Mercedes-AMG poszerza gamę produktów o trzy kolejne modele – a jednocześnie wprowadza nowe nazewnictwo: serię 53, reprezentowaną przez CLS-a, Klasę E Coupé oraz Klasę E Cabriolet (średnie zużycie paliwa: 8,4-8,5 l/100 km; średnie emisje CO2: 200-204 g/km). Wszystkie łączą sportowe osiągi i dynamiczny design z wysoką efektywnością. Do ich napędu służy nowy, zelektryfikowany 3-litrowy silnik benzynowy R6 z układem podwójnego doładowania, wykorzystującym klasyczną turbosprężarkę oraz pomocniczy kompresor elektryczny. Jednostka osiąga moc 320 kW (435 KM) i maksymalny moment obrotowy 520 Nm. Wyposażono ją w rozrusznik zintegrowany z alternatorem EQ Boost, który krótkotrwale zapewnia dodatkowy zastrzyk mocy o wartości 16 kW i 250 Nm momentu obrotowego, a ponadto zasila pokładową instalację elektryczną 48 V. Najnowsze modele standardowo otrzymują również przekładnię AMG SPEEDSHIFT TCT 9G oraz napęd na obie osie AMG Performance 4MATIC+ z całkowicie zmiennym rozdziałem momentu obrotowego.

Sześciocylindrowy silnik rzędowy z prądnico-rozrusznikiem EQ Boost

Sześciocylindrowa jednostka rzędowa charakteryzuje się wyśmienitą wydajnością i korzysta z inteligentnej elektryfikacji. Współpracuje z prądnico-rozrusznikiem EQ Boost, który stanowi połączenie rozrusznika z alternatorem w jeden mocny silnik elektryczny, zamontowany pomiędzy silnikiem a przekładnią. To innowacyjne rozwiązanie, wraz z inteligentnym doładowaniem za pośrednictwem turbosprężarki i elektrycznego kompresora, ma istotny cel: podniesienie poprzeczki w zakresie osiągów i dynamiki jazdy przy jednoczesnym zredukowaniu zużycia benzyny oraz emisji spalin. Cel ten został spełniony: CLS 53 4MATIC+ przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,5 s, a z Pakietem kierowcy AMG osiąga prędkość maksymalną 270 km/h. Jego średnie zużycie paliwa wynosi 8,4 l/100 km, a średnie emisje CO2 to 200 g/km (szczegóły w tabeli z danymi technicznymi).

Wysoki moment obrotowy bez zwłoki

Podczas ruszania z miejsca elektryczny kompresor korzysta ze wsparcia prądnico-rozrusznika EQ Boost i bez żadnego opóźnienia generuje wysokie ciśnienie doładowania, zapewniając szybszy przyrost momentu obrotowego, nim do akcji wkroczy duża, tradycyjna turbosprężarka. W rezultacie 3-litrowa jednostka niezwykle żwawo reaguje na wciśnięcie pedału gazu i ma korzystną, pozbawioną tzw. turbodziury charakterystykę. Jej dodatkowym atutem jest wysoka kultura pracy, charakterystyczna dla rzędowych silników o 6 cylindrach.

Torowanie drogi dla funkcji hybrydowych: 48-woltowa pokładowa instalacja elektryczna

Prądnico-rozrusznik EQ Boost zasila 48-woltową pokładową instalację elektryczną. Z jego wsparcia, za pośrednictwem przetwornicy DC/DC, korzysta również konwencjonalna sieć 12-woltowa. Zastosowanie 48-woltowego akumulatora zwiększa ogólną pojemność akumulatorów w pojeździe i zapewnia w ten sposób dostęp do większej ilości energii, a tym samym pozwala na wprowadzenie innowacyjnych funkcji. 48-woltowa pokładowa instalacja elektryczna toruje zatem drogę do dalszej hybrydyzacji napędów. I ma jeszcze jedną zaletę: ta sama moc wymaga tu tylko jednej czwartej natężenia prądu, jaki płynie w konwencjonalnym układzie. W rezultacie instalacja 48 V pozwala zastosować cieńsze, a więc i lżejsze wiązki, przyczyniając się do ograniczenia zapotrzebowania na paliwo. Tradycyjna instalacja 12 V służy do zasilania odbiorników takich jak oświetlenie, kokpit, ekrany multimediów czy jednostki sterujące.

Zobacz również:   Fiesta ST 2017: 200 KM na 3 cylindry

Dane techniczne w skrócie:

Mercedes-AMG CLS 53 4MATIC+

Mercedes-AMG E 53 4MATIC+ Coupé

Mercedes-AMG E 53 4MATIC+ Cabriolet

Silnik

3-litrowy, 6-cylindrowy, rzędowy, z turbosprężarką i pomocniczym elektrycznym kompresorem

3-litrowy, 6-cylindrowy, rzędowy, z turbosprężarką i pomocniczym elektrycznym kompresorem

3-litrowy, 6-cylindrowy, rzędowy, z turbosprężarką i pomocniczym elektrycznym kompresorem

Pojemność skok. (ccm)

2999 ccm

2999 ccm

2999 ccm

Moc maks.

320 kW (435 KM) przy 6100 obr./min

320 kW (435 KM) przy 6100 obr./min

320 kW (435 KM) przy 6100 obr./min

Dodatkowa moc z EQ Boost

16 kW (22 KM)

16 kW (22 KM)

16 kW (22 KM)

Maks. moment obr.

520 Nm przy 1800-5800 obr./min

520 Nm przy 1800-5800 obr./min

520 Nm przy 1800-5800 obr./min

Dodatkowy moment obr. z EQ Boost

250 Nm

250 Nm

250 Nm

Układ napędowy

napęd na obie osie AMG Performance 4MATIC+ z całkowicie zmiennym rozdziałem momentu obrotowego

napęd na obie osie AMG Performance 4MATIC+ z całkowicie zmiennym rozdziałem momentu obrotowego

napęd na obie osie AMG Performance 4MATIC+ z całkowicie zmiennym rozdziałem momentu obrotowego

Przekładnia

AMG SPEEDSHIFT TCT 9G

AMG SPEEDSHIFT TCT 9G

AMG SPEEDSHIFT TCT 9G

Średnie zużycie paliwa

8,4 l/100 km

8,4 l/100 km

8,5 l/100 km

Średnie emisje CO2

200 g/km

200 g/km

201 g/km

Klasa efektywności

D

D

D

Masa własna (DIN/EC)

1905 kg*/1980 kg**

1895 kg*/1970 kg**

1980 kg*/2055 kg**

Przyspieszenie0-100 km/h

4,5 s

4,4 s

4,5 s

Prędkość maksymalna

250 km/h***

250 km/h***

250 km/h***

* według DIN, bez kierowcy; ** według EC, z kierowcą (75 kg); *** ograniczona elektronicznie, z Pakietemkierowcy AMG – 270 km/h

Dodaj komentarz