazdy i z koncepcją uniwersalnej przestrzeni.

Stylistyka zewnętrzna A7 Sportback jest odzwierciedleniem nowego języka stylistycznego zaprezentowanego przez Audi w serii pojazdów studyjnych prologue i wdrożonego do produkcji seryjnej wraz z nowym Audi A8. Duże powierzchnie, ostre krawędzie i atletycznie napięte linie, praktycznie z każdej perspektywy podkreślają dynamikę i progresywność nowego A7.

Osłona chłodnicy Singleframe – w porównaniu do Audi A8 szersza i niżej umiejscowiona, wąskie reflektory, wloty powietrza o wyrazistych konturach oraz płaski przód pojazdu, już na pierwszy rzut oka sygnalizują sportowego ducha Gran Turismo. Reflektory są dostępne w trzech wariantach. W średniej i najwyższej wersji wyposażenia pojazdu sygnatura świetlna podejmuje motyw cyfryzacji: 12 położonych obok siebie segmentów świetlnych, oddzielonych wąskimi przestrzeniami, budzi skojarzenia z systemem zerojedynkowym. Wersja najwyższa, to reflektory diodowe HD Matrix ze światłami laserowymi Audi.

Sylwetka nowego Audi A7 Sportback przywodzi na myśl atletyczną rzeźbę z długą maską silnika, dużym rozstawem osi i krótkimi zwisami. Wyraźnie zarysowane krawędzie podkreślają koła, których średnica sięga 21 cali, i wskazują na geny Audi quattro. Te z kolei określają proporcje sylwetki pojazdu. Definiuje ją dynamiczna linia dachu, opadająca sprężyście ku tyłowi. Cztery liczby wyrażają sportowy charakter dużego coupé: długość 4969 mm, rozstaw osi 2926 mm, szerokość 1908 mm i wysokość zaledwie 1422 mm.

We wnętrzu, w unikalny sposób stapiają się w jedno stylistyka i technika. Wnętrze nowego Audi A7 Sportback budzi podziw swoją futurystyczną atmosferą luksusowego apartamentu. Jego zredukowany, czysty język formalny tworzy oryginalną równowagę między napięciem, a spokojem. Poziomy przebieg linii i smukła deska rozdzielcza dają wrażenie dużej przestrzeni. Zorientowana w stronę kierowcy konsola środkowa podkreśla sportowy charakter pojazdu typu Gran Turismo. O koncepcji wnętrza decydują cztery ważne wartości: progresywność, sportowy duch, intuicyjność i wysoka jakość. Wszystkie kolory, materiały obiciowe, ozdobne listwy i panele – począwszy od wersji podstawowej, aż po pakiet stylistyczny design selection, pakiet sportowy S line i wyjątkowo szlachetną skórę Valcona – podkreślają nową estetykę. Opcjonalny pakiet oświetlenia Ambiente akcentuje świetlnie kontury i tworzy we wnętrzu wysublimowaną scenerię.

Górny wyświetlacz o przekątnej 10,1 cala (w pojazdach wyposażonych w nawigację MMI Navigation plus) zwrócony jest ku kierowcy. Jego idealnie czarna powierzchnia niemal niezauważalnie zlewa się z otoczeniem. Wyświetlacz ujęty jest w aluminiową klamrę w kolorze szarego grafitu, której brzegi sprawiają wrażenie rzeźbionych. Ekran użytkownika pojawia się na wyświetlaczu zaraz po otwarciu samochodu. Jego wygląd wpisuje się w minimalistyczną stylistykę wnętrza, a komunikaty z niego płynące są zwięzłe i łatwo zrozumiałe.

Nowe Audi A7 konsekwentnie realizuje założenia strategii cyfryzacji, które wcześniej pojawiły się w modelu A8. Architektura wnętrza zaadaptowała nową, opracowaną przez Audi koncepcję obsługi dotykowej MMI touch response. Dwa duże, dotykowe wyświetlacze wysokiej rozdzielczości zastąpiły regulator obrotowo-przyciskowy oraz tradycyjne przyciski z modelu poprzedniego.

Wyświetlacz górny, to centrum sterowania systemami infotainment. Z kolei wyświetlacz dolny o przekątnej 8,6 cala, umieszczony na asymetrycznej konsoli tunelu środkowego, pozwala na sterowanie klimatyzacją i funkcjami komfortu oraz na ręczne wprowadzanie tekstu. Nadgarstek kierowcy spoczywa wtedy na ergonomicznej, szerokiej dźwigni zmiany biegów.

Opcjonalnie Audi dostarcza system Head up Display, wyświetlający wszystkie najważniejsze informacje na szybie, na wprost wzroku kierowcy. Dodatkowo, gdy auto wyposażono w nawigację MMI Navigation plus, na pokładzie zamontowany jest Audi virtual cockpit z wyświetlaczem o przekątnej 12,3 cala.

Koncepcja obsługi dotykowej MMI touch response z funkcją haptycznej i akustycznej reakcji zwrotnej, jest intuicyjna niczym obsługa smartfona. Po dotknięciu palcem dowolnej ikony użytkownik słyszy i wyczuwa kliknięcie, będące potwierdzeniem wyboru. Logiczna i płaska struktura menu daje dostęp do wielu funkcji pojazdu. Obsługę systemu można spersonalizować, przesuwając ikony w wybrane przez siebie miejsce ekranu. W ten sposób dostęp do ulubionych treści i funkcji jest szybszy i łatwiejszy.

Dzięki funkcji obsługi głosowej, przeprowadzenie wielu operacji na pokładzie samochodu przebiega łatwiej i bardziej komfortowo. Nawigacja MMI Navigation plus sprawia, że system dialogowy rozumiejący język potoczny przetwarza pytania i polecenia w oparciu o informacje magazynowane w pamięci komputera pokładowego i równolegle w oparciu o szczegółową wiedzę pozyskiwaną z chmury.

Zobacz również:   Mazda prawdopodobnie wprowadzi pierwszy silnik HCCI

Przyciskiem AI kierowca aktywuje funkcje jazdy automatycznej – parkowania i wjazdu do garażu. Funkcje te będą dostępne w nowym Audi w roku 2018. Dzięki nim, nowe A7 Sportback automatycznie i samodzielnie wjeżdża na miejsce parkingowe lub do garażu. W podobny sposób z nich wyjeżdża. Kierowca może najpierw wysiąść z pojazdu i rozpocząć manewry z pomocą aplikacji myAudi App na smartfonie. By je ciągle monitorować, przytrzymuje przycisk Audi AI. Centralny sterownik systemów wsparcia kierowcy (zFAS) nieprzerwanie oblicza obraz otoczenia, wykorzystując dane napływające z czujników. Ich zestaw, w zależności od wersji wyposażenia, obejmuje max. pięć czujników radarowych, pięć kamer, dwanaście czujników ultradźwiękowych i skaner laserowy.

Oprócz systemów Audi AI, w nowym A7 Sportback znajduje się 39 innych systemów wsparcia odciążających kierowcę. Zebrano je w trzech pakietach Audi AI: pakiecie systemów wspomagających parkowanie (będzie wprowadzany stopniowo od 2018 roku), pakiecie systemów wspomagających kierowcę w ruchu miejskim, pakiecie systemów wspomagających kierowcę w ruchu pozamiejskim. Ten ostatni obejmuje m. in. asystenta wydajności wspierającego ekonomiczną jazdę oraz adaptacyjnego asystenta jazdy (ADA) uzupełniającego zakres funkcji adaptacyjnego tempomatu adaptive cruise control (ACC) o ingerencje w pracę układu kierowniczego kontrolujące zachowanie odpowiedniego toru jazdy. Mechanizmy działania wszystkich systemów wsparcia zostały znacznie ulepszone.

Innowacyjnym rozwiązaniem jest dynamiczny układ kierowniczy działający na cztery koła. Układ godzi ze sobą bezpośrednią, sportową reakcję na ruch kierownicą, z wysoką stabilnością prowadzenia, rozwiązując w ten sposób konflikt między zwinnością a komfortem. Przełożenie układu kierowniczego, dzięki aktywnym ingerencjom w skręt przedniej i tylnej osi, zmienia się wraz z prędkością, w przedziale od 9,5:1 do 16,5:1. Na osi przedniej, by „nałożyć” ingerencję na ruchy kierownicy wykonywane przez prowadzącego, zastosowano przekładnię falową. Natomiast na osi tylnej, koła skręcane są o maksymalnie 5 stopni przy pomocy mechanizmu wrzecionowego. Przy niższych prędkościach koła skręcają w kierunku przeciwnym do kierunku wychylenia kół przednich, co jeszcze bardziej zwiększa zwrotność dużego coupé, np. podczas parkowania czy jazdy po mieście. Promień skrętu przy maksymalnie skręconej kierownicy zmniejsza się wtedy o 1,1 m. Przy prędkościach powyżej 60 km/h, koła tylne skręcają w tym samym kierunku co koła przednie, co podnosi stabilność jazdy i ma pozytywny wpływ np. podczas zmiany pasa ruchu.

Wszystkie jednostki napędowe nowego Audi A7 Sportback standardowo wyposażono w system mild hybrid (MHEV), zapewniający wyższą wydajność i większy komfort. Silniki V6 skompilowano z nową pokładową siecią elektryczną o napięciu 48 V. Jednostka alternator – rozrusznik (RSG) współpracuje w takim układzie z akumulatorem litowo-jonowym i podczas hamowania osiąga moc rekuperacji nawet 12 kW. Czterodrzwiowe coupé przy prędkościach od 55 do 160 km/h może żeglować na jałowym biegu z wyłączonym silnikiem, a RSG jest w stanie komfortowo, ponownie go uruchomić.

Możliwości systemu start-stop zostały znacznie poszerzone. Funkcja ta uaktywnia się teraz przy prędkości 22 km/h. Gdy tylko pojazd przed nami ruszy, dane pozyskiwane z kamery zamontowanej w przodzie pojazdu dają sygnał do ponownego włączenia silnika. W rzeczywistych warunkach drogowych technika MHEV obniża zużycie paliwa nawet o 0,7 litra na 100 km.

Na początek, nowe Audi A7 Sportback dostępne będzie z jednostką napędową 3.0 V6 TFSI. Ten wyraźnie wyciszony, turbodoładowany silnik V6 wytwarza 250 kW (340 KM) mocy i osiąga moment obrotowy rzędu 500 Nm. Czterodrzwiowe coupé od 0 do 100 km/h rozpędza się w 5,3 sekundy i rozwija maksymalną prędkość 250 km/h. W testach cyklu NEDC, podstawowa wersja Audi A7 55 TFSI zużywa 6,8 litra benzyny na 100 km, co odpowiada emisji 154 gram dwutlenku węgla. Silnik 3.0 TFSI współpracuje z siedmiobiegową, automatyczną skrzynią biegów S tronic. Napęd na cztery koła quattro korzysta z wydajnej techniki ultra, załączającej napęd na tylną oś wtedy, gdy jest on potrzebny. Kolejne cztero- i sześciocylindrowe, benzynowe oraz wysokoprężne jednostki napędowe, pojawią się w ofercie już po rozpoczęciu produkcji samochodu.

Leave a Reply