• Produkcja nowoczesnych przekładni do napędów hybrydowych ruszy w Toyota Motor Manufacturing Poland w Wałbrzychu pod koniec 2018 roku;
  • Nowe silniki benzynowe poszerzą asortyment produkowany w Toyota Motor Industries Poland w Jelczu-Laskowicach w 2017 i 2019 roku;
  • Nakłady inwestycyjne obu projektów wyniosą około 650 milionów złotych.

 

Toyota Motor Europe ogłosiła dziś, że w 2018 roku rozpocznie produkcję nowoczesnych przekładni do napędów hybrydowych w Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) w Wałbrzychu, a także dwóch silników benzynowych – 1,5 l w 2017 roku oraz 2,0 l w 2019 roku – w fabryce Toyota Motor Industries Poland (TMIP) w Jelczu-Laskowicach. Nakłady inwestycyjne obu projektów wyniosą około 650 milionów złotych, co zwiększy dotychczasowe zaangażowanie Toyoty w inwestycje produkcyjne w Polsce do ponad 4 miliardów złotych.

„Cieszymy się, że możemy wprowadzić  produkcję dodatkowych silników benzynowych oraz napędów hybrydowych do serca Europy – do Polski, gdzie nasze fabryki i ich pracownicy osiągają doskonałe wyniki w zakresie jakości i konkurencyjności” – powiedział Johan van Zyl, Prezes i CEO Toyota Motor Europe. – „Toyota zawsze dąży do zwiększania wykorzystania zasobów lokalnych fabryk, dopasowując się do trendów w danym regionie i mając na uwadze ich stabilny rozwój”.

Nowa Toyota Prius PREMIUM 1.8 Hybrid 122 KM-E CVT fot. Jakub Baltyn (37)

Przekładnie do napędów hybrydowych w Toyota Motor Manufacturing Poland [TMMP]

Przekładnia hybrydowa jest kluczowym elementem technologii hybrydowej Toyoty, która koordynuje współdziałanie napędu elektrycznego i silnika spalinowego. Przekładnia z Wałbrzycha będzie współpracowała z silnikiem o pojemności  1,8 l w zespole napędowym montowanym we wszystkich sprzedawanych w Europie hybrydowych modelach Toyota Auris i Toyota Auris Touring Sports. Znajdzie też zastosowanie w Toyocie C-HR, nowym crossoverze, którego produkcja ruszy z końcem bieżącego roku. Obecnie układy hybrydowe dla modelu Auris powstają w zakładzie Toyota Motor Corporation w Japonii, skąd są importowane do Europy. Dodatkowo, w fabryce w Wałbrzychu od 2018 roku realizowane będą funkcje badawcze, które poprzez testowanie materiałów będą wspomagać proces lokalizacji części do produkcji przekładni hybrydowych.

Hybryda jest kluczowym wyróżnikiem Toyoty w Europie. W kolejnych latach spodziewamy się wzrostu sprzedaży samochodów wyposażonych w napęd hybrydowy z obecnych 31% całkowitej sprzedaży do 50% w roku 2020.

„Toyota jest zaangażowana w inwestycje produkcyjne w Polsce od 1999 roku, zatrudniając obecnie 2000 stałych pracowników. Chcemy dalej wzmacniać  naszą obecność w Polsce” – powiedział Eiji Takeichi, Prezes Toyota Motor Manufacturing Poland. – „Poszerzenie produkowanego asortymentu o hybrydy zapewni większą stabilność  naszej działalności z korzyścią  dla naszych pracowników i lokalnej społeczności”.

Nowa Toyota Prius PREMIUM 1.8 Hybrid 122 KM-E CVT fot. Jakub Baltyn (46)

Nowe silniki benzynowe w Toyota Motor Industries Poland [TMIP]

Fabryka Toyoty w Jelczu-Laskowicach, która produkuje obecnie silniki Diesla o pojemnościach 1,4 l, 2,0 l i 2,2 l, doda do swojej oferty dwa silniki benzynowe. Montaż pierwszego z nich o pojemności 1,5 l rozpocznie się w lutym 2017 roku. Będzie on montowany w Toyocie Yaris. Natomiast od roku 2019 wystartuje produkcja zupełnie nowego 2-litrowego silnika benzynowego, który uzupełni asortyment silników Toyoty przeznaczonych do samochodów produkowanych w Europie w nadchodzących latach.

Zobacz również:   IIHS przeprowadził pierwszy w historii test reflektorów. Wyniki są zaskakujące

„TMIP produkuje obecnie tylko silniki wysokoprężne. Jednak rynek europejski ewoluuje w kierunku zwiększonego udziału pojazdów benzynowych, hybrydowych oraz elektrycznych” – stwierdził Kazunari Masuoka, Prezes Toyota Motor Industries Poland. – „Dlatego też istotne było dla nas zróżnicowanie produkcji i rozwój umiejętności wytwarzania silników benzynowych, co pomoże zapewnić naszej fabryce stabilniejszą przyszłość”.

Toyota Corolla 1.6 Valvematic Prestige fot. Piotr Majka
Toyota Corolla 1.6 Valvematic Prestige fot. Piotr Majka

Połączenie fabryk produkcyjnych Toyoty w Polsce

W nawiązaniu do decyzji o nowych projektach inwestycyjnych w polskich fabrykach koncernu oraz do faktu, że oba zakłady – poprzez wytwarzanie silników benzynowych – będą realizowały podobny profil produkcji, Toyota poinformowała również o planowanym połączeniu obu przedsiębiorstw w jedną organizację. We wspólnym liście do pracowników prezesi obu firm, Eiji Takeichi i Kazunori Masuoka, podkreślili: „Patrząc na zmiany, które zachodzą na rynku motoryzacyjnym, musimy dostosować do nich nasze produkty oraz organizację. Poprzez połączenie naszych fabryk w jedną firmę zwiększymy skalę naszej działalności i będziemy w stanie pozyskać projekty, które pozwolą nam odpowiedzieć na wyzwania przyszłości i zapewnią stabilny rozwój nowo utworzonemu przedsiębiorstwu”.

Połączenie będzie sfinalizowane z końcem obecnego roku finansowego, tj. 31 marca 2017 roku, a nowa firma przyjmie nazwę Toyota Motor Manufacturing Poland.

Fot. Jakub Baltyn
Fot. Jakub Baltyn

Toyota Motor Manufacturing Poland – Wałbrzych 

– utworzona w 1999 roku

– start produkcji w 2002 roku

– produkcja silników benzynowych 1,0 l do modeli Aygo i Yaris oraz  manualnych skrzyń biegów do silników 1,0 l –1,8 l do modeli Auris, Avensis i Corolla

– możliwości produkcyjne 720 tys. skrzyń biegów i 371 tys. silników

– poziom produkcji w 2015 r. – 410 tys. skrzyń biegów i 220 tys. silników

– zatrudnienie 1500 pracowników stałych

 

Toyota Motor Industries Poland – Jelcz-Laskowice 

– utworzona w 2002 roku

– start produkcji w 2005 roku

– produkcja silników Diesla 1,4 l D-4D do Toyoty Yaris, Auris, Corolla oraz 2,0 l i 2,2 l D-4D do Toyoty Auris, Avensis, Verso

– możliwości produkcyjne 180 tys. silników

– poziom produkcji w 2015 r. – 75,5 tys. silników

– zatrudnienie 500 pracowników stałych

Leave a Reply